Szavazás

Mennyire vagy hypermiller?

Azért van hogy egyen.
7 (9%)
Hónap végén már odafigyelek.
0 (0%)
A forgalom tempóját követem, de figyelek a fogyasztásra is.
52 (66.7%)
Az átlagnál jobban odafigyelek, mert hosszú távon a kevés is sok.
14 (17.9%)
Klíma kikapcsolva, tükör behajtva, virsli gumikon gurulva, csak a fogyasztást figyelem.
5 (6.4%)

Összes szavazó: 78

Szerző Téma: Vitatkozzunk a fogyasztásról  (Megtekintve 625377 alkalommal)

0 Felhasználó és 6 vendég van a témában

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Vitatkozzunk a fogyasztásról
« Válasz #930 Dátum: 2012.07.25 11:54:53 »
remélem, nem köveznek meg érte, de szerintem a dízeleket relatíve jobban kell pörgetni a benzineseknél (nem hidegen!) a koromképződés veszélyei miatt. szerencsére az enyémben nincs dpf...
Nem kell őket jobban pörgetni; turbóhatár fölött simán használhatók, ez tehát az egyetlen dolog, amire ügyelni kell.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Vitatkozzunk a fogyasztásról
« Válasz #931 Dátum: 2012.07.25 11:55:30 »
Mert ugy alapból a dieseleket ugy ismertük, hogy nem kell pörgetni, ugy is nyomatékos.
Ezek a szívódízelek voltak.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Vitatkozzunk a fogyasztásról
« Válasz #932 Dátum: 2012.07.25 11:59:53 »
Egy dolog árt, de az tényleg: ha alacsony fordulaton beletaposol a gázba, ilyenkor a főtengely kap egy lórugásszerű ütést, azt nem szereti senki...
A gázba taposás mindig hirtelen terhelést jelent, nem ezzel van a gond; hanem hogy (amint a cikk is írja) extrém alacsony fordulaton a csapágyak kenése még nem optimális - na, ezeknél okozhat kárt ilyenkor a túl nagy terhelés.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

DonPrego

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 7766
  • A Troll
Re:Vitatkozzunk a fogyasztásról
« Válasz #933 Dátum: 2012.07.25 12:03:05 »
Hát ha a kocsid kettesben simán felgyorsít alapjáratról, akkor addig nyilván nem kell visszakapcsolni. A Yaris nagyon halott 1000-es fordulaton, főleg ha kicsit is emelkedik a terep, még kettesben sem szereti ezt - így inkább visszarak(at)om egyesbe.
Hát azért kettes alapjárat vagy viszonylag gyorsan engedem rá a kuplungot, vagy hosszan csúsztatva, hogy felvegye a fordulatot. Próbálom még azt is, hogy lelassítok kettes-alapjáratig és úgy támadom be a fekvőrendőrt kuplung kinyomás nélkül.
Thalia dci-n tanultam vezetni, ott ilyen problémák nem voltak :D
Aki másnak vermet ás az a Stack Pointer

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Vitatkozzunk a fogyasztásról
« Válasz #934 Dátum: 2012.07.25 12:38:15 »
Hát azért kettes alapjárat vagy viszonylag gyorsan engedem rá a kuplungot, vagy hosszan csúsztatva, hogy felvegye a fordulatot. Próbálom még azt is, hogy lelassítok kettes-alapjáratig és úgy támadom be a fekvőrendőrt kuplung kinyomás nélkül.
Thalia dci-n tanultam vezetni, ott ilyen problémák nem voltak :D
Sztem a technikának az a legjobb, ha fölengedett kuplunggal gurulsz rá a fekvőrendőrre, akár alapjáratig lassítva is; és onnan finom gázadással kezdesz újra gyorsítani, majd ahogy nő a fordulat, már nyomhatod egyre jobban a gázt.

