Szóval:
Unimog U300 vezető oszlop mosó adapterrel fölszerelve (szinte végtelen számú kiegészítő kapható hozzá, van ekéje is)
Ezek a gépek valamikor 2002-3 körül kerültek beszerzésre, jelenlegi Unimog állományunk legmodernebb darabjai közé tartoznak, legalábbis itt, a Békés Megyei Igazgatóság területén mindenképpen.
Előrebocsátom, hogy ez a típus kifejezetten drága. Alapból 30Milla(!!!) körül indul és a kiegészítők függvényében ez az összeg 40-50 Milióra is felugorhat. Na, de, hogy miért is?
Kezdem egyből a fülke jobb oldali kialakításával. A belinkelt képen nem látható, mert az a teljesen alap platós gép, de a jobb oldali ajtó buborék szerűen kidomborodik a fülke vonalaiból. Az ajtó felső-és két oldalsó részén külön plexit kapott azért, hogy amikor az út mentén kaszálást végeznek, akkor az egyik gépkezelő ül a kormánynál, vezet és kezeli a jármű orrára szerelt adaptert (kaszát, amivel a padkát kaszálja), a másik ül a jobb oldalon, kifordítja az ülést oldalra (90fokban), és kezeli a gép oldalára szerelt kaszát (a töltés rézsü részét kaszálja, ami a géptől távolabb esik). Ez az egyik érdekesség.
A következő, ami nagyon tetszett, az elektro-pneumatikus nymatékváltó. Egy miniatűr, bumszli joystick-et kell elképzelni, ami előre és hátra mozog, de mindig visszaáll középre. Van rendes kuplung, elinduláskor szokásos módon használja a vezető, de aztán pöttyint egyet előre a karon ("megkéri" a következő fokozatot), majd nem történik semmi egészen addig, amíg ki nem nyomja a sofőr a kuplungot. Az elektronika ekkor lép közbe és adja a következő fokozatot. (Ilyen megoldással egy távolsági Volvo buszon találkoztam annyi különbséggel, hogy ott sima H kiosztású "előválasztó-joystick"-kal lehetett megkérni a következő fokozatot. Nagyon érdekes látni működés közben.)
Aztán, amin egyszerűen ledöbbentem: a "normál" hajtáson kívül a forgó kotrókhoz hasonlóan hidraulikus hajtása is van! Csak átkapcsolja egy gombbal, beállítja a fordulatszámot, benyomja az irányváltó gombot és adja a gázt, a gép megy. Ez akkor jön nagyon jól, amikor a vezetőoszlopokat mossa (jó esetben 25m-ként vannak kihelyezve), az 50 éves(!!!) régi Unimogunkat párszor elkívánták a pokolba a folyamatos betonkemény kuplungja miatt. Nagyon fárasztó lehetett. Az adaptereket egyébként beépített vezérlő paneleken kezelik.
Ja, az említett kb 50 éves Unimog mind a mai napig használatban van, van ekéje is. Igaz, amikor beindítják, akkor jobbra balra dűlöngés az egész fülke és elég érdekes hangja van, de még mindig nem akad el terepen.
Az U300-as sem hibátlan, mint ahogy semmi sem az: Ha ez a hiper váltó meghibásodik (az egyik gépünk hónapok óta fent van a Bp-i Mercedes szervizben emiatt), egyelőre keresik a hibáját. Több milliós tétel a javítása.
Sajnos ez az ára az egyébként kiváló gépnek.
Biztos van még más érdekessége is, egyelőre ennyit tudtam meg. Ha lesz még valami leírom.