Szerző Téma: Fék  (Megtekintve 352935 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

OldPiet

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12282
Re:Fék
« Válasz #855 Dátum: 2013.09.14 21:52:53 »
Ha belegondolsz akkor oda nagy szükség is van rá, mivel fékezéskor a súly az első kerekekre tolódik, így a hátsó kerekek könnyebben megcsúsznak.
Az első fékek sokkal erősebbek, nagyobb tárcsák, betétek éppen azért mert előre kerül a súly és ott kell a fékerőszabályozás. Tőlem lehet hátul is :szemez: :innocent:
Hatását én eddig csak elől télen hóban vettem észre ;)

Kalmi

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 818
  • Corolla 1.3 XLI HB 1994
Re:Fék
« Válasz #856 Dátum: 2013.09.14 23:59:45 »
Minden elindulásnál lassú guruláskor nyikorog valami (csukott ablakon át is behallani). Aztán hamar elhallgat. Jobb-hátulról hallani. Gurulás közben a kézifék behúzásakor elhallgat és átmegy ütemesen változó súrlódó hangba. Ez ideig még akár természetes dolog is lehet (kicsit ovális vagy rozsdafoltos a fékdob). Vagy a "dobfék ilyen".
Megismételtem a gurulást kicsit nagyobb sebességgel (20km), kicsit gyorsabban berántva, utána már kiengedett kéziféknél is súrlódó hangot hallottam egy ideig, meg valami zörgést is pár mp-ig... Aztán rendbejött... Nem megnyugtató.

Ebből gondolom, hogy valami a jobb hátsó dobban nem áll a helyzet magaslatán. Lehet, hogy más zörgött, azért jobb ellenőrizni.

Arra gondoltam, hogy:
1. gyors ellenőrzésnek leszedem a dobot, ha tudom... és nagyjából megtisztítom, megnézem darabra megvan e minden. összes rugó/lefogató a helyén stb. mennyire vállas a dob. és hány mm van még a pofákon és nem vált e le róluk a kopó réteg.
Azt még nem tudom, hogy tudom ellenőrizni, hogy szorul e a visszahúzó mechanizmus.

2. abban is gondolkodom, hogy az állapotoktól függően valamikor kicserélem a pofákat, és szükség esetén a dobokat is. (új gyári fékpofákat kaptam a kocsihoz), Haynes könyv van, fékbetét cserében is már van gyakorlat többféle kocsin, de dobféket még nem szereltem.

E10-en a hátsó dobokban a pofák cseréjéhez mindenképpen le kell szerelni a kerékagy-csapágy kombót, vagy van annyi hely, anélkül is megoldható a dolog?
A régi visszahúzó rugókat fel szabad újra használni, vagy mindenképpen csere? (pl. ATE beépítő készletre, vagy elég ha csak a nagy visszahúzó rugókat veszem meg gyáriban? és a többiből marad a régi)

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Fék
« Válasz #857 Dátum: 2013.09.15 00:19:29 »
Én ilyenkor várni szoktam, hogy múljon el a hang ;) ...

Valami nyilván összeér valamivel a hátsó fékszerkezetben - de ha nem melegszik, és rendben működik is, akkor én egy darabig biztos várnék, hátha elmúlik magától. Fékpor meg ilyesmik fel szoktak ott gyűlni, ez simán okozhatja.

Persze egy dob-leszerelés, szemrevételezés, ellenőrzés, tisztítás biztosan nem fog ártani.

Csak bírd majd levenni a dobot  :)
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22258
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re:Fék
« Válasz #858 Dátum: 2013.09.15 07:23:39 »
Ha belegondolsz akkor oda nagy szükség is van rá, mivel fékezéskor a súly az első kerekekre tolódik, így a hátsó kerekek könnyebben megcsúsznak.

Ez nem az ABS, hanem a fékerőelosztó. A régebbi autókon is van, ahol még az ABS-nek nyoma sincsen. Pl. Lada, Polski Fiat 125p, stb.
Kell is, pontosan azért, amit leírtál.  Az ABS csupán a kerekek blokkolását akadályozza. Legalábbis a kétcsatornás.  Manapság már négycsatornások vannak, ami külön-külön figyeli a kerekek szögsebességét.

Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

Kalmi

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 818
  • Corolla 1.3 XLI HB 1994
Re:Fék
« Válasz #859 Dátum: 2013.09.15 13:22:55 »
1. gyors ellenőrzésnek leszedem a dobot, ha tudom... és nagyjából megtisztítom, megnézem darabra megvan e minden. összes rugó/lefogató a helyén stb. mennyire vállas a dob. és hány mm van még a pofákon és nem vált e le róluk a kopó réteg.
Azt még nem tudom, hogy tudom ellenőrizni, hogy szorul e a visszahúzó mechanizmus.
Megvolt az inspekció:
Kerék csapágy OK. Dob lejött magától. (már lötyögött, kicsit kellett azért oda vissza forgatni húzás közben). Rugók a helyükön, állapotuk OK. Az NBK felirat olvasható a pofákon, szóval elég vastag. Por és festék "lemezkék" mindenütt, mert pereg le a rozsdás alaplemezről.
Dob: kb 0.1mm válla van, a surlódó felület körkörösen barázdás, megégve, repedezve nincsen.

Diagnózis: a pofák felfekvő felületei az alap lemezen rozsdásak és nem volt/maradt már hőálló zsír alatta, emiatt eléggé súrlódik.
A jelenséget (hogy kézifék kiengedés után még súrlódott egy darabig) okozhatta ez is de az is lehet, hogy az erőteljes fékezés után ugrott egyet az automata utánállító, vagy pont bekapott egy festék lemezkét a pofa közé. A zörgés nem tudom mi lehetett, de az nem a fékből jött.

Alaposan megpucoltam (féktisztító + fogkefe kombóval.) A dobot is. Sajnos épp nem volt nálam hőálló paszta, délután szétkapom újra és pótlom.

E10-en a hátsó dobokban a pofák cseréjéhez mindenképpen le kell szerelni a kerékagy-csapágy kombót, vagy van annyi hely, anélkül is megoldható a dolog?
Hozzá lehet férni körbe mindenhez.

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Fék
« Válasz #860 Dátum: 2013.09.15 13:24:29 »
Szép munka  :yes:
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

CSiVi

  • Kezdő
  • **
  • Hozzászólások: 41
Re:Fék
« Válasz #861 Dátum: 2013.09.15 15:42:08 »

Alaposan megpucoltam (féktisztító + fogkefe kombóval.) A dobot is.

Csak óvatosan. Ha még gyári a fékbetét, akkor azbeszt tartalmú. Jobb ha nem veszel levegőt, amikor pucolod.  :D

Kalmi

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 818
  • Corolla 1.3 XLI HB 1994
Re:Fék
« Válasz #862 Dátum: 2013.09.15 17:56:56 »
Csak óvatosan. Ha még gyári a fékbetét, akkor azbeszt tartalmú. Jobb ha nem veszel levegőt, amikor pucolod.  :D
Már késő. :)

Kösz, hogy szóltál. Szerencsére nem éreztem azt a szagot, mint ami a M3-as metróból szokott jönni fékezés után.  [rohog]
Amúgy persze, igyekeztem nem venni levegőt és csak felülről szemléltem, ahogy a szél elfújja jobbra a port. A kézmosóvizes vödröt is sűrűn használtam.

Mindkét oldalt kipucoltam és tettem a kis felfekvő felületekre rézpasztát. Tény hogy könnyebben csúszkál így. Visszatekertem egy kicsit az szabályzó "fogaskerekét", hogy könnyebb legyen visszatenni a dobot.
Összeszerelés után beültem és rugdostam a pedált, vártam, hogy majd működni fog az automatikus állítója, de nem kattogott semmi. Aztán rángattam a kézifékkart, na akkor minden visszaengedésnél kattant, kb. 10-15x. aztán abbahagyta.
Megvilágosodtam, hogy az automata állító a kézifékre működik...

Az egy dolog, hogy most újra nyikorog, ha lassan gurolok. :) Ez van. Majd elmúlik. Nem szorul semmi, nem melegszik, majd össze igazodnak a cuccok.
Van egy olyan gond is, hogy a kézifékkar 8-at kattan. A speckó meg 4-7. Lehet, hogy eddig is ilyen volt, nem figyeltem. Így vizsgán bukta lenne, azt is be kell állítanom.

Jól gondolom, hogy ne a dobokban az állító "kerekekkel" csináljam, hadd működjenek automatikus üzemmódban.
Hanem a kézifékkar tövénél a csavarokkal?
« Utoljára szerkesztve: 2013.09.15 18:08:34 írta Kalmi »

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10229
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Fék
« Válasz #863 Dátum: 2013.09.15 17:59:47 »
Szerintem igen, gondolom ott lehet a bovden hosszát állítani  :otlet:

kamikaze

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3324
  • Fuel Fanatic
Re:Fék
« Válasz #864 Dátum: 2013.09.15 22:28:10 »
...

