Felhasználónév: Jelszó:

Szavazás

Milyen márkájú olajat használsz?

Mobil/Mobil1
58 (15.3%)
Eneos
119 (31.4%)
Castrol
76 (20.1%)
Motul
14 (3.7%)
Egyéb
43 (11.3%)
Liqui Moly
42 (11.1%)
MOL
5 (1.3%)
ELF
4 (1.1%)
Total
9 (2.4%)
Q8
9 (2.4%)

Összes szavazó: 373

Szerző Téma: Olajok és adalékok  (Megtekintve 2977637 alkalommal)

0 Felhasználó és 4 vendég van a témában

robi (Robi)

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8827
  • Autó: Yaris'08+Verso'16
Olajok és adalékok
« Válasz #255 Dátum: 2005.05.17 17:30:28 »
Idézetet írta: "Palaczk"

Egyetértek Tamással , szerintem is ezt tedd . 5 W 40-re csak akkor válts tovább , ha a 10 W 40-el nem tapasztalsz olajfogyasztást . Mondjuk , ha stimmel amit írtál , akkor jó esély van rá , hogy nem fogsz tapasztalni :)


Na, túlvagyok az első 1000 Km-n, és a jelenlegi olajból nem volt mérhető a fogyasztás. Akkor mostmár szabadon átugorhatok 10W-re...

Sebességváltó olaj: a könyv azt írja, 100e Km-nél kell cserélni. Előző tulaj még nem cserélt... Valami tippek ezzel kapcsolatban?

schillerasz

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2408
    • http://schillerasz.fw.hu
Olajok és adalékok
« Válasz #256 Dátum: 2005.05.17 18:05:22 »
Nekem 75W-90 fullszintetikusat ajánlottak, ez még nekem is beszerzésre vár :? , nem tudom a te váltód miben különbözik!
Szerintem nyáron nem kell sürgetni a 10W-40-es cseréjét, én majd télire, v 8-10e után cserélném ki :roll: , mert ezek a számok, ha minden igaz, az olaj adott hőmérsékleti tartománybeli vizkozitására utalnak, vagy mi, tehát nem a z olaj minőségét jellemzik, arra ott az ACEA, API stb:

Motorolajok viszkozitása SAE J300 szerint
"Téli" motorolajok
SAE viszkozitási osztály   Szivattyúzhatósági határhõmérséklet
0 W                                                      -35 oC
5 W                                                      -30 oC
10 W                                                     -25 oC
15 W                                                     -20 oC
20 W                                                     -15 oC
25 W                                                     -10 oC
A W (winter) a téli használhatóság jele.

"Nyári" motorolajok
SAE viszkozitási osztály   Alkalmazási környezet hõmérséklethatára
20                                                       +25 oC
30                                                       +35 oC
40                                                       +45 oC
50                                                       +55 oC
60                                                       +65 oC

A téli-nyári u.n. multigrade motorolajok jelölése a fentiek kombinációjából ered. Pl.: egy SAE 15W-40 viszkozitási osztályú motorolaj -20 oC-tól +45 oC környezeti hõmérséklethatárok között használható.



 diagramból kitûnik, hogy egy SAE 5W-50 viszkozitási osztályú motorolaj egy SAE 20W-50 viszkozitási osztályúhoz képest szobahõmérsékleten (vagy az alatt) kisebb viszkozitással rendelkezik "folyósabb", tehát szivattyúzhatóbb. Ezért hamarabb jut el a távolabbi kenési helyekre! Üzemi hõmérsékleten, avagy afelett ez a különbség már elenyészõ: köszönhetõ a magasabb viszkozitási indexének (VI érték).
Hibás az a szemlélet, amikor - még a javító szakemberek is - szobahõmérsékleten megrázogatva a motorolajos flakont: kijelentik, hogy ez az olaj túl vékony, nem való kopottabb motorokba. Ebben a hibás szemléletben az is szerepel, hogy a legtöbben azt hiszik, hogy a hõmérsékletváltozás okozta viszkozitásváltozás mindegyik olajnál ugyanolyan mértékû ?!

Ezekből én azt szűrtem, le, hogy ha mondjuk nyáron reggel 20 fokban nem rögrön versenytempóban indulsz, hanem megvárod, mig bemelegszik a motor, mielőtt szarrá pörgeted, nem igatán van különbség a 10w 5w olaj között, minusz 20 fok közelében már annál inkább!
De javítsatok ki, ha tévedek :lol:
schillerasz ('85-ös Camry 2.0 GLi super; 2001-es Avensis 1,6 vvti Linea Terra)

schillerasz

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2408
    • http://schillerasz.fw.hu
Olajok és adalékok
« Válasz #257 Dátum: 2005.05.17 18:13:01 »
És ajánlom figyelmedbe ezt:
Idézetet írta: "schillerasz"
Na rájöttem, h lehet betteni, a fw, nagyon fura neven éri el a könyvtáramat az volt a baj

Na meg ezt, mondjuk ez a kép is onnan van, de ott sok minden le van írva, többek között az előző regényt is onnan idéztem :lol:
schillerasz ('85-ös Camry 2.0 GLi super; 2001-es Avensis 1,6 vvti Linea Terra)

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 25409
  • Autó: '08 Corolla Verso 1,8 Fullmoon; '11 Yaris II 1,33 Life
Olajok és adalékok
« Válasz #258 Dátum: 2005.05.18 00:38:59 »
Jól szűrted le a dolgokat. Egyébként mindentől függetlenól, ha az ember nem gyilkolja a kocsit, amíg be nem melegszik, az nagyon sokat használ - pontosabban nagyon sok ártalomtól kímél meg. :idea:
music      

schillerasz

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2408
    • http://schillerasz.fw.hu
Olajok és adalékok
« Válasz #259 Dátum: 2005.05.18 06:32:04 »
Idézetet írta: "music"
Egyébként mindentől függetlenól, ha az ember nem gyilkolja a kocsit, amíg be nem melegszik, az nagyon sokat használ - pontosabban nagyon sok ártalomtól kímél meg. :idea:

Ezt tudtam, csak gondolom, h kisebb w számú olajnál kevésbé számít, de így is jelentősen.
schillerasz ('85-ös Camry 2.0 GLi super; 2001-es Avensis 1,6 vvti Linea Terra)

robi (Robi)

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8827
  • Autó: Yaris'08+Verso'16
Olajok és adalékok
« Válasz #260 Dátum: 2005.05.18 07:48:27 »
Nagyon köszönöm a segítséget. Mostmár csak jó minőségű olajfiltert kell nézni...

robi (Robi)

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8827
  • Autó: Yaris'08+Verso'16
Olajok és adalékok
« Válasz #261 Dátum: 2005.05.18 09:05:38 »
Találtam még egy-két érdekességet, gondoltam közzé teszem hátha mást is érdekel:

Osztályozzák teljesítményszint szerint:
Dízelnél(növekvő teljesítményszint szerint): CA; CB; CC; CD=CF; CE; CF-4; CG-4
Benzinesnél(növekvő teljesítményszint szerint): SA; SB; SC; SD; SE; SF; SG; SH; SJ

Ahhoz, hogy kiválasszuk a gépkocsinknak megfelelő teljesítményszintű olajat van egy képlet, ami megadja az adott motorhoz tartozó olajtehelési számot:

Olajterhelési szám=(P*L)/(1000*V*Q)
ahol:
P= az adott motor teljesítménye [kW]
L= az olajcsere intervallum a megtett km alapján [km]
V= a motor összlökettérfogata [liter]
Q= az olajcserénél szükséges olajtöltet [liter]

A kapott eredmény kiértékelése:
SC= 60-as olajterhelési szint alatt használható
SD= 75-ös olajterhelési szint alatt használható
SE= 90-es olajterhelési szint alatt használható
SF= 120-as olajterhelési szint alatt használható
SG= 150-es olajterhelési szint alatt használható
SH= 220-as olajterhelési szint alatt használható
SJ= 280-as olajterhelési szint alatt használható

A sor van tovább is, de azok már többnyire versenyolajok.

Példának vegyünk mondjuk egy V=1.6 literes Toyotát ami, P= 81KW(110LE) teljesítményű autó, olajcsere intervallum L=15 ezer km és az olajcserénél 3.5 liter olaj kell bele. Ennek alapján a számítás után kapott érték 217, tehát az autóba SH vagy annál nagyobb olajterheléssel rendelkező olaj kell. Mivel a határérték igen közeli, csak öreguras autósoknak javasolt az SH, inkább az SJ játszhat.

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22147
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
  • Autó: Toyota C-HR Hybrid 2018, Toyota Corolla E110 1,8 USDM 1998
Olajok és adalékok
« Válasz #262 Dátum: 2005.05.18 14:23:43 »
Idézetet írta: "robi"
Találtam még egy-két érdekességet, gondoltam közzé teszem hátha mást is érdekel:

Osztályozzák teljesítményszint szerint:
Dízelnél(növekvő teljesítményszint szerint): CA; CB; CC; CD=CF; CE; CF-4; CG-4
Benzinesnél(növekvő teljesítményszint szerint): SA; SB; SC; SD; SE; SF; SG; SH; SJ

Ahhoz, hogy kiválasszuk a gépkocsinknak megfelelő teljesítményszintű olajat van egy képlet, ami megadja az adott motorhoz tartozó olajtehelési számot:

Olajterhelési szám=(P*L)/(1000*V*Q)
ahol:
P= az adott motor teljesítménye [kW]
L= az olajcsere intervallum a megtett km alapján [km]
V= a motor összlökettérfogata [liter]
Q= az olajcserénél szükséges olajtöltet [liter]

A kapott eredmény kiértékelése:
SC= 60-as olajterhelési szint alatt használható
SD= 75-ös olajterhelési szint alatt használható
SE= 90-es olajterhelési szint alatt használható
SF= 120-as olajterhelési szint alatt használható
SG= 150-es olajterhelési szint alatt használható
SH= 220-as olajterhelési szint alatt használható
SJ= 280-as olajterhelési szint alatt használható

A sor van tovább is, de azok már többnyire versenyolajok.

Példának vegyünk mondjuk egy V=1.6 literes Toyotát ami, P= 81KW(110LE) teljesítményű autó, olajcsere intervallum L=15 ezer km és az olajcserénél 3.5 liter olaj kell bele. Ennek alapján a számítás után kapott érték 217, tehát az autóba SH vagy annál nagyobb olajterheléssel rendelkező olaj kell. Mivel a határérték igen közeli, csak öreguras autósoknak javasolt az SH, inkább az SJ játszhat.


Köszönjük, ezen a fórumon (is) volt korábban, Macimedve tollából.
De nem árt ismételni. :-)
Sors bona nihil aliud

Szeke

  • Lost & Found :)
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4578
Olajok és adalékok
« Válasz #263 Dátum: 2005.05.18 21:52:26 »
Idézetet írta: "schillerasz"
Ezt tudtam, csak gondolom, h kisebb w számú olajnál kevésbé számít, de így is jelentősen.

Emellett a 0W vagy 5W olaj üzemanyag-megtakarítást is jelent. Pár decit 100km-en. Erről Zénóka tud autentikusan nyilatkozni  :wink:
'83 Camry 2.0 GLi Liftback (most épp nem automata)  Sunroof + '05 Yaris I  D4D

robi (Robi)

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8827
  • Autó: Yaris'08+Verso'16
Olajok és adalékok
« Válasz #264 Dátum: 2005.05.19 12:27:04 »
Hol lehet kapni jó minőségű olajszürőt? Márkákat ismertek?
Esetleg katalógus, amiből kinézhetem hogy az én motoromhoz milyen tipus kell?
Az internet erősen gyenge ilyen téren. (Javítsatok ki, ha tévedek)

Rozsomák

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 982
Olajok és adalékok
« Válasz #265 Dátum: 2005.05.19 12:47:18 »
Idézetet írta: "robi"
Hol lehet kapni jó minőségű olajszürőt? Márkákat ismertek?
Esetleg katalógus, amiből kinézhetem hogy az én motoromhoz milyen tipus kell?
Az internet erősen gyenge ilyen téren. (Javítsatok ki, ha tévedek)


Ezt próbáltad már?
http://www.bardiauto.hu/magyar/index.html
dv,
   Rozsomák
TOYOTA COROLLA 2004 1.4 HB 20
"Az élet olyan, mint egy doboz bon-bon. Nem tudhatod, mit veszel ki belõle."

robi (Robi)

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8827
  • Autó: Yaris'08+Verso'16
Olajok és adalékok
« Válasz #266 Dátum: 2005.05.19 14:01:57 »
Idézetet írta: "Rozsomák"

Ezt próbáltad már?
http://www.bardiauto.hu/magyar/index.html


Kösz, jó volt a tipp. Bár az online katalógusuk nem müxik, telefonon tájékoztattak hogy német ALCO márkájuk van. Az ALCO Termékkatalógusában pontosan utána lehet keresni, hogy milyen motorhoz milyen szürő pászol. És stimmel a szám azzal amit a Bárdiék adtak:
Corollámhoz ALCO SP-991 olajszürő = 1235 Ft.

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Olajok és adalékok
« Válasz #267 Dátum: 2005.05.19 21:44:34 »
Idézetet írta: "robi"
Hol lehet kapni jó minőségű olajszürőt? Márkákat ismertek?
Esetleg katalógus, amiből kinézhetem hogy az én motoromhoz milyen tipus kell?
Az internet erősen gyenge ilyen téren. (Javítsatok ki, ha tévedek)


Olajszűrőből van értelme gyárit venni , nem túl drága az sem . Vagy ha nem gyári , akkor én a MANN szűrőre szavazok , jó minőségű , 2000 körül van az ára . Az ALCO-t inkább csak közepes minőségűnek nevezném . Ha jól tom , pl. az Unix forgalmaz MANN szűrőket .
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

kishaver

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2433
    • volonte
  • Autó: Fiat Doblo 2,0 Multijet (bocs srácok)
Olajok és adalékok
« Válasz #268 Dátum: 2005.05.20 08:14:30 »
Idézetet írta: "Palaczk"
Idézetet írta: "robi"
Hol lehet kapni jó minőségű olajszürőt? Márkákat ismertek?
Esetleg katalógus, amiből kinézhetem hogy az én motoromhoz milyen tipus kell?
Az internet erősen gyenge ilyen téren. (Javítsatok ki, ha tévedek)

Olajszűrőből van értelme gyárit venni , nem túl drága az sem . Vagy ha nem gyári , akkor én a MANN szűrőre szavazok , jó minőségű , 2000 körül van az ára . Az ALCO-t inkább csak közepes minőségűnek nevezném . Ha jól tom , pl. az Unix forgalmaz MANN szűrőket .
Na ennek az infónak most örülök, mert a Palaczk ritkán téved és éppen tegnap gondolkodtam azon, hogy vegyek-e olajszűrőt (ALCO-t) a 30 ezreses szervízemhez, amire nem számítottam, hogy ilyen drága lesz. Mondjuk az örömmel tölt el, hogy én magamtól is a gyári mellett döntöttem inkább. Persze az olaj az más tészta. Az már meg van egy hete.  :lol:
Üdv: Kishaver 74

robi (Robi)

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8827
  • Autó: Yaris'08+Verso'16
Olajok és adalékok
« Válasz #269 Dátum: 2005.05.20 09:01:25 »
Idézetet írta: "Palaczk"

Olajszűrőből van értelme gyárit venni , nem túl drága az sem . Vagy ha nem gyári , akkor én a MANN szűrőre szavazok , jó minőségű , 2000 körül van az ára . Az ALCO-t inkább csak közepes minőségűnek nevezném . Ha jól tom , pl. az Unix forgalmaz MANN szűrőket .

Köszike. MANN W 68/1 = 1 854 Ft a UNIX-nál. Tetszik az online rendelési rendszerük.