Szavazás

Milyen márkájú olajat használsz?

Mobil/Mobil1
59 (14.5%)
Eneos
130 (32%)
Castrol
79 (19.5%)
Motul
18 (4.4%)
Egyéb
48 (11.8%)
Liqui Moly
42 (10.3%)
MOL
5 (1.2%)
ELF
4 (1%)
Total
11 (2.7%)
Q8
10 (2.5%)

Összes szavazó: 406

Szerző Téma: Olajok és adalékok  (Megtekintve 5140863 alkalommal)

0 Felhasználó és 16 vendég van a témában

barna.czukor

  • Vendég
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7860 Dátum: 2010.07.19 11:54:21 »
Szerintem a gyári előírást tartsd be minden féle képpen, ne vegyél hígabbat a 2.0 motoros Avéba, mint ami az előírás.

Az Eneos 75W-90-es olaj nekünk bevált az E12-esbe, ez az API GL-5 szintet is tudja (ami a legnagyobb nyomástűrésű). Az ára valahol a béka segge alatt van a webshopokban. ;)

pinyo24

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 273
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7861 Dátum: 2010.07.26 18:33:28 »
Ma néztem az Ave-ban kicsit csökkent az olajszint.Kb fél liter hiányzik ahhoz hogy max. legyen.Sajnos nem tudom, hogy milyen olaj van benne, szerintetek milyen olajjaj önthetek után, hogy ne legyen semmi baj?Eneos-t veszek, csak nem tudom, hogy 5W-40, vagy10W-40-et tegyek bele utántöltésre.Még van 6000 Km az olajcseréig, akkor 5W-40-et fogok bele tenni.
99' Avensis 1.6 4A-FE

barna.czukor

  • Vendég
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7862 Dátum: 2010.07.26 18:38:50 »
Hogyhogy nem tudod, hogy milyen olaj van az autóban? Használtan vetted nem régen? Vagy a mszervíz öntött bele valamit, amiről lövésed sincsen?

Ha a márkaszervíz töltötte tele a kocsit, akkor a számlákat érdemes megnézni, azon szerepel, hogy milyen motorolajat használtak. Lehet, hogy a motorra is ráírták valahová. Ez esetben célszerű azonos olajjal feltölteni a rendszert.

Ha nem túl régen használtan vetted az autót, akkor mindentől függetéenül azonnali olajcserét javaslok, kivéve, ha 100%-ig meggyőzően ki lett cserélve az olaj a márkaszervizben az előírtaknak megfelelően. Ha nincsen ott a rendszerben vagy csak az eladó állítja, hogy ki volt az az olaj cserélve, akkor nem szabad szerintem ezt elhinni, azonnal célszerű olajat cserélni és tiszta lappal indítani. Ha új töltetet kap az autó, akkor javaslom, hogy első körben egy 5W-40-es Eneos olajat kapjon. Ha ezt nem eszi és tökéletes, akkor javasolt lehet a 30-as olaj is, azonban ez sok mindentől függ. Először tisztázni kellene, hogy mikori az olaj, mi van benne, stb...

G86

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1489
    • Hypermiler Gábor Jóska Ódala.
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7863 Dátum: 2010.07.26 21:35:52 »
Barna azt honnan lehet tudni hogy egy olaj túl "vékony" az autóba? Most így utólag megfordult a fejemben hogy az A5-ös olaj lehet nem túl szerencsés? Fém-fémmel érintkezés rizikó,kopás?
                                                                                                                                                   

barna.czukor

  • Vendég
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7864 Dátum: 2010.07.27 03:04:51 »
Nem olyan egyszerű a kérdés, mint ahogyan feltetted.
Lehet egy olaj vékony úgy, hogy üzemmelegen szinte nulla terhelés esetén is vékony.
Lehet úgy is vékony az olaj, hogy normál közlekedéskor nem vékony, azonban egy bizonyos (terhelésés) szituációban bizonyul csak túl vékonynak. (Híg olaj versenyszerű használatkor.)

Az első esetben könnyebben kiszűrhető az, hogy vékony az olaj, hiszen a motor üzemmelegen hangosabb, zajosabb, alapjáraton felvillan(hat) az olajlámpa, kis terheléses vezetés esetén is jelentős az olajfogyasztás, rosszul fogyaszt a korábbiakhoz képest az autó, stb. (Ezt sem egyszerű kiszűrni, de pl. azért egy 40-es olaj után egy hígabbal, ha gond van, azt észre lehet venni szerintem, hiszen a cseréhez köthető a negatív irányú változások sora...)

A második eset sokkal problémásabb, ezt kiszűrni szinte lehetetlen. Erre példa, hogy az adott olajjal tökéletes a kocsi, de a Hungaroring nyílt napjára kivitt autó már nem tolerálja ugyan azt az olajat 35 fokban, amit egyénként szeretett addig. Ekkor annyit lehet észrevenni kb, hogy a motor megevett x deci olajat a versenypályán, pedig sosem eszik vagy kevesebbet, tünet lehet a túlságosan elfeketedett, szennyezett olaj is, de ez sem törvényszerű, hiszen a fém-fém érintkezéskor keletkező apró kopadék nem is látható szabad szemmel. Ezt a fajta vékonyságot nem lehet előre kivédeni, csak olajnyomásmérő műszerrel és sűrűbb olajjal.

Normál vezetés esetében azonban nem kell olajnyomásmérő műszer, hiszen a gyári ajánlást betartva nem állhat elő olyan eset, ahol a 30-as olaj már túl vékony lenne. Természetesen az autót elmebetegül gyilkolva el lehet érni azt, hogy a gyári ajánlott olajjal is gond legyen, de ez nem fordulhat normál közúton elő. Természetesen a vezetési körülmények tekintetében lehet javasolni egyeseknek hígabb olajat, míg másoknak sűrűbbet, hiszen a gyári ajánlás is egy olyan "mindenkire jó nagyjából, de kevesekre jó tökéletesen" ajánlás. Aki nagyon lassan megy és spórol, annak jobb egy 20-as olaj, míg a hajtós sofőröknek egy 40-es nagyobb kenési biztonságot ad.

A tökéletes biztonságot az olajnyomásmérő műszer adja csak, amelyen nyomon lehet minden esetben követni, hogy az olajnyomás eléri az előírt szintet. De miután ez csak nagyon keveseknek van, így marad a tapasztalati úton szerezett tudás, illetve a hitvallás, hogy ki mit javasol milyen körülményre.

Fém-fém érintkezés elvileg csak akkor jöhet létre, ha a motorban az olajnyomás az előírt érték alá esik. A ZZ motorokra az az előírás, hogy 3.000-res fordulaton 2,9 BAR nyomásnak kell minimum lenni. Ezt még a 0W-20-as olajjal is eléri normál esetben a motor nyáron is, autópályán is, azonban lehet olyan erősen terhelős körülmény, ahol az olaj annyira felmelegszik, hogy az elvékonyodás következtében nem lesz meg az előírt olajnyomás. Ezt azonban csak a műszeres (olajnyomásmérő) mérés mutatja meg pontosan, hogy mikor is következik be. Ezért is mondom azt, hogy hajtós vezetés esetén jobb egy sűrűbb olaj, mert azzal nagyobb lesz a nyomás terhelve is, így nehezebb elérni azt a vékonyságot, ami gondot okozhat. Az lenne a tökéletes, ha mindekinek lenne olajnyomásmérője és azt a leghígabb olajat használná mindenki, amellyel még éppen meglenne az előírt olajnyomás mindig. (Hiszen az olajnyomás addig fontos csak, amíg a minimum szintet nem érjük el, ami előírt, utána már jobb, ha nem az olajnyomást fokozzuk, hanem az olajáramlást, aihez meg ugye a híg olajak kellenek...)

(De ez sem igaz minden esetben, mert ahol van termosztátos olajhűtő, ott teljesen másképpen működik minden. Hiszen ott az olaj hőmérséklete nem mehet fel x érték fölé, elvileg tehát ott az olaj nem vékonyodhat el túlságosan, így oda más szabályok vonatkoznak. Lehet pályaversenyezni is 0W-20-as olajjal, csak kell olajnyomásmérő, olajhőmérő és termosztátos olajhűtő is. Ez a legtutibb megoldás egyébként. De az olajhűtős motor az egy külön történet teljesen...)

Neked az A5-ös olaj miatt nem kell aggódnod, mert a Toyota ajánlása a 30-as olajra esett, azon belül is azt mondja, hogy energiatakarékosat javasolt használni. A gyári Toyota 5W-30-as olaj is A1-es, azaz híg, ha ez ártana, akkor nyilván nem ezt adná a Toyota, mint általános felhasználású olaj... Sokan használnak a fórumon 0W-20-as olajat is, ezzel sem halt még be senkinek sem a VVT-i masinája, sőt nagyon sokan pozitív tapasztalatokról számoltak be.

