Szavazás

Milyen márkájú olajat használsz?

Mobil/Mobil1
59 (14.5%)
Eneos
130 (32%)
Castrol
79 (19.5%)
Motul
18 (4.4%)
Egyéb
48 (11.8%)
Liqui Moly
42 (10.3%)
MOL
5 (1.2%)
ELF
4 (1%)
Total
11 (2.7%)
Q8
10 (2.5%)

Összes szavazó: 406

Szerző Téma: Olajok és adalékok  (Megtekintve 5144821 alkalommal)

0 Felhasználó és 13 vendég van a témában

barna.czukor

  • Vendég
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #6585 Dátum: 2010.03.22 09:28:34 »
Talán jó esetben igazuk is van és nem lesz tényleg baja. Szerintem is sokszor más olajak is jók, mint az engedélyezett, csak akkor lehet, hogy nem úgy fogyaszt, ahogyan kellene. Véleményem szerint a D-4D sem halna be egy sima B4-es olajtól, lehet észre sem venni a különbséget egy B1-es vagy B5-höz képest... Persze a gyári előírás a szent.

Én minden féle képpen betartanám a gyártóművi előírásokat a helyükben, mert ha meg tönkre megy a kocsi, akkor engem, mint szerelőt is elővehetnek...

Olyan olajat vennék, mint az ESP, amely szinte az összes kocsiba jó, mert minden szabványt teljesít. A teljes ACEA paletta rajta van, meg vagy 15 féle gyártói szabvány.


music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 26347
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #6586 Dátum: 2010.03.22 09:40:24 »
A hangsúly a MIKOR, MILYEN AUTÓBA, MILYEN KM futásnál stb. van
Ez így jól szól, csak mi van, ha ez a 3 dolog ellentmond egymásnak. Szavaidból az tűnik ki, hogy te a 2.-at favorizálod. Szerintem pedig a használat módja többet nyom a latba.
mondok egy példát, - az Avensist nem tudom fejből, de a Corsa gépkönyve pont itt van kéznél:
a gyári előírás szerint jók bele a SAE 20W-40, 20W-50, 15W-40, 15W-50, 10W-40, 10W-50, 5W-50 és 5W-30 -as olajok (természetesen  a megfelelő normák teljesítése esetén). Ebből az ember ugye nem lesz okos, mert ez szinte mindent lefed a tartós végsebesség közeli használattól a városozás, a sarkvidéki időjárástól a sivatagiig.
Ezért ha én a gyár által ajánlott 20W-50-et tennék bele, azzal totálisan tönkre vágnám, mert ezen az éghajlaton, a családunk használati módja figyelembevételével mind az alsó, mind a felső érték a másik végletet mondaná. Ezért aztán 5W-30 megy bele.

Amin a vita tk. megy, hogy a motor konstruálása óta az olajiparban végbement fejlődést - értsd: korszerűbb olajat készülnek - ki lehet-e használni. Szerintem igen, ez nem olyan dolog, mint a benzin oktánszáma, hogy a "túl magas" oktán pénzkidobás lenne, mert a motor egy bizonyosra van beállítva.
music     

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #6587 Dátum: 2010.03.22 09:41:47 »
Egy kilencvenes években fejlesztett motorba teljesen felesleges, és egyben pénzkidobás egy modern 0Wx olajat tenni a 10 000 km-es olajcseréhez.
Ne haragudj, de konkrét tapasztalat alapján mondom, hogy nem az. Hallani, hogy halkabban jár vele a motor hidegindítás után. Kevesebb üzemanyagot is fogyaszt. A gyorsabb átolajozást pedig a viszkozitási értékek bizonyítják. Ennyi. Lehet ezt ragozni, de nincs értelme. Én nem azt mondom, hogy a 10 W-40 árt egy régebbi motornak. Hogy mondanám, hisz ilyet használok a Camryben (más kérdés, hogy elsősorban az MoS2 miatt). De az 5 W-nek és 0 W-nek akkor is, bárki bármit is mond, érzékelhető és mérhető (lásd fogyasztás) előnyei vannak.

A Volvo 440-esben ('91) végigjártuk a létrát: 15 W - 10 W - 5 W (itt a szerelő már sipákolt) - 0 W. Minden lépcsőnél halkult a motor és csökkent a fogyasztás. És ez egy bazi régi, 80-as évek eleji Renault motor!
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #6588 Dátum: 2010.03.22 09:47:31 »
A hangsúly a MIKOR, MILYEN AUTÓBA, MILYEN KM futásnál stb. van
Ez így jól szól, csak mi van, ha ez a 3 dolog ellentmond egymásnak. Szavaidból az tűnik ki, hogy te a 2.-at favorizálod. Szerintem pedig a használat módja többet nyom a latba.
Így van! Két dolog dönt elsősorban: a használati mód, és a motor állapota (ami korántsem függ mereven össze azzal, hogy mennyit futott, mert lehet egy motor 150 ezer után szétkopott, és lehet 300 ezer után kvázi hibátlan). Ezek függvényében kell olajat választani, úgy, hogy közben semmiképp ne kerüljön bele a gyári előírásnál rosszabb - de jobb természetesen kerülhet bele.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

R6Rider

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1083
  • Corolla E12 1.6 VVTi SOL Sedan
    • Q8
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #6589 Dátum: 2010.03.22 10:09:15 »
Amin a vita tk. megy, hogy a motor konstruálása óta az olajiparban végbement fejlődést - értsd: korszerűbb olajat készülnek - ki lehet-e használni. Szerintem igen, ez nem olyan dolog, mint a benzin oktánszáma, hogy a "túl magas" oktán pénzkidobás lenne, mert a motor egy bizonyosra van beállítva.
Nem innen indult az okfejtés, olvasd vissza nyugodtan... :no:

barna.czukor

  • Vendég
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #6590 Dátum: 2010.03.22 10:13:29 »
Úgy látom nem sikerül teljesen érthetően megfogalmazni amit szeretnék... vagy csak értelmezés kérdése...Én nem azt mondtam hogy felesleges modern motorolajakat használni!  :excl: A hangsúly a MIKOR, MILYEN AUTÓBA, MILYEN KM futásnál stb. van. Egy kilencvenes években fejlesztett motorba teljesen felesleges, és egyben pénzkidobás egy modern 0Wx olajat tenni a 10 000 km-es olajcseréhez. Ettől akinek van feles elszórható pénze, így válság idején, ám tegye!  :)
Aki szerint egy SM 10W50 full syn vagy egy SL 10W40 fél-syn olaj - amennyiben a gyártói jóváhagyással szinkronban van - árt egy '90-es évjáratú autó motorjának, az egyszerűen valótlant állít. A mi éghajlati viszonyainkban, a 10W de még a 15W olajak is nyugodtan használhatóak, HA a gyártó előírása ezt megengedi. Természetesen ahogy egyre fiatalabb motorokról beszélünk, úgy nő a minőségi igény, és kerülnek előtérbe az új fejlesztésű elsősorban 5Wx és csak másod sorban - egyre inkább - a 0Wx motorolajak. Szinkronban ezzel nőnek az olajcsere periódusok is: 10-15-20-30 ekm -ODI rendszerű motorok esetében rugalmas intervallum stb.
Ezt nem értem miért nekem írod... ??? Én nagyon sok szerelőt szolgálok ki viszonteladókon és nagykereskedőkön keresztül, de személyesen is tartom a kapcsolatot jó párral. Még találkozni a te általad leírt típussal, de azért már egyre kevesebbel! Igenis használják és ajánlják az 5Wx olajakat is, sokat dolgozom pl. én is azon, hogy mindig a legfrissebb infók birtokában tegyenek az autókba kenőanyagokat (nem csak motorolajat) a gyári ajánlásnak megfelelően, sokszor hívnak fel hogy egy-egy ritkábban előforduló típusba milyen olaj való. Ha kell szaktanácsot kérek én is - mivel nem vagyok tribológus - de a szakmai segítség szerencsére a Kuwait Petrolem-tól és a BP konszern-től is a rendelkezésünkre áll.
Én a Shell Helix 5W40-ről váltottam Q8 Formula techno 5W30-ra, és nem akarok hinni a szememnek, jelenleg 5.9 L/ 100 km az átlagom a BC szerint!  :eek: Pedig most is igen sok rövidtáv van beiktatva... :)
A 90-es évek motorjaiba sem felesleges a jó olaj, mert alacsonyabb a kopás tőle, a fogyasztás és a károsanyag kibocsátás is. Továbbá a jó olaj megnöveli a katalizátor élettartamát, amely ilyenkor sokszor már egy új utángyártott... A 0W-s olaj ezeknek is sokat kedvez, több km-t elmegy a motorja. Van olyan haverom, aki évi 80e km-t megy, neki a 15 éves kocsija is a legjobb olajjal jár, mert különben nem 250e-nél, hanem 150e-nél kellene gyűrűzni a motort. Már a 600e kmt túllépte a kocsi, eddig 2x volt gyűrűzve.

A 10W-50 simán árthat egy régi kocsinak, ha a motorja a sokkal hígabb 30-as olajra van tervezve. Nem áramlik olyan jól az olaj és nem is ken megfelelően, ezért idő előtt elkopik a gyűrű, a csapágyak, továbbá a rosszabb áramlás miatt lerakódások keletkeznek. Nem attól rossz egy kocsi, hogy öreg, hanem attól, hogy úgy gondolják nagyon sokan, hogy ha öreg, akkor csak szart érdemel.

A csereperiódus növelése is érdekes, volt egy hullám, mikor minden kocsira hirtelen 20, majd 30e km-t adtak meg. Aztán ezeket sorban vonták is vissza. A tapasztalatom az, hogy a 10e km-es csere az előírt 15e km-től függetlenül jobb, mert sokkal tisztább a kocsink motorja, mint anno a 15e km-es szervizek esetében, az olaj sem használódik el annyira. Ha az olaj olcsóbb hamisítvány, még akkor is elmegy az a rossza olaj 8-10e km-t biztonsággal.

Az ellenőrzős kocsik is nagyon egyszerűek, általában egy, max két paramétert figyelnek meg az olajon. Sokszor nem a valós eredményt adják, ahogyan a belső olajszintjelző sem...

A mi éghajlatunkon is és afrikában is a 0W-s a legjobb hidegindításkor, egyedül 100 fokos külső hőmérséklet esetán mindegy, hogy 0W vagy 20W, mert már üzemi hőfokon van az olaj...
Ha a kocsidba nyáron 10W helyett 5W-s töltesz, még a 30 fokos külső hőmérséklet esetén is észre lehet venni a különbséget hidegindításkor...

A régi autó is jó autó, csak vigyázni, szeretni és gondozni kell. És akkor a régi sem eszi az olajat 200e km után sem, sőt akár jobban megy, mint az újabbak...

R6Rider

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1083
  • Corolla E12 1.6 VVTi SOL Sedan
    • Q8
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #6591 Dátum: 2010.03.22 10:16:01 »
Ne haragudj, de konkrét tapasztalat alapján mondom, hogy nem az. Hallani, hogy halkabban jár vele a motor hidegindítás után. Kevesebb üzemanyagot is fogyaszt. A gyorsabb átolajozást pedig a viszkozitási értékek bizonyítják. Ennyi. Lehet ezt ragozni, de nincs értelme.
Hangsúlyoztam már egy párszor mindenki azt tesz az autójába amit csak akar, hisz demokráciában élünk! Ha neked a többletkiadást visszahozza a 0Wx olaj üzemanyag megtakarítása, még jól is jártál, ezzel semmi gond. Nem is ezért írtam a korábbiakat, csak nem szeretem ha átesünk a ló másik oldalára, és azt írjuk hogy egy csúcsminőségű 10W50 "kenőcs", egy SL fél-syn meg "szutyok".  :eek: Na de többször már nem írom le ezeket... Akiknek szólt, azok úgy is levágták a lényeget...  :flowers:

kleingy

  • Moderátorok gyöngye
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 13346
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #6592 Dátum: 2010.03.22 10:18:28 »
Barna, qrva egyszerű az ábra: a tulajok 95 %-át (és még lehet hogy keveset mondtam) ez az egész nem izgatja, nem is érti, nem foglalkozik vele. Elviszi az autót a szervízbe, oszt azok majd tesznek bele olajat...
Az átlagos user olaj iránti teljes igénytelenségét jól példázta, amikor egyszer tankoltam és előttem egy nő (vmi nagy terepjáróval) olajat akart venni, mert a férje elküldte, hogy valamilyet hozzon. Mol Botond 20W40 vagy 50 lett a választás, ezt dumálta rá a srác...
         

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #6593 Dátum: 2010.03.22 10:26:45 »
Nem is ezért írtam a korábbiakat, csak nem szeretem ha átesünk a ló másik oldalára, és azt írjuk hogy egy csúcsminőségű 10W50 "kenőcs", egy SL fél-syn meg "szutyok".  :eek:
Ebben igazad is van :) !
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #6594 Dátum: 2010.03.22 10:31:16 »
A mi éghajlatunkon is és afrikában is a 0W-s a legjobb hidegindításkor, egyedül 100 fokos külső hőmérséklet esetán mindegy, hogy 0W vagy 20W, mert már üzemi hőfokon van az olaj...
Ha a kocsidba nyáron 10W helyett 5W-s töltesz, még a 30 fokos külső hőmérséklet esetén is észre lehet venni a különbséget hidegindításkor...
Figyi, anélkül hogy hirtelen ellentétes álláspontot akarnék elfoglani, mégis fontosnak tartom megjegyezni, hogy ennyire mégse egyszerűsítsük le a kérdést. Kizártnak tartom, hogy a neves olajcégek (kivétel nélkül) csak azért gyártanának pl. 15 W-50-es meg 10 W-60-as olajokat, mert vannak emberek akik megveszik... Na nem. Ezeknek egészen biztosan megvan a létjogosultsága, vannak olyan helyek, autók és felhasználási területek (nomeg ezek kombinációi), amelyeknél egy ilyen olaj a legjobb választás.

(Csak ez nem a mi országunk, nem a mi autóink és nem a mi használati módjaink.)
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

kleingy

  • Moderátorok gyöngye
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 13346
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #6595 Dátum: 2010.03.22 10:37:23 »
Aki szerint egy SM 10W50 full syn vagy egy SL 10W40 fél-syn olaj - amennyiben a gyártói jóváhagyással szinkronban van - árt egy '90-es évjáratú autó motorjának, az egyszerűen valótlant állít. A mi éghajlati viszonyainkban, a 10W de még a 15W olajak is nyugodtan használhatóak, HA a gyártó előírása ezt megengedi.
Párom 95-ös B Corsájába az előző gazda 8 éven át 15W40-et tett. Mivel lakótelepen lakunk, így csillaggarázsos a kocsi, télen elég nehezen indult a mínuszokban. 5W40-et tettünk bele, azóta sokkal könnyebben indul.
         

barna.czukor

  • Vendég
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #6596 Dátum: 2010.03.22 10:38:58 »
Megvan a használati módja a 10W-60-nak is. A Ferarrik gépkönyve azt írja (múltkor leszedtem a netről 2ét), hogy utcára 0W-30, versenypályára 10W-60. Nah, oda kell, ennél az autónál.

Szintén jól jön a 10W-60, ha a benzines kocsink átment már dieselbe, azaz több olajat fogyaszt, mint benzint... :D

szikla2

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 756
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #6597 Dátum: 2010.03.22 23:25:39 »
Én magam is azok közé tartoztam, akik évente egyszer meglátogattam a "maestro-t", egy szervízre és kész.   Tartott ez mindaddig, amig nem lettem boldog tulajdonosa egy TOYOTÁNAK. Elkeztem böngészkedni nézelődni, hogy miképpen lehetne édesebbé /olajozattabbá/ tenni a Corolla mindennapjait. Ekkor találtam rátok --- és tetszik---. Nemrég a munkatársaimmal is beszélgettem az olajtémárol, és nem hiszitek el, de teljesen el voltak tanácstalanodva, mivel nem teljesen megfelelő olaj van az autojukban /aki tudta milyen van benne/. Talán nem fogtok meglepődni, de a lakhelyem szerinti Toyotaszervízben is Castrol Magnatec 5W-40 et töltenek az autóba. /sajnos az enyémben is ez van még......... nemsokáig........ most utoljára/
Az elmult két nap hozzászólásai  / érvek vs. ellenérvek / azért tanulságosak, mert az bontakozik ki az egészből, hogy rossz olaj NINCS, / MINUSZ gagyi, és a mosolygó emberes szinZetikus olaj/ csak rossz választás.



A másik oldala a történetnek, hogy az kerek legyen /véleményem szerint/: Az pedig talán lehet az "összeesküvés elmélet", mert kinek az érdkeke az, hogy egy autó akár 20 éves korára is fitt maradjon ?  Ma csupán a környezetvédelmi szempontok diktálnak, amelyhez igazodnak a gyártók is. /azért ez helyes, de nem lehet minden céllal szentesíteni az eszközt//Lassan a kipufogócső felér egy lélegeztető géppel/ Ez a gépjárműipar ----- nekünk meg szórakozás.
Nem minden "az" ami annak látszik.
Corolla 1.6 E12 2004 sedan 2009--2017
Avensis 1.8 T27 2011.facelift Sedan 2017-

barna.czukor

  • Vendég
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #6598 Dátum: 2010.03.22 23:28:28 »
Ha kell a kollégáknak segítség olajügyben, mert tanácstalanok, akkor szójjá! :D

(Én a legjobbat adom a gépemnek, ami tőlem telik... :wub:)

Amúgy még örülhetsz, hogy 5W-40-es Magnatec van a szervízben és nem 10W-40-es gazdaságos olaj...

« Utoljára szerkesztve: 2010.03.22 23:30:17 írta barna.czukor »

szikla2

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 756
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #6599 Dátum: 2010.03.22 23:50:20 »
Amúgy még örülhetsz, hogy 5W-40-es Magnatec van a szervízben és nem 10W-40-es gazdaságos olaj...



Azt a Magnatec- et már én vásároltam / tanácsukra /.   De, hogy valójában mit vettem azt nem tudom. /hozzáöntöttem hallkabb lett story/   
Nem minden "az" ami annak látszik.
Corolla 1.6 E12 2004 sedan 2009--2017
Avensis 1.8 T27 2011.facelift Sedan 2017-