Szavazás

Milyen márkájú olajat használsz?

Mobil/Mobil1
58 (14.7%)
Eneos
124 (31.5%)
Castrol
78 (19.8%)
Motul
15 (3.8%)
Egyéb
47 (11.9%)
Liqui Moly
42 (10.7%)
MOL
5 (1.3%)
ELF
4 (1%)
Total
11 (2.8%)
Q8
10 (2.5%)

Összes szavazó: 394

Szerző Téma: Olajok és adalékok  (Megtekintve 3981525 alkalommal)

0 Felhasználó és 5 vendég van a témában

Soma01

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1586
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21915 Dátum: 2021.12.04 15:44:56 »
Ezek az előírások a modernebb Toyota benzin motorokra érvényesek. ;-)
A tied esetében az ACEA A3/B4 szerintem azért célszerűbb, mert jobb a gyűrű letapadás elleni védelme, mint az A1-nek.
A1/ B1 és A5/B5 van rajta a dobozon, ami egymásból következik és az A3/B4 se tud többet, csak annyitt, hogy nem DPF kompatibilis.
A másik meg az, hogy megkérdezem a márkaszervizben és a program 0W-20-as olajat ajánl ehhez a régi motorhoz is. Ezen csodálkoztam én is. A második ajánlás a C2. Ugyanezt ajánlja a honlapon a szervizcsomag ajánló is. https://www.toyota.hu/szervizakcio/szervizcsomag_kedvezmeny.json
Szóval a Toyota szerint mehet bele a 0W20. Az én esetemben persze, nem ajánlott. Ezt elismerem.
Amúgy megvolt az olajcsere, plusz 15 perc alapjárat Xado motoröblítővel az olajcsere előtt. Aztán meglátjuk, hogy pontosan mennyit eszik x Km alatt. Még egyszer megpróbálom a Xado-t, csak hosszabb ideig benne tartom. Ezt majd tavasszal egy előrehozott olajcsere előtt.
Mondjuk azt nem néztem meg, hogy a 0W20-as Toyota olajnak, mennyi a HTHS viszkozitása.

kalapos

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2882
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21916 Dátum: 2021.12.05 21:05:40 »
Köszönöm a válaszodat!
Sajnos nagyon hirtelen jött a nagy mértékű olajfogyasztás. Eddig szinte semennyit sem evett. Így, nyár elején még semennyi sem hianyzott. Most pedig már 1,6 L kellett bele. Amikor észrevettem, hogy hiányzik, a pálca vége se ért már az olajba. Mindez kb. 3000 Km-en belül történt.
Tesztelni már nem nagyon tudom, mert e héten már megy a szervizbe. De csak olajcsere a terv. Meg persze motortisztító adalék. Eddig még nem volt benne ilyen tisztító soha sem.
Akkor maradjon az 5w30? Elég szűkszavú a használati. API SL vagy újabb minősítés kell. Ennyi. A szervizben 5w30 (Toyota Fuel Economy 5W-30, vagy a Peremium FuelEconomy) olaj menne bele, ha nem vinném a Totalt (Quartz 9000 NFC). Legalábbis ezt mondták 3 évvel ez előtt. A Toyota és a Total olaj is A5/B5 és persze API SL (a Premium, C2) minősítésű. Ezért választottam a Totalt.
Szia!
Érdemes lenne kitisztítani/cserélni a PCV szelepet is. :excl:
https://www.injektor.hu/10-publikus-cikkek/hogyisvanez/113-hogy-is-van-ez-24-a-bmw-es-az-olajcsipegetes

Soma01

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1586
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21917 Dátum: 2021.12.05 22:58:14 »
Köszönöm!
Erről valóban nem hallottam még. Őszintén szólva, nem is tudtam, hogy van ilyen szelep. Ezek szerint ezen a Yarison is van ilyen? Mondjuk 15 év alatt a szimeringek is elöregedhettek. De, mivel, hirtelen kezdődött az olajfogyasztás így esélyesebb az a PCV szelep. Vagy akár még az EGR is lehet gond? Vagy az csak az alapjáratot vinné el?

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22952
  • Szakmérnök :-)
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21918 Dátum: 2021.12.06 08:52:59 »
Köszönöm!
Erről valóban nem hallottam még. Őszintén szólva, nem is tudtam, hogy van ilyen szelep. Ezek szerint ezen a Yarison is van ilyen? Mondjuk 15 év alatt a szimeringek is elöregedhettek. De, mivel, hirtelen kezdődött az olajfogyasztás így esélyesebb az a PCV szelep. Vagy akár még az EGR is lehet gond? Vagy az csak az alapjáratot vinné el?
A PCV szelepet és az EGR-t ki lehet tisztítani, de az olajfogyasztás nem ezektől alakult ki, hanem a szeleszárszimmeringek és a gyűrűk letapadása miatt.

kalapos

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2882
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21919 Dátum: 2021.12.06 10:18:01 »
Köszönöm!
Erről valóban nem hallottam még. Őszintén szólva, nem is tudtam, hogy van ilyen szelep. Ezek szerint ezen a Yarison is van ilyen? Mondjuk 15 év alatt a szimeringek is elöregedhettek. De, mivel, hirtelen kezdődött az olajfogyasztás így esélyesebb az a PCV szelep. Vagy akár még az EGR is lehet gond? Vagy az csak az alapjáratot vinné el?
Én is azért gondolok a PCV szelepre, mert gyorsan keletkezett a gond. Mindenképp érdemes kipucolni, én olajleválasztót is használok, így látom, hogy az olajfogyasztás legalább fele (nálam normális mértékű) ezen a szelepen át történik. EGR szelep elkokszosodása is okozhat gondot, az már elvileg az alapjáraton is érződik.

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9619
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21920 Dátum: 2021.12.06 15:14:13 »
Igen, a hirtelen megjelenés gyanús, az is eszembe jutott, hogy esetleg valahol ki is folyhat a motorból, és mivel elég vékony olaj, nem biztos, hogy lecsöpög bárhová is  :hmmmm:

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22952
  • Szakmérnök :-)
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21921 Dátum: 2021.12.06 15:39:35 »
Igen, a hirtelen megjelenés gyanús, az is eszembe jutott, hogy esetleg valahol ki is folyhat a motorból, és mivel elég vékony olaj, nem biztos, hogy lecsöpög bárhová is  :hmmmm:
Ha a motorból kifolyik, akkor annak nyoma kell, hogy legyen, nem? :-)

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9619
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21922 Dátum: 2021.12.06 16:58:07 »
Ha a motorból kifolyik, akkor annak nyoma kell, hogy legyen, nem? :-)
De igen, ám könnyen elképzelhető olyan eset, amikor nagyobb felületre jut ki egy vékony motorolaj, és úgy tűnik el, hogy sok nyoma nem marad, főleg ha motorburkolat alatt van, esetleg a blokk hátulján, stb. Ha pedig nincs csöpögés, akkor általában nem áll neki az ember keresni, hogy hová folyik.

Soma01

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1586
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21923 Dátum: 2021.12.06 19:08:00 »
Azt megnézték, nem folyik az olaj. Kívülről semmi nyoma. Meg a most benne lévő olaj nem is olyan vékony. Sima 5W30-as.

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9619
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21924 Dátum: 2021.12.06 20:28:55 »
Egy A5/B5 5w30 bőven elég vékony ehhez a mutatványhoz, de még egy A3/B4 is ;)
Nem kötöm az ebet a karóhoz, örülök, ha nem folyik! Bár sokszor az a jobb, mintha pl. gyűrűzni kellene.
Egyébként volt olyan is, hogy vékonyabb olajból kevesebbet fogyaszt egy motor, mivel a részben eltömődött olajvisszavezető furatokon jobban átfolyt, mint a vastagabb olaj.

Soma01

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1586
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21925 Dátum: 2021.12.06 20:43:27 »
....
Egyébként volt olyan is, hogy vékonyabb olajból kevesebbet fogyaszt egy motor, mivel a részben eltömődött olajvisszavezető furatokon jobban átfolyt, mint a vastagabb olaj.

Ez a tervem. De meg kellett tudnom, hogy mehet e a 0W20 ebbe a motorba elivileg.
Az olaj folyást meg megnézetem mással is.

Benpe

  • Újonc.
  • *
  • Hozzászólások: 18
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21926 Dátum: 2021.12.07 16:41:54 »
A1/ B1 és A5/B5 van rajta a dobozon, ami egymásból következik és az A3/B4 se tud többet, csak annyitt, hogy nem DPF kompatibilis.
A másik meg az, hogy megkérdezem a márkaszervizben és a program 0W-20-as olajat ajánl ehhez a régi motorhoz is. Ezen csodálkoztam én is. A második ajánlás a C2. Ugyanezt ajánlja a honlapon a szervizcsomag ajánló is. https://www.toyota.hu/szervizakcio/szervizcsomag_kedvezmeny.json
Szóval a Toyota szerint mehet bele a 0W20. Az én esetemben persze, nem ajánlott. Ezt elismerem.
Amúgy megvolt az olajcsere, plusz 15 perc alapjárat Xado motoröblítővel az olajcsere előtt. Aztán meglátjuk, hogy pontosan mennyit eszik x Km alatt. Még egyszer megpróbálom a Xado-t, csak hosszabb ideig benne tartom. Ezt majd tavasszal egy előrehozott olajcsere előtt.
Mondjuk azt nem néztem meg, hogy a 0W20-as Toyota olajnak, mennyi a HTHS viszkozitása.

HTHS viszkozítás ACEA szabvány szerint pont a betű után a szám. B4, B5, stb. Az hogy DPF kompatibilis, vagy inkább mondjuk úgy, csúnya magyarsággal, hogy kipuffogó gáz utókezelési kompatilitás, pedig a betű jelöli, ami ACEA-nál a C-s olaj.
A gyári előírástól eltérni hosszú távon nem igazán kedvező, mint akkor, ha C-s kell, mint akkor, ha HTHS szerint vastag 3/4-es, vagy vékony 5-ös kell. Sokan leragadnak a viszkozításnál.

Amúgy itt egy jó kis szabvány összehasonlító grafikonos táblázat, meghatározott értékekkel amit teljesítenie kell. Bal oldalt kell kiválasztani a kívánt specikikációt.
https://online.lubrizol.com/relperftool/pc.html#

Soma01

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1586
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21927 Dátum: 2021.12.08 16:53:02 »
HTHS viszkozítás ACEA szabvány szerint pont a betű után a szám. B4, B5, stb. Az hogy DPF kompatibilis, vagy inkább mondjuk úgy, csúnya magyarsággal, hogy kipuffogó gáz utókezelési kompatilitás, pedig a betű jelöli, ami ACEA-nál a C-s olaj.
A gyári előírástól eltérni hosszú távon nem igazán kedvező, mint akkor, ha C-s kell, mint akkor, ha HTHS szerint vastag 3/4-es, vagy vékony 5-ös kell. Sokan leragadnak a viszkozításnál.

Amúgy itt egy jó kis szabvány összehasonlító grafikonos táblázat, meghatározott értékekkel amit teljesítenie kell. Bal oldalt kell kiválasztani a kívánt specikikációt.
https://online.lubrizol.com/relperftool/pc.html#
Hát az első bekezdésben, amit kiemeltem, azt egyáltalán nem értem. Én, a számokat nézve nem látok különbséget.

Nem akarok én eltérni! De nekem az sem világos, hogy mi a gyári előírás.  Plusz megint itt az a "3/4-es" meg "5-ös" kifejezés, ami szintén nem tiszta nekem. (így ahogy írod)

Jó az az oldal. Ismerem. Sokat használom, ha olajat választok.

Benpe

  • Újonc.
  • *
  • Hozzászólások: 18
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21928 Dátum: 2021.12.08 17:18:52 »
Hát az első bekezdésben, amit kiemeltem, azt egyáltalán nem értem. Én, a számokat nézve nem látok különbséget.

Nem akarok én eltérni! De nekem az sem világos, hogy mi a gyári előírás.  Plusz megint itt az a "3/4-es" meg "5-ös" kifejezés, ami szintén nem tiszta nekem. (így ahogy írod)

Jó az az oldal. Ismerem. Sokat használom, ha olajat választok.

Pedig van. Egy C3/C4-s olaj HTHS viszkozitása nagyobb, mint 3,5, egy C5-é pedig 2,6 és 2,9 között van. Ezt a gyártó adja meg, számítások alapján, hogy melyiket kell használni, ha vastagabb kell, ha vékonyabb, ettől nem szabad(na) eltérni. Ez nem olyan, mint, hogy 0W-20 vagy 5W-30 kérdése.

Soma01

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1586
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21929 Dátum: 2021.12.08 20:11:17 »
Pedig van. Egy C3/C4-s olaj HTHS viszkozitása nagyobb, mint 3,5, egy C5-é pedig 2,6 és 2,9 között van. Ezt a gyártó adja meg, számítások alapján, hogy melyiket kell használni, ha vastagabb kell, ha vékonyabb, ettől nem szabad(na) eltérni. Ez nem olyan, mint, hogy 0W-20 vagy 5W-30 kérdése.
Rosszul írtam.
"Én, a számokat nézve nem látok különbséget." helyet "Én, a számokat nézve nem látok összefüggést" kellett volna írnom. Tehát az elnevezésben a számok, szerintem nem tükrözik a HTHS értékekben lévő számszerű különbségeket. Nekem egy egyesből, kettesből, hármasból, négyesből, ötösből nem következik a 3,5 a 2,6 meg a 2,9. Erre gondoltam. Még a sorrend sem stimmel.

Azt le tudnád írni, hogy hol találom meg egy adott motorhoz  a gyár által ajánlott HTHS értékeket?
« Utoljára szerkesztve: 2021.12.08 20:13:52 írta Soma01 »