Én ebben a szituban csak akkor kuplungolnék ki, ha aránylag erősen kéne gyorsítanom; ez esetben viszont utána az aránylag hosszan csúsztatós megoldást választanám, közepes gázadás mellett, legalább míg össze nem jön annyi sebesség, hogy a kuplung felengedése után valahol 2000 körül legyen a fordulat. De, mondom, ezt csak akkor csinálnám, ha sietnem kéne.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

gauchos

  • Kezdő
  • **
  • Hozzászólások: 30
Re:Vitatkozzunk a fogyasztásról
« Válasz #935 Dátum: 2012.07.27 08:11:42 »
Azért a cikk elég világosan arról beszél, hogy ha a motort extrém (!) módon terheljük, tehát rögtön az alapjárat fölött nagy gázzal gyorsítunk, ÉS hozzá még egyéb kedvezőtlen körülmények is társulnak (elhasznált olaj, sokat futott motor), akkor van jelentős veszélye a károsodásnak. És azt is leírja, hogy ez elsősorban milyen motorokra vonatkozik.

A világon semmi baja nem lesz egy átlagos motornak, pláne egy hagyományos szívó benzinesnek, ha az általad leírt dolgok történnek vele. Amíg nem akarsz mondjuk rendszeresen, ötödikben, alapjárati fordulatról indulva, hosszú emelkedőkön padlógázzal felmenni  :D , addig nincs miért aggódnod.

Köszi a válaszokat! Ezek szerint akkor jól csinálom :yes:
Másik kérdés a "fékezés": terméászetesen a motorfék és az üresben gurítás kombinálásával. Amikor sietek, akkor csak motorfék. Ti hogy csináljták? Ugye itt a minél hosszabb "fékút" a lényeg. Tegyük fel, hogy körforgalomhoz/útkereszteződéshez közeledek, ahol 50-nél lassabban kell kanyarodni. Én 50-ig leengedem 5-ösben, majd 3-asba teszem természetesen finoman kezelve a kuplungot. Szerintetek ez így, nem árt a motornak, hogy 2200 fölé megy ilyenkor a fordulatszám? Természetesen válthatnék először 4-esbe is, de akkor utána szinte azonnal kapcsolhatnám a 3-ast 40-nél, nem sokat nyernék vele, viszont az én módszerem kényelmesebb, és kevesebb váltással/kuplungolással jár. Melyikkel koptatom kevésbé a gépet? Mi a véleményetek erről?
Corolla E12 1,4 VVT-i 2005 terra

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23134
Re:Vitatkozzunk a fogyasztásról
« Válasz #936 Dátum: 2012.07.27 08:29:04 »
Én az említett körülmények között (amikor csak lassítás a cél egy körforgó előtt), egész egyszerűen a gázfröccsös visszaváltásokat alkalmazom. Szinte mindegy, hol áll a sebességmutató: pl. megyek 110-zel, elkezdek lassítani 5.-ben, úgy 100 környékén visszarakom 4.-be, de úgy, hogy a kuplung kiengedésekor rálépek kicsit a gázpedálra. Csak éppen annyira pörög fel ilyenkor a motor, amennyit kb 100-nál 4.-ben forogna.
Ez két dolog miatt jó:
1. Visszaváltáskor nem bólint az autó, így az utazó csak a hang alapján veheti észre, hogy visszaváltottam
2. A hajtás (kuplung, váltó) sem kopik, mert a gázfröccsel leveszem róla a terhelést
3. A motorféket alacsony fordulaton nem, csak magasabb fordulaton lehet hatásosan igénybe venni.

Ez a módszer jól működik, igaz, gyakorolni kell, hogy beleivódjon az ember lábába...  ::)
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

gauchos

  • Kezdő
  • **
  • Hozzászólások: 30
Re:Vitatkozzunk a fogyasztásról
« Válasz #937 Dátum: 2012.07.27 10:53:19 »
Másoktól is hallottam már ezt a módszert, majd kipróbálom. De biztosan sokat kell gyakorolni, hogy pont gyorsan menjen úgy, hogy pont annyi gázt adjak, hogy eltaláljam a megfelelő fordulatszámot.
A 3. ponttal nem értek egyet. 100-nál 4-esbe visszaváltva motorfékezni nem igazán gazdaságos (azt feltételezve, hogy nincs előtted forgalmi akadály). A motorféknek pont az a lényege, hogy minél tovább guruljon az autó üzemanyagfogyasztás nélkül. Ezért is kell minél nagyobb fokozatban a lehető legtovább használni a motorféket, ezért is engedem le 50-ig 5-ösben. Erről jut eszembe: milyen fordulatszám alatt van ismét befecskendezés?

