Szavazás

Milyen márkájú olajat használsz?

Mobil/Mobil1
59 (14.6%)
Eneos
129 (31.9%)
Castrol
79 (19.5%)
Motul
18 (4.4%)
Egyéb
48 (11.9%)
Liqui Moly
42 (10.4%)
MOL
5 (1.2%)
ELF
4 (1%)
Total
11 (2.7%)
Q8
10 (2.5%)

Összes szavazó: 405

Szerző Téma: Olajok és adalékok  (Megtekintve 4927682 alkalommal)

0 Felhasználó és 5 vendég van a témában

zsoooc

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1578
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21945 Dátum: 2022.03.21 17:31:43 »
Ezek az olajkeresők általában eléggé komolytalanok. 10W40-et, 10W30-at is ajánl ehhez a motorhoz. Ettől kezdve nem szabad erre alapozni. Egyébként nincs bajom a márkával, nem az a baj, hogy Ravenol lett belerakva a váltóba, hanem az, hogy nem 75W90.
Corolla 1,4 VVT-i 2005

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23129
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21946 Dátum: 2022.03.21 18:04:27 »
Ezek az olajkeresők általában eléggé komolytalanok. 10W40-et, 10W30-at is ajánl ehhez a motorhoz. Ettől kezdve nem szabad erre alapozni. Egyébként nincs bajom a márkával, nem az a baj, hogy Ravenol lett belerakva a váltóba, hanem az, hogy nem 75W90.
Ha valóban gyakorlott Toyotás szerelő, akkor én elfogadnám a helyedben, amit mond és tanácsol. És biztos nem cserélném le ezt a 85-ös olajat, legfeljebb akkor, ha romlik a váltási érzet.
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

zsoooc

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1578
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21947 Dátum: 2022.03.21 21:12:57 »
Igen, tényleg tapasztalt, de mégis csak más viszkozitási osztályú olajról van szó. Elvileg hígabb, mint a 75W-90, de hogy mennyivel azt sajnos nem tudom, mert a műszkai adatlapján nem szerepel a szabványos 40 és 100 fokon mért viszkozitás. Nem tetszik nekem, ha valaki el akar térni a gyár mérnökeinek előírásától. Az oké, hogy Toyota specifikációknak megfelel, magyarul gyári Toyota olaj helyett használható, de az 75W-85-ös váltható ki vele. Rövidtávon biztos nem okoz gondot, de később, több 10 ezer km után vajon hogyan befolyásolja a váltó kopását?   
Corolla 1,4 VVT-i 2005

T_Auris

  • Újonc.
  • *
  • Hozzászólások: 25
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21948 Dátum: 2022.08.02 22:27:43 »
Sziasztok!
Toyota Auris hybrid kombi bolygóműben szeretnék olajat cserélni. Mennyi kell belőle, és milyen olaj a megfelelő?
Előre is köszönöm a választ!

