Az Edge biztosan jobban kíméli a hideg motort, tehát ez a jobb választás. De az említett csere-intervallumok abszolút fölöslegesek, ugyan már, 5 ezer ?? Minek? Ráérsz a Magnatecet is 15 ezrenként cserélni (vagy évente, de szvsz évente is csak akkor, ha ezalatt belekerül legalább 12-13 ezer km) - az Edge-t pedig végképp; azt én 15 ezernél előbb semmiképp nem cserélném le!
Értsük már meg, józanul végiggondolva, hogy egy mai korszerű olajat, ami egy mai korszerű, jó állapotú motorban dolgozik, nem kell olyan sűrűn lecserélni, mint anno a régebbi nyugati, vagy pláne a keleti autókban a 15 W 40-es ásványi olajat Eleve az olaj is sokkal jobban ellenáll az öregedésnek, ráadásul az elöregedését elsősorban előidéző kémiai igénybevételnek is sokkal kevésbé van kitéve.
Az összes olaj elkezd sötétedni 6-7.000 km után, ez is arra utal, hogy megtelik szennyeződésekkel az olaj. Lehet, hogy az alapolaj sokáig stabil, de megtelik szennyező anyagokkal. Ergo nem az igazi a dolog már, jobban kopik a motor is, ha mikroszemcsés az olaj.
Mellesleg meg az összes szintetikus olaj stabil alapolajjal rendelkezik ugyan, de mindegyiknél az adalékolás a gyenge láncszem. Nem az alapolaj fárad el, hanem az adalékanyagok párolognak ki az olajból. És máris nem olyan tökéletes a hatás, mint kéne, hogy legyen...
Tudományos cikkek szerint az autóban vagy hideg garázsban álló olaj is "elfárad", kicsapódnak a hidegben állástól az összetevők. Tehát, ha nem ment a kocsi egy év alatt, csak 100 km-t, akkor is fáradt benne az olaj már.
Amúgy meg mindenkinek a maga dolga, hogy mikor cserél olajat, de én szeretném, ha minél többet futna el a kocsim anélkül, hogy enné az olajat vagy fel kellene újítani a motorját.
Az meg hogy az Edge jobban kíméli a motort, abban sem vagyok biztos, pont ezt szerettem volna felvetni, hogy honnan tudjuk, hogy melyik a jobb? A marketingszövegből, a felcimkézésből? Mindegyik teljesíti már az API SM minőségi szintet.
A haverom Civic-jét eléggé hajtottuk még pár éve és elment 240.000 km-t motorfelújítás nélkül. A felújítást végző ember szerint a Civic-ek 90%-a 160.000 km-nél gyűrűzésre szorul. Ez egyfelől következik a nagy fordulatszámból, a használat módjától, de a használt motorolajtól is. Hogy az olajat milyen gyakran cseréli le az ember és mire.
Szerintem nagyon sok múlik az olajon, ha jót használunk és időben cseréljük, akkor sokkal több km-t megy el a kocsi.
A Toyota is úgy adja meg a csereperiódust (a többi márkához hasonlóan), hogy az adott alkatrész eléggé elhasználódjon már, de még ne okozzon hibát biztosan, de túl gyakran se kelljen cserélni. 15.000 km-t ad meg az olajra, 60.000 km-t a gyertyára, 45.000km-t a légszűrőre. Láttál már 60.000 km-es gyertyát? Már tök nagy a hézag, hiányzik az elektródákból egy sarok, stb. A légszűrő annyi km alatt úgy megtelik, hogy alig megy át rajta vmi is. Szerintem az olaj is ilyen. 15.000 km-re már eléggé el van fáradva.
És ha lecserélem teszem azt 10.000 km-enként, akkor csak jót teszek a kocsival, mint amikor a gyertyát sem hagyom 60.000 km-ig benne...
Mellesleg több szakértő is azt mondja, hogy a gyártók szeretik kitolni a szervízciklust, de a gyakoribb szervíz sokkal jobb lenne. Pl több gépész javasolja az 5.000 km-enkénti olajcserét, ha telik rá, pláne, ha néha versenyzésre is használják az autót. Ha versenyeznek is vele, akkor szerintük 2-3.000 km utá érdemes olajat cserélni.
Szerintem üzleti érdek is van a dologban. Ha nem megy el a kocsi 300.000 km-t, csak 200.000 km-t, az sem baj az image-nek, de a gyárnak jobb, mert előbb veszel új kocsit. Ez is benne van, mikor megadnak egy szervízperiódust.
Mellesleg vannak érdekes dolgok ezzel kapcsolatban: A Megane olaját 30.000 km-enként kell cserélni. Szerintem nincs az az olaj, ami ennyi km-t kibírna gond nélkül. Itt is csak arról van szerintem szó, hogy a 30.000 km jobban hangzik, meg előbb vesz új kocsit a tulaj...
Ami engem illet, én nem cserélek 5.000 km-ként olajat, de nem várom meg a 15.000 km-t, mert szerintem 10.000 km az ideális. Addig még nem lesz korom fekete az olaj, ergo nincs tele korommal, etc. Én nem hiszek a longlájfban, meg a hosszú csereperiódusban. Én a gyakori peiódusban hiszek, ettől lesz a motornak longlife.