Szavazás

Milyen márkájú olajat használsz?

Mobil/Mobil1
59 (14.6%)
Eneos
129 (31.9%)
Castrol
79 (19.5%)
Motul
18 (4.4%)
Egyéb
48 (11.9%)
Liqui Moly
42 (10.4%)
MOL
5 (1.2%)
ELF
4 (1%)
Total
11 (2.7%)
Q8
10 (2.5%)

Összes szavazó: 405

Szerző Téma: Olajok és adalékok  (Megtekintve 4978175 alkalommal)

0 Felhasználó és 9 vendég van a témában

András1980

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2274
Olajok és adalékok
« Válasz #21075 Dátum: 2017.02.13 22:11:26 »
Egy kis értelmezési segítség kellene.

Az Avensisem (2006) 2.0 benzines motorjához az 5w30 mellett az előírt API szabvány SJ vagy SL. Nyilván ennél jobb az SM vagy még jobb az SN.
De van-e vmi előírás az ACEA minősítésre? Olvastam itt a fórumon korábban, hogy volt egy korábbi Toyota ajánlás, hogy A3 (nyírás stabil) legyen. Erről én egyelőre sehol nem találtam hivatalos infót, de lehet van vkinek. Kézikönyv semmit sem ír az ACEA minősítésről.
Viszont sok olyan olajnál, ahol Toyota ajánlás van, LM 4300 vagy akár a „gyári” olaj is, A1 vagy A5 az olaj.

Szóval melyik az ideális?

Soma01

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1587
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21076 Dátum: 2017.02.14 08:43:22 »
Ahogy én tudom, akkoriban a Toyota csak API minősítést írt elő vagy ILSAC-ot, ACEA-t nem. A mai olajok API SM/SN minősítésűek és e mellett tudják az ACEA C2 vagy C3-at is. De ezek a modern dízelekbe illetve turbós benzinesekbe való olajok. A te motorod és kipufogó rendszered nem igényel ilyen modern és drága olajat. Bőven megelégszik az API SL-lel. Az ACEA úgy jött a képbe, hogy az A3/B4 (évjáratot most hagyjuk) olajok is ebbe a kategóriájú motorokba valók, tehát benzines minősítések. A modernebb benzin motorok A1 vagy A5 minősítésű olajat igényelnek. Ezek dízelben kb. C2-nek felelnek meg és a Toyota olajai pont ilyenek, (SN és)  C2-esek ami kb. ILSAC GF5. Szóval a Toyotának úgy tudom nincs csak benzines vagy csak dízel minősítésű olaja, mindenbe "dízelt" rak. Nagyon sok ma kapható olaj ilyen amúgy, azaz dízel és benzines is. Egy mai, szabványú dízel olaj mindig szigorúbb előírású (pl. a DPF miatt) és drágább is. De a te autódban lévő motor nem igényel ilyesmit. Elvan benne, de felesleges. De az olajok azért lettek fejlesztve, mert fejlődtek a motorok is. Ez más tulajdonságok fejlesztését igényelte, és voltak amik nem voltak annyira fontosak, a motor elvileg a konstrukciója miatt jobban birja, ezért az olaj elvárás lazul az üzemanyag takarékosság érdekében. (HTHS) De a te motorod nem ilyen, jobb neki az API SL vagy az ACEA A3/B4, itt máson van a hangsúly, mind a motor tervezése és e miatt az olaj tervezésekor is. Ezek a motor konstrukciójának, korának és feltételezett futásának megfelelő minősítésűek. Az A1/A5 is jó lehet, elvileg bírja azt is. Az úgymond energia takarékos olaj.  De én inkább a A3/B4-re szavazok. Ott nincs semmi extra, amit ki kellene szolgálni.

Agyarka

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4345
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21077 Dátum: 2017.02.14 12:02:55 »
Nem kell átesni a ló túlsó oldalára, a magasabb teljesítményszintű olaj feljettebb, többet bír. Nyugodtan lehet használni API SL helyett API SM / SN olajokat, sőt utóbbi kifejezetten előnyösebb az üzemanyagok etanol tartalma miatt is.

Az hogy a felhasználó nagyobb vagy alacsonyabb nyírásstabilitású olajat ( ACEA A1/A5 vs. A3) egyéni preferencia kérdése üa. takarékosság vs biztosabb kenés. A Toyota ma már nem zárja ki a vékonyabb olaj használatát.

András1980

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2274
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21078 Dátum: 2017.02.14 14:17:03 »
Köszi a válaszokat.

Soma01

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1587
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21079 Dátum: 2017.02.14 14:33:50 »
Én is úgy tudom, hogy a kb. 2000 után fejlesztett motorokba mehet a (A5/B5 (LongLlife) vagy) A1/B1 tulajdonságú olaj is. (ezek kb. C2 olajok)
Ja, meg ezek az "új szabványú" olajok, long life olajok, azaz hosszú csereperiódusra is használhatóak, de a szervizkönyved, szerintem neked is 15.000 Km ill. 1 év cserét ír, ehhez nem kell long life olaj. Persze nem lesz tőle baja a motornak. Ez szerintem azon múlik, amit Agyarka is írt, "egyéni preferencia kérdése üzemanyag takarékosság vs biztosabb kenés". A1/B1 (A5/B5) vs A3/B4 Ha sokat ment a motor, és már feltehetőleg kopottabb, szerintem az A3/B4 jobb, a biztosabb kenés miatt. De a Toyota hivatalosan mindkettőt engedi. Döntsd el te!

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10255
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21080 Dátum: 2017.02.14 15:13:23 »
Üdv!
Csak eszembe jutott egy tapasztalat:
Nekem mondták egyszer autósboltban, hogy xx olaj olyan jó, sokkal több km után lehet cserélni. Elfelejtette az illető, hogy a csereperiódust az autó gyártója adja meg, nem az olajé.
Ezt ki is próbáltam, Eneos Sustina 5w40 sem bírta tovább, mint a PH 5w40.

TtkRN2


Agyarka

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4345
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21081 Dátum: 2017.02.14 17:43:45 »
Az autógyár által meghatározott csereintervallum az általa megadott teljesítményszintű olajra, átlagos használati körülményekre és átlagos műszaki állapotú autóra vonatkozik. Ez nem szentírás, ettől el lehet térni,akár káros következmények nélkül, de csak feltételekkel!
Amit az autógyárak meg is adnak, az a nehezített üzemi körülmények, ekkor az egyszerűség kedvéért felezett az ajánlott periódus. Józan paraszti ésszel a fordítottjának is igaznak kellene lennie, főleg egy újszerű műszaki állapotú motor esetében, illetve ugyanennek kellene vonatkoznia a teljesítmény szintre. A nagy flottakezelők a csere idejét nem hasraütesszerűen határozzák meg. Olajlaborban elemzik a használt olajat, amiből információt kapnak a motor és az olaj állapotáról, és ezen pontos adatok birtokában hozhatnak megalapozott döntést.
Akinek ilyenre nincsen lehetősége, az inkább maradjon a gyári perióduson belül, és az autó korosodásával inkább csökkentse azt.

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10255
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21082 Dátum: 2017.02.14 18:01:31 »
Nálam nehezített üzemi körülmények vannak.
Meg az autó sem fiatal.

TtkRN2

Thomas1111

  • Néha itt van
  • ***
  • Hozzászólások: 144
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21083 Dátum: 2017.02.15 20:20:21 »
LIQUI MOLY TopTec 4200 5W-30 LongLife III        API:SM/CF           ACEA A3/B4/A5/B5/C2/C3           
Mobil 1    ESP Formula 5W-30                               API:SM,SN/CF      ACEA A3/B3/B4/A5/B5/C2/C3

Akkor ezeket az olajokat azoknak találták ki akik végképp nem tudták eldönteni A5/ B5 vagy A3/B4?

Soma01

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1587
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21084 Dátum: 2017.02.15 22:37:18 »
Valaki valamit elírt. Minden felsorolt minősítés nem lehet egyidejűleg, van amelyek ki is zárják egymást.

Thomas1111

  • Néha itt van
  • ***
  • Hozzászólások: 144
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21085 Dátum: 2017.02.15 23:08:50 »

Hát nem tudom de annyi helyen elírták volna?

 
« Utoljára szerkesztve: 2017.02.15 23:18:28 írta Thomas1111 »

Agyarka

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4345
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21086 Dátum: 2017.02.16 06:42:56 »
Az M1 ESP nél mindig is 3,5 volt a HTHS (kis ingadozással) ami a vízválasztó. A hamutartalmát szintén a közepes és az alacsony határára (0,6%) állították be, ráadásul PAO az alapolaja.
Ezért az egyik legjobb öszvér olaj.
« Utoljára szerkesztve: 2017.02.16 06:49:43 írta Agyarka »

Soma01

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1587
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21087 Dátum: 2017.02.16 07:57:58 »
Hát nem tudom de annyi helyen elírták volna?
Ez ezért lehet, mert a webshopok leírásai nem pontosak, legtöbbször egymástól veszik át az információkat aztán a hiba tovább gyűrűzik.
Azt szokták összemosni, hogy milyen minősítések azok amiket megszerzett az adott terméknek és melyek azok, amit az olajtársaság ajánl, szerintük megfelel annak a szintnek, alkalmazható. A kettő nem ugyan az. Az egyik egy (vagy több) valós minősítés, a másik pedig csak ajánlás, a "szerintünk jó az bele" kategória. Persze az sem mindegy, hogy ezt ki mondja, de attól még a kettő nem ugyan az.

Soma01

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1587
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21088 Dátum: 2017.02.16 08:12:38 »
Az M1 ESP nél mindig is 3,5 volt a HTHS (kis ingadozással) ami a vízválasztó. A hamutartalmát szintén a közepes és az alacsony határára (0,6%) állították be, ráadásul PAO az alapolaja.
Ezért az egyik legjobb öszvér olaj.

Az oroszok (műkedvelők a fórumon) szerint nagyon jó olaj de azt tanácsolták, hogy érdemes hamarabb cserélni mint az előírt, mert a TBN száma és az elemzés után kimutatott összetevők alapján nem bírja sokáig elsavasodás nélkül. De gondolom ez inkább a LL használatra vonatkozik első sorban, normál csere periódust biztosan kibír. Én 10.000 Km-kén cserélek olajat ott biztosan nincs gond ezzel.
Kellene már egy jó olajteszt itthonra... :-)

András1980

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2274
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #21089 Dátum: 2017.02.16 09:05:38 »
És te mit használsz?