Nem a 0W oldallal van baj, hiszen az az olaj hideg tulajdonsagait mutatja, hogy minusz fokokban mennyire surosodik be (no meg a viszkozitasa). A melegoldal a lenyeg, mert az utal a 100 fokos (uzemi homerseklet koruli) higsagra. Ergo egy 10W-40-es es egy 0W-40-es olaj pont ugyan olyan suru 100 fokon (egy adott intervallumon belul). Ezert aztan ha mar meleg a motorod, akkor elvileg teljesen mindegy, hogy 15W-40-es vagy 0W-40-es olaj van a kocsiban. (Persze ez nem teljesen igaz, mert nem mindig 100 fokos az olaj, mas a viszkozitasi index (VI), mas az adalekok hasznalata, stb.)
Telen viszont olyan olajat kell keresni, ami a leheto legkevesbe valik mezszeruve a homerseklet csokkenese soran. Ezert is jok a 0W-s olajak, mert azok nem lesznek -10 fokon olyan suruek, mint a 10W-s tarsaik, ergo hamarabb felepul az olajzas, jobb a kenes (a nagyobb aramlas miatt), stb.
A 0W jeloles szabvanyban rogzitett, gyakorlatilag azt mondja meg, hogy mi lehet az a maximalis homerseklet, ahol az olaj meg szivattyuzhato marad. Pl. a 0W-s olajaknak -35 fokig szivattyuzhatonak kell maradnia, addig egy 5W-snek csak -30 fokig. Ebbol adodik, hogy a nulla fok alatti homersekleti tartomanyban (nagyjabol) mindig higabb lesz egy 0W-s olaj, mint egy 5W-s, azaz jobb a motornak a 0W-s olaj a nagy hidegekben.
Azonban lehet a 0W-s olajak kozott jelentos kulonbseg is. Pl. egy 0W-20-as olaj jellemzoen sokkal higabb, mint egy 0W-40-es olaj, noha mindegyik teljesiti a 0W-s specifikacio kovetelmenyeit. Ergo, aki a leghigabb olajat akarja -20 fokban, annak a 0W-20 jobb valasztas, mint a 0W-40.
Nem egyszeru a dolog, gorbek vannak, amik a viszkozitast abrazoljak a homerseklet fuggesevel egyetemben, ezeket osszevetve lehet latni, hogy melyik tartomanyban melyik olaj a higabb. Pl. egy 5W-30-as olaj 0 fokig kb. higabb, mint egy 0W-40-es, azonban minusz fokokban a 0W-s mar valoszinuleg higabb, mint az 5W-30.
De nem kell maximalistanak lenni, amugy sem erdekel erdemben tul sok embert a tema ilyen reszletekben -- lehet, kar is volt ezt leirni. Aki 0W-s olajat hasznal, az nagyon jol jar a minusz fokoban, ez a lenyeg. A melegoldalt meg ugy kell meghatarozni, hogy uzemi homersekleten a motornak jo legyen az olaj viszkozitasa. Pl. egy VVTi motorba a 30-as melegoldal az altalanosan elfogadott. Ezert a 0W-30-as olaj javasolt elsodlegesen, ha a legjobbat akarjuk a motornak. (Most a minoseget nem veszem figyelembe, csak a viszkozitast.)
A 20-as olaj uzemmelegen a sima VVTi-nek tul hig, ha nagyon felmelegedett az olaj es/vagy mar eloregedett, akkor melegen zajosabba valik a motor, nem feltetlen eleg a kenes az extrem helyzetekben. Ezert aztan celszeru telen is 30-as olajat hasznalni az atlagnak, lehetoleg 0W-s viszkozitasi szammal.
Osszegezve: a 0W-30-as olajat javaslom telire, ami kelloen hig nagy hidegekben, illetve uzemmelegen is megfelelo viszkozitasu. A 0W-20 uzemmelegen tul hig lehet, a 0W-40 pedig tul suru. Ezert a 0W-30-as viszkozitas a sima VVTi-nek a legjobb valasztas szerintem.
Persze egy 5W-30-as olaj is jo telire, nagy kulonbseg az 5W-s es a 0W-s olajak kozott nincsen ugyanis. A maximalistaknak mehet a 0W-s olaj, de aki egesz evben 5W-30-cal hasznalja a kocsit, az sem csinal rosszat a motorral...