Szerintem nem nyersz vele sokat, mert üzemmelegen a motorod hidegebb lesz, mint az elvárható, így lehet, hogy nem is melegszik sosem be rendesen, mert kvázi "túlhűt" a hűtő rendszere. Ha meg hidegebb a motor a tervezettnél, akkor a motorolaj sem lesz kellően meleg - túl sűrű lesz - ami meg árt a motornak.
Hidegen a bemelegedés első fázisában mindegy, hiszen amíg nem éri el a motorban a hűtővíz a 7x fokot, addig pont ugyan annyira melegszik be, csak miután elérte, akkor nem melegszik tovább és nem fog sosem rendesen bemelegedni, maximum ha nagyon keményen hajtod.
Szerintem jobb, ha marad a gyári termosztát, mert különben a motorod sosem lesz normál vezetés esetén kellően bemelegedve, mint ami elvárható, így kopik a sűrű olaj és nem megfelelő üzemi hőfok miatt.
Nagy hajtás esetén meg a termosztát kinyit, hiszen felmelegszik a motorban a hűtővíz; teljes terhelés és forróság esetén teljesen nyitva van. Ha meg már egyszer teljesen kinyitott, akkor meg mindegy is, hogy hány fokon nyit, ugyan annyi vizet tud keringtetni a rendszer így is, úgy is. Ha a hűtő rendszer teljes kapacitással üzemel, mert 90 fokos mondjuk a víz a motorban, akkor teljesen mindegy, hogy 70 vagy 80 fokon nyit a termosztát, úgy is teljesen átfolyik a rendszer, nem fog jobban hűteni, hosszabb távon pont ugyan annyira fog a víz bemelegedni. Hiszen a nyitott termosztát olyan, mintha nem is lenne termosztát. Ekkor a hűtőn múlik minden.
Az igazi az lenne, ha maradna a gyári termosztát és a kocsi kapna egy nagyobb hűtőt, mert akkor kis terhelésen a termosztát pont az adott hőmérsékletre állítaná be a motor hűtővizét, míg nagy terhelés esetén (teljesen nyitott termosztátnál) a hűtőrendszer nagyobb mennyiségű hőt tudna leadni, így megelőzhető a túlmelegedés -- mikor is a nyitott termosztát mellett is hiába maximális a víz áramlás, nem tudja a túlzott hőt leadni a hűtő. Túlméretezni meg nem lehet a hűtőt, mert ha hatalmas és iszonyatosan sok hőt ad le és leesik a hőfok 8x fokra 90-ről mondjuk, akkor a termosztát lezár és nem engedi, hogy lehűljön a hatalmas hűtőtől a motor. Tehát a termosztátot nem kellene bántani, mert az mindig pont megfelelő hőmérsékleten tartja a hűtővizet, amennyiben a hűtő nincsen alulmértezve.
De az E12-es (és az E11-é is) hűtője hatalmas, túl van bőven méretezve, így a húzott motoroddal sem melegedhet fel annyira a víz, amit ez a bazi nagy hűtő nem tudna kezelni. Így sosem tudod a hűtővizet annyira felmelegíteni, hogy az már a motor számára túlzottan meleg legyen, így nem kell a témával foglalkozni. Maximum az 1,4-es motorhoz képest picit gyakrabban kapcsol be a ventillátor, de a hűtő bírni fogja, azt elhiheted.
Az OFF 1,6 VTi Civic-nek fele akkora a hűtője, mint az 1,4-es E12-esnek, mégis lead annyi hőt, amennyit kell, pedig az 1,6-os blokk 160 LE-t lead, ami ugye nem kis hővel is jár ilyen kis motor esetén. Akkor gondolhatod, hogy az 1,8-as és gyengébb motor sem fog több hőt termelni. A motorodba meg 6os gyertya van 40-es olajjal, ami szintén kezeli a nagyobb hőt, az 1,4-es motorhoz képest, így tutira nem lehet gondod a kocsi hűtésével, illetve a motorjával.
Ha már költeni szeretnél a motor hűtésére, akkor hatásosabb lenne egy olajhűtő, hiszen az a motor legbelsejében keringő folyadékot hűti, ergo ha túlmelegedés van, akkor az aztán tényleg leadja az extra hőt. Erre azért is van szükség, mert az 1,8-as blokkhoz már a 3,7 l olaj tényleg nem sok, sőt kevés is, nem véletlenül kell 4,2-4,3 l olaj az újabb szériás 1,4-esekbe is...
Az olajhűtő pedig pontosan ugyan úgy működik, mint a hűtővízhűtő, van benne egy termosztát. Ha a motorolaj mondjuk eléri a 130 fokot, akkor kinyit a motorolajhűtő termosztátja és az olaj átmegy egy hűtőrendszeren is, így nem tud tovább melegedni. Ha meg hidegebb a motorolaj, mint a termosztát nyitási pontja (mert nincsen hajtva a kocsi), akkor meg ugyan működik minden, mintha nem is lenne benne olajhűtő. Az egyedüli hátránya, hogy 1-2 literrel több olaj kell így a motorba, hiszen a hűtőt is fel kell olajjal tölteni. Előnye viszont, hogy a szennyeződések több olajban oszlanak el, így kvázi később fárad el az olaj, ami nincs is akkora terhelésnek kitéve, hiszen amint felmelegedne túlságosan, a hűtő közbelép azonnal és nem engedi, hogy az olaj tovább melegedjen. Arra kell figyelni, hogy túl nagy olajhűtőt ne vegyél, mert a nagyobb mennyiségű olajat keringtetni az olajpumpának extra feladatot jelent, így egy pici olajhűtő lenne a tökéletes, amibe kb 1 liter plusz olaj kell csak. Ez elég is lenne, meg a motorolajat is kellően lehűtené, az tuti. Így lenne kb 5 liter olaj a rendszerben, ami sokkal jobban hangzik, mint a 3,7 liter.
Használhatnál akkor akár 20-as olajat is mindig, hiszen amint túlságosan felmelegedne az olaj és elvékonyodna, úgy azonnal közbelép az olajhűtő. Annyi, hogy ha 20-as olajra lövik be a rendszert, akkor az olajhűtő termosztátját mondjuk nem 130-140 fokra kellene beállítani, hanem 120 fokra csak. Így garantált minden körülmény között a megfelelő olajnyomás és olyan olajáramlás lenne, hogy beszarsz...
Ez lenne a királyság netovábbja.
Neked nincsen intercoolered, így annak a helyére, a kocsi elejére egy olajhűtő el is férne szerintem a 2 ködlámpa közé -- ott úgy is van hely, meg az olajhűtő is pici. Árban 70e alatt megúsznál egy olajhűtőt beépítéssel kompletten és az tényleg kinyalja a motor seggét, még a Hungaroringen is.
Amit még a helyedben beépítenék minden féle képpen, az egy olajnyomásmérő és egy olajhőfokmérő műszer. Így mindig biztos lehetsz abban, hogy megvan a pályán is az előírt olajnyomás (3.000-ren 3 BAR), meg tudnád, hogy mikor nyit az olajhűtő és teljesen be lehetne hangolni a rendszert egy adott olajra és hőmérsékletre. És akkor olyan lenne a géped, hogy közúton nincsen túlhűtve, pont 100-120 fokos lenne kb az olaj, míg versenypályán sem menne e fölé az olajhőmérséklet, ami ugye a motor hűtését is jelentené egyben.