Szerző Téma: Fék  (Megtekintve 352786 alkalommal)

0 Felhasználó és 2 vendég van a témában

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Fék
« Válasz #420 Dátum: 2008.10.18 20:44:05 »
Ezt vágom, és a hogy írtam magam is gyakran használom a kéziféket, de azt továbbra sem tudom, hogy milyen kárt okoz a féknek, ha mégis azon ácsorgok, azaz milyen többlet költséggel számolhatok mondjuk 100.000 km-re vetítve?

Fékhengerek. Gyakorló öregautó-tulajok jól tudják, általában már túl némi keserű tapasztalaton, hogy ha kedves neked pl. a főfékhengered (ami nem kétforintos alkatrész) élettartama, akkor minél kevesebbet tartsd a kocsit álló helyzetben benyomott fékkel. Nekem is kellett már cserélnem a Camryben, azóta figyelek rá, hogy minél gyakrabban használjam inkább a kéziféket.

('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Misi

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12329
    • Vissza a szürke hétköznapokhoz
Re: Fék
« Válasz #421 Dátum: 2008.10.18 20:48:58 »
Ok, kb. mennyi élettartambeli különbséget okoz egy lámpánál fékenállós és egy kézifékes használat?
Mennyi évvel/km-el kell hamarabb cserélni?
És: Milyen plusz költséget okoz egy elhasználódott kézifék?

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Fék
« Válasz #422 Dátum: 2008.10.18 20:56:10 »
Ok, kb. mennyi élettartambeli különbséget okoz egy lámpánál fékenállós és egy kézifékes használat?
Mennyi évvel/km-el kell hamarabb cserélni?
És: Milyen plusz költséget okoz egy elhasználódott kézifék?

Azt te is jól tudod, hogy pontos számot mondani nem lehet. De azért belemennék egy becslésbe. Biztos, hogy évekkel előbb kell mondjuk főfékhengert cserélni/felújítani egy olyan autóban, amiben rendszeresen a féken állnak álló helyzetben, mint egy olyanban, amiben ilyenkor a kéziféket használják.

A kéziféknél ellenben a behúzott állapotban tartás nem okoz semmilyen kopást, öregedést.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Fék
« Válasz #423 Dátum: 2008.10.18 20:57:24 »
Az meg, hogy a fékpofát bovden vagy olaj nyomja a tárcsához, szerintem nem változtat az élettartamán. 4 fék viszont kisebb erőfeszítéssel tart állva egy kocsit, mint kettő.

Érdekesség, hogy a Volvomban hátul külön dobfék van a kéziféknek.

Hátul is tárcsafékkel szerelt autók esetében ez a jellemző megoldás.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Misi

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12329
    • Vissza a szürke hétköznapokhoz
Re: Fék
« Válasz #424 Dátum: 2008.10.18 21:11:13 »
Ok, kb. mennyi élettartambeli különbséget okoz egy lámpánál fékenállós és egy kézifékes használat?
Mennyi évvel/km-el kell hamarabb cserélni?
És: Milyen plusz költséget okoz egy elhasználódott kézifék?

Azt te is jól tudod, hogy pontos számot mondani nem lehet. De azért belemennék egy becslésbe. Biztos, hogy évekkel előbb kell mondjuk főfékhengert cserélni/felújítani egy olyan autóban, amiben rendszeresen a féken állnak álló helyzetben, mint egy olyanban, amiben ilyenkor a kéziféket használják.

A kéziféknél ellenben a behúzott állapotban tartás nem okoz semmilyen kopást, öregedést.

No nekem ez a gondom, hogy becslés..
Magyarán, ha annyi gondot okozna a fenti dolog, akkor biztos, hogy nem csak becsülni lehetne a gyakoriságát.
Szóval szerintem ilyen okból felesleges spórolni rajta.
Legalábbis én nem fogok...

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 26316
Re: Fék
« Válasz #425 Dátum: 2008.10.18 21:36:26 »
1. No nekem ez a gondom, hogy becslés..
2. Magyarán, ha annyi gondot okozna a fenti dolog, akkor biztos, hogy nem csak becsülni lehetne a gyakoriságát.
3. Szóval szerintem ilyen okból felesleges spórolni rajta.
4. Legalábbis én nem fogok...
1. Autózás témában nem sok dologról lehet egzaktan megmondani, hogy mennyit spórolsz vele, mivel az autók is különböznek, az alkatrészek is, meg a használóik is. Ilyen alapon akkor ne spórolj semmivel se... Egyébként szavaidból erősen azt veszem ki, hogy nem hiszel az egészben. Akkor meg miért nem ezt mondod? Azért azt elhiszed, hogy ha behúzott kézifékkel, tetőcsomagtartóval, leengedett ablakkal, az összes elektromos fogyasztót bekapcsolva mész, többet fog enni a kocsid?  :1eye:
2. Egyrészt sok kicsi sokra megy. Másrészt meg tudnád pontosan mondani, hogy mennyi felesleges költséget okoz az országnak, hogy nincs még teljesen kész az M0? Nem, akkor ezek szerint nem lehet jelentős, ha csak becsülni lehet...
3. Akkor fogd úgy fel, hogy a környezetet kíméled, ha később cserélnek emiatt akár fékfolyadékot(!), akár komolyabb alkatrészt.
4. Rendben, de ez kicsit a volt/nem volt rajta sapka esete.
music     

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 26316
Re: Fék
« Válasz #426 Dátum: 2008.10.18 21:39:41 »
Annyit azért biztosan lehet tudni, hogy mennyibe kerül cserélni egy kézifékbowdent, meg egy főfékhengert. A különbség kb. egy nulla. (Az összeg végén.)
music     

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Fék
« Válasz #427 Dátum: 2008.10.18 21:44:15 »
Ok, kb. mennyi élettartambeli különbséget okoz egy lámpánál fékenállós és egy kézifékes használat?
Mennyi évvel/km-el kell hamarabb cserélni?
És: Milyen plusz költséget okoz egy elhasználódott kézifék?

Azt te is jól tudod, hogy pontos számot mondani nem lehet. De azért belemennék egy becslésbe. Biztos, hogy évekkel előbb kell mondjuk főfékhengert cserélni/felújítani egy olyan autóban, amiben rendszeresen a féken állnak álló helyzetben, mint egy olyanban, amiben ilyenkor a kéziféket használják.

A kéziféknél ellenben a behúzott állapotban tartás nem okoz semmilyen kopást, öregedést.

No nekem ez a gondom, hogy becslés..
Magyarán, ha annyi gondot okozna a fenti dolog, akkor biztos, hogy nem csak becsülni lehetne a gyakoriságát.
Szóval szerintem ilyen okból felesleges spórolni rajta.
Legalábbis én nem fogok...

Nekem ez elég érdekes gondolatmenet, mert nyilvánvalóan egy csomó alkatrész esetében csak becsülni lehet az élettartamot, másrészt tény, hogy a használat ezt nagyban befolyásolja. Szerintem nagyon nem mindegy, hogy 200 vagy 300 ezer km után kell pl. főfékhengert cserélni. Zénóka autója jól illusztrálja, hogy a kíméletes használatot az extremitásokig fokozva az alkatrészek élettartama is korábban lehetetlennek tartott mértékben kitolható! OK, az ő esete nyilván szélsőség, és valahol meg kell húzni a határt "az autó van értem, avagy fordítva" skálán - de nem hinném, hogy logikus dolog lenne pusztán csak amiatt nem spórolni egy alkatrész használatán (holott ez komfort-mínusz nélkül megtehető!), mert nem tudom számszerűsíteni, hogy ezzel mennyit spórolok  ::) ... dehát, te tudod.
« Utoljára szerkesztve: 2008.10.18 21:46:55 írta Palaczk »
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Fék
« Válasz #428 Dátum: 2008.10.18 21:53:54 »
3. Akkor fogd úgy fel, hogy a környezetet kíméled, ha később cserélnek emiatt akár fékfolyadékot(!), akár komolyabb alkatrészt.