Jól gondolom, hogy ne a dobokban az állító "kerekekkel" csináljam, hadd működjenek automatikus üzemmódban.
Hanem a kézifékkar tövénél a csavarokkal?

üdv Kalmi!
A dobban kell beállitani!
Lényeg, hogy bennt, a kézifékkarnál éppen hogy érintőre legyen hagyva az anya, nem szabad, hogy alaphelyzetben, tehát kiengedett kézifékkarnál feszitse a dobban a kézifékkart. Ha ez megvan, akkor a dobokat úgy kell beállitani a kis fogaskerékkel, hogy a dob még éppen felmenjen a pofáktól és láb/ kézifék húzkodás után kicsit hallhatóan csiszolhatja a dobot a pofa, tehát hozzáérhet, csak arra kell ügyelni, hogy szabadon forogjon pár fordulatot, ne szoruljon meg egyből!
Mindkét dobot hasonlóan be kell lőni és jöhet a két oldal szinkronizálása. Aknából a két kereket egyszerre forgatva a legpontosabb, egy segitő pedig lassan húzza be a kéziféket, így érezni, melyik kerék fog hamarabb. Amikor egyszerre fog, akkor kész! Fékpadon is jó lesz!  ;)
A legalapvetőbb, hogy a dobnak ne legyen válla, mert akkor a jó beállítás szinte kivitelezhetetlen!!  :censored: Ezt szabályzással távolitható el szakszerűen, de durva smirgli és elszántság is sokat segit!  ;)
Úgy érdemes beállitani, hogy max 4 kattanás legyen, de az már fogja a kocsit.  :devil:

Nekem pl a három kattanással sik úton elcsúszik a kerék indulásnál, a négy már fogja minden lejtőn.
Nemszélve arról, hogy a  téli mókázáshoz is elengedhetetlen a jó kézifék.  :devil:

Kalmi

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 818
  • Corolla 1.3 XLI HB 1994
Re:Fék
« Válasz #865 Dátum: 2013.09.15 23:12:52 »
Köszönöm a részletes leírást!

Utólag belegondolva, lehet, hogy a vállaknál összeér és amiatt nyikorog?
Szabályzás helyett mennyire jó ötlet letörni a fékpofa éleit?

A kéziféknek mennyire kell hatásosnak lennie? Úgy értem, hogy mondjuk 50km/h-nál használom (jó állapotú a gumi és száraz aszfalton), akkor blokkolnia kéne a hátsó kereket? Eddig ilyet még nem tapasztaltam, inkább csak mérsékelten lassuli és ahhoz is igencsak erősen kell húzni (persze tudnám jobban is, de kérdés mennyit bír a bovden).

Vagy lehet, hogy nem kéne nyomnii a gombot, csak berántani?  ::)

kamikaze

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3324
  • Fuel Fanatic
Re:Fék
« Válasz #866 Dátum: 2013.09.16 12:50:22 »
üdv!
A vállakat nem szabad letörni, ha smirgli nem segit, akkor szabályzás! Ha már annyira vállas, érdemes lemérni az átmérőt, mert van egy max átmérő érték, amit nem szabad túllépni!!  :nono:

A kéziféket menet közben csak fokozott óvatossággal és forgalommentes helyen ajánlott próbálgatni!!!
50-nél már jól meg lehet pördülni, ha nem vagy észnél! Nem kell ahhoz 50, elég felgyorsulni 30-40-re és sik terepen BENYOMOTT gombbal berántod, amig húz 1-2 méter csíkot, ezt visszanézve látod, hogy melyik kezd el fogni hamarabb, esetleg egyszerre, ha jól van beállitva!  ;)
Fontos, hogy a gombot nyomjad, mert ha beakad nehéz lesz manőverezni, illetve a kormányt biztosan fogd! Ha télen csúszkáltál már, tudod mire számíthatsz!  :devil:
Ha lassan húzod be, csak lassitó hatást érsz el. Toyota bowden birja, de pl F-Astra-nál téptem már el a bowdent, mert öreg volt és korrodált...


link

Fékvizsgálat

Fontos hogy első és hátsó fékberendezéseink közel egyformán fogjanak!
A fékek hatásfokát fékpadon tudjuk ellenőriztetni. Az első kerekek közti fékerő különbség maximum 20% lehet. A gyakorlatban ez annyit tesz, hogy a jobb első kerék 20%-kal jobban vagy kevésbé foghat a bal első keréknél.

Fontos, hogy a hátsó fékek is megfelelő hatásfokkal működnek!
A hátsó kerekek fékerő különbsége 30% lehet maximum. Először lemérik a lábféket és utána a kéziféket (biztonsági és rögzítő féket). A kéziféknek dupla szerepe van a gépkocsiban ezért sokan nem érik miért kell fékerő különbséget mérni, holott csak az a dolga, hogy a gépkocsi ne guruljon el. Azért kell, mert nem csak az a dolga, hogy a gépkocsit rögzítse egy szakadék szélén, hanem ha meghibásodik a lábfékünk, akkor bizony a kézifék segítségével kell megállnunk. A hivatalos neve is tükrözi funkcióját: Rögzítő és biztonsági fék.

A fékvizsgálat során nem csak a fékerő eltérést vizsgálják (elöl - hátul) hanem azt is, hogy mekkora pedálerőnél érjük el az adott fékhatást. Ezzel fény derül arra ha a gépkocsi fékrásegítője hibás, esetleg fékpofáink, féktárcsáink, fékbetétjeink vagy fékdobjaink rossz állapotban vannak. A fékrendszernek úgy kell helytállnia, hogy egy 40 kilós leányzó is könnyedén kezelni tudja és ha kell, akkor blokkolásig tudja taposni a pedált.

A hátsó fékrendszerbe be van építve egy fékerő szabályzó berendezés, ennek szerpere az, hogy ne hagyja megcsúszni a hátsó kerekeket (vagy csak nagyon nagy pedálerőnél). Ha a hátsó kerék megcsúszik a gépkocsi könnyen kifarol, ezért kell csökkenteni a hátsó fékek erejét az elsőkhöz képest, de erről egy külön cikket írhatnánk! Legyen elég annyi, hogy ezt is ellenőrizni kell a fékpadi vizsgálat során!

Vigyázzunk, hogy a fékvizsgálat nem tájékoztat a fékbetétek vastagságáról! Ennek kiderítéséhez megbontás szükséges. Vizsgán nem feltétel a megfelelő fékpofa vastagság, viszont nekünk nem árt tájékozódni!
« Utoljára szerkesztve: 2013.09.16 12:53:31 írta kamikaze »

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22258
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re:Fék
« Válasz #867 Dátum: 2013.09.16 15:02:39 »
üdv!
A vállakat nem szabad letörni, ha smirgli nem segit, akkor szabályzás! Ha már annyira vállas, érdemes lemérni az átmérőt, mert van egy max átmérő érték, amit nem szabad túllépni!!  :nono:

Nem átmérő, Mester!  Az sohasem kopik.  A tárcsavastagság, az a mérvadó.  Minden tárcsának megvan a gyári minimummérete, ez az irányadó az esetleges felszabályzás esetében is.
« Utoljára szerkesztve: 2013.09.16 16:11:18 írta Trotter66 »
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

DonPrego

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 7766
  • A Troll
Re:Fék
« Válasz #868 Dátum: 2013.09.16 15:06:37 »
Nem átmérő, Mester!  Az sohasem kopik.  A tárcsavastagság, az a mérvadó.  Minden tárcsának megvan a gyári minimummérete, ez az irányadó az esetleges felszabályzás esetében is.
Én is néztem hogy valami elírás lesz é. Nem lehet hogy dobra értette, és ha az kopik, akkor a belső átmérője nő?  :tt2:
Aki másnak vermet ás az a Stack Pointer

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22258
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re:Fék
« Válasz #869 Dátum: 2013.09.16 16:09:48 »
Én is néztem hogy valami elírás lesz é. Nem lehet hogy dobra értette, és ha az kopik, akkor a belső átmérője nő?  :tt2:
A dobon váll??  Na az már nem semmi, de megnyugtatlak: az is csere.  Zuglóban a Várna utcában szabályoztak annó dobot nagyüzemben, Zsiguli, Lada, Nagypolák, Trabi, Zsuk, Nysa és társain.

Ha dobról beszélünk, akkor valóban a szabályzást követően megnő a belső átmérő. Kérdés, hogy a munkahenger karmantyúja elviseli-e.
jellemzően igen, habár láttam már kifordult karmantyús munkahengert egy eldeformálódott kisteher-talán ZUK volt - első dobjánál.  Balesetes volt és a roncson példálóztak annó, amikor tanultam az ilyeneket, még az őskorban.  Állítólag nyomott egy satut az user az ütközés előtt, az agyonszabályzott dob, meg nem viselte el, eldeformálódott - mondjuk az igaz, hogy a kerék megragadt  :devil:, de a nózája még turcsibb lett.  :whistling:

Egyébként tutira a hátsókra írta, az meg dob tudtommal.  :hug:
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.