Szerző Téma: Ki mikor született újjá - avagy a legnagyobb balesetek  (Megtekintve 172340 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 26345
Ki mikor született újjá - avagy a legnagyobb balesetek
« Válasz #600 Dátum: 2006.01.23 13:29:51 »
Idézetet írta: "KLaco"
Ez érdekes, amit írtok, viszont akkor egyre inkább az jön le nekem, hogy ezek szerint rövidebb úton megáll 1 rutinos pilóta 1 régi géppel ABS nélkül, és még kormányozni is tud közben, ha felengedi 1 pillanatra a lábát, mint 1 átlagos ember ABS-es kocsival. Tehát ezek szerint teljesen felesleges 1 rutinos embernek az ABS a kocsiba. Ki is veheti a relét, minek az.

Nahát erről van szó. Az ABS-t nem a vezetők bosszantására találták ki. Ha az ember ész nélkül nyomja a féket - ABS-szel, vagy nélküle, az sosem vezet jóra. Meg kell tanulni annak is a használatát. Van egy-két szitu, amikor folyamatos fékezés mellett ABS-szel hosszabb a fékút, mint anélkül - a klasszikus eset hóban csúszva, mert így ABS nélkül a kerék felgyűri maga előtt a havat, ami végül is lelassítja - de jeges úton már ez nem érvényes.
És még egy dolog. Az ABS elsődleges feladata, hogy az autó a fékezés alatt irányítható legyen, nem pedig a fékút rövidségének optimalizálása. Az más kérdés, hogy ez sokszor együtt jár.
music     

KLaco

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8098
Ki mikor született újjá - avagy a legnagyobb balesetek
« Válasz #601 Dátum: 2006.01.23 13:36:44 »
Idézetet írta: "music"

 Van egy-két szitu, amikor folyamatos fékezés mellett ABS-szel hosszabb a fékút, mint anélkül - a klasszikus eset hóban csúszva, mert így ABS nélkül a kerék felgyűri maga előtt a havat, ami végül is lelassítja - de jeges úton már ez nem érvényes.

Na ez az amit nehéz eldönteni, pláne este a sötétben. Így jártam én is, az első kereszteződésnél még csak hó volt, ott úgy megálltam, mint a parancsolat, de a következőnél lehetett jég is, és ott hiába nyomtam padlót, nem lett jó a fékutam.
Laco 73 :D

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22266
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Ki mikor született újjá - avagy a legnagyobb balesetek
« Válasz #602 Dátum: 2006.01.23 13:45:57 »
Jégen tökmind1, hogy ABS, vagy anélkül téli, vagy nyárigumi, rutinos sofőr, vagy mazsola.... Jég az jég. Ott nincsen menekvés, csak vakszerencse.

Amit Klaco írt abban van a veleje, amit írtam.

Időnként anyázok is, amikor felülbírál az ABS. zegény párom ilyenkor csak egy halvány vigyort ereszt meg.... :nagymosoly:
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

galland

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 718
Ki mikor született újjá - avagy a legnagyobb balesetek
« Válasz #603 Dátum: 2006.01.23 15:12:39 »
Valamelyik honlapon olvastam egy cikket, emelyben leírták a 10legfontosabb biztonsági eszközöket, felszerelést egy autón az ABS nem volt bent. Amerikában volt a felmérés, és azzal magyarázták, hogy sokan egy erősebb fékezésnél meglepődtek amikor abs hatására a "visszarúgdos" a fékpedál, ekkor felengedték a pedált ekkor, nem adta le a legnagyobb fékhetást az autó és nekimentek aminek nem kellett volna. Mások pedig hagyományos fékhez szokva pumpálták az absel felszerelt autot az abs "megbolodndult" és nem működött megfelelően. Ne kérdezzétek hogyan tud megbolondulni nem tudom.

SZegecs

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1179
Ki mikor született újjá - avagy a legnagyobb balesetek
« Válasz #604 Dátum: 2006.01.23 17:33:32 »
Ahogy mondta is valaki (és ez a saját tapasztalatom is), az a lényeg, hogy ha egyszer elkezd működni az ABS, akkor nő a fékút de irányítható az autó. AZ ABS nem tudja, hogy mekkora az a pillanatnyi fékerő, amikor még nem csúszik a kerék, hanem az adott helyzetben legnagyobb fékerőt fejti ki. Ha viszont felengeded a féket csak addig, amíg újra gurulnak a kerekek, de fékeződik is, akkor közelebb kerülsz a maximum fékerőhöz, és ez addig tart, amíg újra be nem kapcsol az ABS. Persze ezt annyiszor csinálod, ahányszor csökken a fékerő (vagyis működik az ABS).

Megint hülyén magyaráztam tudom, de jobban nem tudom megfogalmazni.
Az ABS maximális működése semmi esetre sem azt jelenti, hogy a legnagyobb fékerőt fekti ki a fék és a legnagyobb lassulást eredméynezi.
Az ABS egy kompromisszum lehet a legnagyobb fékhatás és az irányíthatóság között. Ezt nagyon nehéz ideálisan eltalálni.

MInden esetre azt vállalom, hogy ugyanazzal az autóval ugyanolyan körülmények között rövidebb féktávon megállok ezzel a módszerrel (persze némileg csúszós úton), mint az, aki tökig tapossa a féket és csak az ABS rendszere állítja meg.

(Amúgy ha fékező autónál (ABS működik) felengeden a féket kicsit, a súlypont hirtelen hátrébb kerül, és amikor ismét nagyobb fékerőt fejtesz ki az újbóli erősebb fékezéssel, a súlypont előre kerül, az első kerekekre nagyonn súly jut, tehát tovább képes tapadni a gumi. Persze nem tükör jégre gondolok.
(mit könnyebb állóra fékezni akár betonon is? Egy kereket, ami 400 kg-mal nyomódik a felületre, vagy amelyik 40000 kg-mal? )

Ok lelőhettek   :figyellek:
zegecs
'04 Toyota Yaris TS

Szeke

  • Lost & Found :)
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4578
Ki mikor született újjá - avagy a legnagyobb balesetek
« Válasz #605 Dátum: 2006.01.23 19:32:37 »
Idézetet írta: "SZegecs"
Az ABS maximális működése semmi esetre sem azt jelenti, hogy a legnagyobb fékerőt fekti ki a fék és a legnagyobb lassulást eredméynezi.

Ezért van manapság ABS+EBD+BA az új kocsikon.
ABS a megcsúszás ellen, EBD a fékerő ideális elosztásáért, BA a maximális fékerőért, még ha az egységsugarú user nem is nyomja tövig a pedált  :kacsint:
'83 Camry 2.0 GLi Liftback (most épp nem automata)  Sunroof + '05 Yaris I  D4D

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22266
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Ki mikor született újjá - avagy a legnagyobb balesetek
« Válasz #606 Dátum: 2006.01.23 20:02:59 »
Idézetet írta: "Szeke"
Idézetet írta: "SZegecs"
Az ABS maximális működése semmi esetre sem azt jelenti, hogy a legnagyobb fékerőt fekti ki a fék és a legnagyobb lassulást eredméynezi.

Ezért van manapság ABS+EBD+BA az új kocsikon.
ABS a megcsúszás ellen, EBD a fékerő ideális elosztásáért, BA a maximális fékerőért, még ha az egységsugarú user nem is nyomja tövig a pedált  :kacsint:


.... és ezzel a sok rövidítéssel vágják agyon a vezetés örömét, és magát az örömködést.  Hol van a jó kis hátsókerekes farolgatás íze.............

HELLÓ TAGOK!
Idén még nem is csináltunk csúszkálós talit!!!!!
Volt valaki csúszkálni idén?
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 26345
Ki mikor született újjá - avagy a legnagyobb balesetek
« Válasz #607 Dátum: 2006.01.23 22:40:52 »
Idézetet írta: "galland"
Valamelyik honlapon olvastam egy cikket, emelyben leírták a 10legfontosabb biztonsági eszközöket, felszerelést egy autón az ABS nem volt bent. Amerikában volt a felmérés, és azzal magyarázták, hogy sokan egy erősebb fékezésnél meglepődtek amikor abs hatására a "visszarúgdos" a fékpedál, ekkor felengedték a pedált ekkor, nem adta le a legnagyobb fékhetást az autó és nekimentek aminek nem kellett volna. Mások pedig hagyományos fékhez szokva pumpálták az absel felszerelt autot az abs "megbolodndult" és nem működött megfelelően. Ne kérdezzétek hogyan tud megbolondulni nem tudom.

Mintha lett volna erről már korábban szó - az amerikaiak nem igazán mérvadóak, ők még talán azt se tudják, hogy motor van az autójukban...
music     

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 26345
Ki mikor született újjá - avagy a legnagyobb balesetek
« Válasz #608 Dátum: 2006.01.23 22:43:19 »
Idézetet írta: "Trotter66"
Volt valaki csúszkálni idén?

