Másoktól is hallottam már ezt a módszert, majd kipróbálom. De biztosan sokat kell gyakorolni, hogy pont gyorsan menjen úgy, hogy pont annyi gázt adjak, hogy eltaláljam a megfelelő fordulatszámot.
A 3. ponttal nem értek egyet. 100-nál 4-esbe visszaváltva motorfékezni nem igazán gazdaságos (azt feltételezve, hogy nincs előtted forgalmi akadály). A motorféknek pont az a lényege, hogy minél tovább guruljon az autó üzemanyagfogyasztás nélkül. Ezért is kell minél nagyobb fokozatban a lehető legtovább használni a motorféket, ezért is engedem le 50-ig 5-ösben. Erről jut eszembe: milyen fordulatszám alatt van ismét befecskendezés?
Utolsó kérdésedre a válasz: kb 1100-tól lefelé, legalábbis nálam így van.
A többi:
1. kell gyakorolni, de nem kell hozzá versenyzői véna, nekem sincs
![kacsint ;)](https://forum.toyotaclub.hu/Smileys/set1_b/03_kacsint.gif)
Elég azt megfigyelni, hogy az egymást követő fokozatok között mekkora lépcső van. Igazából, visszaváltáskor a kuplung kinyomásával egy időben kell kis gázfröccsöt adni és váltani. Ez kb 1 mp összesen. Ha jól csinálod, nem érzed a váltást, csak a motorhang emelkedik meg, ha kevés gázt adsz, akkor bólint az autó, ha túl sokat, akkor előre ránt kicsit az autó.
2. A 100-nál 4.-be visszaváltásnak igenis van értelme, persze, ez attól függ, hogy milyen közel vagy az akadályhoz. Pl. egy körforgalom kellően ki van táblázva, simán kitapasztalható, hogy mennyit kell motorfékezni előtte. Azért is van értelme ezt is használni, mert jelentősen rásegít az üzemi fék hatásfokára, így akár dinamikusan, de a fékeket kímélve lehet sebességet csökkenteni.
Hogy még érthetőbb legyek: Ha ráérsz, motorfékezhetsz 50-ig 5.-ben is, de, ha picit elszámítod a motoféktávot, akkor korábban visszakapcsolva némileg kompenzálhatod ezt a "hibát"...
![yes :yes:](https://forum.toyotaclub.hu/Smileys/set1_b/yes.gif)
Én is használom mindkét módszert, a hosszan motorfékezést és adott esetben az erősebb motorfék érdekében a korábbi visszakapcsolást is. Üzemanyagtakarékosság szempontjából szinte azonosan jó mindkét módi...