Nálunk a 0W-20-as Eneos olaj volt tesztelve. Ez az olaj nem versenyzésre, hanem közúti közlekedésre lett kifejlesztve, rendelkezik a szükséges API (SM) minősítéssel is. Az olaj MoS2-t tartalmaz, hogy az esetleges hígságából adódó hátrányokat maximálisan ellensúlyozza.
Az olajat mindkét kocsinkban teszteltük télen. Mindegyiknek szép hangja volt az olajjal, szépen mentek vele és jól fogyasztottak egészen 7-8e km-ig. Ekkor mindegyikben hirtelen elkezdett feketedni az olaj, a hangjuk megváltozott, ércesebbé és hangosabbá vált. Ebből nekem az jött le, hogy elfáradt az olaj. Ez nem meglelpő, hiszen az eddigi össze 0W-s olaj, amit teszteltem, hamarabb elfáradt, mint az 5W-s társaik. Ez a 0W-s olajak negatívuma az 5W-sekkel szemben. Ezért én azt mondom, hogy a 0W-s olaj jobb, de csak akkor, ha gyakran van cserélve, teljes szervízperiódus idejére jobb egy 5W-s olaj, hiszen azok a tapasztalataim szerint jobban bírják. 8e km-nél nálam elfáradt olajak: Edge 0W-30, Castrol RS 0W-40, Mobil1 0W-40, Eneos 0W-20, stb...
Jóállapotú VVT-i motort feltételezve elmondható, hogy egy 0W-20-as olaj jobb egy kíméletes felhasználónak, ha gyakran cseréli az olajat, különösen télen jönnek ki a híg olaj pozitívumai, illetve rövidtávon, ha a motor nem tud rendesen sosem bemelegedni.
Ezek a 0W-20-as olajak továbbá jók a gyorsulási versenyekre is, hiszen nincsen annyi idő, hogy az olaj túlmelegedjen, azonban a kis ellenállásának köszönhetően akár 1-2 tized másodperc is nyerhető. Hosszabb távon azonban az olaj lassan, de biztosan felmelegszik és az olajnyomás lecsökkenhet ezáltal a kritikus minimum szint alá. Ezért a hosszú pályaversenyeken 5W-50-es vagy 10W-60-as olajakat szoktak használni, mert ezek még mindig kennek ott, ahola 20-as, 30-as olajak már nem, hiszen nem biztosítják a hígak a szükségesen előírt minimális olajnyomást. Ebből látható azt is, hogy attól még, hogy a Motul 0W-20-as olaja versenyolajnak van titulálva, nem alkalmas mindenhová. Arról nem is beszélve, hogy közúti járművek esetében kellenek az API vagy/és ACEA minősítések, amellyel a versenyolajak nem rendelkeznek.
A Toyota meghatározott egy átlagos felhasználónak, átlagos felhasználásra szánt viszkozitást: ez az 5W-30-as. Az jó 5W-s olajak elmennek 15e km-t simán, míg a 0W-sek ekkorra már többnyire elfáradnak. Azonban az 5W-s is kellően jól ken még hidegen is, ezért jó ez a választás.
A 30-as melegoldal pedig még takarékosságot is ad, de nagyobb terhelés esetén is van kenésbiztonság, ami kérdéses egy 0W-20-as olaj esetében.
Nyilván tökéletes megoldás minden esetre nincsen, ezért erősen autó és egyénfüggő, hogy kinek melyik olaj a legjobb valójában. Egy Leszilaci stílusú vezetőnek jobb egy 0W-20-as olaj, hiszen ő nem terheli a motort, azonban jól keni ez a kis olaj és jól is fogyaszt vele a kocsija. A hidegindításokkor is pozitív.
Aki hajtósabban vezet, sokszor tapossa keményen a pedált, annak meg jobb egy 40-es olaj, hsiezn ez még a kvázi versenyszerű használat eseténi is kellő védelmet biztosít.
Öregebb kocsik esetén ez az elgondolás egy SAE osztállyal feljebb állja meg kb. a helyét, ott a 40-es olaj az alap és 50-es kell versenyre, 30-as pedig kíméletes vezetés esetén.
Összegezve:
- 0W-s olajat gyakran kell cserélni, mert hamarabb elfárad
- 20-as olajat csak a kíméletes vezetőknek javaslok, elsősorban télire
- a Motul versenyolajaknak nincsen API vagy ACEA minősítésük, ezért közútra alkalmatlanok
- ami egyik fajta versenyre jó, az a másik (hosszabb) fajtára lehet, hogy nem jó, verseny és verseny között is van különbség
- mindig a vezető , a vezetési körülmények és a motor állapota a meghatározó, egyénkre szabott, hogy ki mivel jár a legjobban