Szerző Téma: Karosszéria  (Megtekintve 13206 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22258
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Karosszéria
« Dátum: 2011.01.04 18:55:03 »
Ide jöhetnek a kasztnival és azok elemeivel kapcsolatos szerelési tapasztalatok, és tanácsok, valamint a belsőtér szerelési munkafolyamatai, kárpitok, patentek, kapaszkodók, ülések.....  De ide várjuk a karosszérián található egyéb segédberendezésekkel kapcsolato témákat is, mint pld. az ablaktörlők, a mosóberendezések stb.

Tartalom:

-Az ablakmosó berendezés visszacsapó-szelepének házilagos reanimációja
-Lökhárító rögzítés, szerelés Corolla E12
-Ezen a linken, néhány alkatrészkódot találsz a karosszéria belső és külső elemei, a kipufogó rendszer elemei, valamint a keréktárcsák közül.
-Corolla 1997-2002 (E11) ötajtós, hátsó csomagtérajtó teleszkóp csere
- Karosszéria polírozás
- Karosszéria javítás
« Utoljára szerkesztve: 2012.12.25 19:38:19 írta Trotter66 »
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22258
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re: Karosszéria
« Válasz #1 Dátum: 2011.01.06 18:35:22 »
Ötletes írás az ablakmosó berendezés visszacsapó-szelepének házilagos reanimációjára: KLIKK  :D
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22258
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re: Karosszéria
« Válasz #2 Dátum: 2011.01.10 09:19:21 »
Lökhárító rögzítés, szerelés Corolla E12:

Alul csavaros a lökhárító, a két sarka a kerekeknél csavaros, csak a két lámpa között van felül patent. Azokat meg 10 mp kikapni, nem kell kétszer bontani. De egyik sem szokott törni!

Akkor szerinted mitől lóghat a lökös jobb eleje jobban, mint a bal? Illetve a keréknél lévő sarka el is ellá picit (nem nagyon, 3-5 mm-t), de zavar. Elütöttem egy macskát, előtte szerintem nem volt. Az elállás biztosan nem, azt észrevettem volna (most megnéztem régebbi képeket, és tényleg patentabbul állt). Illetve szintén a keréknél ha visszanyomom kattan, majd elengedi (mintha töröt patent lenne).
Szeretem ha pöpec állapotban van az autóm, szóval szeretném ha ez is rendben lenne.

A sárvédő és a lökhárító találkozásánál egy spec. lökhárítótartó van. Az van felcsavarozva a kasztnihoz, és vannak rajta körmök, a lökhárítón pedig ezek ellendarabjai. Ezek pattannak egymásba. Vagy ez törött össze, vagy ami rosszabb, hogy a lökhárítóról törött le belülről. De ez nem olyan holmi amit autósboltban vagy a patentdepoban kapsz.
Gurulj el egy márkaszervízbe, és ott megnézik, és szükség szerint megrendelik ami kell... Ehhez nem kell levenni a lökhárítót, annyit el lehet ott húzni hogy meglátni mi törött, úgyhogy csak ha megvannak a szükséges alkatrészek, akkor elég egyszer lebontani!

Alul pedig a lökhárító az alsó motorvédő burkolathoz, illetve a legszélső két csavar a dobbetét alsó előrenyúlásához van csavarozva. A dobbetétet és az alsó motorvédő burkolatot egy patent tartja össze, az szokott ilyenkor széttörni, és ettől lehet hogy lafog a lökhárító, ugyanis azzal együtt lötyög...

Fogadj el egy jó tanácsot: ha nem akarod hogy még több minden eltörjön mint ami már úgyis el van, akkor vidd márkaszervízbe!
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22258
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

kleingy

  • Moderátorok gyöngye
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 13346
Re: Karosszéria
« Válasz #4 Dátum: 2011.01.17 13:57:17 »
E11 LB Csomagtérajtó teleszkóp csere recept:

Hozzávalók:
1db csavarhúzó
2db új teleszkóp
1db jófejsrác, aki megmutatja
csipetnyi tudomány, hova kell a csavarhúzót illeszteni

Elkészítés:
Végy a kezedbe egy csavarhúzót, ne a legkisebbet, de ne is egy nagy bumfordit. Felnyitod a csomagtérajtót (nem a csavarhúzóval!!!), majd az ajtó felőli végén (ahol a vékonyabbik fele van a teleszkópnak) lévő csatlakozásnál a fém kis szorítógyűrűt kipiszkálod a helyéről. Ezt követően egyszerűen lehúzod a helyéről a teleszkópot, majd a másik (vastagabb) végéről is. Felhelyezed az új teleszkópot, azt szerencsére csak a helyére kell pattintani, az említett kis szorító gyűrűt csak levételkor kell kiszedni a helyéről.
A műveletet megismétled a másik oldalon is, ehhez teljesen hasonlóan és voilááá, úgy csapódik fel a csomagtérajtó, hogy most már nem a fejed búbjára kell vigyázni, hanem az álladra.
A művelet kb 1-1 percet vesz igénybe.
 :clap:
         

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22258
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re:Karosszéria
« Válasz #5 Dátum: 2012.08.24 18:55:56 »
Karosszériapolírozási kis ABC:

Úgy döntöttem, hogy írok egy rövid kis összefoglaló tapasztalatcsomagot a legutóbbi autópolírozós élményemről. Nem titkolt szándékom, hogy az általam elcseszett dolgokat más ne rontsa el.  ::)
1. Először is, akibor000-nak ezúton is köszi már többedjére a gépért (Einhell fordulatszám szabályzós, OBI-Praktiker)
2. A gép fordulatszáma 1000-3500 ford/perc között állítható.
3. Az anyagok, amikkel dolgoztam: Turtle Wax Metallic polír és Maxolen szilikonos viaszpolír (lila színű, 1L=5000Ft)
4. Bár régen járt közöttünk itt a fórumon, de köszönöm szkaresznek is a tippeket a munkához, ezeket is igyekszem belegyúrni az irományomba.
5. Polír anyag felviteléhez 1300 ford/perc (+-100 ford.)
6. Polírozáshoz 1700ford/perc (+-100 ford.)

A gyakorlat:
(Ilyeneket le sem írok, hogy alaposan meg kell mosni az autót, mert ez evidens.)
Szükség lesz a művelethez egy szórófejes vizes spriccnire, amivel a polírt nedvesítjük a felületen a jobb eldolgozhatóság kedvéért, illetve, hogy a géppel nehogy beleégessük a polírt a felületbe (szkaresz tippje).
Kell egy tekercs sima festőszalag, amivel elmaszkoljuk a polírozni nem kívánt felületeket, úgy, mint ajtógumik, oldal díszlécek, a lökhárító felső felülete, ami majdnem merőlegesen, de legalábbis nem azonos síkban csatlakozik a kasztnihoz. Mindez azért szükséges, mert a gép alap fejének hátoldala hajlékony gumiból van és polírozás közben ez a gumi hozzáérthet a kasztnihoz, gumialkatrészekhez, stb és egyszerűen ráragad a hőtől a felületre, amit inkább el kellene kerülni.  :surrender: :whistling: Mivel én nem maszkoltam le ezeket, bele is estem a leírt hibába, és az oldalüvegek alsó felén lévő kédereket végig húztam a géppel. Látszik is a helye sajnos, Ti ne így csináljátok!  :excl:
A tiszta, száraz felületet befújtam vízzel a szórófejes spriccni segítségével, de csak éppen hogy vizes legyen, nem kell áztatni. Polír folyadékból kb 2-3 borsószemnyi mennyiséget adagoltam a gép szivacs fejére. Ezután ráraktam a felületre, majd bekapcsoltam a gépet. Nem kell nagyon nyomni, inkább csak a felületen tartani érdemes a gépet. Bekapcsoláskor 1000 fordulatról indul a gépezet. Az első körben 1300-ra állítottam a fordulatot (ez azonban políranyag sűrűségétől is függhet, +-100 fordulat ebbe belefér) és könnyed mozdulatokkal (mintha egy sima ronggyal törölgetném) felvittem rá az anyagot. Érdemes ezt gyors mozdulatokkal csinálni, hogy a polír a felvitelkor ne száradjon rá a felületre gyorsan. Amikor éreztem, hogy a gép rángatja a kezemet, akkor megálltam, és spriccnivel alánedvesítettem, majd tovább dolgoztam, amíg az egész elemet be nem fedte a polírozószer.
Még egyszer írom, mert nagyon fontos, hogy polírozás közben nem szabad hagyni, hogy megszáradjon az anyag, mert akkor tud könnyen beleégni a fényezésbe...
Ezt a műveletet gyakorlatilag végig vittem az egész autón körbe.
Ezt követően, átcseréltem a "juhgyapjú" fejet (tépőzáras megoldás, de elég gyengusz a tépőzár rögzítése, nem arra való, hogy elemenként cserélgesse az ember...) A vizes spriccni ismét kell!  :excl:
A polír anyag ekkorra már porszáraz, ezért kicsit nedvesíteni kell, de csak nagyon kevés vízzel, a lényeg a NEDVESÍTÉS, NYIRKOSÍTÁS...
Fordulatszámot belőni 1700-ra és lehet folytatni a munkát. Ha marad a felületen a polírozás után is políranyag, akkor azt újra nedvesíteni, és úgy minden le fog jönni.

(Én bénáztam az elején, nem volt egyszerű rájönnöm, hogy hogyan ideális és viszonylag gyors a folyamat, a kocsim, pedig a túlzott vizesítés következtében mindenhol polírszeres volt, az ablakokon, kédereken, mindenhol, borzasztóan nézett ki. Aztán a többi elemnél már a leírtak szerint kitapasztaltam az optimum vízmennyiséget.)

Ha bármi nem kívánt dolgot össze csap a polírszer, no para, sima vízzel azonnal lejön mindenhonnan, nem kell vakargatni semmit.

A második körben tesómtól kapott Maxolen szilikonos viaszpolír volt soron. Ez egy viola színű (lila), a TW Metallicnál sűrűbb, puding szerű anyag. Adagolása megegyezik a TW-szal, kb 2-3 borsónyi/elem. Ezt sokkal jobb és könnyebb volt felvinni a felületre, fordulatszám és felhordás módja ugyanaz, mint az előzőekben. Ez nem csapkodott össze-vissza, gyönyörűen terült.
A polírozás szintén könnyen ment, bár itt én visszavettem 1500-ra a fordulatot, érzésre ez volt az ideális.

Utólagos tipp, hogy a fröcskölést elkerülendő, kézzel és egy sima ronggyal is felvihető körkörös mozdulatokkal a polír a fényezésre. Ez valamivel gyorsabb is, DE! Nem tudod kézzel olyan egyenletesen teríteni a polírt, és képtelenség a géphez hasonlóan beleörzsölni a felületbe (nem beleégetni!). Szerintem a kézi felvitel kevésbé alapos, úgy tudom érzékeltetni, mintha a masszázsolajat csak rákennéd a nő testére, de nem belemasszírozod... (remélem, az aszociáció nem tereli el a figyelmeteket tárgyi témáról  :devil: )
Az eredmény:
Maga a fényezés felülete babapopsi selymességű!!! A rádobott rongy lecsúszott a kasztniról, pedig elég lapos a motorházteteje.  :wub:
A fényét bármelyik újszerű autóéval össze merném vetni. Azóta (július 20.) 2x mostam az autót, és 1 mp-et nem áll rajta víz, egyből lepereg. Mosás után megyek egy kört és száraz az autó.
Amire érdemes figyelni: a nedvesített polírozás következtében az ajtók széleinél bejut a polírszer a vájatokba, utólag nem kevés idő ezeket kitakarítani, tehát, ezzel is számolni kell.

Képet (ami normális is) nem tudtam készíteni, mert szombat hajnalban esett az eső és csupa víz volt a kocsi. Előző nap, pedig este fél 10 körül fejeztem be a munkát (délután 5-től...). Aki volt a nyári talin, az láthatta, hogy néz ki esőfoltosan és porosan...  :devil: (de még tesóm is megdícsérte, hogy tényleg babapopsi...)

Konklúzió:
1. A gépi polírozás nem olyan egyszerű, mint bárki hinné, külön szakma, ha valaki profin akarja csinálni és buta hiba nélkül.
2. Vannak bizonyos anyagok, amik nagyon kellenek hozzá, nem lehet ezeken spórolni
3. A 4990Ft-os OBI-s autópolírozót meg nem merje valaki venni, már csak az általam használt géphez képest is gagyi, hasznavehetetlen.
4. Megfelelő polírozó anyag kell hozzá (az eredmény miatt)
5. Megfelelő viaszpolír kell hozzá (az eredmény miatt)
6. Mindennel együtt rá kell szánni az időt (bénázás nélkül is legalább 3 óra hossza mindennel együtt, kezdőként 5-6 óra)
7. Gyakorolni, gyakorolni, gyakorolni

Kiegészítés a polírozási szakaszhoz:
Az autó élein NE időzzünk a géppel, mert onnan lehet a leggyorsabban lekapni a festést, ha nagyon felmelegszik alatta a polír szer. Ezeken a helyeken vagy többször és gyors mozdulatokkal húzgáljuk a gépet, vagy hagyjuk ki és utólag egy puha ronggyal töröljük át, kézi munkával esélytelen, hogy beleégessük a szert a fényezésbe.

A leírtak tudatában szívesen megcsinálnám mások autóját is, azokat a hibákat már nem követném el újra, amiket a sajátomon elkövettem.  :innocent:

Ha valami kérdés volna a leírtakkal kapcsolatban, kérdezzetek! (szerk: PÜ-ben a szerzőtől közvetlenül, vagy a szaktopicban!)
« Utoljára szerkesztve: 2012.08.27 17:06:14 írta Trotter66 »
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22258
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re:Karosszéria
« Válasz #6 Dátum: 2012.12.25 19:37:09 »
Karosszéria javítás:

Sajnos tényleg nehéz jó szakembert találni, még mindig divat a "lapolással" történő javítás.

Gyakorlatban úgy néz ki, hogy a korrodált részt nem, vagy csak részben vágják ki és az új lemezt néhány mm átfedéssel ráhegesztik a régire.
Ez azért "jó" mert legfőképp gyors, és ha peremezőfogóval megpréselik a régi anyagot körbe - és a foltot oda illesztik bele - akkor merevedik a lemez, ergo nem fog behullámosodni a hegesztés hatására - nem nagyon kell hűteni/egyengetni = idő = pénz.
A cumi ott van a dologban, hogy a lapolásnál az életben nem fogod megfelelően lekezelni hacsak nincsen speckó hőálló anyagod, tehát csinálsz egy- kívülről szép - rozsdafészket.
Ez a megoldás gyakori pl. sárvédőív cserénél.

A legnagyobb baj, hogy a tulaj is azt akarja, legyen kész pik pakk az autó, aztán meg megy a köpködés, hogy az első tavasszal bimbódzik a rozsda.
Mondjuk azért nagy a gond az ilyen "szakember" hozzáállásával is, hiszen ezt neki kéne tudni elsősorban, de hát új rozsda = új meló.
A csekkek neki is jönnek...

Ezt talán úgy lehetne kivédeni, hogy az ember felkészül legalább alapszinten a javítási technológiából és számon kéri, egyáltalán kommunikál a kasznissal, nem csak annyi hogy, "itt meg itt a baj, mikor lesz kész?! ...és ne legyen drága!" De az lesz, és/mert idő is kell rá. Máshogy csak taknyolás lesz.

A másik dolog pedig a garancia. Mert van ilyen. Az csak duma, hogy ez már nem lesz ilyen - olyan soha.
Ha ezt sikerül kisajtolni belőle akkor talán eleve jól fogja megcsinálni, és nem fogja lespórolni a felületkezelést sem.
Bár itt már felsejlik egy kis szakmák közötti átfedés - gondolok itt a fényezőkre - ahol szintén a kommunikáció hiánya a legnagyobb gond.
Na meg az évszázados ellentét: kinek mi a dolga?  :D

Összegezve: mindig élben hegesztünk (ahol csak lehet, persze vannak azért kivételek) és mindent megteszünk, hogy a rozsda ne tudjon újra életre kelni. Több lépcsős felületkezelés, réstömítés, gyári vízkifolyók megőrzése (nem véletlenül vannak ott), kőfelverődés veszélyes helyek rücsizése (ami nem egyenlő az alvázvédelemmel), ónozott karosszériáknál az ónréteg pótlása, stb., reggelig sorolhatnám.
Sokszor a magától érthető egyszerű dolgokkal is baj van pl. az ajtókárpitok alatti fólia leszaggatása "minek az oda?!", vagy a sárvédő műanyag betéteinek nem visszaszerelése, szétvágása.
Ez utóbbiba pont belefutottam megint a saját autómon; az aranykezű mester (a jelekből ítélve ez pont autószerelő volt, őket sem kell ám félteni!) lusta volt még néhány csavart kivenni és a jobb első dobbetétet egyszerűen kettévágta(!!) középen.
Eredmény: már át is rohadt a kaszni a toronynál, most vettem észre a motor szerelésénél.  :censored:

Na jól elkalandoztam, bocsánat.  ::)

Térjünk rá a kérdésekre!

1. A rücsis részt, és egyéb alvázvédő anyagokat a legegyszerűbben hőlégfúvóval tudod leszedni.
    Ehhez szükséged lesz egy nagy lapos csavarhúzóra (a nagyját lekaparni) és egy drótkefére (fémtisztára sikálni).
    Vigyázz, mert átmelegítheted úgy a kasznit, hogy a túloldalon begyulladhat vmi éghető, vagy minimum megolvad. Erre figyelj!
    Kromofágot ne! Nagyon agresszív és veszélyes. Közömbösíteni kell utána, stb., szóval nem ajánlom.

2. A hátsó sárvédőket a csomagtartó oldalkárpitjainak leszerelése után tudod elérni.
    Ide már valami hosszú csővel kell benyúlni, és a sárvédő ívben előre letolni ameddig tudod.
    Ha lent van akkor rányitod a nyomást és szép lassan elkezded kihúzni a csövet.
    Általában adnak a spray-hez egy csövet, a végén egy kis réz szórófejjel - ez szétköpi 4 irányban a cuccot. Ez a tuti.
    (Csak zárójelben: ha az utcán látsz véletlenül egy lerohadt Carinát, érdemes körbenézni, hogy hol virágzik mert neked is ott fog.)

3. Le kell venni a kárpitot, és a fóliát (remélem megvan még) óvatosan le kell fejteni.
    A Japók nagyon jó kis ragacsot használnak itt, sok sok szerelést kibír, visszaragad gond nélkül.
    Az 58-as képen láthatod a bal első ajtómat belülről, valahogy így kéne befújni.

4. Hú ez egy komplex téma.  :hmmmm:
    Igen, un. CO-hegesztő kell, a hivatalos neve fogyóelektródás védőgázas ívhegesztő, rövidítése MIG/MAG.
    Ha tudsz "trafóval" hegeszteni az már félsiker mert ezzel könnyebb.
    Porbeles játékot nem ajánlom, jobb ha egy hagyományos gépet keresel. 220-as gondolom, nincs 380V otthon.
    120A és afelett már jónak számít hobbiszinten. 0,6-os huzallal ezek a gépek simán alkalmasak karosszériás melóra.
    Persze nem napi szinten, de ez most nem is szempont.
    Nekem ez van: http://gudewebshop.com/co-hegesztk/82-20076-gude-vedgazas-hegeszt-mig-192-6k.html
    Ez egy dual hobby gép, van hozzá egy átalakító így megy 220-ról is.
    Az új árát persze nem éri meg, de használtan jó vétel lehet egy ilyen vagy hasonló. Én 50-ért vettem palackkal, reduktorral.
    A töltet nem árképző, elég olcsó a szénsav (sokan úgy kiemelik, hogy tele van a palack!  :))
    A lényeg, hogy fokozatkapcsolós legyen a gép, tehát legalább 6-8 áramerősségből tudjál választani, így finomabban hangolható.
    Vannak ilyen billenőkapcsolós masinák is 2-4 fokozattal, na az nem funky.
    Erről egyenlőre ennyit; nézz szét a neten, ha van valami konkrét gép ami tetszik/jó áron van, szólj, szívesen segítek!

    Hegesztés előtt csak az akkumulátort kell lekötni, ennyi elég.
    Általában a benzinre és az egyéb éghető anyagokra kell vigyázni. A fényezés és az üvegfelületek is sérülhetnek a szikrától.
    Na meg legfőképp te. :) Kéz, láb, szem, haj, bármi. Még a füledbe is képes beleugrani a "cunder".

5. Lemezt bármelyik vastelepen tudsz venni. 1mm-es kell. Táblában adják, érdemes elsőre valakivel felesben venni. Akár bekopogni a
    legközelebbi lakatoshoz, hátha jó arc és beszáll, vagy van neki pont valamennyi. Azért az árakról először érdeklődj a telepen!

    Könyvet így hirtelen nem tudok ajánlani de majd utánanézek!
    Addig is az alábbi blogot elkezdheted olvasni az elejétől; egy főképp OFF Karmann-okkal foglalkozó kolléga igen szórakoztató és
    tanulságos mindennapjait bemutató írás, ahol az igen profi és lelkiismeretes mester nem rejti véka alá a szakmai fortélyokat sem.
    2012.02.08. az első bejegyzés. http://kaszni.blog.hu/page/8

Hú, most látom csak ez jó hosszú lett.
Ha valami kérdés még felmerül, állok rendelkezésre! Végre már én is segíthetek valamiben.  ;)
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.