Nos megszületett a válasz a nyitva maradt kérdésre a Toyota D-CAT, ill. DPF-es D4D motorjaival kapcsolatosan. A témában a Toyota "szakértőjével", és a tribológus barátommal is egyeztettem, az utóbbi vezetett a megoldáshoz.
Tehát leegyszerűsítve, összefoglalva: a D-CAT egy nagyon fejlett katalizátoros technológia DPF nélkül. A bonyolult összetett rendszer viszont nagyon drága, ezért alkalmazzák csak a prémium motoroknál a Toyotánál. A többi D4D esetében DPF szűrőt alkalmaznak a hagyományos katalizátorok mellett, amely lényegesen egyszerűbb, és olcsóbb technológia. Tehát a D-CAT rendszer DPF nélkül is teljesíteni képes - fejlettsége okán - a legszigorúbb környezetvédelmi előírásokat, így is a világ legtisztább dízel-e tud lenni. Nos igazam volt abban, hogy a D-CAT rendszer nem egyenlő DPF, éppen ezért nem is vonatkozik rájuk a Toyota ACEA C2 előírása. Ennek egyszerű oka pedig az, hogy mivel a D-CAT-al szerelt D4D motorokban nincs DPF, ezért a SAPS tartalomnak sincs jelentősége, ergo nincs szükség C szabványra, csupán elég a B1 előírásnak megfelelnie a motorolajnak, és annyira jó anyagokból és megmunkálási minőségben készülnek a motorok, hogy akár CF-4 is elég. ![clap :clap:](https://forum.toyotaclub.hu/Smileys/set1_b/clap.gif)
A témát kiváltó Lexus D-CAT motor esetében tehát bármely B1 5W30 olaj alkalmazható, mivel DPF nincs beépítve. A többi D4D esetében, ahol DPF-el szerelt az autó, ott pedig a Toyota C2 előírása alkalmazandó (C1 nem használható). ![mosoly :)](https://forum.toyotaclub.hu/Smileys/set1_b/01_pofa.gif)
Sajnos nem tudok 1et érteni
![mosoly :)](https://forum.toyotaclub.hu/Smileys/set1_b/01_pofa.gif)
Az alap kérdés az volt van-e a d-cat-ben részecskeszűrő. A válasz egyértelmű igen.
Miért hívják máshogy? Mivel egy hagyományos részecskeszűrő (a te megfogalmazásodban dpf) és egy alacsony hőmérsékletű abszorber katalizátor van egybeépítve, a hagyományos oxidációs katalizátor elé. Magyarán a dpf elé tettek egy plussz katalizátort és ezt a kettőt hívják DPNR-nek.
Tehát van benne részecskeszűrő azaz DPF. Ez elé tettek egy + katalizátort ezért lett DPNR.
A DPNR az Diesel Particulate NOx Reducing Filter.
Ha tehát egy Diesel Particulate Filter (DPF) + NOx Reducing így együtt DPNRF, ha így tetszik, csak az F-et lehagyva.
A d-cat egy rendszer összesített fantázianeve. Piezo elektromos befecskendezésből áll, ( mely nagyon pontos időzítést lehetővé téve nagyban felel a tisztaságért ), a fenti Kat+DPF+kat azaz DPNR rendszert, illetve az egr kipufogógáz visszavezető rendszert "tartalmazza". Ezt hívják így együtt d-cat-nek.
Forrás:
http://www.dieselnet.com/news/2003/10toyota.phphttp://findarticles.com/p/articles/mi_m0CYH/is_11_6/ai_86850016/http://sciencelinks.jp/j-east/article/200408/000020040804A0230261.phphttp://www.erc.wisc.edu/documents/Strzelec.pdfOk fine:
Tehát ezen annyi a marketing, hogyha beülök a garázsba és beröffentem a d-cat-et csukott garázsajtónál, mert a toyota fórum olvasgatása olyan mélységű depresszióba süllyesztett, akkor kb fél órával később fulladok meg, mintha egy passat dpf-em lenne. Most gondolj bele, hogy közben pont odaérsz Te meg Palaczk, hogy megmentsetek, (vagy még jobban rámzárjátok az ajtót )... na az a fél óra nem mindegy
![rohog [rohog]](https://forum.toyotaclub.hu/Smileys/set1_b/24_rohog.gif)