Szavazás

Milyen márkájú olajat használsz?

Mobil/Mobil1
59 (14.5%)
Eneos
130 (32%)
Castrol
79 (19.5%)
Motul
18 (4.4%)
Egyéb
48 (11.8%)
Liqui Moly
42 (10.3%)
MOL
5 (1.2%)
ELF
4 (1%)
Total
11 (2.7%)
Q8
10 (2.5%)

Összes szavazó: 406

Szerző Téma: Olajok és adalékok  (Megtekintve 5140870 alkalommal)

0 Felhasználó és 14 vendég van a témában

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23134
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10125 Dátum: 2010.12.28 11:40:43 »
SH, SJ?  :eek: :eek:
Nem egy mostanság írt manual lehet, annyi biztos. Ha jól tudom SL-nél tartunk...
Az E12 2004-es kiadású leírásában már SJ és SL szerepel.
Az évjárat alapján a Tied már "javított", vagy szebben fogalmazva módosított VVTI blokk, valószínűleg ezért lehet az eltérés.
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23134
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10126 Dátum: 2010.12.28 11:43:35 »
Egyébként, meg, lehet, hogy ezért ennyire strapás konstrukció a Corolla, mert valóban extrém körülmények közé, jelentős eltérésű olajokkal is használható, mondhatni igénytelen konstrukció. Csak, ugye ekkor jött az érzékenyebb VVTI, ami azért már kicsit másabb, és nem éppen a lóerőre gondolok. Finomabb motor, több odafigyelést igényel, de, ha megkapja, akkor szintén nagyon megbízható fajta.
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23134
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10127 Dátum: 2010.12.28 11:49:30 »
Vagy nem a kor, hanem a marketing.
Azért ez egy kicsit túlzás, hiszen egy E11-es Cori sem említhető az E12 szintjén. Nem marketing a kettő közötti különbség, mint, ahogy a motorolajok között sem. Maximum az azonos viszkozitású és minősítésű olajok között mondanám azt, hogy szinte észrevehetetlen a különbség. Ott már lehet egy kis befolyásolás a minőségÉRZET felé azzal, hogy az egyik termék csomagolása ízlésesebb, mint a másiké, de ez sem biztos.
Az, viszont tuti, hogy egy SH-SJ, meg egy SL-SM minősítésű olaj között bőven mérhetők a különbségek.  :yes:
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

Nagycitrom

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9397
  • 2017. T27 2ZR-FAE
    • Dentmill Frézközpont
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10128 Dátum: 2010.12.28 11:52:38 »
Vagy nem a kor, hanem a marketing. Az a motor nem lett újabb azóta, amihez ezt írták elő szerintem.
A motor nem lett újabb, de az olajok fejlődtek. Amikor 15 évvel ezelőtt megszerkesztették a használatit, akkor nem volt teljes szintetikus 5W30 vagy más korszerű SM olaj. Tehát igazából nem tudunk meg semmit ezekből a régi manuálokból a mai olajok használhatósával kapcsolatban, de azt sem, hogy mem használhatók a régebbi motorokba.

zsoooc

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1578
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10129 Dátum: 2010.12.28 12:25:25 »
Kissé hasonló gondolattal jöttek egy másik ismerősömnek azok a "restaurátorok", akik egy muzeális értékű Pannóniát "raktak helyre" neki (azért idézőjel, mert az ő szakértelmüket kissé hiányosnak éreztem sajnos...). Azt mondták, hogy full szintetikus keverékolajjal járassa a motort (fúrás után ugye), mert ezek sokkal jobbak a hagyományosoknál. Na jól megvette az olajat 5000 fölött egy litert, bekeverte előírás szerint, ahogy megbeszélték, úgy szétkopott neki, hogy újra meg kellett fúrni. Ezután mondtuk, hogy régen nem voltak ilyen olajak, sima Arol keverékolaj kell neki. Szintén bejött, ezt kellett beletenni, és nem 5000, hanem 800 Ft volt egy liter - no comment.

Egészen biztos vagyok benne, hogy ott nem az olaj volt a probléma. A mostani Arol meg egyenlő a szarral! Azt én bele nem tölteném (a régi, rendszerváltás előtt valamivel jobb volt). A Simsonjaimat full szintetikus ELF olajjal használom, azzal is lett bejáratva, semmi baja, nem hinném, hogy a Pannonia esetében ez lett volna a hiba forrása. Azt még nem is említettem, hogy a szar ásványi olaj mennyire kokszol, a full szintetikussal alig van lerakódás. Nem muszáj full szintetikussal használni, de minimum fél szintetikus Mol Sprint.
Corolla 1,4 VVT-i 2005

OldPiet

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12282
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10130 Dátum: 2010.12.28 12:32:12 »
Akkor mégrégebbi ügy:
123-asunkhoz Apám 1977-ben nagy nehezen kapott Shell  piros Helixet (asszem 2 Shellkut volt Mo-on), nagyon szuper olajnak számitott!
 1995, körül még mindig meg volt az autó és  vettem bele  piros Helixet. Azért elolvastam mi van ráírva: ajánlott traktorokba meg  (régi) diesel teherautókba [rohog]. Az olaj valószinű ugyanaz volt, csak a felirat változott, meg a világ!

kleingy

  • Moderátorok gyöngye
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 13346
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10131 Dátum: 2010.12.28 12:32:58 »
Nyilván figyelembe kell venni a motor korát és azt is, hogy mi volt az eredeti előírás. A 81-es Kadettembe a régi szerelőm felújítás után szintetikus olajat tett apukám legnagyobb ellenkezésére (akkor még semmit sem értettem az olajokhoz, de szó szerint). 2-3 év múlva orrán-száján folyt is kifelé szegénynek, mert abba a régi konstrukcióba tényleg ásványi kellett volna (max félszint).
         

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10286
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10132 Dátum: 2010.12.28 14:44:19 »
Kissé hasonló gondolattal jöttek egy másik ismerősömnek azok a "restaurátorok", akik egy muzeális értékű Pannóniát "raktak helyre" neki (azért idézőjel, mert az ő szakértelmüket kissé hiányosnak éreztem sajnos...). Azt mondták, hogy full szintetikus keverékolajjal járassa a motort (fúrás után ugye), mert ezek sokkal jobbak a hagyományosoknál. Na jól megvette az olajat 5000 fölött egy litert, bekeverte előírás szerint, ahogy megbeszélték, úgy szétkopott neki, hogy újra meg kellett fúrni. Ezután mondtuk, hogy régen nem voltak ilyen olajak, sima Arol keverékolaj kell neki. Szintén bejött, ezt kellett beletenni, és nem 5000, hanem 800 Ft volt egy liter - no comment.

Egészen biztos vagyok benne, hogy ott nem az olaj volt a probléma. A mostani Arol meg egyenlő a szarral! Azt én bele nem tölteném (a régi, rendszerváltás előtt valamivel jobb volt). A Simsonjaimat full szintetikus ELF olajjal használom, azzal is lett bejáratva, semmi baja, nem hinném, hogy a Pannonia esetében ez lett volna a hiba forrása. Azt még nem is említettem, hogy a szar ásványi olaj mennyire kokszol, a full szintetikussal alig van lerakódás. Nem muszáj full szintetikussal használni, de minimum fél szintetikus Mol Sprint.
Üdv!

Hát egy dolog, mit gondolunk és más a tények (Pannónia). Ha mást nem változtattunk, csak az egy olajat, akkor nem nagyon lehet vitázni ezen. Nekem 16 évig volt pl. Simsonom (1989-2005), mindig én szereltem, mindig sima ásványi keverékolajat kapott (Arol 2T), soha nem volt tőle semmi baja: azt arra találták ki. Lehet 5 éve jó volt még az Arol? Utána nem használtam... Egyébként akkor kokszosodik, ha nagyrészt pöfögve mennek vele és nem tud leégni a piszok. A Simson ugyebár egy kissé pörgősebb, mint a Pannónia, ezért utóbbinak sűrűbb olajra van szüksége (és nem is melegszik be annyira, mint a Simson, tehát nem kokszosodik annyira sem). Ha nem érthető ennyiből, hasznos, ha utánanézel  a siklófelületek olajzásának.

Azt sem értem, miért sztárolják sokan az ilyen-olyan full-full szintetikus olajokat, erre mondtam, hogy ez a marketing, mert akkor is ezt tennénk már, amikor nem kellene, mert jót akarunk a motornak (mert ezt ültetik el az ember fejében). A legnehezebb pedig akármilyen témában az emberekben található (most éppen haszontalan)hiedelmeket megszüntetni (bennem is természetesen ::) ). Ezért sajnálom, hogy ennyit is mondtam erről. Az viszont mindnyájunknak hasznos szerintem, ha jól utánanézünk ezeknek a dolgoknak is, és kíváncsi vagyok a tapasztalataitokra is természetesen, és ha nem bánjátok, én is elmondom, hogy mi volt a Q8 tapasztalat (majd ha beleteszem 1-2 hét múlva remélem). Ha tévedtem, azt is leírom majd ;)
« Utoljára szerkesztve: 2010.12.28 14:54:41 írta vd1234 »

kleingy

  • Moderátorok gyöngye
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 13346
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10133 Dátum: 2010.12.28 15:07:32 »
Ezek az infok és tapasztalatok a leghasznosabbak. És mi legalább foglalkozunk a témával és nem csak öntjük a 20W50-es Botondot a modern motorokba.  :hug:
         

zsoooc

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1578
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10134 Dátum: 2010.12.28 15:42:36 »
Hát egy dolog, mit gondolunk és más a tények (Pannónia). Ha mást nem változtattunk, csak az egy olajat, akkor nem nagyon lehet vitázni ezen. Nekem 16 évig volt pl. Simsonom (1989-2005), mindig én szereltem, mindig sima ásványi keverékolajat kapott (Arol 2T), soha nem volt tőle semmi baja: azt arra találták ki. Lehet 5 éve jó volt még az Arol? Utána nem használtam... Egyébként akkor kokszosodik, ha nagyrészt pöfögve mennek vele és nem tud leégni a piszok. A Simson ugyebár egy kissé pörgősebb, mint a Pannónia, ezért utóbbinak sűrűbb olajra van szüksége (és nem is melegszik be annyira, mint a Simson, tehát nem kokszosodik annyira sem). Ha nem érthető ennyiből, hasznos, ha utánanézel  a siklófelületek olajzásának.

Milyen tények? Hallottad egy ismerősödtől stb... Konkrétan nem tudod bizonyítani, hogy a full szintetikus olaj miatt ment tönkre a Pannonia (sok Pannoniás, Simsonos MZ-s jár szintetikus olajjal, nem panaszkodnak rá). Sok mindent el lehet cseszni a blokk összerakásánál, egy csomó oka lehet, amiért hamarabb elkopott pl. rossz minőségű, fúrás, hónolás, szar dugó stb. Abban egyetértek veled, hogy 5000 Ft-os olajat tenni utcai (tehát nem versenyszerű) használatra szánt Pannoniába (vagy bármely más 2T motorba), egyszerűen baromság (ha ilyen drága olajat ajánlott a szerelő, akkor egy idióta), felesleges pénzkidobás, de azért amiatt nem szabad, hogy tönkremenjen a motor (esetleg akkor ha ricinusalapú az olaj, de ez elég ritka). Én 2000 Ft-ért veszem az ELF-et, az bőven elég, de mondjuk egy félszintetikus Repsol is tökéletes, és az még olcsóbb is. De abban is biztos vagyok, hogy Arollal nem lesz olyan hosszú életű a motor, mint akár egy MOl Sprinttel. Természetesen valamennyi lerakódás akkor is keletkezik, ha nem "tatásan" használják a motort, de nem mindegy, hogy mennyi.
Corolla 1,4 VVT-i 2005

R6Rider

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1083
  • Corolla E12 1.6 VVTi SOL Sedan
    • Q8
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10135 Dátum: 2010.12.28 15:49:44 »
Azt sem értem, miért sztárolják sokan az ilyen-olyan full-full szintetikus olajokat, erre mondtam, hogy ez a marketing, mert akkor is ezt tennénk már, amikor nem kellene, mert jót akarunk a motornak (mert ezt ültetik el az ember fejében). A legnehezebb pedig akármilyen témában az emberekben található (most éppen haszontalan)hiedelmeket megszüntetni (bennem is természetesen ::) ). Ezért sajnálom, hogy ennyit is mondtam erről. Az viszont mindnyájunknak hasznos szerintem, ha jól utánanézünk ezeknek a dolgoknak is, és kíváncsi vagyok a tapasztalataitokra is természetesen, és ha nem bánjátok, én is elmondom, hogy mi volt a Q8 tapasztalat (majd ha beleteszem 1-2 hét múlva remélem). Ha tévedtem, azt is leírom majd ;)
Szia! Bocs, hogy csak ilyen későn reagálok, de tudod családos emberként az ünnepek igencsak elfoglaltak...  ::)
A Q8 T65 75W90 szintetikus váltóolajat nyugodtan használhatod a váltódban. Az én E12-esembe októberben került bele az eddigi Shell váltóolaj helyett. Semmilyen érezhető változást nem észleltem, a váltó továbbra is finoman, hibátlanul működik. (Elsőre persze úgy éreztem finomabb lett, de ez csak az olajcsere pszichológiai vetülete sztem... :D). A motorba másodszor is Q8 Formula Techno 5W30 került, olajfogyasztás jelentéktelen.
Az olajak egyre frissebb minősítéseivel, és a szintetikus olajak vitathatatlan előnyeivel kapcsolatos kérdéseket már sokszor megvitattuk (ebben a topicban is). Érdemes kicsit olvasgatnod a témában, magad is be fogod látni, hogy nem csak "marketing fogásról" van szó.  :flowers:

R6Rider

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1083
  • Corolla E12 1.6 VVTi SOL Sedan
    • Q8
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10136 Dátum: 2010.12.28 15:58:09 »
Azért ez egy kicsit túlzás, hiszen egy E11-es Cori sem említhető az E12 szintjén. Nem marketing a kettő közötti különbség, mint, ahogy a motorolajok között sem. Maximum az azonos viszkozitású és minősítésű olajok között mondanám azt, hogy szinte észrevehetetlen a különbség. Ott már lehet egy kis befolyásolás a minőségÉRZET felé azzal, hogy az egyik termék csomagolása ízlésesebb, mint a másiké, de ez sem biztos.
Az, viszont tuti, hogy egy SH-SJ, meg egy SL-SM minősítésű olaj között bőven mérhetők a különbségek.  :yes:
Elnézésedet kérem, hogy nem válaszoltam az e-mailedre.  :flowers: A jó kívánságokat köszönöm, és itt ragadnám meg az alkalmat, hogy neked, és minden kedves fórumtársnak Sikerekben gazdag, olajozottan működő 2011-es esztendőt kívánjak! :)

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22266
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10137 Dátum: 2010.12.28 17:52:31 »
Köszönöm, és Neked is minden jót kívánok az új évre!
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10286
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10138 Dátum: 2010.12.28 19:42:01 »


Milyen tények? Hallottad egy ismerősödtől stb... Konkrétan nem tudod bizonyítani, hogy a full szintetikus olaj miatt ment tönkre a Pannonia...

Kedves zsoooc!

Olyan tények, hogy ott voltam, láttam a gépet, még segítettem is. Még egyszer mondom: semmi mást nem változtattunk, csak az olajat. Ha ez nem bizonyíték, akkor sajnálom. Lehet felhozni persze kifogásokat, hogy biztos rosszul fúrták, rossz volt az illesztés, stb...ez már nem derül ki. Azt is még egyszer mondom: szerintem nézz utána a siklófelületek olajzásának, mitől függ, hogy milyen olaj kell. De egy biztos: "Nyerő csapaton ne változtass" - ha ez az olaj bejött neki, és akkor is max. ilyet lehetett beletenni, amikor új volt az a motor, akkor minek a szintetikus? :flowers:
Bár szerintem fel lehetne vetni neki ezt a szintetikus dolgot, de lehet hogy hamar elzavarna melegebb éghajlatra :lol:

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10286
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10139 Dátum: 2010.12.28 19:49:14 »
Szia! Bocs, hogy csak ilyen későn reagálok, de tudod családos emberként az ünnepek igencsak elfoglaltak...  ::)
A Q8 T65 75W90 szintetikus váltóolajat nyugodtan használhatod a váltódban. Az én E12-esembe októberben került bele az eddigi Shell váltóolaj helyett. Semmilyen érezhető változást nem észleltem, a váltó továbbra is finoman, hibátlanul működik. (Elsőre persze úgy éreztem finomabb lett, de ez csak az olajcsere pszichológiai vetülete sztem... :D). A motorba másodszor is Q8 Formula Techno 5W30 került, olajfogyasztás jelentéktelen.
Az olajak egyre frissebb minősítéseivel, és a szintetikus olajak vitathatatlan előnyeivel kapcsolatos kérdéseket már sokszor megvitattuk (ebben a topicban is). Érdemes kicsit olvasgatnod a témában, magad is be fogod látni, hogy nem csak "marketing fogásról" van szó.  :flowers:

Üdv!

Köszönöm a válaszodat, ez megnyugtató! Egy dolog miatt gondolkodtam, hogy az adatlapon nem volt nekem egyértelmű, hogy milyen hőmérséklet-tartományra tervezték ezt az olajat. Egyébként jól működik vele eddig hála Istennek! Q8 Formula Excel 5w40-ről mi a véleményed (Carina E-be lenne)? Ha a csereperiódus 7500 km (vagy 6 hónap), de nekem kb. 9 hónap alatt jön össze a 7500, szerinted elbírja ez az olaj, vagy mindenképpen 6 hónapnál csere?

Az olajokról igyekszek folyamatosan tájékozódni, és nem a szintetikus ellen vagyok, hanem csak azt mondom, szerintem szükségtelen 2-3-szor drágább olaj a motorba annál, amit a gépkönyv előír (most és ezelőtt is a Carinámra hegyeztem ki a kérdést, bár más géphez is áll ez a véleményem szerintem). A marketing fogás nem ebben áll, hanem abban, hogy tegyék bele olyan kocsiba is, amibe felesleges lenne: ártani persze nem árt neki, csak jóval drágább.
« Utoljára szerkesztve: 2010.12.28 19:55:51 írta vd1234 »