Mondjuk pont a fékfolyadék elöregedését nem befolyásolja, hogy álló helyzetben a féken állva, vagy kézifékkel rögzíted-e a kocsit - de ezt csak a pontosság kedvéért jegyeztem meg, amúgy a mondanivalód lényegével láthatóan egyetértek. Ha kényelmetlenség nélkül megtehető, hogy kíméljünk egy alkatrész-rendszert (!), akkor miért ne tennénk meg?
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 26316
Re: Fék
« Válasz #429 Dátum: 2008.10.18 22:00:55 »
Mondjuk pont a fékfolyadék elöregedését nem befolyásolja, hogy álló helyzetben a féken állva, vagy kézifékkel rögzíted-e a kocsit
Valahol minden használat öregíti.
music     

Misi

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12329
    • Vissza a szürke hétköznapokhoz
Re: Fék
« Válasz #430 Dátum: 2008.10.18 22:14:21 »
1. No nekem ez a gondom, hogy becslés..
2. Magyarán, ha annyi gondot okozna a fenti dolog, akkor biztos, hogy nem csak becsülni lehetne a gyakoriságát.
3. Szóval szerintem ilyen okból felesleges spórolni rajta.
4. Legalábbis én nem fogok...
1. Autózás témában nem sok dologról lehet egzaktan megmondani, hogy mennyit spórolsz vele, mivel az autók is különböznek, az alkatrészek is, meg a használóik is. Ilyen alapon akkor ne spórolj semmivel se... Egyébként szavaidból erősen azt veszem ki, hogy nem hiszel az egészben. Akkor meg miért nem ezt mondod? Azért azt elhiszed, hogy ha behúzott kézifékkel, tetőcsomagtartóval, leengedett ablakkal, az összes elektromos fogyasztót bekapcsolva mész, többet fog enni a kocsid?  :1eye:
2. Egyrészt sok kicsi sokra megy. Másrészt meg tudnád pontosan mondani, hogy mennyi felesleges költséget okoz az országnak, hogy nincs még teljesen kész az M0? Nem, akkor ezek szerint nem lehet jelentős, ha csak becsülni lehet...
3. Akkor fogd úgy fel, hogy a környezetet kíméled, ha később cserélnek emiatt akár fékfolyadékot(!), akár komolyabb alkatrészt.
4. Rendben, de ez kicsit a volt/nem volt rajta sapka esete.


1., Sok dologról lehet tudni, hogy mennyit lehet megtakarítani vele: sebesség kontra üzemanyag, diófa kontra új karosszéria elemek. Ezeken spórolok is. De nem fogok azért kevesebbet állni a féken, vagy ritkábban ablakot törölni, lámpát kapcsolni, rádiót hallgatni, mert majd sok százezer km múlva (de legyen csak kétszázezer), majd spórolhatok 37635 forintot.
Egyrészt céges kocsin kívül még nem használtam egy autót kétszázezer km-en át (100 fórumozóból vajon mennyi tett így?), másrészt a kocsi azért van. hogy használjam. A féket is.
2., Ja, sok kicsi, sokra megy. De mennyi ez a fékes kicsi? Nagyon kicsi, vagy csak kevésbé? Őszinte leszek, engem nem érdekel. Nem vagyok milliomos, vagy ilyesmi, egyszerűen csak úgy gondolom, hogy az autó azért van, hogy használjam.
3., Palaczk ép most írta az Avensis topicban, hogy 60ezernél nem akarták kicserélni a fékfolyadékot, mert a szerviz szerint még nem kellett. De ő ragaszkodott hozzá. Pedig leírta, hogy spórol a féken álláson. De így akkor minek?
4., Részemről továbbra sem látom bizonyítottnak, hogy bármit is spórolnánk a dolgon. És végig ezt is mondtam, ezért nem ül a sapkás példa.                              
Szerintem.

Nem nagyon látom értelmét ennek a vitának. Angyalszárnyakról beszélgetünk...

Misi

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12329
    • Vissza a szürke hétköznapokhoz
Re: Fék
« Válasz #431 Dátum: 2008.10.18 22:18:29 »
3. Akkor fogd úgy fel, hogy a környezetet kíméled, ha később cserélnek emiatt akár fékfolyadékot(!), akár komolyabb alkatrészt.

Mondjuk pont a fékfolyadék elöregedését nem befolyásolja, hogy álló helyzetben a féken állva, vagy kézifékkel rögzíted-e a kocsit - de ezt csak a pontosság kedvéért jegyeztem meg, amúgy a mondanivalód lényegével láthatóan egyetértek. Ha kényelmetlenség nélkül megtehető, hogy kíméljünk egy alkatrész-rendszert (!), akkor miért ne tennénk meg?

No tessék, még egyel kevesebb dolog, amin spórolunk így.

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Fék
« Válasz #432 Dátum: 2008.10.18 22:25:31 »
3. Akkor fogd úgy fel, hogy a környezetet kíméled, ha később cserélnek emiatt akár fékfolyadékot(!), akár komolyabb alkatrészt.

Mondjuk pont a fékfolyadék elöregedését nem befolyásolja, hogy álló helyzetben a féken állva, vagy kézifékkel rögzíted-e a kocsit - de ezt csak a pontosság kedvéért jegyeztem meg, amúgy a mondanivalód lényegével láthatóan egyetértek. Ha kényelmetlenség nélkül megtehető, hogy kíméljünk egy alkatrész-rendszert (!), akkor miért ne tennénk meg?

No tessék, még egyel kevesebb dolog, amin spórolunk így.

Bocs, én nem is írtam, hogy a fékfolyadékkal lenne a gond. Leírtam egyértelműen, hogy a fő- és a munkahengereket veszed igénybe, ha álló helyzetben nyomva tartod a féket. Az viszont tuti, hogy ezek előbb fognak tönkremenni, ha így fékezel ahelyett, hogy a kéziféket használnád. Ráadásul szvsz kényelmetlenebb is folyton taposni a pedált, tehát anyagilag is káros a dolog, meg kényelmileg is. Na, ennyi röviden, tényleg nem akarom túlragozni.

Ami a másik topikban említett fékfolyadék-cserét illeti - egyrészt szvsz nincs köze ehhez a kérdéshez; másrészt szerinted nem indokolt dolog kicserélni egy négy éves fékfolyadékot?
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Misi

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12329
    • Vissza a szürke hétköznapokhoz
Re: Fék
« Válasz #433 Dátum: 2008.10.18 22:43:57 »
Akkor összefoglalnám röviden:

1., Az esetek 90%-ban behúzom a kéziféket lámpánál. Sok százezer km óta.
2., Az eddigieket nem azért írtam, mert úgy gondoltam, olyasmire akar music, majd Te rávenni, amit nem akarok csinálni, hanem azért mert véleményem szerint azzal, hogy nem állunk a féken lámpánál, egyébvárakozásnál, jelentéktelen összeget spórolunk. És ez sincs bizonyítva. Ahogy már írtam, szerencsésebb hivatkozás, a mögöttünk álló szeme világának kímélése...


Palaczk, nem mondtam, hogy szerinted a fékfolyadékkal lenne gond. music mondta, amit Te cáfoltál. Erre írtam. Fogalmam sincs, hogy a fékfolyadéknak jó e, ha 4 után ki van cserélve vagy nincs. Nem is érdekel. De ha 4 évente úgy is ki kell cserélni (erről miért nem tud a szerelő), akkor miért óvjuk a nemfékenállással? Ugyanez igaz lehet az egyéb amúgy is cserélendő alkatrész óvásával is. (Most jön majd az, hogy nem mindegy, hogy mennyi időnként kell cserélni....)

Az egészbe azért kezdtem bele, mert az Avensis topicban music nagyon kategorikusan kijelentette, hogy nagyon sokba kerül a sok fékhasználat. Ezt én nem láttam igazoltnak.
Most sem látom.

