Gondoltam, írok egy kis beszámolót a fogyasztásról az eltelt 10 nap (nyaralás) tükrében, elvégre ez volt az első olyan alkalom, amikor minden tekintetben kihasználtuk az autót.
Üzemanyag: Indulás előtt a szokásos helyi Lukoil 95-ös benzin. Hazaút előtt tankoltam Siófokon, de már OMV Maxxmotion 95-öst.
Körülmények: 3 felnőtt, 1 gyerek, csomagtartó fullon pakolva, klíma végéi használatban (23 fokra állítva), hőmérséklet 28-31 Celsius
Útvonal: Békéscsaba-Siófok (44-M5-52-62-7). Helyben (Siófok), 2x Siófok-Veszprém (7-710-72-8), valamint Siófok-Fonyód (7.sz. út)
Forgalmi viszonyok: Utazáskor moderált forgalom, jellemző volt a kamion forgalom, valamint a mezőgazdasági gépek a főutakon
Utazó tempó: óra szerinti 105-110km/h, autópályán 130km/h
Pihenő: nem volt
Odafelé adatok:
Távolság 282km (de ez még csak Siófokig, a szállásig még 9km-t mentünk)
Átlagsebesség (csak odafelé úton): 79,7km/h
Átlagfogyasztás (csak odafelé úton): 6,2 l/100km
Menetidő (csak odafelé úton): 3:41 (h:min)
Tankolás: (ebben benne volt már a 2x veszprémi út, és a fonyódi is, valamint a helyben kocsikázás) szűk 42 liter
Teljes tank átlaga: 6,5/6,69 (OBD/mért adat)
Teljes tankra vetített átlagsebesség: 55km/h
Hazafelé (és itt szakadt le az állam, mert a körülmények gyakorlatilag változatlanok voltak, leszámítva a még sűrűbb kamionforgalmat):
Távolság: 290,75 km
Menetidő: 3:47 (h:min)
Átlagfogyasztás: 5,6 l/100kmÁtlagsebesség: 74,5 km/hTankolás: még nem volt, mert bő 2/3-aig van a tank.
A kivastagított érték, főleg a fogyasztás szerintem félelmetesen jó adat. A kamionok okozta hullámzó utazó sebesség (illetve a tökölés) kompenzálva lett a dinamikus, nem egyszer padlógáza előzésekkel (jellemzően 4-5000 fordulat között elváltva, vmax=140km/h gps szerint).
Érdekes, hogy a 70-es átlagsebességhez majdnem Kecskemétig kellett eljutnom, hogy átlépjem, a 44-esen már szépen, egyenletesen tudtam tartani az utazótempót (105-110) és növekedett az átlagsebességem is.
Jó érzés, ahogy így terhelten is 3.-ban odalépek az 1ZZ-nek és dinamikusan megindul. Érzem benne, hogy van tartalék, főleg 3500 felett csal mosolyt az arcomra. Nem sportautó, de elég az, amit tud és minden előzést - józan ésszel kivitelezve - megfelelő biztonsági tartalékkal be tudok fejezni. El tudom, képzelni, hogy a D4-es benzin motor plusz 20 lóereje mit hoz ki ebből az 1300kg-ból...
A fogyasztás számomra csúcs. Kb 6,2-6,4 közé vártam, mint az odafelé vezető úton is, ehelyett 5,6 lett, sőt, Békécsabaán az első forgalmi jelzőlámpa piros jelzéséhez érve 5,5-re csökkent és 74,0-ra az átlagsebesség. Mondtam is Jucimnak, hogy ez a kocsi "hülye", teljesen abszurd egy ilyen méretű motortól, autótól terheléstől. Elképzelhető, hogy ebben valamennyire a Maxxmotionnak is szerep volna? Nem tudom. Az is nagyon sokat számított, hogy amikor csak tudtam, motorfékeztem, illetve gurultam üresben.
Menet közben a rugózás iszonyú komfortos, nem pattog, kirugózik minden hullámot, egyenetlenséget, de mégsem kelt az emberben émelygést a himbálózás. Nagyon jó futóműve van, igaz, az állapota is hibátlan. Hamár futómű, akkor a gumikról is pár szót:
Good Year Efficient Grip Performance a gyári 195/60R15 méretben. Egyszerűen fenomenálisak! Tapad kanyarban, fékezésközben, de mégis nagyon üzemanyagtakarékos és vizen is kiválóak az értékei (
Auto Bild aktuális számában az eco-gumik teszjében a Continentallal párban
tesztgyőztes rendkívül kiegyensúlyozottan magas teljesítménye miatt minden vizsgált szituációban - maximálisan alá tudom támasztani saját tapasztalat alapján is)
Említettem, hogy az új kuplungot és első fékszettet pár hete már beszereztem, de időhiány miatt sajnos még nem lett beszerelve. Meglepő, ha azt mondom, nem nagyon hiányoltam? Teljesen az az érzésem, hogy az egész autó egyszerűen addig megy, amíg fizikailag ez lehetséges. A kopott kuplung sem okozott problémát, sőt, gyors, sportos váltásoknál kifejezetten simán működött. Azért feleségem megjegyezte az egyik induláskor, amikor álltam ki az udvarról, hogy az első kerék eléggé remeg, no, EZ a(z egyik) jele a kopott kuplungnak, de menet közben nem csúszott, nem szaglott, semmi.
A fék hirtelen fékezésnél ugyan rázott, de a fékhatás minden esetben határozott és érzetre biztonságos volt. Megfigyeltem ma reggel, hogy a tárcsák olyan fényesek, mintha lakkozva lenne a felületük. Volt, hogy bele kellett taposni a fékbe rendesen.
A váltó a motor mellett a másik kedvencem.
A klíma is észrevétlenül, de mégis hatékonyan tette a dolgát, mind az elöl, mind a hátul utazók számára megfelelő mennyiségű és minőségű levegőt juttatott. Sem légúti, sem szemet érintő problémáink nem voltak.
A csomagtartó batár! Szabályos alakú és jól pakolható. Teljesen megteltünk, egyéb dolgokat már csak a szó szoros értelmében LEGÓZVA tudtunk volna betenni az autóba. Anyukám jobb hátul is kényelmesen ült, mellette a fiam gyerekülésben. EZ az, amit a szedánnal képtelenség lett volna ugyanezen a kénylemi szinten elcipelni.
Azt hiszem, most az autó bizonyított és közelebb került hozzám, egészen közel ahhoz a helyhez, ahol a Corollám még mindig van a szívemben.
A nyaralást egy dolog árnyékolja be, méghozzá, hogy ez az év sem telik el trafipax-bírság nélkül. Kaptunk egy 30.000-es csekket, mert odafelé, az 52-es úton Kecskeméttől nem messze lefotóztak 117km/h-val (és még 2db képen 116, illetve 114km/h-val), ahogy éppen előzök egy Swiftet. A pech a dologban az volt, hogy pusztán csak az előzés idejére gyorsítottam a tiltott zónába (90km/h a megengedett), majd rögtön vissza is lassítottam az utazó tempóra, ami a limit alá esik. Sajnos ez az előzés pont egy olyan helyre esett, ahol kint álltak a mérővel. A 3db képen időrendi sorrendben világosan látszik a sebességem csökkentése az előzés alatt, de ezt megfellebbezni nem biztos, hogy érdemes. Az Torque PRO-val készített teljes útvonal ábrázolásom is csak ott mutat magas sebességet (a térképen pontszerűen), ahol előztem, egyébiránt nem. Ez pech... Mondjuk, innen is látszik, hogy a jó fogyasztási adataimhoz egyáltalán nem megyek lassan... Mi lenne, ha tényleg csak 90-nel mennék???
A nyaralás alatt egyébként 3 karbantarást végeztem el, egyet a már ismert szelepfedél csavar eltörése miatt a Veszprémi Toyota márkakereskedés. Továbbá, kicseréltem az egyik H7-es izzófoglalatot, erről képek is vannak, valamint szétszedtem a vezető oldali ajtót és WD40-nel befúlytam az ablakemelő mechanikát, mert kissé nehézkesnek tűnt a mozgása. Halkabb és simább lett, alig ránt a nyitott ajtón, amikor megnyomom a gombot.
Motorolaj jelenleg a nívón a felétől hajszálnyit feljebb van, majd veszek 1 liter Eneos Premium hyper 5W-30-at, de inkább lecseréltetem az egészet, mert bizony januári szervíz óta megfutotta az autó a 10.000km-t.
Talán nem vagyok túl elfogult a leírtak alapján, ha azt mondom, hogy egy 4 hónap hijján 13 éves autótól mindez nagyon becsülendő és messze nem általános.
Fényképeim lesznek, de még a fotósmasinán vannak...