Az autobildes cikkel kapcsolatban még 1 kis reakció:
Ez gondolom ugyanaz az autobild, ami néhány éve a 100 ezres yaris 1,3 tartósteszt után, az autó darabokra szedését követöen leírta, hogy a hengerfalakon olyan mértékü kopás látható, amely még maximum 30 ezres futást tett volna lehetövé, ezek után feltétlenül motorfelújítás következett volna. Az utolsó mérések a teszt befejezése elött érdekes módon jobb értékeket mutattak, mint a 10 ezer körüli mérések, olajfogyasztás, egyéb rendellenességet nem tapasztaltak.
Ezzel csak a német autós média közismerten, a japán illetve egyéb nem német autógyárak termékeivel kapcsolatos negatív, de legalábbis nem autószámba vevö véleményére kívántam rávilágítani.
Ettöl függetlenül a long life olajokkal kapcsolatban helyes tanácsot adott a cikk. Csak ugye kinek? Gondolom nem annak az 1 %-nak akiknek az olvasóik közül nem német autójuk van. Mert ugye anno a vw kezdte a hosszú csereperiódus mániát. Követte sorban a bmw, a mercedes végül az opel. Ma a német elgondolás szerint nem is autó az az új autó ami nem rendelkezik ilyen tulajdonsággal. Legalábbis negatív tulajdonságnak vélik egy tesztben, ha az autó CSAK 15 ezres csereperiódussal rendelkezik. Az ezzel nem rendelkezö német autók viszont 1-1-ig legalább 5-6 éves konstrukciók, melyeknek nyilván nem javasolt semmilyen 0w-30-as viszkozitású olaj, márpedig az összes slx-olaj ilyen.
Ezek alapján érthetö, hogy miért helyénvaló a cikk mondanivalója.
Ennek ellenére állandó és hü olvasója vagyok én is az említett újságnak.
Az érdekesség egyébként, hogy minden slx olaj (összesen 8 féle létezik) alapolaja ugyanaz. Egyedül az adalékolás eltérő. A specifikációk szerint az olaj összetevöje a slx olajoknál 99,2%-ban az alapolajból, a fennmaradó 0,8%-ban pedig adalékokból áll. Persze nyilván az adalékokkal elég széles tartományban megváltoztatható az olaj egy-egy tulajdonsága, viszont minden tribológiában jártas ember (én nem vagyok az, gépészetet tanultam 5 évig, tribológiát soha) szerint egy olaj minöségét 99,9%-ban az alapolaj minösége határozza meg.
Innentöl kezdve azon vitatkozni, hogy a jó jó-e a jobbnál szerintem értelmetlen. Szerintem 2 féle olaj létezik. Ami jó, tehát megfelelö kenést tud biztosítani egy adott motorban és a nem jó, ami erre nem képes.
Gépészeti szempontból a megfelelö kenés, amikor két egymáson elmozduló fém egymással nem, csak a közte lévö olajfilmmel érintkezik. Ilyen esetben ugye 0 a kopás. Normál üzemi körülmények között egy belsöégésü motornál egy megfelelö olajnak ezt tudnia kell. A problémát ugye csak a hidegindítást követö normális kenés kialakulásáig jelentkezö fém a fémen kopás jelent, illetve az extrém terheléskor jelentkezö nyíró hatás. Föleg az indítási kopások csökkentésére, ezáltal az élettartam növelésére lehet és érdemes egy olyan motorba 0w-30-as olajra "eltérni" amiben a gyári elsödleges ajánlás 5w-30.
Xanyi kollegának egyébként az LL2-ben található extra tisztító és lebegésben tartó adalékok miatt javallottam elsö cserére ezt az olajat, az eddigi viszonylag gyakori és rövid városi használat miatt esetlegesen lerakódott szennyezödések feloldására, majd ezt követöen az r-tec vagy a longtec folytatására.
Ha ragaszkodik valaki olyan olajhoz, amit a toyota jóváhagyott, akkor az esso között érdemes keresgélnie.
Ha a saját példám érdekel valakit, akkor a yarisba 105-töl folyamatosan LL2-volt, egészen a legutóbbi cserémig (245 ezernél) és semmilyen hátrányos tulajdonságot nem tapasztaltam, mérhetö olajfogyasztás nem volt.
Most legutóbb r-tec-re tértem át, mivel ennek a viszkozitási értékei még alacsonyabbak, plusz üzemanyag takarékosságot remélve. Most 255-van benne, olajfogyi nem mérhetö.