Szavazás

Milyen márkájú olajat használsz?

Mobil/Mobil1
59 (14.5%)
Eneos
130 (32%)
Castrol
79 (19.5%)
Motul
18 (4.4%)
Egyéb
48 (11.8%)
Liqui Moly
42 (10.3%)
MOL
5 (1.2%)
ELF
4 (1%)
Total
11 (2.7%)
Q8
10 (2.5%)

Összes szavazó: 406

Szerző Téma: Olajok és adalékok  (Megtekintve 5132735 alkalommal)

0 Felhasználó és 6 vendég van a témában

barna.czukor

  • Vendég
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #3435 Dátum: 2008.09.18 15:54:49 »
Én úgy szoktam, hogy (ház alatt van a garázs, nem enyém, fateré) hogy beállok a lejáróba orral, de éppen csak az elejére, hogy az orra lejjebb legyen a farától. Miután kifolyt a nagyja, elkezdem "pumpálni" a lengéscsillapítót, vagyis a kocsi orrára nehezedvén löködöm lefele, ilyenkor még úgy lögybölődik kifelé. Faterrel a múltkor ilyenkor még ráindítottunk a mocira 1-2 !! másodpercig, nem beindulásig, hanem csak hogy megforogjon párszor a főtengely. Azt ne írjátok erre, hogy ez káros, meg hasonlók, mert az olaj leengedése után is maximális kenés marad minden alkatrészen a mociban. Hiszen tapad az olaj, ez a dolga. Aztán a lögybölődés is elmúlik idővel, akkor csavar vissza (most már új alátéttel), új szűrő be, olajozva az O-ring, kézzel meghúz, és betöltés. Újabb kérdés merülhet itt fel. Mi van, ha a nívón max érték felé sikerült tölteni? Mert ha ilyenkor kivenném a csavart, lehet vissza se tudnám tenni, mert ömölne az olaj. Vagy a moci "kidolgozza" a többletet? De hova? A motortérbe? Mert az nem lenne túl jó... És mint mondtátok, majd járatom egy picit, és (term. álló motornál) ellenőrzöm az olajszintet, és ha kell korrigálom. No, várom a hozzsászólásokat :)

A cikk átolvasása szükséges mégegyszer (nem szeretnélek megsérteni  ::)), ugyanis a cikk azt írta, hogy a kenést az áramló olaj biztosítja, nem a felületen megtapadt olaj. Vmi ilyesmit is ír, hogy a Ferrari vagy Lambo rendszeréből teljesen leengedték az olajat és a beíndításkor zörgött pár másodpercig, amíg nem ért el az olaj mindenhová. Tehát a kenést nem a felületre tapadt oil biztosítja, hanem az olajáramlás...
Ergo, nem jó beindítani a motort olaj nélkül, mert nincs kenés.

A max értéket jelentősen túllépve lehet csak gond, így tervezték direkt a rendszert. Azonban ha soknak ítéled egy injekciós frecsire erősített gumicső segítségével le lehet szívni a nivópálca nyílásán keresztül. De ha max felett van a szint 1-2 mm-rel, az nem gond. A gond az, ha 1 cm-rel van felette. A motor amúgy nem dolgozza el, csakha kopott, de ebben az esetben akkor is eldolgozza, ha már ali van benne olaj. ::)

Ha a kocsi orral felfelé áll, akkor kicsivel több olaj jön le az enyémből, mert a csavar hátrafelé áll kissé, de ez nem törvényszerű. Viszont ha felfelé áll a kocsi, akkor a nivo kevesebbet mutat, ha lefelé, akkor többet.

A motorolajszintet amúgy nem lehet 100%-osan meghatározni, csak megbecsülni, ezért is adnak meg egy tág intervallumot a nivón. Ugyanis ha csak városban mész, felhígul benzinnel a friss olajad és úgy tűnik, hogy termeli az olajat. Ha pedig utána pályán mész vele, akkor meg kipárolog az olajból a benzin, ekkor meg hirtelen lecsökken a szint. Ilyenkor szoktak ijedezni az emberek.

