Szavazás

Milyen márkájú olajat használsz?

Mobil/Mobil1
59 (14.5%)
Eneos
130 (32%)
Castrol
79 (19.5%)
Motul
18 (4.4%)
Egyéb
48 (11.8%)
Liqui Moly
42 (10.3%)
MOL
5 (1.2%)
ELF
4 (1%)
Total
11 (2.7%)
Q8
10 (2.5%)

Összes szavazó: 406

Szerző Téma: Olajok és adalékok  (Megtekintve 5147801 alkalommal)

0 Felhasználó és 17 vendég van a témában

musspici

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1755
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10185 Dátum: 2010.12.30 18:34:15 »
Forrást írhatnál, mert ez így első olvasatra baromság! :ph34r: Nem csak az első szám határozza meg, hogy milyen az olaj. Ez a vastag-vékony olajozás is hatalmas általánosítás. Kitárgyaltuk már itt számtalanszor, mégis újra és újra előjön a hülyeség sulykolása. :yawn:
Csak viszonyításként, a 300e km feletti futásteljesítményű dízel Avensisemmel 5W40-es motorolajjal jártam. Én nem fogyasztotta. Akkor nem értem, hogy ha a használati mód indokolja, akkor 100e-nél miért ne lehetne 0W30-at használni? Persze én  nem vagyok olajguru, de ismerek olyan embert, aki közel 500e-s futásteljesítmény mellett is 0W20-at használ.
Tehát csak oda akartam kilyukadni, hogy nem kell egy ilyen általános írástól besz...ni. :whistling:
« Utoljára szerkesztve: 2010.12.30 18:41:42 írta musspici »
musspici 242
Toyota Prius 4 PHV

szikla2

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 756
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10186 Dátum: 2010.12.30 18:42:06 »
Egy fő ok amiért nem fogok 0W-és olajat használni "már".
OldPiet ahogy olvastam te autód is több mint 100ezer fölött van jóval, szóval én azt tanácsolom maradj az 5w-nél az a tuti neked is meg nekem is.

Hogy miért mondom ezt:

"De vajon mi a különbség egy SAE 10W-60 és egy SAE 20W-40 olaj között? Nézzük a 10W-60-as
olajat. Hidegoldali viszkozitása alacsony (10W), tehát az olaj hidegben is relatíve híg marad.
Melegoldali viszkozitása magas, tehát az olaj nem veszít magas hõmérsékleten sem a kenési
tulajdonságaiból. A SAE 20W-40 olaj hidegoldali viszkozitása SAE 20W, tehát alapvetõen sûrûbb az
olaj hidegen. Melegoldali viszkozitása SAE 40-es, a hõmérséklet emelkedésére kissé jobban felhígul
majd. Ezt a sûrûbb olajat eredményesen alkalmazhatjuk egy már kopottabb motorban, hiszen a
hidegindításkor a megnövekedett csapágyhézagok réseiben "van hely" a sûrûbb olajnak. Ezekbõl a
kopottabb csapágyakból a 10W-s "vékony" olaj már elképzelhetõ, hogy kifolyik és vegyes súrlódás
alakulna ki az optimális hidrodinamikus kenés helyett, a motorunk kicsit kopogva járna, és a
motorkopás is intenzívebb lenne. Valószínûleg a motor olajfogyasztása is megnövekedne, különösen
abban a periódusban, amikor az üzemi hõfokát még nem éri el a motor
. Látszik tehát, hogy az
alkalmazható kenõolaj viszkozitásának mértéke nem csak a külsõ hõmérséklet, hanem a motor
mûszakai állapotának is függvénye."



SAJÁT VÉLEMÉNY
- Ez egy szövegkörnyezetből kiragadott idézet, ahol arrol folyi a vita, hogy a következő roncsderbire a félmilliot futot verdába milyen olajat öntsenek, mielött azok kifujják utolsó koxot a kipufogon.  :)
Nem minden "az" ami annak látszik.
Corolla 1.6 E12 2004 sedan 2009--2017
Avensis 1.8 T27 2011.facelift Sedan 2017-

musspici

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1755
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10187 Dátum: 2010.12.30 18:43:39 »
Igen!  :clap: :clap: :clap:
Igazad van! :D
musspici 242
Toyota Prius 4 PHV

OldPiet

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12282
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10188 Dátum: 2010.12.30 19:42:36 »
Egy fő ok amiért nem fogok 0W-és olajat használni "már".
OldPiet ahogy olvastam te autód is több mint 100ezer fölött van jóval, szóval én azt tanácsolom maradj az 5w-nél az a tuti neked is meg nekem is.

