Más téma: kérem, írja meg valaki, hogy mi a szeánsza egy olajcserének szűrővel együtt! Mert ugye járatni kell a motort a leengedés előtt, hogy a felmelegedés álltal hígabb legyen, és könnyebben kifollyon. De ha bemelegszik a leömlő, tuti nem tudom kivenni a szűrőt, mert olyan rossz helyen van, hogy tuti összeégetném magam vele. Ki hogy szokta?
Mint gyakorlott olajcserélő, leírom a lépéseket: Először is kell venned olajat a szükséges mennyiségben, egy olajszűrőt és egy alátétet a leeresztő csavar alá. Illetve ha nincs még olajszűrő leszedőd, akkor azt is kell venned.
Az alátétet a Toyotánál veszem, ha nem akarsz az olajszűrővel bajlódni, akkor azt is érdemes ott megvenni, ára olyan 2-3.000 Ft. Én pl most gyárit használok, ami Denso, made in china mellesleg.
Ha nem szeretnél gyárit venni, akkor vegyél Mann-Filtert vagy Japanparts márkájút vhol, azok jók.
Mindegy, hogy hidegen vagy melegen engeded le az olajat, melegebben kissé hígabb az olaj, de ezen nem érezni semmit sem a leengedéskor. Ugyan annyi jön le melegen, mint hidegen. A meleg előnye, hogy mikor végigfolyik a kezeden, az jól esik télen a hidegben.
A leengedéshez egy lavór vagy vödör kell, egyszerűen kicsavarod alul a leeresztőcsavart és folyik is ki.
Ezután jön az olajszűrő lecsavarása. Ehhez kell egy segédeszköz, amivel le tudod szedni a meghúzott szűrőt, ilyet kapni az autósboltokban is. Ez sok féle lehet, lehet szíjas, láncos, fémpántos, nyomatékkulcsos, etc.
Ha leszedted az olajszűrőt, akkor az újat fel kell tenni hasonló módon. Ha az új szűrő gumiszéle, ami "felül" a motorra, zsíros akkor semmi gond, ha nem az, akkor kend meg olajjal.
Ezután be kell csavarni a leeresztő csavart az új alátéttel. Ez 14-es fejű csavar általában.
Ezt követően, ha már bent a csavar és az új szűrő, akkor felül be kell tölteni a megadott mennyiségű olajat. Itt arra kell figyelni, hogy a hideg olajat hideg motorba töltsd, különben a nagy hőm. különbség miatt lehet repedés pl.
Ezután be kell indítani az autót, majd járatni egy kicsit vagy menni vele. Utána vízszintes helyen le kell állítani és hagyni kell a meleg motort egy 10 percre. Ennyi idő alatt az olajkarterbe visszafolyik az olaj, ekkor le kell ellenőrizni a nívópálcával az olajszintet. Célszerű a max jelzésig tölteni az olajat, hogy egy esetleges folyást vagy fogyasztást könnyebben lehessen követni a pálca segítségével.
A fáradt olajat bele kell tölteni egy kannába vagy akármibe, majd a legközelebbi MOL kúton le kell adni. Ez ingyenes, elvileg bármelyik MOL kúton beveszik.
A motorolajcserét fel kell írni km és dátum szerint is, hogy tudd, mikor kell cserélned majd legközelebb.
Felmerült a motorolaj viszkozitásának kérdése. A 10W-s olaj még nem szintetikus technologiával készül, csak az ásványi alapolajhoz adnak spéci adalékokat. Nem olyan jó a minősége, állagmegőrzése, mint egy szintetikusnak. Ha 5W-set veszel, az szintetikus már és hordozza annak minden előnyét: tovább bírja, jobban tisztít, jobb mindennek összességében.
Az 5W-s olaj másik előnye, hogy hidegen hígabb a 10W-sel szemben, jobban keni a hideg motort.
A -18 fok nem azt jelenti, hogy addig nincs jobb, hanem azt, hogy addig használató egyáltalán. Egy 5W-s vagy egy 0W-s olaj sokkal jobb a nyári hidegindításkor is, mert még nyáron sem elég híg, hogy tökéletesen kenjen.
A vágyott viszkozitási táblázatok:Castrol Magnatec 10W-40: * SAE besorolás: 10W-40
* Viszkozitás 40°C-on: 95.3 mm2/s
* Viszkozitás 100°C-on: 14.3 mm2/s
* Sűrűség: 873 kg/m3
* Semlegesítési szám (TBN): 8.0 mgKOH/g
* Dermedéspont: –36°C
* Lobbanáspont (zárttéri): 234°C
Minőségi szintek:
* API SL/CF
* ACEA A3/B3
* MB 229.1
* VW 505 00
Castrol Magnatec 5W-40: * SAE besorolás: 5W-40
* Viszkozitás 40°C-on: 79.0 mm2/s
* Viszkozitás 100°C-on: 13.2 mm2/s
* Sűrűség: 851 kg/m3
* Semlegesítési szám (TBN): 6.4 mgKOH/g
* Dermedéspont: –48°C
* Szulfáthamu tartalom: 0.7 tömeg%
Minőségi szintek:
* API SM/CF
* ACEA A3/B3/B4, C3
* MB 229.31
* VW 502 00/505 00
Látható, hogy az 5W-s olaj hígabb, tehát jobban ken alacsonyabb hőmérsékleten, de az SM szabványt is teljesíti a 10W-ssel szemben.