Hja, amikor december közepén a Rózsadomb tetején elkapott az első nagyobb idei hó - amikor elindultam, még híre-hamva se volt a hónak - és a jó kis nyári gummákkal araszoltam le onnan... :oops:
music     

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Ki mikor született újjá - avagy a legnagyobb balesetek
« Válasz #609 Dátum: 2006.01.24 02:01:54 »
Idézetet írta: "Trotter66"
Idézetet írta: "Misi"
ABS-es szárazon sem állsz meg hamarabb. Csak kormányozható marad a kocsi.


Így igaz. Én azonban nagyon utálom. Nincsen rá szükségem. Hosszas "tréningezés" után a lábam az ABS.
Amikor váratlan helyzetbe satuzom, mindjárt fel is engedem a fékpedált, ha a kormánnyal be kell avatkozni. Ezt követően ismét satu. Ehhez persze nagyon sok kilóméter, sok veszélyhelyzet és affinitás is szükséges. Ja meg rengeteg gyakorlás erre alkalmas helyeken.
Mivel az autóvezetők többségének se ideje, se energiája, se tehetsége ehhez, na ezért van az ABS. Meg a többi okosság.
És ez így is van jól.
Remélem nem indítom el az ABS-szel vs. ABS nélküli vitafórumot.... :nagymosoly:  :nagymosoly:


Távol álljon tőlem , hogy vitába bonyolódjak veled , de nincs olyan ember a Földön , aki úgy tudna fékezni , úgy tudná szabályozni a fékerőt , mint egy modern ABS . Nem szabad ilyesmit hinnie az embernek , hogy neki "nincs szüksége" az ABS-re , ez tévútra vezet . Számomra döbbenetes élmény volt az , ahogy jóbarátném vadiúj Corollája képes volt fékezni a Mecsek letaposott havas-jeges hegyi útjain . Olyan lassulást produkált , hogy el sem akartam hinni . Megnézném , hogy ezt hogyan csinálná utána bárki emberfia .
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Ki mikor született újjá - avagy a legnagyobb balesetek
« Válasz #610 Dátum: 2006.01.24 03:29:01 »
Idézetet írta: "Szonár"
Idézetet írta: "Palaczk"
Én egyszer láttam hasonlót , egy képen az AB-ben ...
A kamionokba is, ugyanúgy, mint a mozdonyokon van, kellene egy éberségi ellenőrző rendszer.
(Sebességfüggő együttes hang -és fényjelzés, amelyre gombnyomással válaszolni kell. Ha nincs válasz, vonat megáll.)
A kamionnál először kitenné a vészvillogót, majd kigyújtaná (előre) a féklámpákat, utána kamion megállna.
Mindezt 15 - 20 mp-en belül.


Igen , kéne valami ilyesmi , de inkább máshogy , mert a leírt rendszer kamionba nem lenne jó , lévén ott már néhány mp-es "vakrepülés" is végzetes lehet , három másodpercenként pedig csak nem nyomkodhatja a sofőr a gombot . Ehelyett valami aktív rendszer kell , ami figyeli , hogy ébren van-e a sofőr . Ha jól tudom , dolgoznak már ilyesmin . Figyeli , hogy hogy áll a sofőr feje , nyitva van-e a szeme meg ilyenek . Ha észleli hogy a pilóta hunyni készül , ad valami jelzést , először szolidabbat , aztán ha ez nem segít , akkor hangosabbat . Hangot , rázkódást az ülésben , ilyesmit . Ez , ha jól tudom , már eléggé szériaközeli stádiumban van , és ez bizony igencsak örvendetes dolog  :) ! Sőt , tovább megyek : jó lenne , ha idővel minden autóba kerülne ilyen . Az elalvás nagyon veszélyes dolog , komoly baleseti forrás . Tudom miről beszélek , meséltem (ebben a topikban) , hogy aludtam már el vezetés közben .
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Ki mikor született újjá - avagy a legnagyobb balesetek
« Válasz #611 Dátum: 2006.01.24 03:59:02 »
Idézetet írta: "KLaco"
Ez érdekes, amit írtok, viszont akkor egyre inkább az jön le nekem, hogy ezek szerint rövidebb úton megáll 1 rutinos pilóta 1 régi géppel ABS nélkül, és még kormányozni is tud közben, ha felengedi 1 pillanatra a lábát, mint 1 átlagos ember ABS-es kocsival. Tehát ezek szerint teljesen felesleges 1 rutinos embernek az ABS a kocsiba. Ki is veheti a relét, minek az.


Elborzadtam azon , amit itt a többiek írtak az ABS vs rutin témakörben . Senkit nem szeretnék megbántani , de itt egy rakás téveszme hangzott el . A saját érdekedben mondom , hogy ne adj nekik hitelt . Írom ezt akkor is , ha emiatt megharagszanak rám . Ha érdekel a téma , olvasgass utána a neten (de ne fórumokon , hanem olyan oldalakon , ahol az ABS működését magyarázzák szakemberek) . Az ABS a fékezés közbeni irányíthatóságra ÉS csúszós útfelületen (ide tartozik a száraz szilárd burkolaton kívül minden más) a FÉKÚT RÖVIDÍTÉSÉRE szolgál . Nem igaz , hogy ABS nélkül rutinos sofőr rövidebb úton megáll . Nem igaz , hogy játszani kell a pedállal , felengedni-lenyomni meg ilyenek - ezzel csak (adott esetben életfontosságú !) időt és távolságot veszít az ember ! Arról nem beszélve , hogy a "pumpálás" (ezt valaki írta is) meg is zavarhatja az ABS működését .

Kivétel ezalól kizárólag a laza talaj : mély hó , sár , homok , és ilyesmik . Egyes egyedül ilyenkor fordulhat elő (nem törvényszerűen !) , hogy ABS-el hosszabb lesz a fékút .

Megnézném én azt a rutinos sofőrt , aki képes arra , hogy mondjuk a kocsit irányban tartva , rövidebb úton megállítsa pl. olyankor , amikor a két oldalon eltérő tapadású burkolaton futnak a kerekek . És ez csak egy példa . Komolyan mondom , agyrém , hogy emberek miket magyaráznak be maguknak . Mégis mit gondol mindenki , hogy az a rengeteg fejlesztő ott a sok autógyárban mind hülye , és beépít a kocsiba valamit , ami lerontja a fékutat , amivel összevissza kell trükközni ahhoz , hogy normálisan működjön ? Hogyan gondolhatja ezt komolyan valaki , aki amúgy ért az autókhoz , a vezetéshez stb ? Bocsásson meg mindenki , akinek itt most ellentmondtam , de ez tényleg kiakasztó ! Pont nekünk , akik valamicskét konyítunk is hozzá , nem lenne szabad ilyen megalapozatlan , téves , veszélyes dolgokat terjesztenünk !
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22266
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Ki mikor született újjá - avagy a legnagyobb balesetek
« Válasz #612 Dátum: 2006.01.24 07:39:07 »
Hát csak elindítottam az AB vs ohne ABS dolgot. Pedig nem akartam.

Kedves Palaczk!

Én azt állítottam, hogy utálom. Ezt fent is tartom. Lehet, hogy azért alakult ki ez nálam, mert jelenleg egy nagyon finom - túl finom - ABS-szel szerelt autóban ülök, ami lehelletnyi csúszásra is felülbírál.
Hidd el nincsen annál rosszabb, amikor TUDOD, nem csak érzed, hogy satuval simán meg tudsz állni, erre a gép közbeszól, elkezd kattogni, és a kialakult fékhatás érezhetően eltűnik és nyúlik a fékút. Ekkor van a korrigálás kormányzás, és sűrű ****-zás. Na ezért utálom én az ABS-t.
A mostani céges Octavia egy fokkal jobb, azonban amikor próbálgattam - összesen 370 km van benne - hasonló tapasztalatra tettem szert, mint a Primcsivel. Bosszantóan dolgozik.  Lehet, begyepesedett vagyok-e kérdésben és az is lehet, hogy csak részben, vagy még annyira sincs igazam, azonban a véleményemet fenttartom. Ez az én tapasztalatom.

Abban igazat adok neked, hogy eltérő körülmények közötti útfelület esetén igazán jó szolgálatot tehet az ABS. pl. murva-száraz aszfalt, vizes beton-száraz aszfalt stb.

ABS nélküli LADA 2105-sel egy alkalomal országúton egy szabálytalanul szembejövő-előző barom miatt padkáznom kellett, kb. 90-100 között, majd szinte nullára megállni, mert a padkán volt egy jelzőtábla oszlop.
A megtett távolságról fogalmam sincsen, de minden farolgatás és különösebb blokkolás nélkül majdnem állóra fékeztem a verdát, pedig ott is eltérő útminőség volt oldalanként, és ugyebár az egy egyhármas Lada volt.
Mondjuk a mellettem lévő utas, erősen zöldült és kapaszkodott....
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

KLaco

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8098
Ki mikor született újjá - avagy a legnagyobb balesetek
« Válasz #613 Dátum: 2006.01.24 10:11:03 »
Idézetet írta: "Palaczk"
Elborzadtam azon , amit itt a többiek írtak az ABS vs rutin témakörben . Senkit nem szeretnék megbántani , de itt egy rakás téveszme hangzott el . A saját érdekedben mondom , hogy ne adj nekik hitelt . Írom ezt akkor is , ha emiatt megharagszanak rám . Ha érdekel a téma , olvasgass utána a neten (de ne fórumokon , hanem olyan oldalakon , ahol az ABS működését magyarázzák szakemberek) . Az ABS a fékezés közbeni irányíthatóságra ÉS csúszós útfelületen (ide tartozik a száraz szilárd burkolaton kívül minden más) a FÉKÚT RÖVIDÍTÉSÉRE szolgál . Nem igaz , hogy ABS nélkül rutinos sofőr rövidebb úton megáll . Nem igaz , hogy játszani kell a pedállal , felengedni-lenyomni meg ilyenek - ezzel csak (adott esetben életfontosságú !) időt és távolságot veszít az ember ! Arról nem beszélve , hogy a "pumpálás" (ezt valaki írta is) meg is zavarhatja az ABS működését .

Na én is ezért kételkedtem, mert 25Hz-el senki se tud pumpálni. Elhiszem, hogy bizonyos szitukban nem jó az ABS, de jeges úton sztem akkor is jó a fékhatás.
Laco 73 :D

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Ki mikor született újjá - avagy a legnagyobb balesetek
« Válasz #614 Dátum: 2006.01.24 11:00:12 »
Idézetet írta: "Trotter66"
Hát csak elindítottam az AB vs ohne ABS dolgot. Pedig nem akartam.

Kedves Palaczk!

Én azt állítottam, hogy utálom. Ezt fent is tartom. Lehet, hogy azért alakult ki ez nálam, mert jelenleg egy nagyon finom - túl finom - ABS-szel szerelt autóban ülök, ami lehelletnyi csúszásra is felülbírál.
Hidd el nincsen annál rosszabb, amikor TUDOD, nem csak érzed, hogy satuval simán meg tudsz állni, erre a gép közbeszól, elkezd kattogni, és a kialakult fékhatás érezhetően eltűnik és nyúlik a fékút. Ekkor van a korrigálás kormányzás, és sűrű ****-zás. Na ezért utálom én az ABS-t.
A mostani céges Octavia egy fokkal jobb, azonban amikor próbálgattam - összesen 370 km van benne - hasonló tapasztalatra tettem szert, mint a Primcsivel. Bosszantóan dolgozik.  Lehet, begyepesedett vagyok-e kérdésben és az is lehet, hogy csak részben, vagy még annyira sincs igazam, azonban a véleményemet fenttartom. Ez az én tapasztalatom.

Abban igazat adok neked, hogy eltérő körülmények közötti útfelület esetén igazán jó szolgálatot tehet az ABS. pl. murva-száraz aszfalt, vizes beton-száraz aszfalt stb.

ABS nélküli LADA 2105-sel egy alkalomal országúton egy szabálytalanul szembejövő-előző barom miatt padkáznom kellett, kb. 90-100 között, majd szinte nullára megállni, mert a padkán volt egy jelzőtábla oszlop.
A megtett távolságról fogalmam sincsen, de minden farolgatás és különösebb blokkolás nélkül majdnem állóra fékeztem a verdát, pedig ott is eltérő útminőség volt oldalanként, és ugyebár az egy egyhármas Lada volt.
Mondjuk a mellettem lévő utas, erősen zöldült és kapaszkodott....


Herr Ritter Trotter , kérlek ne haragudj , tényleg nem szívesen mondok ellent pont neked . Természetesen , ha akarod , utáld az ABS-t  :wink: . Minden további nélkül elhiszem , hogy te tehetséges , gyakorlott , profi sofőr vagy . De ebben , hogy általában rövidebb úton meg tudnál állni ABS nélkül , biztosan tévedsz . Tisztában vagy az ABS működési elvével . Emberi aggyal , lábbal stb ezt nem lehet helyettesíteni , leutánozni , pláne nem lehet helyette a dolgot jobban megoldani . Ha ráérsz valamikor és van valami megfelelő hely , próbáld ki . Én biztosan megtenném , ha lenne rá lehetőségem . De jelenleg sajnos nincs , viszont amióta kipróbáltam abban a Corollában az ABS-t a havon , azóta égnek áll a hajam minden alkalommal , amikor azt hallom/olvasom valakitől , hogy ő ezt ABS nélkül jobban csinálná .
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )