Mivel ennyiszer megismétled, mégiscsak megkérdezem: mégis miféle módszer ez, hogy a folyadék színe alapján döntöd el, hogy cserés? Nem valami egzakt, és akkor még nagyon finoman fogalmaztam. A fékfolyadékra a gyár meghatároz egy csereintervallumot, amit valszeg a szemrevételezésnél kicsit pontosabb módszerekkel állapítottak meg. Ennél sűrűbben, ráadásul LÉNYEGESEN sűrűbben (évente, uramatyám, ettől még mindig guvad a szemem) kicserélni a fékfolyadékot atomfölösleges, pénzkidobás, ráadásul a környezetbe is több mérgező anyagot juttatsz így.
A kuplungfolyadékot meg nem is kell cserélni a gyár szerint. Úgyhogy annak az évenkénti cseréjére végképp nem tudok mit mondani, mert nem találok rá megfelelő jelzőt
A folyadék színe nem tökéletes megállapítási mód semmire sem, de azért nagyjából elárul pár dolgot. Szerintem ha egy sárgás színű folyadék feketés lesz, akkor az attól még lehet jó vmire, de ténykérdés, hogy nem olyan, mint az új. És ha valami fekete, az azért fekete, mert belekerült vmi pl korom a motorolajba vagy elöregedett benne vmi. Különben nem váltana színt, nem színváltós matchbox ez. És ha egy motorolaj nagyon fekete, akkor sok benne a szennyező anyag már, ergo nem jó a motornak.
Ha egy fékfolyadék túl sötét, akkor az is azt jelenti, hogy vmi belekerült, különben mitől lenne fekete. Amúgy leeresztve látszanak benne lebegő darabkák is mindig mindegyik kocsinál.
A fékfolyadékot nem is km alapján szokták sokszor cserélni, hanem eltelt idő alapján. Ugyanis nem a használattól meg tönkre annyira, inkább az idő telésétől, ugyanis a fékfolyadék magába szívja a levegő nedvességét, ha mész vele, ha nem. A legtöbb szakértő amúgy 2 évenkénti fékfolyadék cserét javasol vagy 60.000 km-t. A Toyotának pedig nem igazán van erre pontos szervízciklusa, ők is csak úgy kb-ra cserélik ki a fékfolyadékot (Veszprém), a jobb helyeken kimérik egy műszerrel, hogy mennyi a forráspontja.
A környezetszennyezésről annyit, hogy a fékfolyadék tökéletesen oldódik vízben, nyugodtan a lefolyóba is önthető, vízben oldva nem igazán árt semminek sem. Messze nem olyan toxikus, mint egy motorolaj vagy egy Vénusz étolaj.
A kuplungba ugye fékfolyadék kell, ugyan azon az elven működik, mint fék. A lényeges különbség annyi, hogy nincs hőterhelésnek kitéve a munkahenger és a fékfolyadék ott. De ugyanúgy felvizesedik, elöregszik, levegősödik, mint a fékrendszerben.
A cseréje sok kocsinak a kuplungnyikorgását megoldotta már az ismeretségi körömben. Amúgy minimális mennyiségű fékfolyadékot igényel a csere, amúgy is marad az 1 literes dobozban még 2-3 dl folyadék fékfolyadék csere után. Ez még pont elég a kuplungba, és akkor a dobozt nem is kell tartogatni otthon.
Egyébként érdekes, de a kuplungba lévő fékfolyadék fél év után már sokkal sötétebb és szemmel láthatóan koszosabb. És mondom, sok kocsi kuplungnyikorgása ezzel a cserével meg is szűnt.
Szerintem nem történik semmi komoly amúgy, ha nem cseréled le, de ha lecseréled, akkor csak jót teszel a kocsinak.
Amúgy a Toyotának erre nincs is tényleg csereperiódusa, de én ezt gáznak tartom inkább, nem pedig arra következtetek, hogy sosem kell cserélni, ugyanis örökös életű olaj nincsen.
Kérdeztem a Toyotát, hogy milyen gyakran kell cserélni, fingjuk se volt róla. Ugyanúgy azt sem tudják, hogy a benzinszűrőt milyen gyakran kell az E11/12/15-ben cserélni. Mindenhol hülyék hozzá. A legtöbb helyen azt sem tudják, hogy hol a szűrő, a motortérben keresik a szerelők. Pedig az ülés alatt van hátul, egybeépítve a benzinszívattyúval...
Mellesleg a csereperiódusokkal kapcsolatos vitát nem szeretném folyatatni, mindegyikőnk elmondta a véleményét. Szerinted mindent később kell, szerintem előbb kell. Közös nevező úgy sem lesz, úgy látom. Én előbb cserélek mindent, te vagy mások később. Én ártani nem fogok a kocsinak ezzel, max használok neki, de kevesebb pénzem lesz. Ennyi röviden.