Szóval haver, nyugodjál meg szépen és többet ne frusztráld se magadat, se engem ezzel a túl híg-e az olajam mizériával, mert ez teljesen alaptalan. Ha normálisan használod a kocsit, akkor nem lehet semmi féle probléma ezzel az olajjal, hiszen ez a gyári ajánlása is a motornak.




Profiknak (pénzeseknek): A tökéletes megoldás az olajszűrő alá szerelhető utólagos olajhűtő, amibe termosztát is van integrálva, ami cserélhető vagy állítható... (Meg persze mérőműszerek.)



P.S.: Az olajhűtőkről ITT írtam bővebben, ha érdekel.
« Utoljára szerkesztve: 2010.07.27 03:32:42 írta B.S. »

taby

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 5042
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7865 Dátum: 2010.07.27 06:34:20 »
Profiknak (pénzeseknek): A tökéletes megoldás az olajszűrő alá szerelhető utólagos olajhűtő, amibe termosztát is van integrálva, ami cserélhető vagy állítható... (Meg persze mérőműszerek.)
P.S.: Az olajhűtőkről ITT írtam bővebben, ha érdekel.
Nem mondod, hogy a vvti-be nincs olajhűtő? Mondjuk párom Yarisát se néztem még meg ilyen aspektusból  :1eye:

G86

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1489
    • Hypermiler Gábor Jóska Ódala.
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7866 Dátum: 2010.07.27 07:47:23 »
Ok Barna köszi értem hogy ez a helyzet gyári ajánlas de mondjuk egy többet futott pl már százezres motornak is biztos hogy ugyanúgy jó? Egyébként nem nagyon eszi, csereperiodus alatt nem ette le a maxról a max és min közöttig,kicsit többnél van mint fél.
                                                                                                                                                   

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7867 Dátum: 2010.07.27 10:28:33 »
G86, ha nem fogyasztja a motorod az olajat és nem vezetsz nagyon pörgetősen, akkor szvsz nyugodtan tehetsz bele 5 W-30-as A1/A5-ös olajat, mint amilyen pl. a (többek közt pont Toyotákba ajánlott) Liqui Moly TopTec 4300.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7868 Dátum: 2010.07.27 10:32:02 »
Jó barátom nemrégiben vett egy (tutira) 96 ezer km-t futott, megkímélt, '99-es 1.6 16V Astrát. Esedékes lesz az olajcsere... "Szokás szerint" eddig 10 W-40-el járt az autó, azt tett bele a szerelő  ::) ... De legalább nem GM-et, hanem Mobilt.

Most LM Synthoil 5 W-40-est rendeltem bele. Drága-drága, de legalább remélhetőleg nem fogja csipegetni, mint korábban a Carina a Mobil 0 W-40-est.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

barna.czukor

  • Vendég
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7869 Dátum: 2010.07.27 10:44:37 »
Nem mondod, hogy a vvti-be nincs olajhűtő? Mondjuk párom Yarisát se néztem még meg ilyen aspektusból  :1eye:
A 2.4-esben biztos, hogy van, de úgy tudom, hogy némelyik 2.0 VVT-i-ben is van. Az ennél kisebbekben biztos, hogy nincsen.

Viszont 3,7 l olaj kell a legtöbb 1.4-1.6 VVT-i-be, ami azért nagyobb mennyiség, mint a 4E-FE vagy a 4A-FE motorok kenőanyagtöltete.
Az én kocsimba 4.2-4.3 l olaj kell, ezzel a megnövelt olajmennyiséggel szerintem hűvösebb annyira a motor a régi 3,7 l-hez képest, mint egy kisebb olajhűtővel lenne és 3.7 l olajjal...

barna.czukor

  • Vendég
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7870 Dátum: 2010.07.27 10:53:54 »
Ok Barna köszi értem hogy ez a helyzet gyári ajánlas de mondjuk egy többet futott pl már százezres motornak is biztos hogy ugyanúgy jó? Egyébként nem nagyon eszi, csereperiodus alatt nem ette le a maxról a max és min közöttig,kicsit többnél van mint fél.
Többet futott motor esetén ugyanúgy az olajnyomás, ami meghatározza, hogy van-e fém-fém érintkezés vagy sem. Ha megvan az olajnyomás, akkor nincsen fém-fém kapcsolat a motoron belül, akármennyit is futott az.

Nyilván azért van némi kapcsolat a fémek között, de nagyon minimális, ez is speciális esetekben állhat csak elő, ez okozza a motor kopását. Ilyen körülmény a hidegindítás, ahol nincsen megfelelő olajáramlás, hiába van a nyomás az egekben. Vagy a versenyszerű használat is lehet olyan körülmény, ahol fokozottabban kopik a motor, különösen ha az olajnyomás sincsen meg...

