Szavazás

Milyen márkájú olajat használsz?

Mobil/Mobil1
59 (14.5%)
Eneos
130 (32%)
Castrol
79 (19.5%)
Motul
18 (4.4%)
Egyéb
48 (11.8%)
Liqui Moly
42 (10.3%)
MOL
5 (1.2%)
ELF
4 (1%)
Total
11 (2.7%)
Q8
10 (2.5%)

Összes szavazó: 406

Szerző Téma: Olajok és adalékok  (Megtekintve 5140559 alkalommal)

0 Felhasználó és 24 vendég van a témában

Nagycitrom

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9397
  • 2017. T27 2ZR-FAE
    • Dentmill Frézközpont
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #12705 Dátum: 2011.10.27 09:22:09 »
Ha igazad lenne ebben a kérdésben, akkor teljesen feleslegesek lennének a különböző melegoldali viszkozitású olajok.
A külső hőmérséklet 15 fokkal történő megemelése mennyire emeli meg az olaj hőmérsékletét (azonos körülményeket feltételezve persze)?
(ez normál kérdés, nem kötekedés  :flowers:)

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23134
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #12706 Dátum: 2011.10.27 09:29:21 »
Passz, valamennyivel egészen biztosan...  :whistling:
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22266
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #12707 Dátum: 2011.10.27 10:55:09 »
A külső hőmérséklet 15 fokkal történő megemelése mennyire emeli meg az olaj hőmérsékletét (azonos körülményeket feltételezve persze)?
(ez normál kérdés, nem kötekedés  :flowers:)

Szerintem semennyivel. A motor belsejében az üzemi hőmérséklet szvsz. független a külső hőmérséklettől. (ebbe beletartozik a motorolaj hőmérséklete is.)

A külső hőmérséklet abba játrszik bele, hogy mennyi idő alatt éri el az üzemi hőmérsékletet, mondjuk a motorolaj.
Nyilván, ha mínusz 25 fok van, akkor jóval tovább tart, mint mondjuk plusz 25 fokban.  És ez természetesen függ az üzemeltetési időintervallumtól is.
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

lablac

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 6859
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #12708 Dátum: 2011.10.27 11:10:25 »
Nana  :nono: Nekem tavaly az Auris -13 fokban egyenletes 65km/h ora temponal 5-ben kihult (a viz homersekletet jelzo negyzet lejjebb ugrott). pedig mar vagy 4-5 oraja ment az auto. Ilyet -10 fok felett sosem csinalt  :no:
A faterek off HDi Xsarajaban anno telen nem erte el a 100 fokot az olaj, kicsit alatta maradt, nyaron meg kicsit tobb volt.  :yes:


Voltak:  '08 Auris 2.0 D-4D Sol; '05 Honda Jazz 1.2 i-DSI S Cool, '09 Honda Accord 2.4 i-VTEC EX

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22266
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #12709 Dátum: 2011.10.27 11:14:49 »
Nana. :D

Tessen elolvasni figyelmesen, mit is írtam! :flowers:
Egyrészt nem a hűtőfolyadék állapotáról, annak esetleges visszahűléséről írtam.
Másrészt én Üzemi hőfokról írtam, ami legjobb tudomásom szerint egy szűk tartomány.   Pontosan, ahogy Te is írtad: télen kicsit alatta a 100 foknak, nyáron kicsit felette.  :flowers:

Habár azt kézségesen elismerem, hogy félreérthető voltam.  Remélem most már nem (annyira) az. :winkiss:
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

lablac

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 6859
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #12710 Dátum: 2011.10.27 11:19:26 »
En ugy sejtem mester, hogy ha egy negyzetet leugrik, akkor kb 60-fokra hulik vissza. Tehat mar reg zarva van a termosztat es meg igy is ~30 fokot hult le a hutoviz. Raadasul ha megalttam egy lampa miatt, a furdulatot is 1200-ra emelte, a 800 helyett. Lehet, hogy tevedek de ez szamomra mar az jelenti, hogy a motor kozeleben nincs uzemi hofoknak.  :hmmmm:


Voltak:  '08 Auris 2.0 D-4D Sol; '05 Honda Jazz 1.2 i-DSI S Cool, '09 Honda Accord 2.4 i-VTEC EX

gbucus

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 356
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #12711 Dátum: 2011.10.27 16:33:16 »
A külső hőmérséklet 15 fokkal történő megemelése mennyire emeli meg az olaj hőmérsékletét (azonos körülményeket feltételezve persze)?
(ez normál kérdés, nem kötekedés  :flowers:)
A gomzol által belinkelt cikk alapján (amennyiben ez tényleg hivatalos szakvélemény), át kell értelmezni a "nyári" viszkozitás elnevezést. A leírtakból úgy tűnik, hogy ennek csak a terheléshez és a fordulatszámhoz van köze, semmi köze az évszakhoz és a külső hőmérséklethez. Én azért ezzel kapcsolatban kissé szkeptikus vagyok. Akkor ez azt jelentené, hogy abszolút a motor teljesítménye és használati mód alapján határozzák meg a "melegoldali" értéket? Megint ismétlem magamat, ill. az autóm leírását: a melegoldali viszkozitásra 30-50-ig terjedő értéket ír. Tehát, ha én tartósan hajtom az autómat, akkor 40 vagy 50-est használjak, ha öregurasan totyogok, akkor 30-ast, függetlenül az évszaktól? Egyébként az lenne a jó, ha lenne olajhőmérő, és ezt tudnánk mérni télen is, meg nyáron is, közel azonos körülmények között.
(Egyébként korábban én sem akartam kötekedni, meg most sem, csak hangosan gondolkoztam, és próbálom értelmezni a dolgokat.   :flowers: )

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22266
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #12712 Dátum: 2011.10.27 16:58:06 »
En ugy sejtem mester, hogy ha egy negyzetet leugrik, akkor kb 60-fokra hulik vissza. Tehat mar reg zarva van a termosztat es meg igy is ~30 fokot hult le a hutoviz. Raadasul ha megalttam egy lampa miatt, a furdulatot is 1200-ra emelte, a 800 helyett. Lehet, hogy tevedek de ez szamomra mar az jelenti, hogy a motor kozeleben nincs uzemi hofoknak.  :hmmmm:
Oké.  :cool2:
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

juszufat

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 328
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #12713 Dátum: 2011.10.27 17:16:44 »
En ugy sejtem mester, hogy ha egy negyzetet leugrik, akkor kb 60-fokra hulik vissza. Tehat mar reg zarva van a termosztat es meg igy is ~30 fokot hult le a hutoviz. Raadasul ha megalttam egy lampa miatt, a furdulatot is 1200-ra emelte, a 800 helyett. Lehet, hogy tevedek de ez szamomra mar az jelenti, hogy a motor kozeleben nincs uzemi hofoknak.  :hmmmm:
Ez a példa éppen a 30-as olajok miatt aggodalmaskodókat - ha nem is cáfolja - ...szóval finoman ellenpontozza.
Ha ennyit dilemmázunk azon, amit a mérnökök már jól megrágtak, aztán kiköptek (kezelési utasítás formájában), visszatérhetünk lassan az egyfokozatú olajok diktálta olajcserékhez, sőt továbbmegyek, aszerint csereberéljünk olajat, hogy például az elmúlt három napon városban mászkáltam öregurasan, de holnap 9 órát fogok folyamatosan menni autópályán, és a német szakaszra érve még ahhoz képest is meghajtom az autót?
Miközben a kézikönyv szerint a 30-as, 40-es és talán még az 50-es olaj is teljesen megfelelő. Emellett inkább a csereintervallum rövidítését javasolják. De annak feltételeit is elég jól behatárolva (gyakori utánfutózás, sok földút, taxi üzem(?), stb.)
Azt se feledjük, hogy 30 és 40 közt dilemmázva szinte nem is ez a kérdés, mert pld. egy Edge Sport 0W40 és az Eneos 5w30 vagy Mobil1 5W30 közt nincs is olyan túl nagy a melegoldali viszkozításkülönbség. Hisz akkora különbség simán meg van az L&M Top Tec 4300 és az említett Mobil1 közőtt. (A teljesítményszíntje mindnek API SM és ez lényeges)
1.4VVti (2004)

Nagycitrom

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9397
  • 2017. T27 2ZR-FAE
    • Dentmill Frézközpont
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #12714 Dátum: 2011.10.27 19:20:15 »
A leírtakból úgy tűnik, hogy ennek csak a terheléshez és a fordulatszámhoz van köze, semmi köze az évszakhoz és a külső hőmérséklethez. Én azért ezzel kapcsolatban kissé szkeptikus vagyok. Akkor ez azt jelentené, hogy abszolút a motor teljesítménye és használati mód alapján határozzák meg a "melegoldali" értéket? Megint ismétlem magamat, ill. az autóm leírását: a melegoldali viszkozitásra 30-50-ig terjedő értéket ír. Tehát, ha én tartósan hajtom az autómat, akkor 40 vagy 50-est használjak, ha öregurasan totyogok, akkor 30-ast, függetlenül az évszaktól? Egyébként az lenne a jó, ha lenne olajhőmérő, és ezt tudnánk mérni télen is, meg nyáron is, közel azonos körülmények között.
(Egyébként korábban én sem akartam kötekedni, meg most sem, csak hangosan gondolkoztam, és próbálom értelmezni a dolgokat.   :flowers: )
Józan paraszti eszemmel is valami ilyesmire jutottam, de gondoltam inkább kérdezek.

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22266
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #12715 Dátum: 2011.10.27 19:46:13 »
A gomzol által belinkelt cikk alapján (amennyiben ez tényleg hivatalos szakvélemény), át kell értelmezni a "nyári" viszkozitás elnevezést. A leírtakból úgy tűnik, hogy ennek csak a terheléshez és a fordulatszámhoz van köze, semmi köze az évszakhoz és a külső hőmérséklethez. Én azért ezzel kapcsolatban kissé szkeptikus vagyok. Akkor ez azt jelentené, hogy abszolút a motor teljesítménye és használati mód alapján határozzák meg a "melegoldali" értéket? Megint ismétlem magamat, ill. az autóm leírását: a melegoldali viszkozitásra 30-50-ig terjedő értéket ír. Tehát, ha én tartósan hajtom az autómat, akkor 40 vagy 50-est használjak, ha öregurasan totyogok, akkor 30-ast, függetlenül az évszaktól? Egyébként az lenne a jó, ha lenne olajhőmérő, és ezt tudnánk mérni télen is, meg nyáron is, közel azonos körülmények között.
(Egyébként korábban én sem akartam kötekedni, meg most sem, csak hangosan gondolkoztam, és próbálom értelmezni a dolgokat.   :flowers: )

Nagyon egyetértek a kiemelt részekkel!   :yes:
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

TSityu

  • Vendég
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #12716 Dátum: 2011.10.27 20:53:07 »
A mostani autók egy részébe már víz hőfokmérő sincs, olaj hőfokmérő minek? Tessék a vezetésre koncentrálni.  :D

gbucus

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 356
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #12717 Dátum: 2011.10.28 10:35:35 »
Minek-minek? Hát hogy alá tudjuk támasztani azt a csontot, amit már régóta rágunk itt.  [rohog] [rohog] [rohog]

G86

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1489
    • Hypermiler Gábor Jóska Ódala.
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #12718 Dátum: 2011.10.28 18:16:36 »
Kár, hogy nincs itt Barna, kíváncsi lennék a véleményére! :) Ma beraktam az autómba; 2002-es régi swiftbe (de abból a korszerűbb, 1,3 16szelepes) a toyotából leengedett 1 év alatt változatos körülmények között 16ezret futott 0W-30 olajat, ami egyébként tisztább volt, mint a suzukiba hosszútávon 4ezret hajtott 5W-40, a valószínűleg elhanyagolt olajcserék miatt - hiszen itt linkeltem is a hengerfejemről képet, ami árulkodó.

http://my.opera.com/gaborjozsef/albums/show.dml?id=7840082 De tessék, újra itt van.

Tudni kell, hogy ezekbe az autókba 10W-40-eket raknak jellemzően, pedig 10W-30 is van ajánlások között, ezért bátorkodtam én is kipróbálni, a lefutott 0W-30-at, ami annyira rossz állapotba szerintem nem lehetett, mivel nem volt olyan sötét, meg a toyota előtte is fullszintet kapott, normálisan cserélve 15ezrenként, általában pont 1 év alatt megy bele, augusztusba szokott meglenni a km. Mellesleg a 30-as olajtól felesleges félni, ez fullszint, szóval ez idővel 30-as oldalát megtartja, ha jól tudom, inkább a 0W-ből lesz később 5W-nek megfelelő, vagy hasonló. De ugye az 5W-40 félszintetikus, vagy a szarabb 10W-40 idővel pont, hogy 30-assá nyíródik, ilyen szempontból a világon semmi különbség nincs melegen a 0W-30 és a használt 10W-40 között.

 De a suzukinak nem mertem volna zsír új fullszint új olajat adni, mert hallottam olyan legendákat, hogy ásványival használt autó szintetikust kapott, aztán folyt mindenhonnan, nem tudom, mennyire igaz, mert mai viszonyok között nem nagyon lehetne. Meg túl drága is!

Na, a lényeg, hogy azért csináltam ezt meg (max 200-300km-t fogom ezzel használni), mert:

1,  kíváncsi voltam az autó viselkedésére, de semmi változást nem érzékeltem, hangja is ugyanolyan, a visszajelző lámpa szerint indítózás végén azonnal van olajnyomás, hidegen, melegen egyaránt, és üzemmeleg motornál se pislákolt soha a lámpa alapjáraton sem. Sőt, melegen leállítottam, és rögtön levettem az olajbetöltőt.

Ha kopott a motor, sok a kartergáz és ha így van azt jelenti itt gőzölögnie kellett volna, igaz? Na, semmi gőz vagy füst nem jött ki onnan, amire azért valljuk be a 30-as olaj miatt nagyobb esély van. Akkor jó állapotba lehet a motorja? (igaz, tök hideg motornál indítva egy kisebb füstpamacsot már megfigyeltem általában elereszt, és 4000km-en túl már kicsit látszik a nívón is, hogy evett belőle de sztem nem lesz több az olajfogyasztása 10ezer km/1 liternél)

2, mivel ez egy hígfolyósabb olaj, jobban "átöblíti" átmossa a motort, ami a redva miatt jó lehet. Itt jön az újabb kérdésem, bár lehet elég egyértelmű:
Ehhez a többet futott 0W-30-hoz adjam az STP motoröblítőt, ami egyébként még hígabbá teszi, vagy a frissebb 5W-40-es Q8-hoz? Szerintem utóbbihoz, mert a 0W-30 már sokat ment, és sűrű nagyon, de valakinek jobb ötlete van, jöhet!

Az olajszűrője elég pici, de a sok leoldott apró szennyeződés nem halmozódhat nagyon fel a szűrőbe, azt eltömítve? Mert akkor szűretlen olaj fog keringeni...

Valóban érdemes-e kicsit emelt (?2-3ezer?) fordulaton járatni a 15 perces öblítőzésre az autót, vagy elég alapjáraton? Mert valaki utóbbit csinálja, holott a használati útmutatója emelt alapjáratot ír.

Még egy nagyon fontos kérdés! AZ 5W-40eshez hozzáadott öblítőzés után, azt leengedve öblítsem-e át a fáradt 0W-30-al az autót, hogy öblítős olaj biztosan ne maradjon semennyi a a friss olajban? A használati ilyet nem ír, csak már olvastam itt, mintha valaki úgy csinálta/akarta volna csinálni, csak tescos olajjal kiöblítve az öblítős olajat. Na én akkor ugyanezt csinálnám, szerintem a fáradtolaj is jó lesz, arra az 1-2 perces járatásra, hogy kiöblítsem az öblítős olajat, aztán mehet bele a fress.  :clap:

Bocs a hosszúért, és a sok kérdésért! Össze akartam szedni minden gondolatom!
« Utoljára szerkesztve: 2011.10.28 18:19:01 írta G86 »
                                                                                                                                                   

kamikaze

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3324
  • Fuel Fanatic
Re:Olajok és adalékok
« Válasz #12719 Dátum: 2011.10.28 18:45:09 »
- Kartergázt járó motornál, hideg-meleg állapotban ellenőrizz!
- Ha van 2 töltet használt olajad, járasd át mindkettővel, mindegyikbe 1-1 flakon STP-val
- olajszűrőt már te cserélted Q8-hoz nem? akkor nem fog eltömődni, 2 öblitést simán kibir
- nyugodtan járasd 2-3000-res fordulaton, viszont a ventilátor működjön, mert előfordul, hogy be fog melegedni rendesen... :yes:
- ha duplán öblited is STP-vel akkor sem lesz baja, mert a magasabb fordulaton az olaj olyan forró lesz, hogy kifolyik majdnem 100%-ban, csak hagyjd kicsorogni.

Mindenki el fog látni jótanáccsal, de ezeket betartva nem lehet baj!