Szavazás

Milyen márkájú olajat használsz?

Mobil/Mobil1
59 (14.5%)
Eneos
130 (32%)
Castrol
79 (19.5%)
Motul
18 (4.4%)
Egyéb
48 (11.8%)
Liqui Moly
42 (10.3%)
MOL
5 (1.2%)
ELF
4 (1%)
Total
11 (2.7%)
Q8
10 (2.5%)

Összes szavazó: 406

Szerző Téma: Olajok és adalékok  (Megtekintve 5148300 alkalommal)

0 Felhasználó és 9 vendég van a témában

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #6435 Dátum: 2010.03.10 12:30:25 »
Én egy tizessel lejjebb vinném, tatás autózáshoz 0w20 normálishoz 0w-30; 5w30; hajtós, ütősvágós, 0w-40 5w40, rally 5w50
Stimmel, de tegyük hozzá, hogy motorfüggő a dolog. Ez a fenti lista úgy kb. az utóbbi tíz éven belül piacra dobott motorokra lehet irányadó. Régebbiekre hozzuk egy tizessel feljebb a melegoldali viszkozitást: tehát tatás 30, normál 40, hajtós 50, versenyszerű 60. (Azért az olajcégek sem véletlenül gyártanak olyasféléket, mint a Mobil-1 15 W-50 vagy a Castrol Racing Syntec 10 W-60.)
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

barna.czukor

  • Vendég
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #6436 Dátum: 2010.03.10 13:02:18 »
sziasztok.2004-es ráncfelvarrott 1.0 l yarisom van.most van benne 60000 km,igy a váltóba cserélnék olajat. de,a hozzászolások között ajánlják a gyári olajat,(csak márkaszervíyzben kapni?) a castrol taf-x olajat ill.eneos-ról is szó esett. én évente kb:12000 km megyek.tehát, akinek van tapasztalata ,legyen szives válaszoljon,mit rakjak bele? ujkora óta télen a 2.fokozat akadós. raktam bele metabondot , javitott rajta.
Szia!

Azt mondd meg nekünk légyszi, hogy a kezelési könyve pontosan milyen viszkozitású és minőségű olajat ír elő.

Szerintem ehhez is a gyári ajánlás a 75W-90-es API GL4 vagy GL-5, de azért biztosra szeretnék menni.


Az én autómba most a gyáritó eltérő 75W-85-ös viszkozitású Castrol SMX-S olaj van. Ezzel sokkal kevésbé akad a váltó és könnyebben jár. Pláne 5 fok alatti külső hőmérséklet és hideg motor esetén. Ha a 75W-90-es ajánlásod van, akkor javaslom ennek a hígabb 75W-85-ös olajnak a használatát. Ez teljesen szintetikus is és még árban is elfogadható, ha a webshopokban veszed meg.

Használtam TAF-X-szet is, mintkét kocsinkban, egyikben sem vált be annyira, mint amiket utána használtam: Motul Motylgear 75W-90, Eneos 75W-90, Castrol SMX-S. Én ezért ezt nem javasolnám. Beszéltem a Toyota mszervízesekkel is, ők is TAF-X-szet használtak régebben, de nekik sem vált be, mert sok váltó akadós volt vele.

Alapvetően az akadást a szinkrongyűrű kopása okozza, ez leginkább a 2. vagy a 3. fokozatot érinti, amelyik többet van használva. Erős városi használat esetén ezek eléggé hamar ki tudnak kopni sajnos. A hígabb olaj segíti a gyorsabb szinkronizálást, ezért könnyebb kapcsolni és gyorsabban is lehet, továbbá a szinkrongyűrűket is kíméli...