Ha egy sokat futott és kopottabb motorba teszel híg olajat, akkor az olajnyomás ugyanúgy meglesz, a különbség annyi, hogy a megnövekedett réseken, hiányos, sokszor sérült tömítéseken elfolyik a híg olaj, így látszólag magasabb olajfogyasztást kap az ember. Ha nagyon sok olaj kerül a motor égésterébe a kopott gyűrűk miatt, akkor az olajfogyasztás magas, ami a kipufogó oldalon fokozott koromlerakódással jár, így szépen lassan meghal a katalizátor is és a lamda-szonda is a sok elégetett és el-nem-égetett olajtól... Ezért is javasolt a kopottabb motorokba sűrűbb olajat tenni, mert azzal csökken az olajfogyasztás és az kíméli a többi alkatrészt is. Természetesen a sűrűbb olaj rosszabbul áramlik, tehát a kenés hatásfoka ezáltal leromlik. Ezért én azt mondom (és a szakemberek is), hogy azt a legvékonyabb olajat kell használni, amellyel minden használati körülmény esetén megvan az előírt olajnyomás és amellyen a motor még nem fogyaszt nagyobb mennyiségű olajat. Az persze, hogy mi számít nagyobb  mennyiségnek, az motoronként változik...

Szóval én azt javaslom mindenkinek, hogy csak akkor váltson sűrűbb olajra, ha azt az üzemeltetési féltételek (erős motorterhelés) megkövetelik vagy ha már eszi jelentősen az olajat az autó. Különben csak a futás vagy a kor miatt teljesen fölösleges, csak ártunk vele, hiszen nem olyan hatékony a sűrűbb olajjal a kenés a rosszabb áramlás miatt.

juszufat

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 328
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7871 Dátum: 2010.07.27 11:23:02 »
Költő kérdés, tudom, mert ilyen adatot ugyan honnan a csudából is lehetne nyerni (teljes müködési hőmérséklet tartományra vonatkozó kinem. viszkozítás diagram az egyes olajokhoz).

Szóval én arra lennék kíváncsi, milyen hőmérsékletnél vált "hígabbra" egy A1/A5 5W30, mint egy A3 0W40? Úgy nagyjából? Negatív vagy pozitiv hőmérsékleti tartományban? Nem találkoztatok esetleg ilyen adatokkal?
1.4VVti (2004)

lablac

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 6859
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7872 Dátum: 2010.07.27 11:31:46 »
Nem, de siman gyarthatsz magadnak. Olyan 120 es -30 fok kozott az exponencialis kozelites teljesen okes.
Szoval az olajshoprol veszed a ket erteket pl 40 es 100 foknal. Abrazolod oket excelben a diagrammon, ugy hogy az y tengely logaritmikus legyen. Ekkor ugye total egyeneseket kapsz (muhaha, ket pontra mi mast lehetne illeszteni...) Trendvonalat illesztesz ra es extrapolalod a kivant homersekletekig. Itt kell vigyazni, mert ugye a a dermedespont kozeleben mar nem jo az exp kozelites, mint ahogy tul magas homersekleten sem. En anno csinaltam mar, ami a kovetkezo 4 olajat tartalmazza:
Mobil1 0w30; Mobil1 5w30;Castrol EDGE TD 0W30, LM synthoil  longtim 0w30. Ha kell, adj egy email cimet es atdobom. Abba mar barmilyen olajnak bemasolod a viszkozitasat 40 es 100 fokon es megkapod ami erdekel.


Voltak:  '08 Auris 2.0 D-4D Sol; '05 Honda Jazz 1.2 i-DSI S Cool, '09 Honda Accord 2.4 i-VTEC EX

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7873 Dátum: 2010.07.27 11:36:04 »
Többet futott motor esetén ugyanúgy az olajnyomás, ami meghatározza, hogy van-e fém-fém érintkezés vagy sem. Ha megvan az olajnyomás, akkor nincsen fém-fém kapcsolat a motoron belül, akármennyit is futott az.
Na és mi a helyzet a hengerfallal és a gyűrűkkel ill. dugattyúval? Az ottani olajfilm vastagságával? Esetleges megszakadásával?
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

juszufat

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 328
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7874 Dátum: 2010.07.27 11:44:59 »
Olyan 120 es -30 fok kozott az exponencialis kozelites teljesen okes.
... Ha kell, adj egy email cimet es atdobom.

Ó, ez remek. Küldök e-mail címet. Köszönöm.
1.4VVti (2004)