Én nem javaslom a motor olaj nélküli üzemeltetését és csak annyit javaslok, hogy várjuk meg, míg alaposan kicsöpög az olaj a karterből.

Üdv,
Barna

murray

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12161
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #3436 Dátum: 2008.09.18 18:57:21 »
lazitsunk már!  :sorcerer: :alien: :wub: :clap: :flowers:
most: Suzuki Baleno  2019 1.2 GL
volt: Lada 2105 1985,
Toyota Corolla 1983
Corolla 1989,
Skoda Fabia  2002

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22266
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #3437 Dátum: 2008.09.18 19:45:04 »
Én nem javaslom a motor olaj nélküli üzemeltetését és csak annyit javaslok, hogy várjuk meg, míg alaposan kicsöpög az olaj a karterből.

Én is ehhez csatlakozom.
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

tomka1982

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 277
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #3438 Dátum: 2008.09.18 19:58:04 »
:) Én sem javasoltam a motor olaj nélküli üzemeltetését, mi több, nem is cselekedtem így. Idézném soraim:

"Faterrel a múltkor ilyenkor még ráindítottunk a mocira 1-2 !! másodpercig, nem beindulásig, hanem csak hogy megforogjon párszor a főtengely."

Ezt korrigálnám. Egész pontosan addig fordítottam az gyújtáskapcsolón, míg be nem röffent, aztán azonnal le is állítottam. Vagyin nem járattam olaj nélkül. Csak megforgattam...de jó, ilyet többé nem teszek, még akkor sem, ha ez szerintem még nem vezethet károsodáshoz. Ugyan makacs ember vagyok, de hiszek a többek tapasztalatában, tudásában. Győztetek!

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #3439 Dátum: 2008.09.18 19:59:59 »
Mellesleg a csereperiódusokkal kapcsolatos vitát nem szeretném folyatatni, mindegyikőnk elmondta a véleményét. Szerinted mindent később kell, szerintem előbb kell. Közös nevező úgy sem lesz, úgy látom. Én előbb cserélek mindent, te vagy mások később. Én ártani nem fogok a kocsinak ezzel, max használok neki, de kevesebb pénzem lesz. Ennyi röviden.

Én nem azt mondom, hogy mindent később kell cserélni. Hanem azt, hogy fölösleges a gyár által előírtnál előbb cserélni, különösen akkor, ha ez a gyár a Toyota, amely mai viszonylatban már nagyon rövidnek számító olajcsere-intervallumot határoz meg, és ennek tükrében minden bizonnyal a többi anyag ill. alkatrész csereintervallumát is kellő óvatossággal adják meg. Ennyi, de ezt fontosnak tartottam leszögezni, mert kicsit máshogy hangzik, mint a "mindent később kell cserélni" ;) ...

Ezen túlmenően, meggyőződésem, hogy a kulcs a használat módja. Ha nem gyilkolod a technikát, biztos hogy sokáig fog tartani, akkor is, ha "csak" a gyár által előírt időpontban cseréled le a dolgokat.

A gyár pedig valóban nem végtelen élettartamúra tervezi az autóit, de az is mese habbal, hogy valamiféle tervezett pusztulási ideje lenne az alkatrészeknek. Inkább úgy mondanám, hogy azt igyekeznek meghatározni és betervezni, hogy mi az az időtartam, ameddig minimum ki kell bírnia lehetőleg - ütős használat mellett is. Amiből annyi következik, hogy ezen időtartam elérése után nyilván nem fog másnap szétesni, és bár van ugyan egy várható élettartama, de ez kímélő használat mellett nagyon messzire kitolható.

A fékfolyadék csere-intervallumát pedig igenis meghatározza a gyár - ugyanúgy, mint a benzinszűrőét. Hogy a szervízekben erről nem tudnak, az persze valóban elég baj.

Abban természetesen igazad van, hogy a te hozzáállásod még mindig százszor jobb, mint azoké, akik elhanyagolják az autó karbantartását  :yes:
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #3440 Dátum: 2008.09.18 20:15:15 »
Hát, nem hiszem h az gondot okozna ha a hőfokmérő épp már beállt középre és úgy hajtósabban megyek. Már volt olyan is hogy közép és 0 között odaléptem neki 6ezerig, bár ez feltételezem nem túl szerencsés, de már járt az autó előtte vagy 3-4 percet.

Sajnos ártasz neki azzal, ha csak 3-4 perc járatás után már elküldöd 6000-ig. A maximális fordulatszám környékére csak akkor szabad felpörgetni a motort (mármint, ha el akarjuk kerülni a fokozott kopást), ha már az OLAJ is elérte az üzemi hőmérsékletét (ahogy azt Peti is írta). Ez 3-4 perc járatás után még akkor sem következik be, ha teszem azt épp 35 fok a külső hőmérséklet. A motor maximális terhelésével célszerű még legalább néhány percet várni AZUTÁN, hogy a hűtőfolyadék a műszer szerint elérte az üzemi hőfokot. Értelemszerűen hideg időben kicsit többet, melegben kevesebbet kell várni. Hogy pontosan mennyit? Nehéz megmondani, de az biztos, hogy akinek kedves a motorja  :) , az mondjuk egy tízperces, hidegindítást követő út során még biztosan nem zavarja a fordulatot a 6000-es tartományba. Ezzel lehet a LEGINKÁBB elodázni a kopást, olajfogyasztás megnövekedését stb.  :yes:

Persze ez függ valamennyire az olajtól is, mert egy 0 W-s olaj nyilván előbb fog megfelelő kenést biztosítani, mint egy 10 W-s. De az biztos, hogy semmilyen olaj, semmilyen külső hőmérsékleten nem biztosít még optimális kenést a hidegindítást követő 3-4 percen belül, mert ennyi idő alatt nem éri el az üzemi hőmérsékletet.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #3441 Dátum: 2008.09.18 20:34:27 »
Mindegy, hogy hidegen vagy melegen engeded le az olajat, melegebben kissé hígabb az olaj, de ezen nem érezni semmit sem a leengedéskor.

Én eddig valamennyi javítási, szerelési stb. kézikönyvben, meg ezzel kapcsolatos cikkben, azt olvastam, hogy az olajat üzemmeleg motorból kell leengedni. Feltételezem, hogy ennek oka van.

A 10W-s olaj még nem szintetikus technologiával készül, csak az ásványi alapolajhoz adnak spéci adalékokat. Nem olyan jó a minősége, állagmegőrzése, mint egy szintetikusnak. Ha 5W-set veszel, az szintetikus már és hordozza annak minden előnyét: tovább bírja, jobban tisztít, jobb mindennek összességében.

Vannak full-szintetikus 10 W-s olajok (pl. Castrol RS 10 W-60), és vannak rész-szintetikus 5 W-sek (pl. Castrol TXT Softec 5 W-40). Szóval nem törvényszerű, hogy full-szint az 5 W, illetve rész-szint a 10 W. Meg kell nézni, mi van a dobozra írva.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #3442 Dátum: 2008.09.18 20:41:49 »
Faterrel a múltkor ilyenkor még ráindítottunk a mocira 1-2 !! másodpercig, nem beindulásig, hanem csak hogy megforogjon párszor a főtengely. Azt ne írjátok erre, hogy ez káros, meg hasonlók, mert az olaj leengedése után is maximális kenés marad minden alkatrészen a mociban.

MAXIMÁLIS kenés egészen biztosan nem marad az alkatrészeken az olaj leeresztése után, elvégre a rajtuk megtapadt igen kis mennyiségű olaj egyáltalán nem tud maximális kenést biztosítani. Ezzel együtt, abban igazad van, hogy 1-2 fordulat során még biztosan nem károsodik a motor (elvégre ekkor ugyanaz történik, mint ami indítózáskor egyébként is történik) - de ettől függetlenül ez a gyakorlat teljesen fölösleges. Hagyni kell egy darabig (mondjuk ha időt kell mondani, azt mondom: 10 percig, bemelegedett motort feltételezve) kicsepegni a régi olajat (vízszintes talajon), meg még esetleg kicsit meglökdösni a kasztnit -  és slussz.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Peti

  • Vendég
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #3443 Dátum: 2008.09.18 20:58:02 »
Hogy pontosan mennyit? Nehéz megmondani...

Óra szerint szűk 10perc kell neki...

kleingy

  • Moderátorok gyöngye
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 13346
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #3444 Dátum: 2008.09.18 21:00:16 »
3 ezres fordulat is túlzott egy hideg motornak? 2 ezer gondolom még okés.
         

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #3445 Dátum: 2008.09.18 21:05:23 »
Hogy pontosan mennyit? Nehéz megmondani...

Óra szerint szűk 10perc kell neki...

Na, akkor a 10 perccel elég jól saccoltam  :yes: ... Én nyáron ennyi ideig szoktam magamat 3000-es fordulatra (az első két-három percben még ennyire sem) korlátozni. Télen meg 15-ig.

Természetesen ezek nem merev falak. Az első néhányszáz méteren maximum 2000-nél elváltok. Utána jöhet 2500, mondjuk úgy két-három percig. Aztán 3000, de persze ha teszem azt már 7-8 perce megyek, és sietős a dolgom, akkor éppenséggel elengedem néha 3500-4000-ig is.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

G86

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1489
    • Hypermiler Gábor Jóska Ódala.
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #3446 Dátum: 2008.09.18 21:07:55 »
Tudom, hogy nem túl szerencsés az a nem teljesen üzemmelegnél a fordulat, de mégis jobb 3-4 perccel indítás után, és akkor muszáj volt :D mint mást, látom elindítja hidegen és üresben túráztatja, na az igen okos ember :D
egyébként általában igyekszem odafigyelni a bemelegedésre, mert tisztában vagyok vele hogy a kopás máskor szinte 0, szóval ez határozza meg a motor élettartamát.
                                                                                                                                                   

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #3447 Dátum: 2008.09.18 21:08:17 »
3 ezres fordulat is túlzott egy hideg motornak? 2 ezer gondolom még okés.

Na, ezt még nem olvastam, mielőtt az előző hsz-omat írtam volna, de nagyjából mégis megválaszoltam ;) ... A FULL hideg motornak sok a 3000, a már melegedőben lévőnek nem.

És persze a gázt sem célszerű padlóig taposni, amíg el nem indult fölfelé a mutató. Utána viszont nem is árt néha kicsit nyomatni neki mondjuk 2-3000 között padlógázzal - hamarabb fog bemelegedni, az pedig jó dolog  :yes:
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #3448 Dátum: 2008.09.18 21:11:20 »
Tudom, hogy nem túl szerencsés az a nem teljesen üzemmelegnél a fordulat, de mégis jobb 3-4 perccel indítás után, és akkor muszáj volt :D mint mást, látom elindítja hidegen és üresben túráztatja, na az igen okos ember :D
egyébként általában igyekszem odafigyelni a bemelegedésre, mert tisztában vagyok vele hogy a kopás máskor szinte 0, szóval ez határozza meg a motor élettartamát.

Ez is egy ilyen idióta régi beidegződés, ez az üresben túráztatva "melegítés"  ::) ... Röhejes, hogy ezt általában pont kímélő célzattal műveli, aki műveli  :whistling: ! Ha tudnák, mennyit ártanak vele... Én kizárólag kemény mínuszokban szoktam várni az indulás előtt legfeljebb 15-20 mp-t alapjáraton (!) járó motorral, hogy a kenés "felépüljön" - de ennyi és nem több.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Peti

  • Vendég
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #3449 Dátum: 2008.09.18 21:15:33 »
Természetesen ezek nem merev falak. Az első néhányszáz méteren maximum 2000-nél elváltok. Utána jöhet 2500, mondjuk úgy két-három percig. Aztán 3000, de persze ha teszem azt már 7-8 perce megyek, és sietős a dolgom, akkor éppenséggel elengedem néha 3500-4000-ig is.

Én is hasonlóképpen járok el :yes: Tiltásnak meg csak 100fokos olajjal megyünk neki :innocent: