Szavazás

Milyen márkájú olajat használsz?

Mobil/Mobil1
59 (14.5%)
Eneos
130 (32%)
Castrol
79 (19.5%)
Motul
18 (4.4%)
Egyéb
48 (11.8%)
Liqui Moly
42 (10.3%)
MOL
5 (1.2%)
ELF
4 (1%)
Total
11 (2.7%)
Q8
10 (2.5%)

Összes szavazó: 406

Szerző Téma: Olajok és adalékok  (Megtekintve 5147321 alkalommal)

0 Felhasználó és 31 vendég van a témában

mondi

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8808
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #11820 Dátum: 2011.06.20 22:18:30 »
Az én autómban a kuplungé a sötétebb.
Az autó benzinnel megy, minden más a sátán műve...

mondi

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8808
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #11821 Dátum: 2011.06.20 22:20:10 »
Egy elméleti kérdés.. Ha elindulsz az autóval hideg motorral, akkor a vízhőmérséklet mérő egyszercsak beáll az üzemi szintre és akkor tudod, hogy a víz elérte az üzemi hőmérsékletet. A kérdésem az, hogyan viszonyul ehhez az olaj hőmérséklete? Szerintem az olaj előbb melegszik fel, mert mégiscsak elég komoly súrlódást stb kap, de hallottam olyat is, hogy az olaj később melegszik. Hogy is van ez?
Az autó benzinnel megy, minden más a sátán műve...

kamikaze

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3324
  • Fuel Fanatic
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #11822 Dátum: 2011.06.20 22:20:47 »
Kuplungból?? Nemértelek... Itt most két tartály van melyik mi?

Hidraulikus kuplung [Carina E], a tisztább a kuplung, a barna a fék.

Értelek, és akkor mindkét szerkezetbe ilyen fajta olaj kell? Hogyhogy? B_szki jól elszineződött a féké....

El, mert valószinű méregették és nem cserélték  :lol:.

Viccen kivül igen, DOT 3 a gyári előirás mindkettőbe, tehát DOT 4 ment bele!  :tt2:
Amúgy az előző tulaj rendszeresen karbantartotta/szervizeltette (nem márkaszervizben...) ennek most élvezem a gyümölcsét!  :clap: :clap:

djbogy

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 927
  • 1st verso
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #11823 Dátum: 2011.06.20 22:24:01 »
Kuplungból?? Nemértelek... Itt most két tartály van melyik mi?

Hidraulikus kuplung [Carina E], a tisztább a kuplung, a barna a fék.

Na a héten szívok ki én is a tartályból egy fecskendővel mert én nem tudok fölé nézni így meg nekem kanyargós a beöntője. ( aztán megmérem  :devil: )
Toyota Corolla Verso 1,8 VVT-I (2002') 1ZZFE/E12J


djbogy

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 927
  • 1st verso
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #11824 Dátum: 2011.06.20 22:29:34 »
Egy elméleti kérdés.. Ha elindulsz az autóval hideg motorral, akkor a vízhőmérséklet mérő egyszercsak beáll az üzemi szintre és akkor tudod, hogy a víz elérte az üzemi hőmérsékletet. A kérdésem az, hogyan viszonyul ehhez az olaj hőmérséklete? Szerintem az olaj előbb melegszik fel, mert mégiscsak elég komoly súrlódást stb kap, de hallottam olyat is, hogy az olaj később melegszik. Hogy is van ez?

Ha belegondolsz mire a víz hője 85-90 "Celsius"(gomzol :devil: ) fokra beáll addigra az olajé már kb 100-110 Celsius fok is lehet. De hogy melyik éri el hamarabb... mért fontos?
Toyota Corolla Verso 1,8 VVT-I (2002') 1ZZFE/E12J


kamikaze

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3324
  • Fuel Fanatic
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #11825 Dátum: 2011.06.20 22:29:58 »
Egy elméleti kérdés.. Ha elindulsz az autóval hideg motorral, akkor a vízhőmérséklet mérő egyszercsak beáll az üzemi szintre és akkor tudod, hogy a víz elérte az üzemi hőmérsékletet. A kérdésem az, hogyan viszonyul ehhez az olaj hőmérséklete? Szerintem az olaj előbb melegszik fel, mert mégiscsak elég komoly súrlódást stb kap, de hallottam olyat is, hogy az olaj később melegszik. Hogy is van ez?

