Na és mi a helyzet a hengerfallal és a gyűrűkkel ill. dugattyúval? Az ottani olajfilm vastagságával? Esetleges megszakadásával?
Túl van szerintem dramatizálva ez az öreg motor. Azért nem mm-es hézagokról beszélünk, egy kopott gyűrű esetén is szemmel nem látható a rés a dugattyú és a hangerfal között. Nem hiszem, hogy ott történne bármi extra is, ugyan úgy ott van a gyűrűk körül az olaj, mint előtte. Szerintem nem is szakad meg az olajfilm, hiszen a két fémréteg között nagyon picit nőtt csak a távolság, nem pedig szorosabbra vettük az illesztéseket, ami elvágná az olajfimet.
A dugattyú normál esetben nem kopik, csak a gyűrűk a szélei mentén, a teteje lesz kokszosabb csak. Természetesen le lehet élni egy motort úgy, hogy a sok kopogásos égéstól kilukad a dugattyú teteje, de nem erről beszélünk most.
Haverom Hondája is 2xx.000 km-nél lett meggyűrűzve, a dugattyún semmi kopás nem látszódott, nem élődött le kicsit sem, csak a gyűrűk koptak el, pontosabban kilágyultak. Kézzel csavarva őket nem elpattantak, hanem alaktartóan csavarodtak. Megkapta a 200e km-nél többet futott motor az új gyűrűket (és az új csapágyakat és tömítéseket, ha már szét volt szedve), ezután ismét minden tökéletes lett, a 0W-20-as olajat sem fogyasztotta télen sem. A régi gyűrűkkel sem kotyogott a dugó a hengerben, nem szállt bele a madár, szerintem az olajfilm sem sokat változott. Annyi az egész, hogy picit nagyobb a hézag a gyűrű és a hengerfal között, nem húzza le a gyűrű tökéletesen az olajat, mikor lemegy, így elég egy része az olajnak, ezért eszi sok kocsi. Nyilván a sűrűbb olajat könnyebb lehúzni teljesen, hiszen annak a kohéziós ereje is nagyobb, meg kevésbé fér ki a parányi réseken azonos erőhatásra.
Ezért is mondom én azt, hogy nem kell feltétlen egy sokat futott motorba más olaj, ha nem eszi az eredeti olajat, mert ez arra utal, hogy gyári állapotban van még nagyjából. Ha meg már eszi az olajat, ami a gyárilag ajánlott, akkor a gyűrűcseréig lehet sűrűbb olajjal közlekedni, de nem ez a végleges megoldás, hanem a motorfelújítás. Persze ki olajfogyasztás még nem indokol ilyesmit, de mikor már egy motor eszi keményebben a 40-es olajat is, akkor szerintem ideje gyűrűket cserélni.
Abba most nem menjünk bele, hogy a gyűrű letapad vagy kifeszül a sok mocsoktól és belekarcol a hengerfalba, mert ez rendellenes eset, ez ellen a sűrű olaj sem véd meg minket.