Nem olyan egyszerű a kérdés, mint ahogyan feltetted.
Lehet egy olaj vékony úgy, hogy üzemmelegen szinte nulla terhelés esetén is vékony.
Lehet úgy is vékony az olaj, hogy normál közlekedéskor nem vékony, azonban egy bizonyos (terhelésés) szituációban bizonyul csak túl vékonynak. (Híg olaj versenyszerű használatkor.)
Az első esetben könnyebben kiszűrhető az, hogy vékony az olaj, hiszen a motor üzemmelegen hangosabb, zajosabb, alapjáraton felvillan(hat) az olajlámpa, kis terheléses vezetés esetén is jelentős az olajfogyasztás, rosszul fogyaszt a korábbiakhoz képest az autó, stb. (Ezt sem egyszerű kiszűrni, de pl. azért egy 40-es olaj után egy hígabbal, ha gond van, azt észre lehet venni szerintem, hiszen a cseréhez köthető a negatív irányú változások sora...)
A második eset sokkal problémásabb, ezt kiszűrni szinte lehetetlen. Erre példa, hogy az adott olajjal tökéletes a kocsi, de a Hungaroring nyílt napjára kivitt autó már nem tolerálja ugyan azt az olajat 35 fokban, amit egyénként szeretett addig. Ekkor annyit lehet észrevenni kb, hogy a motor megevett x deci olajat a versenypályán, pedig sosem eszik vagy kevesebbet, tünet lehet a túlságosan elfeketedett, szennyezett olaj is, de ez sem törvényszerű, hiszen a fém-fém érintkezéskor keletkező apró kopadék nem is látható szabad szemmel. Ezt a fajta vékonyságot nem lehet előre kivédeni, csak olajnyomásmérő műszerrel és sűrűbb olajjal.
Normál vezetés esetében azonban nem kell olajnyomásmérő műszer, hiszen a gyári ajánlást betartva nem állhat elő olyan eset, ahol a 30-as olaj már túl vékony lenne. Természetesen az autót elmebetegül gyilkolva el lehet érni azt, hogy a gyári ajánlott olajjal is gond legyen, de ez nem fordulhat normál közúton elő. Természetesen a vezetési körülmények tekintetében lehet javasolni egyeseknek hígabb olajat, míg másoknak sűrűbbet, hiszen a gyári ajánlás is egy olyan "mindenkire jó nagyjából, de kevesekre jó tökéletesen" ajánlás. Aki nagyon lassan megy és spórol, annak jobb egy 20-as olaj, míg a hajtós sofőröknek egy 40-es nagyobb kenési biztonságot ad.
A tökéletes biztonságot az olajnyomásmérő műszer adja csak, amelyen nyomon lehet minden esetben követni, hogy az olajnyomás eléri az előírt szintet. De miután ez csak nagyon keveseknek van, így marad a tapasztalati úton szerezett tudás, illetve a hitvallás, hogy ki mit javasol milyen körülményre.
Fém-fém érintkezés elvileg csak akkor jöhet létre, ha a motorban az olajnyomás az előírt érték alá esik. A ZZ motorokra az az előírás, hogy 3.000-res fordulaton 2,9 BAR nyomásnak kell minimum lenni. Ezt még a 0W-20-as olajjal is eléri normál esetben a motor nyáron is, autópályán is, azonban lehet olyan erősen terhelős körülmény, ahol az olaj annyira felmelegszik, hogy az elvékonyodás következtében nem lesz meg az előírt olajnyomás. Ezt azonban csak a műszeres (olajnyomásmérő) mérés mutatja meg pontosan, hogy mikor is következik be. Ezért is mondom azt, hogy hajtós vezetés esetén jobb egy sűrűbb olaj, mert azzal nagyobb lesz a nyomás terhelve is, így nehezebb elérni azt a vékonyságot, ami gondot okozhat. Az lenne a tökéletes, ha mindekinek lenne olajnyomásmérője és azt a leghígabb olajat használná mindenki, amellyel még éppen meglenne az előírt olajnyomás mindig. (Hiszen az olajnyomás addig fontos csak, amíg a minimum szintet nem érjük el, ami előírt, utána már jobb, ha nem az olajnyomást fokozzuk, hanem az olajáramlást, aihez meg ugye a híg olajak kellenek...)
(De ez sem igaz minden esetben, mert ahol van termosztátos olajhűtő, ott teljesen másképpen működik minden. Hiszen ott az olaj hőmérséklete nem mehet fel x érték fölé, elvileg tehát ott az olaj nem vékonyodhat el túlságosan, így oda más szabályok vonatkoznak. Lehet pályaversenyezni is 0W-20-as olajjal, csak kell olajnyomásmérő, olajhőmérő és termosztátos olajhűtő is. Ez a legtutibb megoldás egyébként. De az olajhűtős motor az egy külön történet teljesen...)
Neked az A5-ös olaj miatt nem kell aggódnod, mert a Toyota ajánlása a 30-as olajra esett, azon belül is azt mondja, hogy energiatakarékosat javasolt használni. A gyári Toyota 5W-30-as olaj is A1-es, azaz híg, ha ez ártana, akkor nyilván nem ezt adná a Toyota, mint általános felhasználású olaj... Sokan használnak a fórumon 0W-20-as olajat is, ezzel sem halt még be senkinek sem a VVT-i masinája, sőt nagyon sokan pozitív tapasztalatokról számoltak be.
Szóval haver, nyugodjál meg szépen és többet ne frusztráld se magadat, se engem ezzel a túl híg-e az olajam mizériával, mert ez teljesen alaptalan. Ha normálisan használod a kocsit, akkor nem lehet semmi féle probléma ezzel az olajjal, hiszen ez a gyári ajánlása is a motornak.
Profiknak (pénzeseknek): A tökéletes megoldás az olajszűrő alá szerelhető utólagos olajhűtő, amibe termosztát is van integrálva, ami cserélhető vagy állítható... (Meg persze mérőműszerek.)
![](http://www.x-parts.de/bilder/40802.jpg)
P.S.: Az olajhűtőkről
ITT írtam bővebben, ha érdekel.