135-tel?
Az óra szerinti 135 km/h az 128-129 valós.
Az én T22 D-4D-mben nincs tempomat, de általában egyenletes sebességet igyekszem tartani.
Az alábbi paraméterek óra szerinti sebességhez tartoznak, sík autópálya, nyári gumival (gyári méret) klíma nélkül, közepesen megterhelt autóval, manuális, 5 fokozatú váltóval:
- 120 km/h: 5 l alatt egy lehelettel, legyen 5.0
- 130 km/h: 5,5-5.6
- 140 km/h: 6,2-6,3
- 150-155 km/h: 7,0-7,5, de ez bizonytalan, mert sosem lehet tartósan akkora sebességgel menni, túl sokszor kell lassítani, azután kigyorsítani
Figyelem! Ezek odafigyeléssel kitartott, tartós, 1-200 km-en állandó tempós "mérések", amik sosem voltak visszatankolással ellenőrizve, csak a fed. comp. avg. adataiból számoltam, de a fed.comp. csalását már nagyon jól ismerem, mert az összes tankolásomkor felírom a kapott valós átlagot, a használat körülményeit, és BC által becsült fogyasztási adatokat.
Ezek az adatok nyáron klímahasználat mellett 0,4-0,6 l-rel magasabbak. Az én téligumim (Pirelli Winter Snowcontrol) nagyjából szintén 0,5 l-t emel a fogyasztáson, amiből a téli hideg miatti túlfogyasztást már kiszűrtem.
Ebből kiindulva egyáltalán nem lehetetlen, hogy az óra szerint 135 km/h-t tartva 6 liter alatti érték jöjjön ki, de oda kell figyelni rendesen az egyenletes tempóra. 6 fokozatú váltó esetében akár még kevesebb is.
Az automata váltó plusz fogyasztása tartott 135 km/h-nál nem tudom mekkora. Nem néztem utána, de ha nem Toyota automatájánál is alkalmazzák azt az egyszerű trükköt, hogy állandó sebesség esetén a konverter lamelláit (kerekeit) fizikailag összezárják, akkor az összezárt motor váltó kapcsolaton és a szintén fixre zárt overdrive fokozatban a motor és a kerekek között is fix lesz a kapcsolat, pont mint egy manuálisnál. Persze az automata a olajos vezérlése és a nagyobb olajtöltet miatt ekkor is végez plusz munkát, de itt a veszteségnek már korántsem kellene olyan nagy mértékben jelentkeznie, mint amikor a konvertert összezárás nélkül, folyamatos olajnyírással dolgozik.
Ha valaki pumpája a gézpedált vagy nem sík úton közlekedik, tempomatot használ, de a folyamatos széllökések miatt változik az autó állandó sebességhez tartozó nyomatékigénye, akkor ez az összezárás nem, vagy csak időlegesen fog megtörténni és jelentkezik a túlfogyasztás.
Ezzel kapcsolatban egyébként kíváncsi lennék a véleményetekre, illetve a konkrét infókra, tapasztalatokra.
Üdv:
BF