Részemről ezzel a dolognak vége.

"Néhány ember, ha szembesül a tényekkel, folyton azt kérdezgeti: miért. Néhányan, ha álmodnak valamiről, ami sosem volt, folyton ezt kérdezgetik: miért nem.
Néhány embernek azonban dolgoznia kell, és nem érnek rá hülyeségeket kérdezgetni."
- George Carlin
 :devil: :devil: :devil:

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Fék
« Válasz #434 Dátum: 2008.10.18 22:52:44 »
Egy autónál 200-300 ezer km-nél már nemcsak fékmunkahengert kell majd cserélni, hanem sokminden mást is.

A fékolaj ha jól tudom 2000 ft körüli összeg a Corollába, amit elég 60.000 km-ént cserélni. Ezen egyszerűen nincs mit spórolni.

Sokkal több járulékos költséges csinál a piszkos légszűrő, vagy a régen cserélt olaj vagy a túl sűrű olaj. Pl. a 0W-40-es olajjal használva a VVTI motort 1L-el kevesebbet iszik mint 10W-40-el (amilyen az enyémben is van).

Hosszútávon ezen érdemes spórolni de a fékek és más kopó piszkolódó alkatrszeket ill. az olajat  én rendszerint a gyári előírásnál is gyakrabban cseréltetem. Vagy a gumikat.
Pl. légszűrőt, pollenszűrőt, olajat évente és lehetőleg egyszerre. Fékbetéteket még nem kellett cserélnem a gyáriak vannak benne így 70.000 km felé. :)

De pl. fékezésnél fékezek ahogy a helyzet kívánja, nem fogok finoman fékezni a későbbi csere miatt, annyit nem ér az egész. Ráadásul ha fékezni kell, akkor szerintem nincs lehetőség a finomkodásra fékezni kell és kész vagy megállni. Nehogy esetleg valaki emiatt az óvatos spórolós fékezés miatt menjen bele az előtte állóba.

Nade tisztázzuk már, hogy nem menet közbeni fékezésről beszélünk, hanem arról, hogy amikor ÁLLSZ egy helyben, akkor a lábfékkel tartod-e rögzítve az autót, vagy a kézifékkel  :whistling: ...

Naná, hogy egyébként meg úgy kell fékezni, ahogy a forgalmi helyzet megkívánja. De ezt is lehet sokféleképpen csinálni, lehet a féket finoman kezelni (és/vagy kiegészíteni a motorfékkel), és ezzel NAGY mértékben lehet befolyásolni pl. a fékbetétek, tárcsák élettartamát. Azt ne mondja nekem senki, hogy nem számít, hogy teszem azt 100 ezer km alatt kétszer kell fékbetétet cserélni, vagy csak egyszer. Ekkora különbségeket simán okozhat a vezetési (konkrétan fékezési) stílus, sőt.

Én azt tanultam jóapámtól (ő meg anno egy öreg profi hivatali sofőrtől), hogy úgy kell fékezni lehetőség szerint (!), hogy az autó (és benne az utasok) minél kevésbé bólintson, megálláskor fokozatosan lassuljon le, minél kevésbé lehessen észrevenni az átmenetet gurulás és megállás között. Ezt a módszert alkalmazom is, amikor csak lehet (vészfékezéskor nyilván nem!). Így vezettem le eddig kb. félmillió km-t, és még nem rohantam bele senkibe ;) ... pedig amúgy általában nem megyek éppen lassan, ahogy azt itt már jópárszor bevallottam. Viszont a Camrymben 220 ezer km alatt csak egyszer kellett fékbetéteket cserélni, a Carinában pedig egyszer sem azalatt a 90 ezer km alatt, amíg nálunk volt - pedig nem voltak újak, mikor megvettük az autót, mégis még kb. 5 mm vastag fékbetétekkel adtuk át a mostani tulajának.

Ha ez valaki szerint mindegy, hát... lelke rajta :)
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )