Szia!
Elég kaotikus a helyzet, ahogy leírod.
Pár dolog jut eszembe (de remélem lesz konkrétan a kocsidhoz érkező, tapasztalati hozzászólás is):
0. Bármilyen gyártó ír 30e km-re olajcserét, nincs olaj, ami azt kibírná. A papír bírja ki.
1. A Toyota nem véletlenül nem enged csak 15 ezret, azt sem akárhogyan. A használati mód is sokat változtat ezen.
2. Kalapos a múltkor tett be egy nagyon tanulságos videót a csereperiódusról.
3. Nagyon jó, hogy tél előtt olajat cserélsz.
4. Télen az nagyon fontos, hogy hidegben minél vékonyabb legyen az olaj, hamarabb felépüljön az olajnyomás.
5. 0w20 olajból is, pláne 5w30 olajból rengeteg szabvány és jellemző viszkozitásérték van. Meg kell nézni az adott termék adatlapján ezeket.
6. Én nem ijednék meg egy 0w20 olajtól sem, sokat számít a tapasztalat. Eneost használtam be sokáig, a PH 5w30 Dexos1 minősítésnek is megfelelőt. Ezt 10 fokos külső hőmérsékletig írta a gyártó. Ezután viszont a Carinában 0w30 volt a Total kereső alapján, és az adatokat átnézve mertem egész évben használni, mert hidegen vékonyabb, melegen meg már vastagabb volt a fenti 5w30-nál. Teljesen jól bevált. Most azért van egy 5w30 Total olaj télre benne, mert az még vékonyabb annál a 0w30-nál, és télre próbaképpen bevállalom, de továbbra is nyárra a 0w30 megy majd bele.
7. Amit javaslok (bár konkrét adatokat nem ismerve csak általánosságban): Nézd át a termék adatlapokat részletesen. Valószínűleg nem találsz nagy eltérést az ajánlatokban levő 5w30 és 0w20 között. Ekkor 0w20-at javaslok, mert a 0-s olajak alapból szintetikusak, jobb minőségűek az 5-ös olajoknál. Ha mondjuk azt találod, hogy melegoldalon kb. 10-15 százalékkal (...) vékonyabb a 0w20, de hidegoldalon főleg vékonyabb, akkor meg azt tenném bele télre főleg, és akkor, ha moderált stílusban vezetsz. Ha sok a rövidtáv, akkor meg főleg, de erről feljebb is ment az eszmecsere, hogy olyankor az nehezített üzem, csökken a csereperiódus még a 15 ezerhez képest is, stb. A Liqui Moly keresőjét is szoktam használni, hogy milyen termékadatok alapján ajánlanak ők.
A váltóról amit írsz, az megerősíti, hogy a típussal tényleg van valami váltógond, kíváncsi vagyok, mi lesz melegebb időben, mert az elég fura lenne, hogy szezononként váltóolajcsere kell. Remélem megtalálod azt, ami télen-nyáron beválik.