Egész jól felrázódott a téma, pedig többnyire punnyadt:)
A diesel vitához annyi, hogy az előny nagy része abból jön hogy egyszerűen az üzemanyag sűrűbb így 5 liter diesel kb 5.75 liter benzinnek felel meg így olcsóbban kapjuk a naftát. Illetve még hogy az ember abban bízik hogy a motorhiba általában ritka illetve pont a toyotánál ott van néha az olajevés, lambdaszonda, katalizátor és pl. az 1.0-nál amit vehettem volna a vezérléscsere a benzines oldalon. Ettől függetlenül ott az anyagi csőd kockázata...
"Tőlem ha sietni kell és nem tojással a gázpedál alatt vezetek, megeszik plusz egy litert százon, annyira nem zavar. Az időm ennyit megér."
Ez az idő azért nem olyan olcsó, előzgetni pl. igencsak kockázatos, gyorshajtani is, stresszelni sem egészséges (nyilván akit az stresszel, hogy megelőzik ott ez fordított) és üzemanyagban is jó kis órabér jár az eltöltött idődért. Ha sietni kell persze nincs mese. A google térkép is sokszor mondja, hogy hurrá ennyi meg ennyi perccel hamarabb odaértél. Mondom basszus már megint gyoshajtottam, jár a dicséret
Az olajevés az egy konkrét típus hibája volt, pl nekem is ez a motortípus van, de már a gyárilag cserélt újabb. Egy dekát nem eszik olajat, pedig km-ben van már benne bőven. Ha elkerüli az ember az évjárat és típus szerint hibásakat, akkor nincs nagyobb kockázata ennek sem egy toyota benzinesnél, mint bármely más autónál. Lambdaszondát nekem még egy autóban sem kellett cserélni, pedig jópár km van már mögöttem, és egyikben sem az volt a hibás, de ha még cserélni is kellene, az egy 30 max 40 ezres tétel, minimális szervíz. A katalizátorra már van filléres megoldás, nem az egység döglik be, ezt egy másik topicban kiveséztük. Pl. nálam is p0420 hibakód volt, és 50 Ft-ból meg lehetett oldani mindezt. Kibocsátási értékek jók, hibakód nincs, és minden működik. Na egy porlasztócsúcs csere, vagy épp nagynyomású szívattyú, EGR, turbó, kettőstömegű lendkerék, részecskeszűrő, stb.. lehetne még sorolni, ezek szerintem árban jóval fölötte vannak, még akár a katalizátor árának is.. Olajevés a dízelnél is előjöhet, ahogy azokon is van katalizátor, ami beadhatja a kulcsot, vagy épp néhány motoron már ott is van lambda szonda is.. Ha belegondolunk, a dízel egy összetettebb, illesztésekre, működésre egy érzékenyebb technika, mint egy benzines. A hibák forrása is ebből jön ott sajnos. Ezt kompenzálja némileg az 1-2 literrel alacsonyabb fogyasztás. Ha vacsi újban veszi az ember, persze egy ideig nem hibásodik meg a dízel sem, de ugyanannyi km-el és előélettel, karbantartással inkább benzinest gazdaságos választani. Csak szét kell nézni HAHU-n, hogy hány dízel van 150-200e km-el eladó.. Még ha tényleg annyi is van bennük, onnantól jönnek a hibák, amik zsebbe nyúlósak, és ez szimplán alkatrész kopás, nem rendellenes használat, vagy bármi. Párom céges dízel ford focus-a 4 évesen most tölti a 150 ezredik km-t. Már hallani a kettőstömegű lendkerék időnkénti finom kattanását, egyre többet viszik EGR tisztításra, hangra is fura nyiszorságok jönnek már belőle, és a finom korom is megjelenik már gyorsításkor..Az az autó pedig tényleg annyit ment, és mindent márkaszervízből megkapott, odafigyelt rá. Most a cseréjén már gondolkodnak.
Én nem gyorshajtásról beszéltem, hanem az nem érdekel, ha gyorsításkor jól oda kell lépni. Attól még a sebességhatárt betarthatja bárki, hogy dinamikusan közlekedik, akár előzgetve is. Sokan totyognak pl az M3 bevezetőn is óra szerint 70-el a 80-as táblánál..mindezt legbelső sávban, és csodálkoznak, hogy miért idegesek mögöttük..Ebből több stressz jöhet le szerintem, mint egy előzgetésből. Na meg ha dinamikusan rövidebb idő alatt előzöl (útviszony szerint), azzal rövidebb idő alatt el tudsz menni a másik autó mellett, azzal is csökkented az előzés kockázatait. Persze mindennek lehet az ellenkezőjét is felsorakoztatni, valószínűleg nincs is rá egzakt válasz. Mindenki közlekedjen úgy ahogy vérmérséklete, ideje engedi, de mindig figyeljen a többiekre! Talán ez a lényeg.