Elmegy az ember bármelyik MOL kútra, ott ingyen átveszik az összes típusú fáradt olajat. Beleöntik egy nagy föld alatti tárolóba. Sőt ha otthon van min 300 liter (mert autószerelő vagy pl.), akkor ingyen a háztól el is szállítják. (Kijön a teherautó és beleszivattyúzzák a tartájukba.) Az e feletti mennyiségért egyébként a MOL fizet már a fáradt olajért pár forintot literenként.
És miért? Mert újrahasznosítják, abból készül a Botond, a kenőzsírok nagy része, jó marketing, stb... (HC technology)
(Mellesleg szintén a MOL az, ahol az akkukat ingyen átveszik. A fater és az én kocsimban is érett egy akku csere. Megvettem, kicseréltem, majd a két régi akkut elvittel a MOL kútra. Ott leraktam a kék konténer mellé. Kijött a kulccsal a dolgozó, majd beletette a két akkut, még emelgetni sem kellett a konténerbe...
Ja és nem pénzel a MOL, hogy reklámozzam!
)
Amúgy szerintem minden kútnak kötelessége lenne így eljárni, hiszen mind forgalmaznak olajat, vegyék be akkor is ha fáradt. Ezzel is csökkenthetik a költségeiket (ingyen alapanyag), védhetik a környezetünket, jó marketing is nekik... Amúgy Ausztriába tudom, hogy ingyen beveszik bármelyik kúton az olajakat, sőt örülnek is neki, mert ingyen alapanyag az új ásványi HC olajokhoz.
A szervízek meg szerintem irreálisan drágán végeznek el egy olajcserét, ennek nem az az oka, hogy sok a költségük vele, hanem az, hogy le akarnak húzni. Ugyanis a mai kocsik közül soknak csak 20.000 km-enként vagy később van szüksége olajcserére és nem olyan gyakran viszik szervízbe emiatt őket. Tehát kevesebbszer húznak le, de akkor nagyon.
Pedig minél több autóba cserélnek olajat, annál olcsóbbnak kellene lenni a cserének. Normál esetben azt gondolná az ember, hogy a márkakereskedő megvesz 3.000 liter olajat nagyon olcsóért (mert nagy tétel), ezért olcsóbbra hozza még ki a cserét, mint ha én venném meg az olajat. De ennek az ellenkezője tapasztalható. "Nem kicsit, nagyon..."
És minél drágább egy autó, annál drágábban adják az olajat literenként. (Egy Matiz-ba fele annyi ugyan az a Castrol Magnatec 5W-30/40 oil, mint a Mercedes E Klasse-ba...)
(Amúgy a Toyotánál is megfigyelhető, hogy ha ugyan olyan kaliberű termék kell egy Yarisba, akkor az sokkal olcsóbb abba, mint egy Avensisbe. Mert aki a drágábbat meg tudja venni, azt jobban le is lehet húzni, mert van pénze. Pl egy első oldalsó index előállítása kb 20 forint, de ha Ave-ba rendeled, nem Yaris-ba, akkor 3x annyi ugyan az a 20 Ft-os műanyagdarab.)
Az olajcserét tehát én végzem a kocsimon (miután már nem garis) és a fáradt olajat leadom a MOL-nak ingyen. És ennek meg van az az előnye, hogy futja Edge 0W-30-ra, mert szűrővel, alátéttel együtt 12.500 Ft-ban megvan a csere. Nem 20-30.000 Ft.
Mellesleg tudom, hogy milyen olaj van az autómban, nem Toyota Genuine Motor Oil, ami lehet bármi is. Állítólag az Esso a beszállítója a Toyotának. Inkább Castrol, mint Esso olaj szerintem...
Szóval így olcsóbbra jön ki a csere és jobb olaj van benne, mintha elvinném cserére.
Amúgy szerintem elég kevesen viszik márkaszervízbe a kocsit, miután lejárt a gari, ugyanis egy maszek szerelő minden harmadáron megcsinál rajta... (És nem biztos, hogy rosszabbul.) Nah, ezen kellene a márkaszervízeknek elgondolkodnia. Szerintem nekik is jobban megérné, ha olcsóbban dolgoznának, de többen vinnék oda a kocsikat. De ez már nem az én gondom.