schlaci

  • Újonc.
  • *
  • Hozzászólások: 3
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21949 Dátum: 2022.10.11 20:18:53 »
Újoncként elolvastam 2017-től az összes bejegyzést, mivel váltó gondom van. Sajnos a váltóolajról eddig kevés szó esett, a motorolajhoz képest. A történetem a következő:
Egy éve vettem egy 9 éves, 1 literes benzines Aygot, 60-e km-rel. Tudom, ez a futásteljesítmény hihetetlennek hangzik, de számtalan dologból úgy tűnik, hogy igaz (ne kezdjen el ezen senki rugózni, most nem ez a téma). Vettem hozzá egy javítási kézikönyvet, mely szerint 60-e km-enként le kell cserélni a váltóolajat, ellentétben a kezelési útmutatójával, mely szerint a váltóolaj élettartamra szól. Én jobban bíztam a 60-e km-es ajánlásban, ezért a csere mellett döntöttem. Az internetes oldalakon 75W-s és 75W-90-es olajok szerepelnek ehhez a típushoz. De vannak gyártók, melyek már nem is csinálnak 75W-s olajat (pl. Eneos). Furcsállottam mindezt, de úgy gondoltam, feltehetően tök mindegy, melyiket használja az ember, végül is most nem motorolajról van szó. A javítási kézikönyv 75W-t ír elő, a kezelési útmutató semmit. A váltóolaj feltehetően eredeti volt benne, és valószínűleg 75W-s. Az elmúlt télen viszonylag gond nélkül ment a váltás, bár egyesbe visszakapcsolni szinte csak teljesen állóra fékezve lehetett. Májusban lecseréltem az olajat Eneos 75W-90-re, mert „éppen az akadt az utamba”. Ezután ugyan úgy ment a váltás, mint előzőleg, egészen mostanáig (az 1-esbe visszakapcsolás gondja folyamatosan fennáll). Amióta 8-10 fokok vannak reggelente, álló helyzetből kapcsolva nehézkesebb az egyes és a rükverc kapcsolása. De ez még hagyján: a napokban kétszer is előfordult, hogy elindulás után egyesből nem lehetett kettesbe kapcsolni (bár kis idő múlva ez a probléma megszűnt). Ez rendkívül balesetveszélyes pl. akkor, ha emiatt egy kereszteződésben bennragad az ember. A kuplung holtjátékon hiába állítok, nem segít. Úgy tűnik, vissza kell cserélni az olajat 75W-re. Érdekesség még, hogy a váltóban az előírt 1,7 liter helyett 2 liter olaj volt. Ezek szerint mégis csak cserélhette valaki a váltóban korábban az olajat, hisz a gyártó nem csinál ilyen túltöltést. Azóta több forrásból is hallottam, hogy egyes szerelők önhatalmúlag több olajat tesznek a váltókba, mint ami elő van írva. Hogy miért, nem tudom.
Ez a hetedik autóm, váltó gondom eddig még sosem volt.
Mindezt azért írtam le, hogy felhívjam a figyelmet, a váltóolaj választás is lehet olyan problémás, mint a motorolaj kiválasztása.
Volt valakinek hasonló tapasztalata?

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10227
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21950 Dátum: 2022.10.12 04:41:11 »
Váltóolajnál is érdemes legalább ugyanúgy körültekintőnek lenni, mint motorolajnál, jól írod.
Egyfokozatú olajoknál szokott lenni ez az élettartam mizéria inkább, de családon belül akkor is cseréltük, még ha leeresztőcsavar sem volt (Opel, Daewoo), dekni levételével eresztettük le.  A tiéden van leeresztőcsavar?
Kétfokozatú olajnál 3-5 év altalában a csereperiódus. Toyotánál eddig töltő-szintellenőrző csavarral találkoztam. Addig kell tölteni az olajat, amíg odáig feltelik.
Saját tapasztalat, hogy a teljesítményszintekre is kell figyelni, ahogy a kapcsolhatóságra is. Egy GL3 vagy GL4 olaj helyett nem javasolnak GL5 olajat, mivel akár károsíthatja is a váltót. Emlékszem, kinéztem egy jó GL4/GL5 olajat az enyémbe, és már romlott a kapcsolhatósága. Ebbe legfeljebb GL4+ olaj vált be, GL5-öt pedig sosem tettem. Eneos váltóolajat nem tettem a Carinába, több rossz tapasztalatot olvastam róla, bár nem tudom ellenőrizni, de elhittem, nem zörög a haraszt alapon.
Több kenőanyaggyártó keresőjét is javaslom megnézni, és amilyen jellemzőkkel mindegyik ajánl, azt javaslom számításba venni. Mi az említett példánál körültekintően jártunk el az olajválasztásnál, és hála Istennek jó is lett, érdekes módon kétfokozatú került bele.
Az Eneost én is javaslom ledobni, és jónak tűnik a fentiek szerint, amit írsz, a 75w egyfokozatú olaj. Ezeket sajnos nem ismerem, hogy pl. milyen teljesítményszintek vannak itt, de erre is érdemes figyelni, meg az adatlapokra, a viszkozitások miatt: ha az első nem jönne be, akkor ez alapján is lehet finomítani. Nekem több infó alapján is a második válsztás működött. De ha megtalálod, akkor megjegyzed, és valószínűleg azt mondod, megérte a hercehurcát.
Végül leírom, hogy vannak olyan váltók, amibe motorolaj kell, pl. Lada Samara és 1-2 Hondánál hallottam, bár nem gondolom egyáltalán, hogy ide az kellene. A konkrét típus miatt azonban rákeresnék a testvérmárkákra is, hogy azokra mit dobnak a keresők.
« Utoljára szerkesztve: 2022.10.12 04:43:59 írta vd1234 »

schlaci

  • Újonc.
  • *
  • Hozzászólások: 3
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21951 Dátum: 2022.10.12 14:47:38 »
Köszönöm a tanácsokat.
Talán nem hangsúlyoztam ki, hogy mivel többször fordult elő az olaj ajánlatok között Aygóra a 75W-90, mint a 75 W, gondoltam, korszerűbb egy többfokozatú olaj, mint az egyfokozatú, a 75W-t többen már nem is gyártják, továbbá nem gondoltam olyan háklisnak a váltókat az olajra, mint a motorok, így lett 75W-90-es a csereolaj. Röviden: úgy voltam vele, egy Aygó váltóba szinte mindegy, mit teszünk, "csak ne étolaj legyen".
Közben sok-sok képernyő elött töltött óra nyomán kiderült, hogy nem az olaj a fő gond, hanem a váltó rossz konstrukciója. Tervezési hibás, amit csak tetéz az, ha nem optimális az olaj benne. Ezt tesztek és fórum hozzászólások alapján szűrtem le. A tesztek között nullkilométeresek is voltak, így tehát nem a váltó meghibásodásáról van szó. A tesztekből egyértelműen kiderült, hogy az Aygó legnagyobb hibája pont a váltó. Nehezen, vagy egyáltalán nem kapcsolható fokozatokról panaszkodnak azok, akiktől olvastam a témáról. Sajnos a tervezési hiba mibenlétéről még senki nem írt. Feltehetően javítani sem lehet. Arról sem írt egyértelműen senki, hogy tényleg segít-e a hígabb olaj a váltásban, és a hígabb hogy befolyásolja a váltó élettartamát.
Aygó tulajdonosok tapasztalatát is várom, meg olyan ember hozzászólását, aki ismeri az Aygó váltó belső szerkezetét, és tudja, hogy mit szúrtak el (pl. egy márkaszervizes szerelőét). Végül is már 19 éve gyártják ezt az autót, ennyi idő alatt ki kell derülnie a disznóságoknak, még akkor is, ha a gyártók titkolódznak.
Olajleeresztő csavar egyébként van rajta. Már csak az hiányozna, hogy az se legyen. Fel is gyújtanám.
Akit érdekel, a Népítéletben írtam részletesen az Aygós tapasztalataimról, új szemlélettel. Kb. a legutóbbi bejegyzés az enyém.

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10227
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21952 Dátum: 2022.10.12 17:14:01 »
Nem tudom, nekem így elsőre elég hihetetlen, hogy ennyi ideig gyártanak konstrukciós hibával váltót...Persze lehet, remélem lesz aygo-s tulaj tapasztalata is még pluszban.

kalapos

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3033
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21953 Dátum: 2022.10.22 19:48:28 »
Egy szerelő, aki a modern motoroknál is esküszik a 8000 km körüli /féléves olajcserékre:  :hmmmm:
 http://m.youtube.com/watch?v=TJhFAwFv-O0

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10227
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21954 Dátum: 2022.10.22 21:34:22 »
Egy szerelő, aki a modern motoroknál is esküszik a 8000 km körüli /féléves olajcserékre:  :hmmmm:
 http://m.youtube.com/watch?v=TJhFAwFv-O0
Megnéztem, hát.... köszönöm szépen  :clap: :clap: :clap:
Remélem, hogy music kartárs is megnézi, talán még használhat neki a tanács, ha megfogadja.

Voltak benne külön érdekes részek, mit tesz bele a szerviz, hogyan jó indítani a szárazon összerakott motort, mennyi olaj marad benne még kicsöpögtetve is - tanúsíthatom, félelmetes mennyiség jött ki arányaiban nálam is anno  :surrender: Teljesen igaza van abban is, hogy mit spórol meg az ember az egy éves cserékkel a fél évessel szemben, aztán nini, ennyi a short block. Mondjuk itt a fórumon tényleg van értelme erről beszélni, de az emberek jó részének jó oda az olcsó Mannol meg társai, aztán ha gond van,  nem költ rá >6000 dollárnyi zsét, hanem elpattintja, mert tényleg ezen akar spórolni, meg nem is érdekli pont emiatt.

Igyekszem továbbra is tartani a fél évet az ismert okokból, de covid alatt annyira keveset mentem, hogy volt egy csere 9 hónapra is  :hmmmm:
Ezt megnézve most komolyan gondolkodok rajta, hogy holnap kimegyek, és lecserélem az olajat, pedig 1-2 hetet akartam még várni vele. De ha már megjött a csomag, és itt van hozzá minden hála Istennek, akkor...  :yes:
Most azt próbálom, hogy télre a 0w30-nál (adatok alapján) vékonyabb 5w30 megy bele fél évre, és nyárra meg a 0w30 fél évre. Rákerestem a Total keresőjével, és a Total Quartz Ineo Long Life 5w-30 - at dobta ki. Adatlapja alapján meg mertem kockáztatni. Nyárra meg marad a Total Quartz Energy 9000 0w30. Remélem bejön és nem nyúlok mellé.

zsoooc

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1578
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21955 Dátum: 2022.11.07 21:08:59 »
Egy szerelő, aki a modern motoroknál is esküszik a 8000 km körüli /féléves olajcserékre:  :hmmmm:
 http://m.youtube.com/watch?v=TJhFAwFv-O0
Nem néztem meg a videót, mert túl hosszú, csak belepörgettem egy kicsit (lehet volt szó róla most). De gyakran kifelejtik az ember a képletből a használat módját. Nagyon nem mindegy, hogy az egy olajjal megtett km hány hidegindítással jött össze. Hosszabb távokon használva sokkal lassabban fárad az olaj, míg rövid, városi utakra használva bizony erősen ajánlott a sűrűbb olajcsere. Tehát az, hogy 15.000 km-t ment egy olajcsere-periódus alatt, önmagában nem sokat mond.   
« Utoljára szerkesztve: 2022.11.07 21:11:28 írta zsoooc »
Corolla 1,4 VVT-i 2005

Nagycitrom

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9380
  • 2017. T27 2ZR-FAE
    • Dentmill Frézközpont
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21956 Dátum: 2022.11.07 21:16:16 »
Nem néztem meg a videót, mert túl hosszú, csak belepörgettem egy kicsit (lehet volt szó róla most). De gyakran kifelejtik az ember a képletből a használat módját. Nagyon nem mindegy, hogy az egy olajjal megtett km hány hidegindítással jött össze. Hosszabb távokon használva sokkal lassabban fárad az olaj, míg rövid, városi utakra használva bizony erősen ajánlott a sűrűbb olajcsere. Tehát az, hogy 15.000 km-t ment egy olajcsere-periódus alatt, önmagában nem sokat mond.   
:yes: :yes: :yes:

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10227
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21957 Dátum: 2022.11.07 21:32:08 »
Nem néztem meg a videót, mert túl hosszú, csak belepörgettem egy kicsit (lehet volt szó róla most). De gyakran kifelejtik az ember a képletből a használat módját. Nagyon nem mindegy, hogy az egy olajjal megtett km hány hidegindítással jött össze. Hosszabb távokon használva sokkal lassabban fárad az olaj, míg rövid, városi utakra használva bizony erősen ajánlott a sűrűbb olajcsere. Tehát az, hogy 15.000 km-t ment egy olajcsere-periódus alatt, önmagában nem sokat mond.   
Igen.
Az van, hogy Carinához külön írja a gyártó (gondolom a többihez is), hogy pusztán a sok rövidtávú használat miatt kétszer gyakrabban kell motorolajat cserélni,mert az erőltető használati mód. Ezért cserélek 6 havonta.
Ez a jóember a 7500-8000 km-es  (vagy 6 hónapos) olajcserét általában mondja, a rövidtávot valóban kihagyja, már ha jól emlékszem. Tehát hosszabb távokon  8000km vagy fél év a csere.
Ha összerakjuk a kettőt, akkor rövidtávon 4000km után vagy 3 havonta cseréljünk olajat, hát utóbbi már nekem is túlzás, a 6 hónap marad, de 2-3000 km után cserélgetem a motorolajat már évek óta, az biztos.

zsoooc

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1578
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21958 Dátum: 2022.11.08 08:51:58 »
Igen.
Az van, hogy Carinához külön írja a gyártó (gondolom a többihez is), hogy pusztán a sok rövidtávú használat miatt kétszer gyakrabban kell motorolajat cserélni,mert az erőltető használati mód. Ezért cserélek 6 havonta.
Ez a jóember a 7500-8000 km-es  (vagy 6 hónapos) olajcserét általában mondja, a rövidtávot valóban kihagyja, már ha jól emlékszem. Tehát hosszabb távokon  8000km vagy fél év a csere.
Ha összerakjuk a kettőt, akkor rövidtávon 4000km után vagy 3 havonta cseréljünk olajat, hát utóbbi már nekem is túlzás, a 6 hónap marad, de 2-3000 km után cserélgetem a motorolajat már évek óta, az biztos.
A 6 hónapot nem tudom mire alapozza. Ez a téma ennél összetettebb: most végignéztem és semmilyen kémiai vizsgálatot nem végzett. Jó lenne valami alaposabb, tudományoson alátámasztott vizsgálati eredményt is látni, hogy 6 hónap alatt mennyire fárad az olaj akkor, ha kevés km-t futott vele az autó (és akkor még nem beszéltünk az olaj minőségéről sem). Jó lenne tribológus és gépészmérnök véleményét is hallani erről. Én évente megyek kb. 8000 km-t, de szinte csak hosszú távokra (30 km-nél rövidebb utakra csak nagyon ritkán veszem elő). 4000 km-enként lecserélni azért elég túlzásnak érzem így. Mindig jó minőségű olajjal, órákig hagyom, hogy kicsepegjen.
Corolla 1,4 VVT-i 2005

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10227
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21959 Dátum: 2022.11.08 10:31:21 »
A 6 hónapot nem tudom mire alapozza. Ez a téma ennél összetettebb: most végignéztem és semmilyen kémiai vizsgálatot nem végzett. Jó lenne valami alaposabb, tudományoson alátámasztott vizsgálati eredményt is látni, hogy 6 hónap alatt mennyire fárad az olaj akkor, ha kevés km-t futott vele az autó (és akkor még nem beszéltünk az olaj minőségéről sem). Jó lenne tribológus és gépészmérnök véleményét is hallani erről. Én évente megyek kb. 8000 km-t, de szinte csak hosszú távokra (30 km-nél rövidebb utakra csak nagyon ritkán veszem elő). 4000 km-enként lecserélni azért elég túlzásnak érzem így. Mindig jó minőségű olajjal, órákig hagyom, hogy kicsepegjen.
A videóban levő autónál minden olajcserét a gyártó előírásainak megfelelően végeztek. Elmondta azt is, hogy azért senki ne gondolja, hogy a szerviz a legjobb olajat teszi bele. Az egész a tapasztalatról szól gyakorlatilag. Engem meggyőz a tribológiai vizsgálaton meg mérnöki véleményen kívül az is, hogy ilyen lett a motor ezek mellett. A kérdés inkább az, hogy sűrűbb olajcsere mellett vajon nem lesz ilyen? A tapasztalat szerint közel sem. Az összes műszaki tudomány, mint minden más is, tapasztalatra épül, a mérnök meg a tribológus is azt kellene mondja erre, hogy ja, hát ez van.
Bármennyire csepegtetjük ki az olajat, a videón is látszik, és amikor szétdobtam a motort, én is láttam, hogy mennyi olaj marad benne akkor is, ha napokig csepegtetné is az ember. Több deci lazán. Most ráállok arra, hogy olajcserénként motormosás van, szerencsére a 3 liter olajhoz egy fél doboz protec elég, és a jelek szerint használ is  ::)
Szerk.:
Ha hosszabb távokon használnám, én sem cserélném 8000 km helyett ilyen sűrűn (egyébként a Carina nem is 15000, hanem 7500 ill. 10000 km-es periódust ír elő, illetve ennek a felét), de el kell ismerni, hogy az, hogy gyakorlatilag 10 km-t is ritkán megyek egyszerre, az igencsak káros az olajra is, hát még a szerkezetre, szóval szorgalmasan cserélem az olajat a gyártó szerint ilyenkor szükséges 6 havonta. Az, hogy ilyen kevés km van benne... pech.
« Utoljára szerkesztve: 2022.11.08 10:49:14 írta vd1234 »