Volt nemrégiben egy nagyon érdekes fékteszt az AB-ben , melynek során egy rakás különféle kategóriájú autó fékjeit próbálták , mégpedig úgy , hogy a szokásosnál nagyobb igénybevételnek tették ki õket . A szokásos tesztben , ugye , csak a 100-0 fékutat mérik . Most ehhez hozzájött a 130-0 fékút is , méghozzá maximálisan megterhelt autóval , és ezen belül sem akárhogyan : TÍZSZER egymás után fékezték 130-ról állóra a kocsikat , hogy kipróbálják , mennyire érzékeny a fékrendszerük a "fading" , azaz a felmelegedés miatti fékhatás-csökkenés jelenségére . Mit mondjak , némelyik kocsinál nagyon ijesztõ eredmények jöttek ki :shock: ... Toyota amúgy nem volt köztük , de azért a dolog így is tanulságos ! Következzenek tehát az értékek ... négy szám : 100-0 hideg fékkel , 100-0 meleg fékkel , 130-0 full megterhelve hideg fékkel , 130-0 full megterhelve a tizedik alkalommal . Mérések száraz aszfalton történtek , a sorrendet az a bizonyos , tizedik 130-0 fékezés hosszúsága határozza meg . Ezt figyeljétek ...
1. BMW 550i : 100-0 36.7/37.1 m , 130-0 62.5/63.5 m
2. Audi Q7 4.2 : 37.1/39.4 , 63.4/69.1
3. Citroen C1 HDI : 40.6/42.3 , 70.1/73.2
4. Ford S-Max 2.0 TDCi : 38.6/39.5 , 65.9/74.0
5. Peugeot 207 110 : 38.3/40.5 , 66.0/74.3
6. Mercedes Sprinter 315 CDI (!) : 42.6/43.6 , 70.9/75.2 (mindezt másfél tonnával megpakolva , tehát VÉGRE tudnak normális féket szerelni a jellemzõen száguldozó kisáruszállítókba is!)
7. VW Caddy Life 1.9 TDI : 41.1/44.5 , 70.6/75.9
8. Opel Astra 1.8 : 39.1/40.4 , 67.3/76.4
9. Dacia Logan 1.4 (!) : 41.4/42.1 , 71.3/77.4 (ennyit számít a jó gumi! A Logannek korábbi teszten , vacak román gumival , 100-ról majd 10 m-rel hosszabb fékutat mértek!)
10. VW T5 Multivan 2.5 TDI : 41.9/43.3 , 71.7/78.0
...és most jön a para...
11. Suzuki Grand Vitara 1.5 DDiS : 40.2/42.9 , 70.9/85.2
12. Hyundai Terracan 2.9 CRDi : 43.8/43.3 , 72.3/92.2
13. Honda Accord Tourer 2.4 : 37.7/40.2 , 65.5/99.9 :szomoru:
14. Mitsubishi L200 2.5 DI-D : 47.1/53.1 , 79.1/113.5 :shock:
15. Jeep Commander 5.7 V8 : 41.4/44.7 , 76.7/148.8 :mivan: (...na ennyit az amerikai autók fékjérõl , ez az amirõl a múltkor is írtam , és ez egy vadonat új típus!!!)
A különbségek jobb átérzéséhez tudni kell , hogy egy 3 m-rel hosszabb fékút annyit jelent , hogy amikor az egyik kocsi áll , a hosszabb fékutas még 30 kmh-val megy . Plusz 5 m fékútnál ez már 40 kmh , plusz 10 méternél kábé 55 , plusz 15-nél kábé 65 . Gondolom , mindehhez nem is kell kommentár ...
Még néhány érdekes szám , a fékek fejlõdésérõl : 1930-ban , az akkor e téren nagyon jónak számító Mercedes Nürburg típus 85 méteren állt meg 100-as tempóról . Egy 1950-es átlagautónak , az Opel Olympiának 75 méterre volt szüksége ehhez . 1970-ben egy akkori sportkupé , a Ford Capri 69 méteren állt meg . 1980-ban a négy tárcsafékkel és ABS-el ellátott , akkor csúcs-tech Mercedes S-Klassénak (W126) már elég volt 49 méter . 1997-ben egy full átlag Golf IV-es viszont már 41 méteren megállt . Hát ja , ez bizony látványos fejlõdés !