Szerző Téma: Olajok és folyadékok  (Megtekintve 70526 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

kleingy

  • Moderátorok gyöngye
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 13346
Re:Olajok és folyadékok
« Válasz #15 Dátum: 2012.09.12 12:47:33 »
Hűtőfolyadék csere(4ZZE):
- a kocsit előre felé lejtetve megáll (vagy hátsó kerekeket megemel),hogy jobban kiürüljön a hűtőfolyadék;
- Hideg motornál kupak lelazít, hogy levegőt kapjon,de koszt ne;
- szemből jobb oldalon a csap alatt a kifolyóra alulról gumicső, hogy ne föcsögjön össze -vissza;
- leeresztőcsap kinyit folyadék leereszt az alátett tartályba, ha nagyon dzsuvás átöbliteni desztvizzel, vagy nagy dzsuva estén trisós vízzel, majd többször desztvízzel.
-csap elzár, hütőbe aluhoz való folyadék betölt, és egy kicsi a kieg. tartályba (előzőleg leszívni ami benne maradt)
- hűtőre sapka vissza, motor indít, a motorhoz tartó vastag csövet kézzel pumpál;
- motor leállít, folyadék pótol,motorindít , pumpál,motor leállít( termosztát nyitása után), lehül, pótol ... addig amig több nem megy bele;
- gk. vízszintebe állít, folyadék szint ellenőriz, kiegyenlítő tartályt a jelzésig megtölt;
- a kiegyenlítőtartályban a folyadékszintet rendszeresen ellenőrizni kell, a hűtőfolyadék nem lehet olajos vagy egyéb módon szennyezett!

A forró hűtőből kicsapó gőz, és a forró motor sűlyos égési sérüléseket okozhat!!! Megfelelő védőruházat viselése javasolt. A hűtőrendszer sapkái csak kellően lehűlt motornál lazíthatóak meg!
         

kleingy

  • Moderátorok gyöngye
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 13346
Re:Olajok és folyadékok
« Válasz #16 Dátum: 2012.12.12 14:03:43 »
Fehér füst. Nekem is elindult a héten. Ezért is kérnék egy kis véleményezést. 2 éve vettem, 190e km-nél járok, tavaly télen ugyanezt produkálta, mire tavasz lett a hengerfejes probléma miatt megkapta az új motort. Kb. 3 hete voltam bennt ellenőrzésen újra, csak arra ment a füst amerre kell, gyári adatokon belül volt minden, szervíz azt mondta normális a füstölés, de akkor még csak 1-2 naponta pöffentett párat. Ehhez képest az elmúlt két napban folyamatosan fehéren füstölök. Igyekszek figyelni, hogy amíg nem meleg ne hajtsam meg, leállításnál járatom/pihentetem ahogy kell. Alapvetően napi járásra használom, 2 hetente jut el hosszabb távra, de a munkaidőm, meg az útvonal miatt a napi 2x15 kmt nem dugóban araszolom, csak a lámpák fognak meg.
Tudtok valami bővebbet mondani erről a füstről? A szakszervízben csak hümmögnek rá, hogy normális, meg a katalizátor dolgozza ki magát, nem kell aggódni, de azért csak aggaszt a dolog.
Lehet vele valamit kezdeni, vagy ezzel együtt kell élni?

Saját tapasztalatom szerint négy (4) dolgot lehet tenni a nemkívánatos fehér füst ellen.

1. Csak és kizárólag minőségi gázolajat tankolj! Törekedj az alacsony kén, vagy a kénmentes gázolaj használatra. Szupermarket gázolaj kerülendő!

2. Tisztíttasd vagy Te magad tisztítsd az EGR szelepet szervizintervallumonként. Ráérő, ügyes kezű, hideg és fagyos garázst szerető tulajdonosok maguk is eltudják végezni, nem egy komplikált művelet, egy-két óra alatt ráérősen, forralt bort kortyolgatva meg van. Nagy szerszámozottság sem kell hozzá. Képes mankó ehhez itt található.

3. Légtömegmérő legyen tiszta. Ez a levegőszűrő háztól jövő műanyag szívócső tetején két kis csillagfejű csavar oldásával kivehető, óvatosan tisztítandó.

4. Ha csak rövid utakon használod a gépet, soha vagy csak ritkán melegszik fel a kipufogó rendszer 650 celsiusfokra, tehát nem fogja magát kiégetni, mert nincs lehetősége. Olykor-olykor meg kell látogatni a vidéken élő nagymamát.  Az is megoldás, hogy meleg motor esetében, harmadik seb.fokozatban 10-15 percig 2500-3000 körüli fordulatszámot tartod. Ekkor lehetősége van felmelegedni és az öntisztítást is megtudja csinálni a részecskeszűrő. Ha nagyon füstöl már most, akkor ezt az égetést lehetőleg este végezd el, kevésbé forgalmas útszakaszon egyrészt a Toyota márkanév miatt, másrészt nem fognak annyian anyázni a hátad mögött.  :)
Segítheted a folyamatot avval is, hogy egy tank üa.-hoz, teszel olyan adalék anyagot, ami a részecskeszűrőt tisztítja (pl.: Forte DPF Cleaner, vagy JLM DPF Cleaner).

Jómagam mindkettőt használtam már, jó adalékok, segítettek és 15-20 ezrenként ismét megkínálom a gépet valamelyikkel.
Mikor kénmentes vagy alacsony kéntartalmú üa. használunk, akkor az üa. rendszer (adagoló, injektorok..stb) nem kap kielégítően jó kenést, a motorhang kissé keményebb dízeles lesz. Ezért én még pluszba adok neki egy "Wynn's Formula Gold Diesel System Treatment" adalékot vagy hasonlót amit lehet kapni. Ettől csendesebb, lágyabb hangja lesz a motornak, arról nem is beszélve, hogy sokkal jobb lesz a fogyasztása a gépnek.

Természetesen mikor a motorvezérlő elindítja (nyomáskülönbség szenzor adatai alapján) az égetési folyamatot, akkor az enyém is füstöl, látom a tükörből. Ennek időtartama egy-két perc vagy még annyi sem. Utána 600-700 km megint füstmentes. Úgy gondolom ez a normális, evvel együtt lehet élni, de ha folyamatosan ködbe borítja a mögöttünk lévő forgalmat .... az nem normális és nem elfogadható egy Toyotától.
         

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22258
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
« Utoljára szerkesztve: 2013.01.05 19:38:17 írta Trotter66 »
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

kleingy

  • Moderátorok gyöngye
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 13346
Re:Olajok és folyadékok
« Válasz #18 Dátum: 2013.05.08 09:03:59 »
Üdv!

Olajcsere otthon témához röviden(?) kapcsolódok.

Otthon csinálom 2010 tél óta a Carinán, 2009 szeptember óta Marutin, előtte Samarán, Ignisen is.
A lényeg a Carina, az elég alacsony  ::). Akna, emelő, árok, stb. nélkül el lehet végezni szükség esetén, most nyáron lemérem, mennyi idő. Otthon lehet hagyni, hogy kicsöpögjön, pontosan lehet feltölteni, sőt, még át is szoktam nézni, nincs-e valami probléma, bár ezt olajcsere nélkül is megnézem néha.

Aki otthon szeretné csinálni, néhány jótanács, ha írhatok ilyet:
1. Melegen, de leállás után legalább fél órával szoktam kezdeni a cserét. Egy jó, alátolható olajgyűjtő kanna, meg egy jó olajszűrő fogó sokat segít.
Nekem ez a fajta még mindent levett:

2. Az új szűrő helye legye tiszta. Az olajszűrő gumi tömítését friss motorolajjal kell vékonyan megkenni, és kézzel ráhúzni - én addig szoktam, ameddig nagyobb erőlködés nélkül tudom húzni, de van, hogy ráírják a szűrőre, hogy mennyire kell meghúzni. A lényeg az, hogy ne folyjon, és kézi erővel húzzuk meg. Fogó eleve deformálhatja a szűrőt, és azzal rátéve következő cserénél szenvedés lehet a vége.
3. A friss olaj betöltése előtt ellenőrizzük, visszatettük-e a leeresztőcsavart? Jobb helyeken cserélik rajta a tömítést - én még soha nem cseréltem, de még most is jók. Ésszel kell meghúzni, aki fél tőle, nyomatékkulccsal  ;)
4. Egy tiszta, nagyobb tölcsérrel el lehet kerülni az olaj szétfolyatását. Én egy száraz, 2 literes PET palackoz szoktam félbevágni erre a célra.
5. Az olajat majdnem maximum szintre töltöm, de kicsit várni kell hozzá, hogy lefolyjon az olaj a pálcáig. Betöltő nyílás lezárom, nívópálcát is visszateszem  :otlet:
6. Beindítás után 1-2 percig járatás, leállítás, tapasztalat szerinti idő kivárása, hogy visszafolyjon az olaj a teknőbe (én fél órát szoktam). Mivel a szűrőben marad olaj, ezért kevesebb lesz a pálcán, mint indítás előtt. Megnézem, hogy a szűrőnél ereszt-e?
7. Maximum alá töltöm kevéssel, mert tévedés esetén betölteni könnyebb, mint kivenni belőle. De ha fél szintnél feljebb van, akkor akár pár nap múlva lehet újra ellenőrizni, általában hosszabb állás (1 nap) után. Ha kell bele, még lehet tölteni maximumig, főleg aki nézi, mennyit eszik, hogy pontosan lássa.

Alapszabály, hogy mind a túl alacsony, mind a túl magas olajszint káros, tehát sem minimum alatt, se maximum felett ne legyen az olajszint!

Akinek van kedve, és otthon megcsinálja, nem egy bonyolult művelet. A fenti lépéseket szerelő, szerviz szerintem nem mind csinálja, mivel ez összesen nap nagyságrend az ellenőrzésekkel, ott erre lehetőség nem lesz. 2000 Ft valóban nem sok egyébként, akinek nincs kedve otthon koszolni magát (én a koszos szerelős ruhámban szoktam csinálni, mivel alá kell feküdni akna/csápos emelő/stb. híján).
Persze aki csináltatja, az is ellenőrizheti utólag a szintet meg a folyásokat is.

De minden esetben fontos, hogy ne kapkodjon, hanem megfontoltan csinálja az ember, a saját felelősségére, mert valóban van több sérülésveszélyes mozzanat a dologban!
         

kleingy

  • Moderátorok gyöngye
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 13346
Re:Olajok és folyadékok
« Válasz #19 Dátum: 2014.01.03 11:26:11 »
Első szériás vvt-i olajevős típushiba (anno gyárilag 7 évig vagy 180 ezer km-ig ingyen cserélték a blokkot, ha a gazdi visszavitte). A lehúzógyűrű az alap gond, leragad.

Olajfogyi összeszedve: http://forum.toyotaclub.hu/index.php?topic=10.msg405408#msg405408
http://forum.toyotaclub.hu/index.php?topic=116.msg487468#msg487468

vvt-i dugószett
http://forum.toyotaclub.hu/index.php?topic=118.msg395962#msg395962
http://forum.toyotaclub.hu/index.php?topic=82.msg396006#msg396006
http://forum.toyotaclub.hu/index.php?topic=118.msg396190#msg396190
 
olajkajálás oka by bepi:
2 helyett 4db van az újabbikon és ezek a furatok nagyobb átmérőjűek is. Azért fontos, mert a 10W-40-es olajok sűrűségük folytán nem tudtak visszafolyni a kezdeti 2db furaton, emiatt maradt az olaj az égéstérben, ahol beégett, lerakódott a henger falára, ezzel tönkretéve a lehúzógyűrűt, ami egyébként is a szükségesnél puhább anyagból volt. Ezután úgy gondolom, már érthető a probléma folytatása...

olajfogyi szeke 10W60: http://forum.toyotaclub.hu/index.php?topic=116.msg425596#msg425596

vvti olajevés by Kisfiatal:
Vvti olajfogyasztás

Az 1zz(1.8), 3zz(1.6) és 4zz(1.4) motorok túlzott olajfogyasztását több probléma kombinációja okozta, ezért a Toyota több ponton módosította a motorokat 2005ben.

1. Megnövel olajmennyiség. 2005 előtti motorokban csak 3.7 liter olaj volt, emiatt az olaj nagyon magas hőmérsékletű maradt, csökkent a dugattyúk hűtése. A folyamatosan magas olajhőmérséklet miatt az olaj lebomlik, és olajiszap képződik. A Toyota fél literrel megnövelte az olajkapacitást(4.2 liter), ezáltal az olaj kevésbé melegszik fel.

2. Hiányos dugattyútervezés. A korábbi dugattyúkon 4 szűkebb olajvisszavezető furat volt,  és ezek az olajkokszosodás miatt részben vagy egészben eltömődhettek, meggátolva az olaj visszafolyását, ami ezáltal a hengerfalon marad és elég. A Toyota módosította a dugattyúkat, 8 olajvisszavezető furat van, ami lehetővé teszi az olaj gyorsabb visszafolyását

3. Gyenge minőségű vgy túl vastag olaj használata. Valószínűleg növelte a probléma kialakulásának esélyét. A Toyota előírta az 5W30as olajak elődleges használatát.

4. Hiányos dugattyúgyűrű tervezés. Súrlódáscsökkentési célból a dugattyűgyűrűknek kicsi a felfekvő felülete a hengerfalon. Az új gyűrűknek nagyobb a felfekvő felülete és nagyobb az előfeszítése, nagyob erővel és nagyobb felületen fekszenek fel a hengerfalra, javítva az olajlehúzást.

A Toyota az új, és a garanciális blokkokat módosított dugattyúkkal, dugattyúgyűrűkkel, alacsonyabb hömérsékletű termosztáttal(az alacsonyabb motorhőmérséklet miatt) és módosított olajnívópálcával(a nagyobb olajmennyiség miatt) szerelte.