Hogy miért mondom ezt:

"De vajon mi a különbség egy SAE 10W-60 és egy SAE 20W-40 olaj között? Nézzük a 10W-60-as
olajat. Hidegoldali viszkozitása alacsony (10W), tehát az olaj hidegben is relatíve híg marad.
Melegoldali viszkozitása magas, tehát az olaj nem veszít magas hõmérsékleten sem a kenési
tulajdonságaiból. A SAE 20W-40 olaj hidegoldali viszkozitása SAE 20W, tehát alapvetõen sûrûbb az
olaj hidegen. Melegoldali viszkozitása SAE 40-es, a hõmérséklet emelkedésére kissé jobban felhígul
majd. Ezt a sûrûbb olajat eredményesen alkalmazhatjuk egy már kopottabb motorban, hiszen a
hidegindításkor a megnövekedett csapágyhézagok réseiben "van hely" a sûrûbb olajnak. Ezekbõl a
kopottabb csapágyakból a 10W-s "vékony" olaj már elképzelhetõ, hogy kifolyik és vegyes súrlódás
alakulna ki az optimális hidrodinamikus kenés helyett, a motorunk kicsit kopogva járna, és a
motorkopás is intenzívebb lenne. Valószínûleg a motor olajfogyasztása is megnövekedne, különösen
abban a periódusban, amikor az üzemi hõfokát még nem éri el a motor
. Látszik tehát, hogy az
alkalmazható kenõolaj viszkozitásának mértéke nem csak a külsõ hõmérséklet, hanem a motor
mûszakai állapotának is függvénye."


Kikérem  a Toyotámnak, még nincs 70 ekm benne [rohog] ;)
Sőt én 80%-ig autópályán(csak szolidan), országuton használom.Nem minden nap inditom be, pláne mióta  megoszlik a kocsihasználat  a Jazz-el is.
Szoval sok szempntból inkább olyan mintha fele ennyi km-lenne benne.

kleingy

  • Moderátorok gyöngye
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 13346
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10189 Dátum: 2010.12.30 20:42:41 »
Egy fő ok amiért nem fogok 0W-és olajat használni "már". OldPiet ahogy olvastam te autód is több mint 100ezer fölött van jóval, szóval én azt tanácsolom maradj az 5w-nél az a tuti neked is meg nekem is. Hogy miért mondom ezt:....
Djbogy ne haragudj meg, de lövésed sincs az egészről (az olajozás alapjairól), pedig azért te is jó ideje olvasod ezt a topicot is.
Egy roncsból, egy rongy motorból tényleg elképzelhető, hogy szó szerint kifolyik az olaj, de az tényleg csak pár órát bír már csak.
Alapvetően a fent leírtak alapvető hozzá nem értésről tesznek tanúbizonyságot.

A te autódba meg sztem azért nem ajánlják a 0W-s olajat, mert sztem az még nem is létezett akkor, amikor készült a motorod.
És jelentem, a 185 ezret futott, 11 éves autómban volt már 0W40, alig fogyott belőle vmennyi (félig se ment le asszem a szint vagy legfeljebb addig), most az 5W30-ból 8 ezer alatt semmi. És az enyém nem is a korszerű vvt-i.

10W40-et utoljára a 26 éves, több mint félmilliót futott Kadettembe tettem. Arról nem is beszélve, hogy a fent említett olajokat kizárólag versenycélra javasolják hasonló motorokba, mint amiről kiderült, szó is van, tehát rövid idő alatt rendkívül nagy terhelést elviselő motorokba. Amik nem fognak 300 ezret elfutni. Ilyen olajokkal meg pláne.
Persze ne használj 0W-s olajat, ha neked nem kell, nem kötelező és csak bizonyos használati stílusnál javasolják az olajhoz értők.
         

G86

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1489
    • Hypermiler Gábor Jóska Ódala.
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10190 Dátum: 2010.12.30 21:18:22 »
Gyöngyinél a pont. Djbogyi megint olvastál valamit a neten, tök mindegy, hogy hol, mit, kapásból szentírásnak veszed. Egyébként korábban én is rengeteget olvastam az olaj témába, és emlékszem én is átfutottam ezen. Elkönyveltem magamban, hogy lövésük nincs az egészről. Az oly gyakori tévhitben élnek. Ugyan, hogy lenne az az olaj túl híg hidegen (jelenleg ilyen nem is létezik, ami hígabb mint kéne hidegen), üzemi hőmérsékleten meg sűrű? ilyen nincs, hiszen az olaj hígul az üzemi hőmérséklet eléréséig.

Egyébként van egy olyan megérzésem, hogy ezzel a 0W dologgal magadat próbálod nyugtatni az 5W olajod miatt, mert a szíved mélyén te is inkább 0W hidegoldalút használtál volna!
                                                                                                                                                   

leszilaci

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 663
  • _@_/"
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10191 Dátum: 2010.12.30 21:43:17 »
Legyetek szívesek leírni az 1,3 vvt-i 2001 moci olajkövetelményét.   Köszi.
5w30

miénkbe 0w20-t rakattam, eneost.
de használtuk már 0w30-cal is a yaris versonkat :) az castrol volt.

zsoooc

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1578
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10192 Dátum: 2010.12.30 22:04:17 »
Meleg vagy hideg motornál érdemes ellenőrizni az olajszintet?
Corolla 1,4 VVT-i 2005

szikla2

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 756
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10193 Dátum: 2010.12.30 22:22:36 »
Meleg vagy hideg motornál érdemes ellenőrizni az olajszintet?
Mindegy, max 1 mm lehet a külömség.
Nem minden "az" ami annak látszik.
Corolla 1.6 E12 2004 sedan 2009--2017
Avensis 1.8 T27 2011.facelift Sedan 2017-

Kgabe

  • S6 forever
  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9802
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10194 Dátum: 2010.12.30 23:25:19 »
Általában azt mondják, üzemmeleg motornál érdemes nézni, kb 10 perccel leállítás után.
Gabe 254.

djbogy

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 927
  • 1st verso
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10195 Dátum: 2010.12.31 00:10:10 »
Felkorbácsoltam az indulatokat úgy látom. Ez egy olajos pdf-ből való rész volt amúgy, akinek kell elküldöm :devil:
2002-ben tényleg nem voltak még 0w-és olajok? hm.....

A tény hogy 5w-30-as mostani M1 Esp-ét csipkedni a bébbí, 1500km után olajfogyasztás észlelhető, mai hidegindításnál egy kis köpet kékes színű füst a kipuffanóból,(aztán mintha kis feketeség is, lehet a LM Speed végzi a dolgát?!) szóval a kopás egyértelmű a motorból és az olaj égése is a hengertérben, a betett videón látni (4nap után indítottam azért indult kissé nehezen -10 éjszaka még több, riasztóval volt zárva)

Na, jó éjt mindenkinek és köszönöm a leoltogatást, :wacko: további szép estéket, BUÉK fiúk-lányok!! :tc:

Toyota Corolla Verso 1,8 VVT-I (2002') 1ZZFE/E12J


G86

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1489
    • Hypermiler Gábor Jóska Ódala.
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10196 Dátum: 2010.12.31 08:28:26 »
Nem oltogatás, csak helyreigazítás. Ne vedd a lelkedre!  :flowers:
Hú, ennek az autónak olyan, mint ha vágnák a torkát, nem túl bíztató, igazi szénhidrogén bánya! :D Na jó, viccet félretéve...a videón nem látni ennek a színét igazán, nem lehet hogy vízpára? Én inkább arra gondolok, bár közben mintha kékes is lenne, de ha így látszik akkor durván fogyhat. Hát nem túl bíztató ha már enny km után észreveszed az olajfogyást, ezek szerint nem véletlenül raktak bele korábban 5W-50-et. Azért várd ki a végét, teljes periódus alatt mennyit kajál.
BUEK mkinek.
                                                                                                                                                   

OldPiet

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12282
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10197 Dátum: 2010.12.31 08:49:32 »
Gyöngyinél a pont. Djbogyi megint olvastál valamit a neten, tök mindegy, hogy hol, mit, kapásból szentírásnak veszed. Egyébként korábban én is rengeteget olvastam az olaj témába, és emlékszem én is átfutottam ezen. Elkönyveltem magamban, hogy lövésük nincs az egészről. Az oly gyakori tévhitben élnek. Ugyan, hogy lenne az az olaj túl híg hidegen (jelenleg ilyen nem is létezik, ami hígabb mint kéne hidegen), üzemi hőmérsékleten meg sűrű? ilyen nincs, hiszen az olaj hígul az üzemi hőmérséklet eléréséig.

Egyébként van egy olyan megérzésem, hogy ezzel a 0W dologgal magadat próbálod nyugtatni az 5W olajod miatt, mert a szíved mélyén te is inkább 0W hidegoldalút használtál volna!
Világos hogy  hidegoldali érték minnél jobban  tendáljon a 0W-hez (kivéve ha már kopotta motor és nem győzöd utántölteni :D)
És melegoldolon?? ott mi a jobb?
Nagyon pörgös motornál/használatnál(4000-10.000 fordulat) minnél magasabb? Normál használatnál/dieselnél (2000-3200fordulaton) alacsonyabb?
( a Mazda oldalt olvastam, de nem egyértelmű belőle :hmmmm:-nekem)
Megjegyzem hogy sok motorkerékpárnál a piros mezző 8500-10.000 fordulatnál kezdődik!

kleingy

  • Moderátorok gyöngye
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 13346
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10198 Dátum: 2010.12.31 08:58:48 »
Djbogynál nem árt figyelni rá, hogy az övé is bizony első szériás vvt-i, simán lehet, hogy nála is előjön olajkajálás (erre tényleg ok lehet az 5W50 használata az előző tulaj által). A színét tényleg így videón nem látni, de nekem is ilyen fehéres a kipuff ilyen rohadt hidegben még 5-6 km múlva is nagyobb gáznál. Egyszerűen vízpára lehet (innen videóról).
Esetleg érdemes lenne még ezt elolvasni a kékes füstről és ez is a témához tartozik.  
         

G86

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1489
    • Hypermiler Gábor Jóska Ódala.
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10199 Dátum: 2010.12.31 09:14:17 »
Oldpiet pedig a Mazda-autós cikk egyértelműen a híg olajat preferálja. Legalábbis arra utal, az egésznek az a lényege, hogy az a jó olaj, ami maximális olajáramlás mellett még biztosítja a minimálisan előírt olajnyomást. Tehát híg, de csak annyira, hogy ne híguljon fel veszélyes mértékben. Ezért a "legjobb" viszkozitású olaj megállapítása méréseket is igényelne, bár nálam pl. egyszerű a helyzet. 5W-30-al nem volt számottevő fogyás (2-3 deci 15e km-en), úgyhogy 0W-30 nyugodtan mehet, 5 ezer km van benne most is maxon a szint. Mivel valószínű nem fog már fogyni, ezért így télen például legideálisabb a 0W-20 lenne nekem, de mivel ezzel az olajjal még nyáron is fog menni jobb a békesség a 30-as olajjal.

Melegoldalon egyébként az a lényeg, kapcsolódva az előzőhöz, hogy annyira híguljon csak fel, hogy az ideális 10 cSt viszkozitás környékén maradjon. Ez erőteljesen használat függő, ezért aki nagypapásan vezet, például az általam hajtott e12-es corollába ami szinte nem fogyaszt semmi olajat, felesleges lenne 40-es melegoldali olajat tenni, mert kevésbé áramlik jól, így sosem fog annyira felhígulni, hogy a kinematikai viszkozitása az ideális 10 cSt legyen. De ez még nem akkora gond, ártani különösebben nem árt. Viszont az 50-es olaj már káros is lehet ilyen nagypapás tempó/fordulatszám mellett. Másik dolog ami a KELLŐEN (tehát nem túlságosan, hanem csak éppen megfelelően) híg olaj mellett szól a jobb áramlás és maximális kenés mellett a jobb hőelvezetési képessége az áramlás miatt. Szóval nagyjából ennyi. Aztán még van itt olyan hogy üzemanyagfogyasztásra is jó hatással van, bár ez eléggé elhanyagolható..