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #6437 Dátum: 2010.03.10 13:14:22 »
ujkora óta télen a 2.fokozat akadós. raktam bele metabondot , javitott rajta.
Alapvetően az akadást a szinkrongyűrű kopása okozza...
Itt erről aligha lehet szó. Megismétlem azt, amit már sokszor írtam: sejtésem szerint természetes, normális jelenséget kezelünk (kezelsz) hibaként. Huszonsok éve olvasom az autóteszteket: bizonyos váltók jobbak, mások kevésbé; bizonyos váltók akadósabbak, mások kevésbé. Ez nem műszaki hiba - mármint egy bizonyos szinten belül, értelemszerűen.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

barna.czukor

  • Vendég
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #6438 Dátum: 2010.03.10 13:42:09 »
Jóvanna. Nálam is 60e km-nél kezdett el a motorcsere után akadni a váltó... 60e km nagyon sok váltást tartalmazhat, ha városban használján szinte csak az autót. A helyzet az, hogy akár ennyi km alatt is ki lehet a szinkront koptatni. Ez megfelelhet 300e km pályahasználatnak váltásilag.

Amúgy nem látom, lehet, hogy nem gázos, az is lehet, hogy már rendellenes. Nálam viszont sokkal jobb a váltó az új olajjal, szinte hibátlan, ha bemelegedett... :D

papapapus

  • Újonc
  • *
  • Hozzászólások: 10
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #6439 Dátum: 2010.03.10 14:28:42 »
A sok idézést kiszedtem...

Valóban a 75w-90 gl4-gl5 van előirva a yaris váltójába. már vezettem másik yarist, a váltója dettó ugyan az.tehát nem kopás miatt akadozik a 2.,hanem igy gyártották, igy sikerült./ a metabond valamennyit segitett. köszi a válaszokat.
« Utoljára szerkesztve: 2010.03.10 15:14:04 írta MiCKEY »

Kalmi

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 818
  • Corolla 1.3 XLI HB 1994
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #6440 Dátum: 2010.03.10 21:42:55 »
Kicsit belemélyedtem a fagyálló témába és nekem nem egyértelmű, hogy ezek az új szerves savakat tartalmazó löttyök jól viselkednek a régi rendszerekben. Ami gond lehet az a réz hűtő és a fűtő radiátor.

Több ellentmondásos követelmény is van. Szóval ez sem egy egyszerű téma. Ez is olyan mint az olaj, hogy nincsen olyan, hogy legjobb hűtőfolyadék :) néztem közölt teszt eredményeket és bizony lassan de biztosan mindegyik fagyálló esetén szépen "rohadnak" a tesztelt fémek, a különbőző lötyiknél eltérő, hogy éppen az alu vagy a vas réz alkatrészek vesztenek a több anyagot a felületükről, nagyságrendileg (0.2-30mg)/cm^2 hetente. Szóval ha minőségbeli eltérés van, akkor az itt nyilvánul meg.

Európai előírás, környezethaver okokból foszfátmentes legyen. (De elvileg a Toyota rózsaszín lötyiben mégis van, mert kell a hosszabb használati időhöz)
Japán előírás, hogy legyen szilikátmentes (nem tesz jót a vízpumpa tömítésnek + szilárd lerakódásokat képez a járatokban).
Alu barát előírás, hogy legyen borát, amin, nitritmentes.

Ezek az előírások így együtt kizárják az összes klasszikus zöld löttyöt, ahol a szilikáttartalommal érték el a korrozióvédelmet, épp úgy, hogy bevonatot/lerakódást képeznek az alu alkatrészek felületén és így nem érintkezik a folyadékkal.
(A kivett gyári termosztáton és az alu anyagú termosztát könyökön belül jól megfigyelhető volt fehér színű egybeföggő masszív lerakódás. Gondolom pont a régi zöld lötyi csinálta (lehet hogy tévedek, ha valaki tudja hogy ez mitől van megoszthatná), és a rózsaszín lötyit pedig már utána 2002 körül töltötték bele. Az egy éves termosztáton már nem keletkezett lerakódás nyomokban sem.)

Szóval nem marad más , mint az organikus savakat tartalmazó löttyök, amik minden klasszikus kiegészítő összetevőktől mentesek. De ezek meg lehet, hogy nem férnek meg a réz radiátor vagy fűtő körben használt anyagokkal (réz ón ólom).

