A korai, "hibás" VVT-i motorokra jellemző a magasabb olajfogyasztás, a 2003 utáni Corolla szériára nem igazán -- bár voltak azért kivételek.
A ZZ-családbeli VVT-i motorok esetében 2 féle van: a korai széria (3,7 liter olajjal), ami szereti enni az olajat; a másik, a későbbi széria (3,7 vagy 4,2 l olajjal), ami normál esetben 1 mm-nyi olajat sem fogyaszt.
A mi E12-esünk sem fogyaszt látható mennyiséget 10e km-re vetítve (hiába 3,7 l olaj kell csak bele), mondhatom, hogy nem fogyaszt semmi olajat sem. Szóval vannak motorok, amik közel nulla mennyiségű motorolajat fogyasztanak, ennél a motornál az olajfogyasztás nem természetes dolog, még ha a könyve azt is írja. Az E12-esnél az olajfogyasztás nagyon magas futásra vagy kíméletlen használatra vagy rossz korábbi kenőanyagra utal, 1xx.000 km esetén nem fogyaszthat a motor 2-3 decinél többet az 5W-30-asból. (A mi kocsinkban is van 120e km és a 0W-20-as olajból sem fogyaszt látható mennyiséget, igaz, mindig szintetikus olaj volt benne és azt gyakran cseréltem.)
Alapesetben egy E12-es 150-200e km-nél kevesebb futással (és új szériás motorral) nem fogyaszt látható mennyiségű olajat az 5W-30-asból sem. Ha azonban az elsődlegesen ajánlott 5W-30-asból 10e km-re vetítve 1 liternél többet fogyaszt, akkor véleményem szerint javasolt a sűrűbb 40-es melegoldalú olaj használata. Ha már ebből is elfogy 1 liter vagy több (10e km alatt), akkor javaslom csak a motor megbontását és a gyűrűk, szimeringek, csapágyak, stb. cseréjét.
Amennyiben a magas olajfogyasztás nem az adott motortípus jellemzője (és nincs kifele olaj folyás), akkor el kell gondolkozni más, kevésbé viszkózus olaj használatán, illetve a szelepszár szimering, olajlehúzó gyűrű cseréjén.
A "kevésbe viszkózus" olaj = kevésbé sűrű = "hígabb" --> gondolom elírás volt és Te is a "sűrűbbre/vastagabbra" gondoltál.
Hozzátenném egyébként, hogy a Toyota nagyon "lazán" kommunikálja a gépkönyvben ezt az olajfogyasztásos dolgot, 1 liter /1.000 km-nyi értékbenban maximalizálja az olajfogyást, ami azért eléggé vicces és elfogadhatatlan szerintem. Azonban a gyakorlat mást mutat részükről: az olajfogyasztós motorokat 2-3.000 km /1 l fogyasztás esetén már kicserélték egy új fűzött blokkra, mely arra utal, hogy az ennél magasabb olajfogyasztás már szerintük is elfogadhatatlan.
A gépkönyv kitér egyébként arra is, hogy sok motorfékezés és a kíméletlen használat eredményezhet magasabb olajfogyasztást, ebben teljesen egyetértek vele. A fent említetteket én a normál vezetést feltételezve értettem, az extrém terhelésektől és hatásoktól elvonatkoztatva.