Van most újra egy érdekes témám.
Közeleg a 90 ekm-es szerviz. Közben kiderítettem, hogy fékfolyadék még nem volt cserélve eddig a kocsin.
Szerencsére van lehetőségem megvizsgálni a tartályban lévő fékolaj víztartalmát, ami nagyon jó 1 % alatti érték lett. Ergo e szerint nem lenne szükséges a csere, viszont csak eltelt már 4 év.
Két dolog van ebben a témában. Egyik, hogy az erősen higroszkópikus fékfolyadék víztartalma a kerek körül nagyobb, mint a tartályban. Persze még lehet, hogy ott is rendben lenne. A másik meg a 4 év!
Lényeg, hogy valszeg lecseréltetem, mert illik 4 év után. Egyébként nem tudom, hogy tudjátok-e, de spec műszer kell a légtelenítéshez, fékolaj cseréhez. (azt mondják!)
Most nem mennék bele a részletekbe, de nagyon speckó fékje van a prius-nak. A lényeg, hogy normál működéskor a főfékmunkahenger le van választva az un. fék aktuátor egységtől, ergo a kerék féktől két szeleppel.
Sőt, ha nincs áram alatt a rendszer, akkor is csak az első fékekre hat közvetlenül a főfékmunkahenger, ennyi a biztonsági fék funkció.
Mivel a főfékhenger le van választva, ezért az egyes kerékhengerekhez a nyomást egy nyomás tárolóból engedi rá a vezérlő elektronika, illetve engedi el a kerékfékektől. Tehát kerekenként 2 szelep van egy nyomás növelő és egy csökkentő, plussz a két leválasztó. (ez eddig egy sima ABS)
Normál módban a főfékhenger utáni nyomást méri, hogy mit akarok, és ő elektronikusan vezérli ki a tárolóból a nyomást az egyes kerekekhez. Természetesen a kerékfék nyomásokat is méri, így záródik a szabályozási kör. No, de hogy ne legyen ennyire egyszerű, van egy féknyomás szimulátor is, ami csak azért van, hogy a leválasztott főfékhenger ellenére is úgy érezzük, mintha hagyományos féket használnánk.
Na, de mit is akarok ebből kihozni. Később, eszköz nélkül, ami működtetné nekem a szelepeket, hogyan fogok én fékolajat cserélni???
Nyilván nem veszek 150 eFt-ért eszközt...
Arra gondoltam, hogy mi van akkor, ha a kocsi saját rendszerével járatom át a fékolajat. A módszer a hagyományos, csak kell hozzá a Ready állás, és a pedál finom működtetése alatti fékolaj kiengedés. Persze ugyan úgy nézegetni kell a tartályban az olajszintet, mert ha kifogy akkor itt nagy gáz van!
Nos, kérem a hozzáértők véleményét.