Corolla E12 1,4 VVT-i 2005 terra

kleingy

  • Moderátorok gyöngye
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 13346
Re:Vitatkozzunk a fogyasztásról
« Válasz #938 Dátum: 2012.07.27 11:13:52 »
Amit bepi ír, nagyon egyszerű, pár próbálkozás után rutinból megy! Hidd el, ha én nőként ezt mondom, akkor simán megy.  :devil: :D
         

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23134
Re:Vitatkozzunk a fogyasztásról
« Válasz #939 Dátum: 2012.07.27 11:56:27 »
Másoktól is hallottam már ezt a módszert, majd kipróbálom. De biztosan sokat kell gyakorolni, hogy pont gyorsan menjen úgy, hogy pont annyi gázt adjak, hogy eltaláljam a megfelelő fordulatszámot.
A 3. ponttal nem értek egyet. 100-nál 4-esbe visszaváltva motorfékezni nem igazán gazdaságos (azt feltételezve, hogy nincs előtted forgalmi akadály). A motorféknek pont az a lényege, hogy minél tovább guruljon az autó üzemanyagfogyasztás nélkül. Ezért is kell minél nagyobb fokozatban a lehető legtovább használni a motorféket, ezért is engedem le 50-ig 5-ösben. Erről jut eszembe: milyen fordulatszám alatt van ismét befecskendezés?
Utolsó kérdésedre a válasz: kb 1100-tól lefelé, legalábbis nálam így van.

A többi:
1. kell gyakorolni, de nem kell hozzá versenyzői véna, nekem sincs  ;) Elég azt megfigyelni, hogy az egymást követő fokozatok között mekkora lépcső van. Igazából, visszaváltáskor a kuplung kinyomásával egy időben kell kis gázfröccsöt adni és váltani. Ez kb 1 mp összesen. Ha jól csinálod, nem érzed a váltást, csak a motorhang emelkedik meg, ha kevés gázt adsz, akkor bólint az autó, ha túl sokat, akkor előre ránt kicsit az autó.
2. A 100-nál 4.-be visszaváltásnak igenis van értelme, persze, ez attól függ, hogy milyen közel vagy az akadályhoz. Pl. egy körforgalom kellően ki van táblázva, simán kitapasztalható, hogy mennyit kell motorfékezni előtte. Azért is van értelme ezt is használni, mert jelentősen rásegít az üzemi fék hatásfokára, így akár dinamikusan, de a fékeket kímélve lehet sebességet csökkenteni.
Hogy még érthetőbb legyek: Ha ráérsz, motorfékezhetsz 50-ig 5.-ben is, de, ha picit elszámítod a motoféktávot, akkor korábban visszakapcsolva némileg kompenzálhatod ezt a "hibát"...  :yes:
Én is használom mindkét módszert, a hosszan motorfékezést és adott esetben az erősebb motorfék érdekében a korábbi visszakapcsolást is. Üzemanyagtakarékosság szempontjából szinte azonosan jó mindkét módi...
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

DonPrego

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 7766
  • A Troll
Re:Vitatkozzunk a fogyasztásról
« Válasz #940 Dátum: 2012.07.27 12:28:03 »
Felváltásnál is lehet alkalmazni a módszert, pláne ha valaki (pl én) nagypapisan vált és naptár kell az időméréshez :D
Motorféket én 2000RPM alatt nagyon nem érzem, 2-est is kis kuplungcsúsztatással szoktam motorfékre használni, de olyankor már a fékezek, csak rásegítek (oké, emlegessétek csak a kuplungomat, már megszoktam  :devil:).
És a fordulatot is igyekszem 1500 felett tartani, de ez már más kérdés 1000-1500 között hallottam ezt a befecskendezős sztorit.
Aki másnak vermet ás az a Stack Pointer

gauchos

  • Kezdő
  • **
  • Hozzászólások: 30
Re:Vitatkozzunk a fogyasztásról
« Válasz #941 Dátum: 2012.07.27 13:09:36 »
használom mindkét módszert, a hosszan motorfékezést és adott esetben az erősebb motorfék érdekében a korábbi visszakapcsolást is. Üzemanyagtakarékosság szempontjából szinte azonosan jó mindkét módi...

Aha, így már értjük egymást, ha véletlenül túl későn veszem el a gázt, akkor én is így szoktam csinálni.

Felváltásnál is lehet alkalmazni a módszert, pláne ha valaki (pl én) nagypapisan vált

Ilyenkor is váltás előtt (kuplungolás közben) vagy utána (amikor engedem fel a pedált) kell adni a gázt?

Gondolom akkor is működik ez a technika, ha üresből rakom sebességbe, nem?

Majd a jövő héten ha legközelebb autóba ülök beszámolok a tapasztalataimról!

Azt szoktam tapasztalni, hogy ha megy a klíma (csak akkor használom, ha utasom van, aki igényli, legszívesebben kiszereltetném, mert felesleges plusz súly), akkor néha motorféknél 3-asban 30-ról nem lassul tovább (egyébként 30-nál szoktam 2-esbe visszaváltani). tehát ilyenkor valószínűleg már kap benzint a motor, gondolom klíma nélkül 2-300-zal alacsonyabban van ez a pont, de ezt nem néztem még.
« Utoljára szerkesztve: 2012.07.27 13:16:16 írta gauchos »
Corolla E12 1,4 VVT-i 2005 terra

DonPrego

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 7766
  • A Troll
Re:Vitatkozzunk a fogyasztásról
« Válasz #942 Dátum: 2012.07.27 13:16:23 »

Ilyenkor is váltás előtt (kuplungolás közben) vagy utána (amikor engedem fel a pedált) kell adni a gázt?

Még sose használtam, csak teherautónál és busznál láttam ezt a technikát. De én kuplung felengedés előtt tenném/láttam.
Aki másnak vermet ás az a Stack Pointer

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23134
Re:Vitatkozzunk a fogyasztásról
« Válasz #943 Dátum: 2012.07.27 13:17:19 »
Aha, így már értjük egymást, ha véletlenül túl későn veszem el a gázt, akkor én is így szoktam csinálni.

Ilyenkor is váltás előtt (kuplungolás közben) vagy utána (amikor engedem fel a pedált) kell adni a gázt?

Majd a jövő héten ha legközelebb autóba ülök beszámolok a tapasztalataimról!
Ha végég gondolod, ilyenkor semmi értelme nincs, mert felváltásnál a következő fokozatban csökken a fordulatszám, minek pörgetnéd fel a motort? Hogy nagyobbat rántson előre? DonPrego csak trollkodott szerintem.  :devil:

Lehet még kevesebb kuplungolással is váltani, de legalábbis, sebességből simán és gond nélkül kivehető a váltó, ha a gázpedál elengedése közben - amikor megszűnik a terhelés - kihúzod a váltót fokozatból. Ezt akkor szoktam néha alkalmazni, amikor nem kell e következő fokozat, mert gurulni is elég, és lusta vagyok kuplungolni. Nem arról van szó, hogy így tedd be a fokozatba, mert azt nem kéne, de kivenni fokozatból minden gond nélkül ki lehet.
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

DonPrego

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 7766
  • A Troll
Re:Vitatkozzunk a fogyasztásról
« Válasz #944 Dátum: 2012.07.27 13:25:58 »
Ha végég gondolod, ilyenkor semmi értelme nincs, mert felváltásnál a következő fokozatban csökken a fordulatszám, minek pörgetnéd fel a motort? Hogy nagyobbat rántson előre? DonPrego csak trollkodott szerintem.  :devil:
Kivételesen nem  :tt2:
egy váltás kb 500RPM-et ejt a fordulaton. Ha autópályán gyorsítósávban vagyok, és felpörgetem a motort 3-4000-ig, kuplung ki és leesik a fordulat mondjuk 1000-1500-re, akkor komfortosabb kicsit felpörgetni kuplung felengedés előtt.
Persze még én sem alkalmaztam ezt a technikát, kuplung azért van hogy ezt túlélje (csak nem az én lábam alatt) :D
Aki másnak vermet ás az a Stack Pointer