Nézd meg ezt az oldalt: http://www.opieoils.co.uk/technicalinfo.aspx , és itt klikkelj arra, hogy OIL VISCOSITIES AT VARIOUS TEMPERATURES. Aztán vesd össze pl. a 0 W 30-at a 40-el, ill. az 5 W 30-at a 40-el. Elég komoly eltérések vannak. 100 fokon nem annyira, de ugye tudjuk, hogy a motorkopás szempontjából az alacsonyabb hőmérsékletek a kritikusak. És alacsonyabb hőmérsékleten nem elhanyagolható eltérések vannak, hiába azonos a hidegoldali viszkozitás. Tényleg érdemes megnézni ![excl :excl:](https://forum.toyotaclub.hu/Smileys/set1_b/excl.gif)
Megnéztem. Igen, 0 fokon nagyon nagy kulonbseg van. Aztan mar 10 fokon kevesebb 40-en meg meg kevesebb, es sztem 40 fokot igen hamar eleri az olaj homersekletete.
En akkor is tartom magam ahhoz, hogy kiszamoltak okos emberek, es a konyvben valo ajanlasok, amik homerseklet skalaval vannak ellatva(!!!) ugy vannak jol ahogy, ennel tobbet agyalni rajta kar.
Hogy miert van ennyi fajta olaj? Sztem azert, mert van, aki tobbet ad egy olajert van aki kevesebbet. Magyarorszagi korulmenyek kozott az 5W-40 tokeletesnek tunik szerintem. De vannak emberek, koztuk en is, akik a velt/valos josaga miatt hajlandoak sokkal tobbet adni egy 0W-30-as olajert. Kb ennyi az oka, hogy nem csak a tundran aruljak ezeket az olajakat.
0W-30 nyilvan kimeletesebb hideginditasnal, ettol meg baromira tulmisztifikaljuk.
Igazad van abban, hogy igazán nagy különbség csak 0 fokon van, de azzal nyilván nem mondok semmi újat, hogy az a pár száz méter, ami a hidegindítást követi, az koptatja legjobban a motort. Ilyenkor számít a legtöbbet, hogy milyen olaj van benne. És a 30-as olaj ilyenkor is "hígabb", mint a 40-es - akkor is, ha a téli viszkozitási számuk azonos.
Dehát neked ezt nem kell magyarázni, elvégre te is 30-ast használsz.
Viszont nagyon érdekelnének adatok olyasvalakitől, akinek van olajhőmérő az autójában, és meg tudja mondani, mit is mutat ez a mérő, ha teszem azt küldi neki autópályán, nyáron, 35 fokban, fél órán át 5000-es fordulaton (vagy pláne még gyorsabban). Mert ha ilyenkor monjuk felmegy az olajhőfok 120-130 fokra, akkor én ott már aggódnék a motorom épségéért, ha 30-as olaj lenne benne.
Ne felejtsük el, hogy legális lehetőség a korlátlan száguldozásra csak Németországban van, és nem biztos, hogy a gyártó ezt az üzemeltetési módot maradéktalanul figyelembe veszi, mikor mondjuk 30-as olajat ajánl az autóba. Nézzük meg azt is, hogy a komoly, nagy sportkocsikba (Lamborghini, Ferrari) jellemzően 40-es olaj az ajánlás.
Ugyanakkor, hogy itt se legyen teljesen egyértelmű a kép: a Corvette-ek újabb kiadásaiba 5 W 30 az ajánlás. Más kérdés, hogy ha belegondolunk, ezek rendelkeznek a legnagyobb hengerűrtartalmú motorral és egyben a leghosszabb áttételezésű váltóval, ergo nem kell annyit pörögniük, továbbá a motor olajtöltése is meglehetősen nagy.
Számomra mindebből továbbra is adja magát a következtetés, hogy ha összejön a magas külső hőmérséklet, magas fordulatszám és hosszú időtartam hármasa, akkor ott már alkalmasint nehezebb helyzetben lehet -a mi éghajlatunkon- egy 30-as olaj. Tehát igen sok múlik a használat módján és körülményein.