A víz hamarabb melegszik fel, de az, hogy néhány km után már beáll középre még nem jelenti azt, hogy üzemmeleg a viz (motor).
Majd ha 90 °C közeli a hűtőben is a víz, és az összes vizcső forró, akkor melegedett be!

Az olaj később melegszik fel, ezért is csalóka és ha ezt nem tudod, megnyugodva terheled a motort, holott az olaj 80-90 °C környékén éri el az ideális kenőképességét.
Sokmindentől függ, hogy mikor lesz üzemmeleg a víz és az olaj, de semmiképp sem 5-10 km-en belül. Addig dúsítás van, intenzívebb kopás, nagyobb fogyasztás stb...

Egy példa:
Olajcserénél a víz hőmérsékletéhez viszonyítottam az olaj hőfokát. Álló helyben melegítve már harmadszor indult el a ventillátor, leállitottam és az olaj kb olyan meleg volt, hogy a kezemre nyugodtan engedhettem.... általában persze ha indul a ventilátor meleg az olaj is.  :yes:

mondi

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8808
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #11826 Dátum: 2011.06.20 22:45:44 »
Azért merült fel, mert érdekelt, hogy ha beáll középre a mutató, akkor lehet-e már neki tolni. Ez különösen télen érdekes, mert moat azt gondolom, hogy pillanatok alatt melegszik minden, mert a levegő is elég meleg.
Én általában (télen és nyáron is) olyan 3-4 kilométer után kezdem el jobban tolni. Ha Rétságon vagyok akkor ebben már benne van 1-2 hosszabb emelkedő is (ahol még érzéssel megyek), Budapesten pedig néhány lámpa ahol már álltam. Szóval azt gondolom, ez így rendben van.
De azoknál az autóknál ahol csak lámpa van (és kialszik ha meleg a víz) akkor még nem lehet nyomni neki, ha elalszik? Csak mert sokan így csinálják.
Az autó benzinnel megy, minden más a sátán műve...

TSityu

  • Vendég
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #11827 Dátum: 2011.06.20 22:50:17 »
Nálam ha kialszik a lámpa a víz kb.60 fokos, szóval a fűtésen szoktam csekkolni. (a cori is 60-90, nagyjából ugyanott áll a mutató)  :)

kamikaze

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3324
  • Fuel Fanatic
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #11828 Dátum: 2011.06.20 22:59:51 »
Azért merült fel, mert érdekelt, hogy ha beáll középre a mutató, akkor lehet-e már neki tolni. Ez különösen télen érdekes, mert moat azt gondolom, hogy pillanatok alatt melegszik minden, mert a levegő is elég meleg.
Én általában (télen és nyáron is) olyan 3-4 kilométer után kezdem el jobban tolni. Ha Rétságon vagyok akkor ebben már benne van 1-2 hosszabb emelkedő is (ahol még érzéssel megyek), Budapesten pedig néhány lámpa ahol már álltam. Szóval azt gondolom, ez így rendben van.
De azoknál az autóknál ahol csak lámpa van (és kialszik ha meleg a víz) akkor még nem lehet nyomni neki, ha elalszik? Csak mert sokan így csinálják.

Érdemes várni mig üzemmeleg lesz a víz, a 60°C kevés...

afekete

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4549
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #11829 Dátum: 2011.06.21 08:23:53 »
Egy ismerősenek van egy [off] Seat Alhambrája [/off]. Ezen mg van olajhőfok mérő is. Jóval késöbb érte el az üzemi hőmérsékletet az olaj, mint a víz. 25 fok körüli kölső hőmésékletnél kb. 3km volt a mire a víz elérte a hőfokot és még ugyanennyi, mire az olaj is. Az úton ráasásul volt kb. 700m erősebb emelkedő is.
Attila 31
  - Avensis
- Prius

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23134
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #11830 Dátum: 2011.06.21 13:16:06 »
Egy elméleti kérdés.. Ha elindulsz az autóval hideg motorral, akkor a vízhőmérséklet mérő egyszercsak beáll az üzemi szintre és akkor tudod, hogy a víz elérte az üzemi hőmérsékletet. A kérdésem az, hogyan viszonyul ehhez az olaj hőmérséklete? Szerintem az olaj előbb melegszik fel, mert mégiscsak elég komoly súrlódást stb kap, de hallottam olyat is, hogy az olaj később melegszik. Hogy is van ez?

A víz hamarabb melegszik fel, de az, hogy néhány km után már beáll középre még nem jelenti azt, hogy üzemmeleg a viz (motor).
Majd ha 90 °C közeli a hűtőben is a víz, és az összes vizcső forró, akkor melegedett be!

Az olaj később melegszik fel, ezért is csalóka és ha ezt nem tudod, megnyugodva terheled a motort, holott az olaj 80-90 °C környékén éri el az ideális kenőképességét.
Sokmindentől függ, hogy mikor lesz üzemmeleg a víz és az olaj, de semmiképp sem 5-10 km-en belül. Addig dúsítás van, intenzívebb kopás, nagyobb fogyasztás stb...

Egy példa:
Olajcserénél a víz hőmérsékletéhez viszonyítottam az olaj hőfokát. Álló helyben melegítve már harmadszor indult el a ventillátor, leállitottam és az olaj kb olyan meleg volt, hogy a kezemre nyugodtan engedhettem.... általában persze ha indul a ventilátor meleg az olaj is.  :yes:

10km?! Ugyanmár, maximum 5km és nyugodtan lehet tolni a kocsinak minden további nélkül a mostani hőmérsékletek mellett. Jelentős eltérés az olaj és a víz melegedése között sztem max télen van, ilyenkor nyáron nagyon minimális lehet...
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

kamikaze

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3324
  • Fuel Fanatic
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #11831 Dátum: 2011.06.21 13:42:08 »
Egy elméleti kérdés.. Ha elindulsz az autóval hideg motorral, akkor a vízhőmérséklet mérő egyszercsak beáll az üzemi szintre és akkor tudod, hogy a víz elérte az üzemi hőmérsékletet. A kérdésem az, hogyan viszonyul ehhez az olaj hőmérséklete? Szerintem az olaj előbb melegszik fel, mert mégiscsak elég komoly súrlódást stb kap, de hallottam olyat is, hogy az olaj később melegszik. Hogy is van ez?

A víz hamarabb melegszik fel, de az, hogy néhány km után már beáll középre még nem jelenti azt, hogy üzemmeleg a viz (motor).
Majd ha 90 °C közeli a hűtőben is a víz, és az összes vizcső forró, akkor melegedett be!

Az olaj később melegszik fel, ezért is csalóka és ha ezt nem tudod, megnyugodva terheled a motort, holott az olaj 80-90 °C környékén éri el az ideális kenőképességét.
Sokmindentől függ, hogy mikor lesz üzemmeleg a víz és az olaj, de semmiképp sem 5-10 km-en belül. Addig dúsítás van, intenzívebb kopás, nagyobb fogyasztás stb...

Egy példa:
Olajcserénél a víz hőmérsékletéhez viszonyítottam az olaj hőfokát. Álló helyben melegítve már harmadszor indult el a ventillátor, leállitottam és az olaj kb olyan meleg volt, hogy a kezemre nyugodtan engedhettem.... általában persze ha indul a ventilátor meleg az olaj is.  :yes:

10km?! Ugyanmár, maximum 5km és nyugodtan lehet tolni a kocsinak minden további nélkül a mostani hőmérsékletek mellett. Jelentős eltérés az olaj és a víz melegedése között sztem max télen van, ilyenkor nyáron nagyon minimális lehet...

A feltételes mód neked is ottvan "lehet"!
Tehát biztosat csak pontos mérőműszerrel lehet mondani.
Mindenki maga dönti el mikortól terheli a motort, nekem megér + 5km óvatos vezetést a motor élettartama.  :yes: :D

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23134
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #11832 Dátum: 2011.06.21 13:49:01 »
Amikor már megtettél több kilométert óvatos menetben, akkor már nem tudsz akkora bajt okozni a motorodnak, hogy az észrevehetően befolyásolja annak élettartamát.  :flowers: Lényeg, hogy télen a jéghideg motort nem szabad pörgetni. Úgy is tanítják, hogy a benzinest hidegen max 2500-ig, a dízelt 2000-ig pörgessük, akkor nem fog sérülni a hideg motor. Nyáron én csak annyit mondanék, hogy "hidegen" 3000 fölé ne menjen, amíg a vízhőfokmérő el nem éri az  üzemi hőfokot. Ettől ilyenkor az olaj sincs messze, max 1-2 percen belül eléri az is a megfelelő hőmérsékletet.

Ez szerintem kicsit túl van aggódva...  :surrender: Persze, a biztonság kedvéért mehetsz még 5 km-t, azzal nem ártasz neki, de fölösleges.  :flowers:
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

barna.czukor

  • Vendég
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #11833 Dátum: 2011.06.21 13:56:43 »
Tuti CelicaSS-t kerdezzetek meg, neki VVTi motoros Toyotaja van, van olajhofok-meroje es olajnyomas-meroje is beepitve.

En neztem vele a szamokat, kb 1,5-2x annyi ido kellett az olajnak, mint a viznek. Arrol nem is beszelve, hogy az olaj homerseklete is allandoan valtozik a terheles, fordulatszam, stb. fuggvenyeben. Ha 50-nel mesz 4-ben, akkor nem megy fel 70-80 fok fole az olaj homerseklete. Ha 150-nel mesz a palyan, akkor a 90-100 fokot is eleri a homerseklet, illetve 100 fole is kimegy neha.

Ergo ha mentunk a kocsival mar sokat, de csak lassan, akkor messze nem olyan az olaj allapota az autopalyas tolashoz, mint amilyennek lennie kellene.

Mellesleg nem kell tulspirazni a dolgot, ha meleg a viz, akkor le lehet kezdeni terhelni a motort kozpesen, majd par perc mulva akar versenyezhetunk is vele. Ugy van a rendszer kitalalva, hogy nem megy tonkre akkor sem a motor, ha csak 50 fokos az olaj, meg akkor sem, ha 120 fokos. Nem versenyautok ezek, ahol turesre lenne minden alkatresz tervezve/terhelve. Nem veletlenul nincsen a mai kocsikban olajnyomas- es olajhofok-mero. Teljesen folosleges normal hasznalat eseten; ha bemelegedett mar a motor a hutoviz szerint, akkor lehet hajtani, igy is sok 100e km-t elmegy a motor.

Sokkal fontosabb, hogy megfelelo minosegu es viszkozitasu olajat hasznaljunk, illetve azt rendszeresen csereljuk is. Fontos, hogy a hideg motort ne porgessuk szet, ne terheljuk esz nelkul, de tulzasba sem kell vinni azert az aggodalmaskodast.

Meg amugy is. A legtobb ember nem megy 300-500e km-t a kocsijaval, hogy szamitana a sok apro reszlet is. 200e km-t meg meg 10W-40-es olajjal is elmegy a motor, kulonosebb odafigyeles nelkul. Valjuk be, egy kocsival itt nagyon kevesen mennek el 200e km-nel tobbet, a legtobb user addig 3x cserel autot kb. Az auto van ertunk, nem mi az autoert -- ez meg a masik dolog.

afekete

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4549
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #11834 Dátum: 2011.06.21 13:59:51 »
..., amíg a vízhőfokmérő el nem éri az  üzemi hőfokot. Ettől ilyenkor az olaj sincs messze, max 1-2 percen belül eléri az is a megfelelő hőmérsékletet. ...
Ezt azért általánosságban nem mondanám. Az előbb említett esetnél is volt vagy 3 km, mire a víz elérte a hőfokot és volt még 3 kilométer, mire az olaj is. Ez nyáron, de dízel autóval.
És az a második 3 km nem 1-2 perc volt.
Attila 31
  - Avensis
- Prius