A 94-es Corolla radiátora és fűtő köre milyen anyagból van?
A gyári Toyota piros lötyi, vagy amit most kapni lehet ott kell egyáltalán aggódni? Van valakinek több éves tapasztalata vele?
Ja a 2002 ben a 80000km-es szervízkor belerakott rózsaszín lötty az milyen összetételű lehet? Nemhiszem, hogy ugyanaz mint a mostani SLLC.

(((Amcsi fórumban azt rebesgetik, hogy ez kb a zöld lötyihez hasonló (nincseken szerves savak benne), de több hatóanyag van benne a nagyobb használati időhöz (én ebben nem hiszek mert ezt bármelyik noname gyártó megtehetné és árulhatné a 2 éves lötyijét 5 évesnek...)))
Ez mondjuk mellékes, mert úgyis ideje kidobni, pláne hogy összekevertem zölddel és annak is lejárt már a fél ideje.

A sima zöld löttyöt két évenként cserélve biztos nincs korróziós gond (sok más kocsinál tesztelve évtizedekre vissza),  azt már tenném is bele, de ott meg a szilikát tartalom ami miatt nem ajánlja a Toyota... A Toyota féle szilikátmentes zöld lötyi meg egy érdekes dolog lehet, ha minden összetevő ki van tiltva és még szerves savak sincsenek benne, akkor hogyan véd a korrózió ellen?

Lényeg a lényeg, azt kell még megtudnom valahonnan, hogy van e réz ón stb. a hűtőrendszerben, és ha nincs, akkor mehet a Toyota gyári folyadék piros LLC 3 évig jó, de ha van akkor meg sajnos csak a zöld lötyi marad 2 évre.
Ilyen Toyota lötyit sehol nem láttam még, ha valamikor épp útbaesik pl. a Super, akkor simán lehet venni vagy rendelni kell?

barna.czukor

  • Vendég
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #6441 Dátum: 2010.03.10 21:56:09 »
Más az amcsi fagyálló és más az európai tudtommal.

A Toyota fagyálló fosztfátmentes, ha jól tudom. Továbbá nincs benne nitrit, nitrát és szilikát sem.
Ettől függetlenül lehet benne más anyag, amely korróziógátló hatású.

Szerintem nem kell a dolgot túlreagálni, ha rendszeresen van cserélve a folyadék, akkor a rendszer nem tud elrozsdásodni vagy eldugulni a rozsdától.

Éredeklnének a tesztek, ezeket hol nézted meg?

Honnan veszed, hogy az OAT (organic acid technology) fagyállók nem férnek meg a színesfémekkel? Én pont mindenhol azt az infot kaptam, hogy ezek teljesen kompatibilisek mindennel, a régi és az új rendszerekkel egyaránt.

A zöld lötty által okozott fehéres kicsapódás nekem is ismeretes, de nem az én autómtól... Ez a zöld trutyi túlhasználásából ered egyébként és főként a gumicsövek csatlakozásainál figyelhető meg...

Én bízok a piros LLC-ban is, meg a SLLC-ban is. Szerintem egyikkel sem lehet probléma, mert minden mentes, de mégis jó valahogyan. Nálam a piros cucc bevált, több kocsiban is volt már és mindegyiknek nagyon tiszta a rendszere, sehol sem láttam lerakódást. Kicsit olajos is a tapintása, szerintem a vízpumpát is jól keni...

Ha megveszed a gyári piros LLC-t, azzal tutira nem jársz rosszul, a márkaszervizek is azt teszik az összes Toyotába a legtöbb helyen...

barna.czukor

  • Vendég
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #6442 Dátum: 2010.03.10 22:05:01 »
A sok idézést kiszedtem...

Valóban a 75w-90 gl4-gl5 van előirva a yaris váltójába. már vezettem másik yarist, a váltója dettó ugyan az.tehát nem kopás miatt akadozik a 2.,hanem igy gyártották, igy sikerült./ a metabond valamennyit segitett. köszi a válaszokat.
Én nem hallottam túl sok jót a Metabondról, bár biztos van olyan autó, amelyiken segített.

Szerintem egy hígabb 75W-85-ös olaj segítene, könnyebb lenne a váltás. Ha nem szeretnél variálni és összességében elfogadható így számodra a váltó, akkor használj 75W-90-est.

Miután nekem a TAF-X nem vált be, így azt javaslom, hogy ebből a viszkozitásból a 75W-90-es Eneos-t vagy Motul Motylgear-t használj. Persze a márka egyéni ízlés kérdése is.


A helyzet az, hogy nekem is nagyon akadt a 3. fokozatom, de ezzel a hígabb olajjal szinte alig akad most. Nekem bejött.

barna.czukor

  • Vendég
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #6443 Dátum: 2010.03.10 22:16:58 »
A váltóakadásom pedig a motorcsere után nem sokkal jelentkezett. Én gyanítottam már régebben is, hogy összefügg a kettő. A Toyota szerint nem, szerintem meg igen.

Nem hiszem, hogy az összerakással lenne a gond, hiszen a kaposváriak szépen dolgoznak, meg én is átnéztem a rendszert. A gyanúm akkor kezdett beigazolódni, mikor most a hígabb olajra váltottam át.

A feltételezésem az, hogy az új motor "hűvösebb" a megnövelt olajjáratoknak és a nagyobb motorolaj-mennyiségnek köszönhetően, így a motorhoz kapcsolt váltó sem melegszik át annyira...

Az új olajjal a bemelegítés fázisban még vannak gondok, de mikor a motor teljesen üzemmeleg, akkor a váltóakadás megszűnik most. Érezni lehet ennél a 75W-85-ös váltóolajnál, hogy a motor melegedése mennyire sokat számít a váltó szempontjából is. A régi olaj lehet, hogy nem érte el sosem azt a hőfokot, amelyet el kellett volna érni, ezért is akadt a váltó.

A mostani olaj esetén ez az akadás melegen szinte teljesen megszűnik, ezért gondolom azt, hogy az új motor hidegebb mivolta okozza a problémát a váltóban is...

Most üzemmelegen pont olyan, mint a motorcsere előtt volt a váltóm. :clap:


Ha a hülye csavarja nem fog később sem szivárogni, akkor nem panaszkodok többet.

szikla2

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 756
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #6444 Dátum: 2010.03.10 23:14:38 »
Motylgear 75W80      Az SAE 75W-80 Technoszintetikus® hajtóműolaj
Híg folyású, félszintetikus, kiemelkedő nyomásálló váltóolaj 5 fokozatú váltókhoz és differenciálművekhez. Könnyűvé teszi a váltást, Ugyanakkor üzemanyag megtakarítást is eredményez.
Kimondottan Peugeot, Citroen és renault gépkocsik váltójához ajánlott.
Szabvány: API GL 4 és GL5/MIL-L-2105D

"Idézet a Motul honlapjárol"   Esetleg ez még hígabb ?
Nem minden "az" ami annak látszik.
Corolla 1.6 E12 2004 sedan 2009--2017
Avensis 1.8 T27 2011.facelift Sedan 2017-

Kalmi

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 818
  • Corolla 1.3 XLI HB 1994
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #6445 Dátum: 2010.03.10 23:33:40 »

Szerintem nem kell a dolgot túlreagálni, ha rendszeresen van cserélve a folyadék, akkor a rendszer nem tud elrozsdásodni vagy eldugulni a rozsdától.

Éredeklnének a tesztek, ezeket hol nézted meg?

Honnan veszed, hogy az OAT (organic acid technology) fagyállók nem férnek meg a színesfémekkel? Én pont mindenhol azt az infot kaptam, hogy ezek teljesen kompatibilisek mindennel, a régi és az új rendszerekkel egyaránt.

Nem akarom túlreagálni. Jobb volt nekem amíg annyit tudtam a hűtő folyadékról, hogy fagyálló, megmérve -36fok OK. :)
Az már egy többlet tudás, ha kiírja a családban lévő OFF E36 computere, hogy "kühlwasserprüfen" vagy ilyesmi akkor a gazdája szóljon nekem és én utántöltöm azzal a zöld löttyel amiből egy nagy kannával vettem.

Nincs olyan ismerősöm aki fagyállót szokott volna cserélni! :) Akit kérdeztem a maximum az, hogy egyszer megmérette kúton és jó volt az -32 fok stb és akkor minek is lecserélni. A korroziógátló adalékokról legtöbben nem is tudnak, átlag felhasználót nem érdekli. Más aki "cserélte" az se azért mert az jó, pusztán eresztett valami cső és akkor mindig önt hozzá, ha kell "mindig ami éppen van". (A végén már hűtő tömítőt is!) Tényleg van ilyen ismerősöm. Így utólag számomra már érthető miért is lukadhatott ki a hűtő neki. A végén már a vízpumpával is bajlódott, gondolom azt meg a tömítő adalék kezdte ki. Szóval lett új bontós hűtője és vízpumpája meg jókis szervíz számla.

Amúgy most megnéztem mi van ráírva az "A Kurrens" zöld fagyállóra, amit betöltöttem, mentes szilikáttól, foszfáttól, amintól, nitrittől. Korrozióvédő összetevői miatt 2 évig folyamatosan használhatói. És sokféle szabványnak megfelel többek közt ASTM D 3306 a többi szabvány az gyengébb/régebbi. Ja és az ASTM D 3306 éppenhogy alacsony vagy magas szilikáttartalmú összetevőt tartalmaz! Nem írja elő a szilikátmentességet.

Mondjuk egy év alatt sok galibát nem okozott. Rozsda nincs, átlátszó a lötyi. a tartály is tiszta. Ja azt akkor pucoltam ki amikor vettem a kocsit, mert az alján kb 2-3cm tejföl színű és állagú valami volt, elég ilyesztően nézett ki, de a hűtőben akkor is átlátszó volt a víz.
Persze ki tudja mi lehet az alján... vagy a motorblokk aljában. (Kiderül hamarosan.)

"teszt":
http://www.wynns.net/product_files/HD%20Engine%20Coolant%20Pre-Mix%2051805%20PIS.pdf
http://www.synlube.com/prod05.htm
Volt még egy de azt most nem találom. Itt most nem is a teszt és az összehasonlítás a lényeg, csak tudatosult bennem, hogy bizony fogynak az anyagok a korrózió hatására.

OAT vs színesfém, azt hiszem amcsi fórumokban találtam, többször visszatérő, hogy ott a Dexcool feltöltés bizonyos kocsiknál ahol réz hűtő volt gondot okozott, ott is inkább a forrasztásnál, pedig azt is mindenhez ajánlják... igazából olyan hozzászólás nem volt hogy valaki gyakorlati tapasztalatot írna le, inkább az, hogy a szerelője nem ajánlotta vagy ő is hallotta, és azóta minden kocsiján kicseréli zöldre és no problem. szóval lehet hogy urban legend...

ezzel kapcs. linkek:
http://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=949763#Post949763
http://counterman.com/Article/37212/universal_coolants_the_ultimate_answer.aspx

még egy link, itt 1994-2005 Toyotákhoz ajánlott folyadékok vannak évszám és motor kód szerint. Ugyan nincs benne 4E-FE de van 4A-FE ami azonos felépítés, és itt pont ki van húzva az LLC és SLLC csak a sima E-s fagyállót ajánlja, ami akármilyen "good brand" termék lehet nincs is Toyota kódja.
http://www.toyotapartsandservice.com/pub/pdf/TechCenterLibrary/TIS/Fluid%20Specs_V3.pdf

Van egyáltalán színesfém a Corolla hűtés körében?? :) (Eltekintve a termosztát tágulós hengerétől ami réz.)

Kalmi

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 818
  • Corolla 1.3 XLI HB 1994
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #6446 Dátum: 2010.03.11 00:04:43 »
A váltóakadásom pedig a motorcsere után nem sokkal jelentkezett. Én gyanítottam már régebben is, hogy összefügg a kettő. A Toyota szerint nem, szerintem meg igen.

Az új olajjal a bemelegítés fázisban még vannak gondok, de mikor a motor teljesen üzemmeleg, akkor a váltóakadás megszűnik most. Érezni lehet ennél a 75W-85-ös váltóolajnál, hogy a motor melegedése mennyire sokat számít a váltó szempontjából is. A régi olaj lehet, hogy nem érte el sosem azt a hőfokot, amelyet el kellett volna érni, ezért is akadt a váltó.
Motor csere elött is használtad a váltót hidegen, minden elindulás után, szóval a régi (melegebb) motorral is akadnia kellett volna, csak rövidebb ideig.

Azt én is megfigyeltem, mind a régi mind az új olajjal, hogyha a tipikus 3.5 km út után, ami 6-8 perc, várok 10-15 percet és utána tovább megyek, akkor a váltó még könnyebben jár a második elindulás után (mármint a kart könnyeb mozgatni, mint amikor leálltam). Vagyis jobbára nem a belső súrlódástól melegszik be a váltó, hanem a motor melegíti át, amihez idő kell. Ez a 15-20perc kell(ene) sajnos, és utána már érzékelhetően nem változik semmi.

barna.czukor

  • Vendég
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #6447 Dátum: 2010.03.11 00:07:16 »
Szerintem nincs a hűtési körben réz, legalábbis én nem tudok róla. Tényleg csak a termosztátban lehet. Eléggé drága és puha fém, szerintem manapság az olcsóbb alumínium dívik...

Többet nem tudok a dolgokhoz hozzátenni. Szerintem a régebbi motoros kocsikba bármit használhatsz. Nyilván egy jobb minőségű, nem a default zöld, csak jót tesz majd a motornak... Azt mondom, hogy a gyári tutira jó, én abból a pirosat használom probléma mentesen több autóban is.

barna.czukor

  • Vendég
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #6448 Dátum: 2010.03.11 00:13:17 »
Motor csere elött is használtad a váltót hidegen, minden elindulás után, szóval a régi (melegebb) motorral is akadnia kellett volna, csak rövidebb ideig.

Azt én is megfigyeltem, mind a régi mind az új olajjal, hogyha a tipikus 3.5 km út után, ami 6-8 perc, várok 10-15 percet és utána tovább megyek, akkor a váltó még könnyebben jár a második elindulás után (mármint a kart könnyeb mozgatni, mint amikor leálltam). Vagyis jobbára nem a belső súrlódástól melegszik be a váltó, hanem a motor melegíti át, amihez idő kell. Ez a 15-20perc kell(ene) sajnos, és utána már érzékelhetően nem változik semmi.
A régi motor esetén is akadt hidegen egy darabig, de nem sokáig, amint bemelegedett, tökéletes volt. Akkor inkább az 1-es akadt, nem a 3. fokozat hidegen.

Aztán motorcsere után mindig akadt, nyáron nagy melegben nem annyira, de ilyenkor télen borzasztó volt...

Ezzel az olajjal hidegen akad még, de nem annyira vészesen szerencsére, üzemmeleg motor mellett pedig egészen jó. Gondolom, ha kint nem 0-5 fokok lesznek, akkor még könnyebben fog majd járni a váltó...

Az első 1 km-en lehetett érezni a különbséget a két váltóolaj között, ezzel hidegen is sokkal könnyebben mozog a bot, nincs akkora ellenállása.


Mentem a szerelőhöz 1 km-t 5W-30-as motorolajjal is. Az viszkozitásra ugyan olyan kb, mint a 75W-85. Ennek ellenére nem volt a váltó jó vele, kicsit szorult a fokozatokban. Ezekben a váltóolajokban van valami extra súrlódásmódosító adalék szerintem, mert más érzés ezzel váltani...

kleingy

  • Moderátorok gyöngye
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 13346
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #6449 Dátum: 2010.03.11 07:42:00 »
czukor: neked is olyan volt pl hármasba tenni az új olaj előtt, hogy a váltókaron váltáskor érezted a mechanikát (amikor küzdenek, ellenállnak és végül összeérnek a fémek)? Engem ez idegesít a hármas válthatatlanságán kívül nagyon, hogy a kezemen érzem, lelki szemeimmel pedig látom, hogy szenved a váltó. (faxom, kéne szinkrongyűrűt is cserélni tutkó)