Tuti CelicaSS-t kerdezzetek meg, neki VVTi motoros Toyotaja van, van olajhofok-meroje es olajnyomas-meroje is beepitve.
En neztem vele a szamokat, kb 1,5-2x annyi ido kellett az olajnak, mint a viznek. Arrol nem is beszelve, hogy az olaj homerseklete is allandoan valtozik a terheles, fordulatszam, stb. fuggvenyeben. Ha 50-nel mesz 4-ben, akkor nem megy fel 70-80 fok fole az olaj homerseklete. Ha 150-nel mesz a palyan, akkor a 90-100 fokot is eleri a homerseklet, illetve 100 fole is kimegy neha.
Ergo ha mentunk a kocsival mar sokat, de csak lassan, akkor messze nem olyan az olaj allapota az autopalyas tolashoz, mint amilyennek lennie kellene.
Mellesleg nem kell tulspirazni a dolgot, ha meleg a viz, akkor le lehet kezdeni terhelni a motort kozpesen, majd par perc mulva akar versenyezhetunk is vele. Ugy van a rendszer kitalalva, hogy nem megy tonkre akkor sem a motor, ha csak 50 fokos az olaj, meg akkor sem, ha 120 fokos. Nem versenyautok ezek, ahol turesre lenne minden alkatresz tervezve/terhelve. Nem veletlenul nincsen a mai kocsikban olajnyomas- es olajhofok-mero. Teljesen folosleges normal hasznalat eseten; ha bemelegedett mar a motor a hutoviz szerint, akkor lehet hajtani, igy is sok 100e km-t elmegy a motor.
Sokkal fontosabb, hogy megfelelo minosegu es viszkozitasu olajat hasznaljunk, illetve azt rendszeresen csereljuk is. Fontos, hogy a hideg motort ne porgessuk szet, ne terheljuk esz nelkul, de tulzasba sem kell vinni azert az aggodalmaskodast.
Meg amugy is. A legtobb ember nem megy 300-500e km-t a kocsijaval, hogy szamitana a sok apro reszlet is. 200e km-t meg meg 10W-40-es olajjal is elmegy a motor, kulonosebb odafigyeles nelkul. Valjuk be, egy kocsival itt nagyon kevesen mennek el 200e km-nel tobbet, a legtobb user addig 3x cserel autot kb. Az auto van ertunk, nem mi az autoert -- ez meg a masik dolog.