Szavazás

Milyen márkájú olajat használsz?

Mobil/Mobil1
59 (14.6%)
Eneos
129 (31.9%)
Castrol
79 (19.5%)
Motul
18 (4.4%)
Egyéb
48 (11.9%)
Liqui Moly
42 (10.4%)
MOL
5 (1.2%)
ELF
4 (1%)
Total
11 (2.7%)
Q8
10 (2.5%)

Összes szavazó: 405

Szerző Téma: Olajok és adalékok  (Megtekintve 4962993 alkalommal)

0 Felhasználó és 3 vendég van a témában

micila

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 6024
  • épGÉPész
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21555 Dátum: 2018.05.30 07:55:45 »
Nézőpont kérdése, ki, mit ért fullsynt alatt... Ilyen olaj nem létezik. Alapolajok vannak, és azok keverékei adják a motorolajat.
A legtöbb alapolaj kőolajból készül. Mennél bonyolultabb kémiai átalakítást végeznek, a végtermék annál magasabb szintű.
Nincs ezt igazán értelme feszegetni. A legelemibb ásványi olajok a 15w40, 20w50, 10w30. A leginkább jó minőségű olajok a 0w kezdetűek.
Én a Corollában kipróbáltam mindkét végletet az 5w30 kategóriában, és nem igazán tudtam szinte semmit sem érzékelni a motorolaj fogyasztáson kívül. Az egyik a Shell helix ultra extra, a másik a Mannol Energy 5W30 volt.


Más nézőpont szerint pedig van(-nak) szintetikus motor-kenőanyagok (olajok)amelyek alapolajok és adalékok /adalék csomagok keverékeként kerülnek kereskedelmi forgalomba. Pl.: a Shell Co. gyárt szintetikus motor hajtóanyagot és a gyártás fenéktermékeként szintetikus motor-kenőanyagot is. "A  gázállapotú  termékek  és  a  motorhajtóanyagok  desz-
tillációs  elválasztása  után  a  visszamaradó  fenéktermék 
izomerizáló  katalitikus  paraffinmentesítésével  nyerik  a 
különböző  alapolajokat." (2. lap/146.oldal/ jobb szél, közép).
de internis non iudicat praetor  /Aquinói Tamás nyomán/
audacter mentiare, semper aliquid haeret
Nouă ouă ouă nu

Nagycitrom

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9387
  • 2017. T27 2ZR-FAE
    • Dentmill Frézközpont
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21556 Dátum: 2018.05.30 10:53:24 »
Ne haragudj, de ez nem olajevés, ez semmi, pláne ennyi km-rel.. :)
Nem haragszom, de az említett Yaris 1000-1500 km/1 liter, az olajfogyasztás.  :nono:
Az, hogy egy ciklus alatt "lecseréled" az olajat (kb annyit töltesz utána, amennyi a töltő mennyiség), az olajfogyasztás.  :nono:
Az, hogy egy ciklus alatt lemegy a nívó feléig, nem az (de ezt is csak itt tanultam meg Toyotás körben, mert ez is ismeretlen fogalom volt számomra a korábbi ipari hulladéknak minősített francia autóknál).
Ha egy motorba többször is utána kell tölteni olajat, azt minek nevezed?

Hoffmann G.

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 204
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21557 Dátum: 2018.05.30 12:39:16 »
Nem haragszom, de az említett Yaris 1000-1500 km/1 liter, az olajfogyasztás.  :nono:
Az, hogy egy ciklus alatt "lecseréled" az olajat (kb annyit töltesz utána, amennyi a töltő mennyiség), az olajfogyasztás.  :nono:
Az, hogy egy ciklus alatt lemegy a nívó feléig, nem az (de ezt is csak itt tanultam meg Toyotás körben, mert ez is ismeretlen fogalom volt számomra a korábbi ipari hulladéknak minősített francia autóknál).
Ha egy motorba többször is utána kell tölteni olajat, azt minek nevezed?
Feneketlen kut.....

The rising sun

  • Kezdő
  • **
  • Hozzászólások: 63
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21558 Dátum: 2018.05.30 19:53:29 »
Más nézőpont szerint pedig van(-nak) szintetikus motor-kenőanyagok (olajok)amelyek alapolajok és adalékok /adalék csomagok keverékeként kerülnek kereskedelmi forgalomba. Pl.: a Shell Co. gyárt szintetikus motor hajtóanyagot és a gyártás fenéktermékeként szintetikus motor-kenőanyagot is. "A  gázállapotú  termékek  és  a  motorhajtóanyagok  desz-
tillációs  elválasztása  után  a  visszamaradó  fenéktermék 
izomerizáló  katalitikus  paraffinmentesítésével  nyerik  a 
különböző  alapolajokat." (2. lap/146.oldal/ jobb szél, közép).

Feltételezem a Shell Pearl fantázianevű GTL komplexumáról beszélsz,mely Qatarban épült a 2000-es években. Földgázból állítanak elő különböző szénláncú vegyületeket. Ezzel az eljárással lehet Group3 alapolajat is előállítani. A Group4 (PAO) kőolajból készül. Ezeket az alap olajokat használják a hagyományos ásványi olajok tulajdonságainak feljavítására. Az én értelmezésemben a fullsynt olaj 100% group4 alapolajból készül. A valóságban a gyártók már pár % group4 olajtartalom esetén is fullsynt olajat írnak a flakonra, de a nagyrészt group3 alapolajat tartalmazó kenőanyagokat is szintetikusnak veszik.

Egy rövid cikk, ha érdekel elolvasod:
https://www.stle.org/images/pdf/STLE_ORG/BOK/OM_OA/Base%20Oils/Base%20Oil%20Groups_Manufacture_Prop_Perform_April15%20TLT.pdf


The rising sun

  • Kezdő
  • **
  • Hozzászólások: 63
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21559 Dátum: 2018.05.30 20:34:32 »
Más nézőpont szerint pedig van(-nak) szintetikus motor-kenőanyagok (olajok)amelyek alapolajok és adalékok /adalék csomagok keverékeként kerülnek kereskedelmi forgalomba. Pl.: a Shell Co. gyárt szintetikus motor hajtóanyagot és a gyártás fenéktermékeként szintetikus motor-kenőanyagot is. "A  gázállapotú  termékek  és  a  motorhajtóanyagok  desz-
tillációs  elválasztása  után  a  visszamaradó  fenéktermék 
izomerizáló  katalitikus  paraffinmentesítésével  nyerik  a 
különböző  alapolajokat." (2. lap/146.oldal/ jobb szél, közép).

Jó kis cikket linkeltél!
Érdekes volt olvasni.

Kisfiatal

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3068
  • E12 1.6
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21560 Dátum: 2018.05.30 20:35:17 »
Nem haragszom, de az említett Yaris 1000-1500 km/1 liter, az olajfogyasztás.  :nono:
Az, hogy egy ciklus alatt "lecseréled" az olajat (kb annyit töltesz utána, amennyi a töltő mennyiség), az olajfogyasztás.  :nono:
Az, hogy egy ciklus alatt lemegy a nívó feléig, nem az (de ezt is csak itt tanultam meg Toyotás körben, mert ez is ismeretlen fogalom volt számomra a korábbi ipari hulladéknak minősített francia autóknál).
Ha egy motorba többször is utána kell tölteni olajat, azt minek nevezed?

5000 km-en 1 liter 300e km-nél sztem nem rendkívüli.

Nagycitrom

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9387
  • 2017. T27 2ZR-FAE
    • Dentmill Frézközpont
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21561 Dátum: 2018.05.30 21:10:53 »
5000 km-en 1 liter 300e km-nél sztem nem rendkívüli.
200e-nél ;) 
Egy szaros Peugeott 205 400e km felett sem evett semmi olajat. Szerintem nem egészséges. Főleg olyan felhasználás mellett, ahogyan használom. 
Ha egy lassan 20 éves 1,4-es E11 (még nem VVTi) semmit olajat nem fogyaszt, akkor nehezen magyarázod meg, hogy nálam ez normális.  :flowers:

The rising sun

  • Kezdő
  • **
  • Hozzászólások: 63
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21562 Dátum: 2018.05.30 21:36:18 »
200e-nél ;) 
Egy szaros Peugeott 205 400e km felett sem evett semmi olajat. Szerintem nem egészséges. Főleg olyan felhasználás mellett, ahogyan használom. 
Ha egy lassan 20 éves 1,4-es E11 (még nem VVTi) semmit olajat nem fogyaszt, akkor nehezen magyarázod meg, hogy nálam ez normális.  :flowers:

Az említett modellek feltételezem valami 10w40 olajjal üzemeltek. A 0w20 olajjal még tartósan üzemelni sem volnának képesek, nemhogy gond nélkül lenyomni 300 000 km-t. A kenőanyag fogyasztást nagy mértékben befolyásolja a viszkozitási osztály is. Csak 1 példa: Az E12 Corolla egy mezei 5W40 total olajjal szinte 0 olajfogyasztást produkált 15 000 km alatt. Ugyan az a motor 5w30 A5 olajjal már kb 0,8 dl /15 000 km. 0w20 esetén lehet kellett volna vagy 2-3 liter.

Thomas59

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 907
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21563 Dátum: 2018.05.30 21:55:26 »
A 2005-ös 1.8 COV a 176 ezer körülig olajfogyi nélkül ment, igaz csa olyan olajakat kapott amiket a toyotások rutinbó a szervizbe beletöltöttek, A 2004 decemberi átvételű kollégának viszont még beköszöntött az olajfogyász.

Nagycitrom

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9387
  • 2017. T27 2ZR-FAE
    • Dentmill Frézközpont
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21564 Dátum: 2018.05.30 22:11:30 »
Az említett modellek feltételezem valami 10w40 olajjal üzemeltek. A 0w20 olajjal még tartósan üzemelni sem volnának képesek, nemhogy gond nélkül lenyomni 300 000 km-t. A kenőanyag fogyasztást nagy mértékben befolyásolja a viszkozitási osztály is. Csak 1 példa: Az E12 Corolla egy mezei 5W40 total olajjal szinte 0 olajfogyasztást produkált 15 000 km alatt. Ugyan az a motor 5w30 A5 olajjal már kb 0,8 dl /15 000 km. 0w20 esetén lehet kellett volna vagy 2-3 liter.
Ez mind igaz. Mint ahogy az is, hogy azoknak az az ajánlott gyári olaja, nem a 0W20. Persze, hogy egy régi tervezésű/gyártású motorba nem önthetsz 0W20-ast, mert azonnal kifolyik mindenhonnan.
Egyébként nálam az "Toyota" flakonos 5W30-at kezdettől fogva csipegette, akkor is, amikor még a 0W20-ból szinte semmit.
Ha figyelembe vesszük, hogy, mi okozza az olajevést, a vastagabb olaj csak ront a helyzeten. Ha gyárilag olajfogyasztós a Valvematic motor 0W20 olajjal, akkor miért nem eszi az összes? Olyan sem, amit sokkal többször használtak pl rövid távú városi utakra? Nem jellemző erre a motorra - konkrétan abban a szervizben nem is találkoztak másik ilyen motorral.
A Yaris sokkal durvábban fogyasztja az 5W30-at és korábban, mint 100e km. Így meg sem éli majd a 300e-et. Nem gondolom, hogy egy maximálisan karbantartott, nem széthajtott motornak 80e km után lényeges mennyiségű olajat kell fogyasztania vagy hogy ez normális lenne. Vagy hogy ezt így tervezte a Toyota.
« Utoljára szerkesztve: 2018.05.30 22:14:26 írta Nagycitrom »

micila

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 6024
  • épGÉPész
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21565 Dátum: 2018.05.30 22:38:24 »
Jó kis cikket linkeltél!
Érdekes volt olvasni.

Van előzmény is.
de internis non iudicat praetor  /Aquinói Tamás nyomán/
audacter mentiare, semper aliquid haeret
Nouă ouă ouă nu

akibor000 (Robi)

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 16564
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21566 Dátum: 2018.05.31 14:38:11 »
csak nem értettél belöle 1 szót se...[emoji39][emoji39][emoji39]
Jó kis cikket linkeltél!
Érdekes volt olvasni.
2005.12. Mazda5 TX Standard Diesel Power 110LE/310Nm


детские игрушки

micila

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 6024
  • épGÉPész
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21567 Dátum: 2018.05.31 16:07:04 »
csak nem értettél belöle 1 szót se...[emoji39][emoji39][emoji39]

Első olvasatban már felkelt nála a nap, de az is lehet, hogy avatott tribológus/kémikus.  :D :yes: :hmmmm: ;) :flowers:
de internis non iudicat praetor  /Aquinói Tamás nyomán/
audacter mentiare, semper aliquid haeret
Nouă ouă ouă nu

The rising sun

  • Kezdő
  • **
  • Hozzászólások: 63
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21568 Dátum: 2018.05.31 19:42:08 »
Ez mind igaz. Mint ahogy az is, hogy azoknak az az ajánlott gyári olaja, nem a 0W20. Persze, hogy egy régi tervezésű/gyártású motorba nem önthetsz 0W20-ast, mert azonnal kifolyik mindenhonnan.
Egyébként nálam az "Toyota" flakonos 5W30-at kezdettől fogva csipegette, akkor is, amikor még a 0W20-ból szinte semmit.
Ha figyelembe vesszük, hogy, mi okozza az olajevést, a vastagabb olaj csak ront a helyzeten. Ha gyárilag olajfogyasztós a Valvematic motor 0W20 olajjal, akkor miért nem eszi az összes? Olyan sem, amit sokkal többször használtak pl rövid távú városi utakra? Nem jellemző erre a motorra - konkrétan abban a szervizben nem is találkoztak másik ilyen motorral.
A Yaris sokkal durvábban fogyasztja az 5W30-at és korábban, mint 100e km. Így meg sem éli majd a 300e-et. Nem gondolom, hogy egy maximálisan karbantartott, nem széthajtott motornak 80e km után lényeges mennyiségű olajat kell fogyasztania vagy hogy ez normális lenne. Vagy hogy ezt így tervezte a Toyota.

Hm. Nem igazán értem ezt a helyzetet. A 0w20 és a Toyota féle 5w30 elég közel vannak egymáshoz. 30-as tartomány 20-as vége felől van.
Elképzelhető, hogy jóval gyengébb alapolaj keverékből készült, mint a 0w20. Nálam ez fordítva működött. Visszatekintve az E12 előéletéből  fennmaradt írásos emlékekben soha nem láttam 5w30-as olajat, csak 5w40-est, pedig a 2004-es modellév még lehetett volna az olajfogyasztós évjárat. A TC cikksorozatban azért volt egy árulkodó sor, amikor azt írta, hogy felvillant a piros lámpa a műszerfalon. Az már nagyon súlyos helyzet, és lehet a kiváltója a későbbi eseményeknek.

The rising sun

  • Kezdő
  • **
  • Hozzászólások: 63
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21569 Dátum: 2018.05.31 19:51:43 »
Első olvasatban már felkelt nála a nap, de az is lehet, hogy avatott tribológus/kémikus.  :D :yes: :hmmmm: ;) :flowers:

Igen-igen!  :yes:
Ha ez így lenne, már egy új kombi T27 állna a garázsban és nem egy 12 éves T25.
De nem bántom az öreg csatalovat, 100+ %-osan beváltotta az elképzeléseimet. Kár lett volna kihagyni. Megyek, le is mosom  :lol: