Szavazás

Milyen márkájú olajat használsz?

Mobil/Mobil1
59 (14.6%)
Eneos
129 (31.9%)
Castrol
79 (19.5%)
Motul
18 (4.4%)
Egyéb
48 (11.9%)
Liqui Moly
42 (10.4%)
MOL
5 (1.2%)
ELF
4 (1%)
Total
11 (2.7%)
Q8
10 (2.5%)

Összes szavazó: 405

Szerző Téma: Olajok és adalékok  (Megtekintve 4975299 alkalommal)

0 Felhasználó és 10 vendég van a témában

kalapos

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3037
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21960 Dátum: 2022.11.08 18:45:47 »
A 6 hónapot nem tudom mire alapozza. Ez a téma ennél összetettebb: most végignéztem és semmilyen kémiai vizsgálatot nem végzett. Jó lenne valami alaposabb, tudományoson alátámasztott vizsgálati eredményt is látni, hogy 6 hónap alatt mennyire fárad az olaj akkor, ha kevés km-t futott vele az autó (és akkor még nem beszéltünk az olaj minőségéről sem). Jó lenne tribológus és gépészmérnök véleményét is hallani erről. Én évente megyek kb. 8000 km-t, de szinte csak hosszú távokra (30 km-nél rövidebb utakra csak nagyon ritkán veszem elő). 4000 km-enként lecserélni azért elég túlzásnak érzem így. Mindig jó minőségű olajjal, órákig hagyom, hogy kicsepegjen.
Korábban én is így használtam a kocsit, évente cseréltem olajat, kb.10 ezer km körül. Ehhez a használathoz egy 4 literes kanna elég volt mindig maxon tartani a szintet (nálunk kicsi, csak 3,2L a töltet). Ez 8 deci fogyasztás, azt gondolom, normális egy nem olyan finoman illesztett motornál. Ez sem folyamatosan jelentkezett azonban, hanem úgy 7-8 ezer km-től. Újabban azonban elkezdte enni az olajat a friss töltettől kezdve, így már literes kannára is szükség van - emellett most nehezített üzemben van járatva, szinte kizárólag rövid távra. Egyelőre lerövidítem a csere idejét 8000 km-re.
Nem tudom, ha eleve úgy időzítem az olajcseréket, hogy az olaj fáradása jelénél, a fogyasztás jelentkezésekor megejtem, akkor megelőzhető lett volna ez (a még mindig nem olyan nagy) olajevés. Ez már nem derül ki, de ma már így tennék.

zsoooc

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1578
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21961 Dátum: 2022.11.09 11:04:45 »
Ha hosszabb távokon használnám, én sem cserélném 8000 km helyett ilyen sűrűn (egyébként a Carina nem is 15000, hanem 7500 ill. 10000 km-es periódust ír elő, illetve ennek a felét), de el kell ismerni, hogy az, hogy gyakorlatilag 10 km-t is ritkán megyek egyszerre, az igencsak káros az olajra is, hát még a szerkezetre, szóval szorgalmasan cserélem az olajat a gyártó szerint ilyenkor szükséges 6 havonta. Az, hogy ilyen kevés km van benne... pech.

Korábban én is így használtam a kocsit, évente cseréltem olajat, kb.10 ezer km körül. Ehhez a használathoz egy 4 literes kanna elég volt mindig maxon tartani a szintet (nálunk kicsi, csak 3,2L a töltet). Ez 8 deci fogyasztás, azt gondolom, normális egy nem olyan finoman illesztett motornál. Ez sem folyamatosan jelentkezett azonban, hanem úgy 7-8 ezer km-től. Újabban azonban elkezdte enni az olajat a friss töltettől kezdve, így már literes kannára is szükség van - emellett most nehezített üzemben van járatva, szinte kizárólag rövid távra. Egyelőre lerövidítem a csere idejét 8000 km-re.
Nem tudom, ha eleve úgy időzítem az olajcseréket, hogy az olaj fáradása jelénél, a fogyasztás jelentkezésekor megejtem, akkor megelőzhető lett volna ez (a még mindig nem olyan nagy) olajevés. Ez már nem derül ki, de ma már így tennék.

Szerintem mindketten jól csináljátok, az ilyen rövidtávú utak miatt én is max. 8000 km-enként és félévente lecserélném. Kivéve akkor, ha már nem sok időre terveznék az autóval, akkor 10.000 km-es csereperiódust választanék.

A videóban levő autónál minden olajcserét a gyártó előírásainak megfelelően végeztek. Elmondta azt is, hogy azért senki ne gondolja, hogy a szerviz a legjobb olajat teszi bele. Az egész a tapasztalatról szól gyakorlatilag. Engem meggyőz a tribológiai vizsgálaton meg mérnöki véleményen kívül az is, hogy ilyen lett a motor ezek mellett. A kérdés inkább az, hogy sűrűbb olajcsere mellett vajon nem lesz ilyen? A tapasztalat szerint közel sem. Az összes műszaki tudomány, mint minden más is, tapasztalatra épül, a mérnök meg a tribológus is azt kellene mondja erre, hogy ja, hát ez van.
Bármennyire csepegtetjük ki az olajat, a videón is látszik, és amikor szétdobtam a motort, én is láttam, hogy mennyi olaj marad benne akkor is, ha napokig csepegtetné is az ember. Több deci lazán. Most ráállok arra, hogy olajcserénként motormosás van, szerencsére a 3 liter olajhoz egy fél doboz protec elég, és a jelek szerint használ is  ::)
Szerk.:


Azért az fontos, hogy nem tudják milyen olajat töltöttek bele. Ennyi kilométer esetén már az is számít, hogy mennyi ideig csöpögtették az olajat és mennyire volt üzemmeleg az olaj (nyilván mindenképp marad benne bőven, de nem mindegy mennyi), az idő pénz, sehol nem hagyják akár csak 1 óráig is állni az autót a szervizben. Alapos olajcserét csak otthon lehet végezni. A motormosás hasznára - megfelelően karbantartott autó esetén - nem találtam eddig megfelelően alátámasztott bizonyítékot. 
Corolla 1,4 VVT-i 2005

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10252
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21962 Dátum: 2022.11.09 11:32:22 »
Szerintem mindketten jól csináljátok, az ilyen rövidtávú utak miatt én is max. 8000 km-enként és félévente lecserélném. Kivéve akkor, ha már nem sok időre terveznék az autóval, akkor 10.000 km-es csereperiódust választanék.
 

Azért az fontos, hogy nem tudják milyen olajat töltöttek bele. Ennyi kilométer esetén már az is számít, hogy mennyi ideig csöpögtették az olajat és mennyire volt üzemmeleg az olaj (nyilván mindenképp marad benne bőven, de nem mindegy mennyi), az idő pénz, sehol nem hagyják akár csak 1 óráig is állni az autót a szervizben. Alapos olajcserét csak otthon lehet végezni. A motormosás hasznára - megfelelően karbantartott autó esetén - nem találtam eddig megfelelően alátámasztott bizonyítékot.

No, hát nekem a motormosás ez a sűrű olajcsere mellett is gyors változást hozott: nagyobb lett a motorfék, nem pörög fel váltáskor, ami valószínűleg tényleg a sok rövidtáv miatt letapadt gyűrűk kiszabadításának tudható be. Ez nekem egyértelmű haszon, de még fogyasztási adatom nincs azóta, arra még kíváncsi vagyok. Ezentúl is tervezem beiktatni ezért a motormosást: 10 perc az olajcsere előtt.
A kicsöpögtetés is meg szokott lenni az otthoni olajcsere miatt, és mégis ez van. Egyébként normális olajokat használok, azt gondolom.

schlaci

  • Újonc.
  • *
  • Hozzászólások: 3
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21963 Dátum: 2022.11.12 05:33:37 »
Vajon milyen viszkozitású motorolajat tegyek a 2012 szeptemberi, 62-e km-t futott, 1 literes, benzines Aygómba? Míg a Golfomnál a MOL kivételével mindenütt 5W-30-at írnak elsődlegesen (30-e km-es csereperiódus esetén), addig ennél teljes a káosz.
Az elsődleges, vagy kizárólagos ajánlatok 15-e km-es csereperiódusnál (hosszított csereperiódus az Aygonál nem engedélyezett):

Total olajkereső: 0W-20
Eneos olajkereső: 2012 márciusig 0W-20, utána 5W-30.
        (Mi a fene történt 2012-ben? Én csak ráncfelvarrásról tudok.)
Castrol olajkereső: 5W-30
Motul olajkereső: 5W-30
MOL olajkereső: 0W-20
Mobil olajkereső: nincs ajánlata
Elf olajkereső: használhatatlan
Toyota weboldala: semmit nem ad meg
Kezelési útmutató: 0W-20
Javítási kézikönyv (2016-os kiadás a 2005 és 2014 közötti, vagyis az első generációs Aygókról): 5W-30
Egy márkakereskedés korábban sorozatban 5W-30-at tett bele.
Olajkereskedések olaj ajánlóival nem foglalkozom, azok röhejesek.

Az állás tehát 5:3, az 5W-30 javára.

A néhány hete írt váltóolaj problémám nagyjából megoldódott: a féléves, 75W-90-es GL-5-ös olajat kénytelen voltam leereszteni és eldobni. Ez a váltó hidegben csak 75W-s olajjal hajlandó működni (úgy, ahogy). A biztonság kedvéért GL-5-ről az előírt GL-4 fokozatra is megtörtént egyúttal a váltás.
 
« Utoljára szerkesztve: 2022.11.12 05:43:51 írta schlaci »

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10252
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21964 Dátum: 2022.11.12 06:51:05 »
Szia!
Elég kaotikus a helyzet, ahogy leírod.
Pár dolog jut eszembe (de remélem lesz konkrétan a kocsidhoz érkező, tapasztalati hozzászólás is):
0. Bármilyen gyártó ír 30e km-re olajcserét, nincs olaj, ami azt kibírná. A papír bírja ki.
1. A Toyota nem véletlenül nem enged csak 15 ezret, azt sem akárhogyan. A használati mód is sokat változtat ezen.
2. Kalapos a múltkor tett be egy nagyon tanulságos videót a csereperiódusról.
3. Nagyon jó, hogy tél előtt olajat cserélsz.
4. Télen az nagyon fontos, hogy hidegben minél vékonyabb legyen az olaj, hamarabb felépüljön az olajnyomás.
5. 0w20 olajból is, pláne 5w30 olajból rengeteg szabvány és jellemző viszkozitásérték van. Meg kell nézni az adott termék adatlapján ezeket.
6. Én nem ijednék meg egy 0w20 olajtól sem, sokat számít a tapasztalat. Eneost használtam be sokáig, a PH 5w30 Dexos1 minősítésnek is megfelelőt. Ezt 10 fokos külső hőmérsékletig írta a gyártó. Ezután viszont a Carinában 0w30 volt a Total kereső alapján, és az adatokat átnézve mertem egész évben használni, mert hidegen vékonyabb, melegen meg már vastagabb volt a fenti 5w30-nál. Teljesen jól bevált. Most azért van egy 5w30 Total olaj télre benne, mert az még vékonyabb annál a 0w30-nál, és télre próbaképpen bevállalom, de továbbra is nyárra a 0w30 megy majd bele.
7. Amit javaslok (bár konkrét adatokat nem ismerve csak általánosságban): Nézd át a termék adatlapokat részletesen. Valószínűleg nem találsz nagy eltérést az ajánlatokban levő 5w30 és 0w20 között. Ekkor 0w20-at javaslok, mert a 0-s olajak alapból szintetikusak, jobb minőségűek az 5-ös olajoknál. Ha mondjuk azt találod, hogy melegoldalon kb. 10-15 százalékkal (...) vékonyabb a 0w20, de hidegoldalon főleg vékonyabb, akkor meg azt tenném bele télre főleg, és akkor, ha moderált stílusban vezetsz. Ha sok a rövidtáv, akkor meg főleg, de erről feljebb is ment az eszmecsere, hogy olyankor az nehezített üzem, csökken a csereperiódus még a 15 ezerhez képest is, stb. A Liqui Moly keresőjét is szoktam használni, hogy milyen termékadatok alapján ajánlanak ők.

A váltóról amit írsz, az megerősíti, hogy a típussal tényleg van valami váltógond, kíváncsi vagyok, mi lesz melegebb időben, mert az elég fura lenne, hogy szezononként váltóolajcsere kell. Remélem megtalálod azt, ami télen-nyáron beválik.

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10252
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23131
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21966 Dátum: 2022.11.14 09:38:51 »
Szia!
Elég kaotikus a helyzet, ahogy leírod.
Pár dolog jut eszembe (de remélem lesz konkrétan a kocsidhoz érkező, tapasztalati hozzászólás is):
0. Bármilyen gyártó ír 30e km-re olajcserét, nincs olaj, ami azt kibírná. A papír bírja ki.
1. A Toyota nem véletlenül nem enged csak 15 ezret, azt sem akárhogyan. A használati mód is sokat változtat ezen.
2. Kalapos a múltkor tett be egy nagyon tanulságos videót a csereperiódusról.
3. Nagyon jó, hogy tél előtt olajat cserélsz.
4. Télen az nagyon fontos, hogy hidegben minél vékonyabb legyen az olaj, hamarabb felépüljön az olajnyomás.
5. 0w20 olajból is, pláne 5w30 olajból rengeteg szabvány és jellemző viszkozitásérték van. Meg kell nézni az adott termék adatlapján ezeket.
6. Én nem ijednék meg egy 0w20 olajtól sem, sokat számít a tapasztalat. Eneost használtam be sokáig, a PH 5w30 Dexos1 minősítésnek is megfelelőt. Ezt 10 fokos külső hőmérsékletig írta a gyártó. Ezután viszont a Carinában 0w30 volt a Total kereső alapján, és az adatokat átnézve mertem egész évben használni, mert hidegen vékonyabb, melegen meg már vastagabb volt a fenti 5w30-nál. Teljesen jól bevált. Most azért van egy 5w30 Total olaj télre benne, mert az még vékonyabb annál a 0w30-nál, és télre próbaképpen bevállalom, de továbbra is nyárra a 0w30 megy majd bele.
7. Amit javaslok (bár konkrét adatokat nem ismerve csak általánosságban): Nézd át a termék adatlapokat részletesen. Valószínűleg nem találsz nagy eltérést az ajánlatokban levő 5w30 és 0w20 között. Ekkor 0w20-at javaslok, mert a 0-s olajak alapból szintetikusak, jobb minőségűek az 5-ös olajoknál. Ha mondjuk azt találod, hogy melegoldalon kb. 10-15 százalékkal (...) vékonyabb a 0w20, de hidegoldalon főleg vékonyabb, akkor meg azt tenném bele télre főleg, és akkor, ha moderált stílusban vezetsz. Ha sok a rövidtáv, akkor meg főleg, de erről feljebb is ment az eszmecsere, hogy olyankor az nehezített üzem, csökken a csereperiódus még a 15 ezerhez képest is, stb. A Liqui Moly keresőjét is szoktam használni, hogy milyen termékadatok alapján ajánlanak ők.

A váltóról amit írsz, az megerősíti, hogy a típussal tényleg van valami váltógond, kíváncsi vagyok, mi lesz melegebb időben, mert az elég fura lenne, hogy szezononként váltóolajcsere kell. Remélem megtalálod azt, ami télen-nyáron beválik.
Ez a 0. pont szerintem nem igaz. Miért?
Azért, mert igenis, van az az olajmennyiség, ~minőség és felhasználási mód, ahol a 30.000km-es periódus nem okoz gondot. Az már más kérdés, hogy az autógyártók erre a szinte tökéletesen ideális helyzetre állapítják meg a 30 000km-es értéket, és nem a valósan, a nagyszámok törvénye alapján gyakrabban előforduló használati mód alapján (hideg indítás, rövid távok, dugó, szélsőségesen eltérő vezetési szokások, stb.).
Én alapvetően azon az állásponton vagyok, hogy a megfelelően megválasztott teljesítményszintű motorolajjal legfeljebb 10-12000km/1év csereperiódust célszerű tartani. Átlagos használat mellett ennyit minden további nélkül kibír egy jó minőségű motorolaj, viszont a korábban lecserélt kenőanyag számomra pocséklásnak tűnik. Túlhordani, viszont, semmiképpen nem javasolnám. Ez a periódus szerintem egy arany-középút, az esetek 95%-ában megfelel mind műszakilag, mind gazdasági szempontból.
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 26327
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21967 Dátum: 2022.11.14 10:34:24 »
Megnéztem, hát.... köszönöm szépen  :clap: :clap: :clap:
Remélem, hogy music kartárs is megnézi, talán még használhat neki a tanács, ha megfogadja.
Nem tudom, mennyire érint engem. Azért az esetek 90%-ban hidegindítás esetén 10 km fölött megyek, tanévben heti egyszer 2x100 km-t, és havonta egyszer 2x270 km-t. Ez a két utóbbi eleve kiteszi a megtett km-ek felét.
Egyébként már egy kicsit eszi az olajat, így idén eleve kapott fél liter frissítést két szerviz közt...
music     

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10252
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21968 Dátum: 2022.11.14 11:21:34 »
Nem tudom, mennyire érint engem. Azért az esetek 90%-ban hidegindítás esetén 10 km fölött megyek, tanévben heti egyszer 2x100 km-t, és havonta egyszer 2x270 km-t. Ez a két utóbbi eleve kiteszi a megtett km-ek felét.
Egyébként már egy kicsit eszi az olajat, így idén eleve kapott fél liter frissítést két szerviz közt...

Egyből az említett eseted jutott eszembe a videóról. Itt is fogyott az olaj, bár a gyártói ajánlások szerint szervizeltették a kocsit.

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 26327
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21969 Dátum: 2022.11.14 16:37:06 »
Értem a problémát. Másfelől erre az autóra 5 év garancia van. Ha neadjisten itt is valami konstrukciód hiba okozta olajevésről van szó, akkor ha nem előírás szerint szervizeltetem, bukom az esélyét is annak, hogy rajtuk verjem le az esetleges javíttatás (költségé)t.
music     

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23131
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21970 Dátum: 2022.11.14 16:43:06 »
Értem a problémát. Másfelől erre az autóra 5 év garancia van. Ha neadjisten itt is valami konstrukciód hiba okozta olajevésről van szó, akkor ha nem előírás szerint szervizeltetem, bukom az esélyét is annak, hogy rajtuk verjem le az esetleges javíttatás (költségé)t.
Két olajcsere között fél liternyi plusz igény egy turbós benzines motor esetében teljesen üzemszerű. Ezeket nem szabad a szívó motorokhoz hasonlítani, minimálisan több olajat elégetnek üzemszerű működés közben.
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10252
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21971 Dátum: 2022.11.14 19:02:40 »
Értem a problémát. Másfelől erre az autóra 5 év garancia van. Ha neadjisten itt is valami konstrukciód hiba okozta olajevésről van szó, akkor ha nem előírás szerint szervizeltetem, bukom az esélyét is annak, hogy rajtuk verjem le az esetleges javíttatás (költségé)t.
Oké, nyilván nem gondoltam, hogy olyat tégy, ami miatt a garancia ugrana. A videó tanulságának alkalmazására gondoltam, de mivel új autóm nem volt és nem is lesz, annak a mikéntjét nem tudom. Ha azt mondja a user, hogy az előírásoknak megfelelően, de gyakrabban cseréltetne olajat, az járható út, nem?
Egyébként nem emlékszem, hogy az elején is fogyott volna nálad fél liter olaj, hanem mintha csak a legutolsó szerviznél írtad volna, vagy tévedek?

Nagycitrom

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9390
  • 2017. T27 2ZR-FAE
    • Dentmill Frézközpont
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21972 Dátum: 2022.11.14 21:12:07 »
Értem a problémát. Másfelől erre az autóra 5 év garancia van. Ha neadjisten itt is valami konstrukciód hiba okozta olajevésről van szó, akkor ha nem előírás szerint szervizeltetem, bukom az esélyét is annak, hogy rajtuk verjem le az esetleges javíttatás (költségé)t.
Egy köztes olajcsere miatt nem bukod a garanciát (megfelelő olaj és szűrő esetén természetesen). A szakszerviz is megcsinálja, de ha nem ott, akkor számlákkal lehessen igazolni, hogy ki mit cserélt benne. Így nem köthetnek bele egy garanciális vita esetén (szakszervizes információ)

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 26327
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21973 Dátum: 2022.11.14 23:22:23 »
Oké, nyilván nem gondoltam, hogy olyat tégy, ami miatt a garancia ugrana. A videó tanulságának alkalmazására gondoltam, de mivel új autóm nem volt és nem is lesz, annak a mikéntjét nem tudom. Ha azt mondja a user, hogy az előírásoknak megfelelően, de gyakrabban cseréltetne olajat, az járható út, nem?
Egyébként nem emlékszem, hogy az elején is fogyott volna nálad fél liter olaj, hanem mintha csak a legutolsó szerviznél írtad volna, vagy tévedek?
Nem, így volt. De hogy őszinte legyek, az első évben eszembe nem jutott havonta nézegetni az olajszintet, elvégre mégiscsak egy új autó...
music     

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23131
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21974 Dátum: 2022.11.15 15:28:16 »
Nem, így volt. De hogy őszinte legyek, az első évben eszembe nem jutott havonta nézegetni az olajszintet, elvégre mégiscsak egy új autó...
Volt alattam 1,5 évig egy OFF OctaviaIII 1,4 TSI (0-60e km-ig). Az első 9000km-en megevett 1 liter motorolajat. Azt mondták, mivel lízingelt autó, csak márkaszervizben töltethetem utána az olajat, különben bukja az autó a garanciát. Még mielőtt felnevetsz, a Skoda agya figyeli és eltárolja a motorháztetőnyitások számát és figyeli, eltárolja az olajmennyiséget is két hivatalos olajcsere között (30 000km/2 év), szóval, nyilvánvalóan kibukott volna, ha én otthon pótlom az olajat...
Az első olajcserét követően (30 000km) lecsökkent az olajfogyasztás és beállt kb fél literre 10 000km-ként. Használati mód teljesen vegyes volt, város, országút, pálya közel hasonló mértékben.

Ahogy korábban írtam, a modern turbós benzinesek esetében mindig érdemes figyelni az olajszintet, pláne az autó újkorában. Ez benne volt a Skoda kezelésijében is, és biztos vagyok benne, hogy a többi érintett gyártó is beleírja.
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i