Imént volt alkalmam közvetlenül a Yarisból átülve vezetni G-Astrát. Hát, ...
Gondolom, ez egy Classic volt a lengyel gyártásból. Ezek sokkal "fapadosabbak" érzetre, mint a németek, pl. enjoy széria, azok már teljesen ízlésesek voltak kívül, belül. (ha beértem a munkahelyemre folytatom...
...szóval, igen komoly összeszerelésbeli különbségek adódtak a G Astra vonatkozásában attól függően, hogy hol gyártották. Ez a történet még az F Astra idejébe nyúlik vissza, amikor párhuzamosan a németekkel Szentgothárdon is összeszerelték az Astrákat. Nekünk "hazai" Astránk volt és mikor ismerős hazajött Németországból egy "német" F Astrával, összehasonlítottuk, és meglepő pontatlanságokat fedeztünk fel a némethez képest. Nem mondanám, hogy bármi megbízhatatlanabbul működött volna a mienkben, de az egyes műanyagok illesztései meg sem közelítették a német kocsiét (pl. a visszapillantó állító kar körüli műanyag elem a mienkben új kora óta csálén állt, a kesztyűtartó pedig lötyögött, szemben a másik "katonás fegyelmével". Műszakilag semmi különbséget nem érzékeltünk, csak az összeszerelés minőségére korlátozódtak az észrevételeink.
Továbblépve, a G Astrát szerencsére már csak No.-ban gyártották, kivéve a most is futó Classic sorozatot, amit ugye már említettem, hogy Lengyelo.-ban.
Amikor anno 2005-ben megvettük a G Astrát (
ezt) 88.000km-rel, nagyon megkímélt állapotban No-ból behozva ex-céges autóként (Egy öltönyös emberke vezethette, aki egyszer nem gyújtott rá bent a kocsiban, semmi kopás nem volt az utastér elemein, se a kormányon, se a váltón. Lényeg, hogy 2008 szeptemberben adtuk el 148.000km-rel és semmi zörgés nem volt benne, valóban egy jól összerakott konstrukció. A szervizen és a gázolajon kívül semmit nem kellett rákölteni.
Számomra a legkomolyabb negatívum az autóval kapcsolatban, hogy az én magasságomhoz a nem állítható kormány helyzet miatt megszokást igénylő volt a vezetői üléshelyzet. Nem volt kényelmetlen, mert lazán lehetett vele több száz kilométert is levezetni anélkül, hogy elfárdt volna a hátam, de ültem már sokkal jobb poziciójú autóban is. A másik a motorja, a legendás ISUZU féle 1,7 dti.
Sokan problémásnak mondják, hát szerintem ez baromság. Nem problémás, hanem legendás motor. Jó, teljesítmányre iszonyú halovány, főleg, hogy az a kevéske nyomaték, ami van benne, az is csak 2000-2200-tól használható, ami azt eredményezte, hogy a kuplungot nagyon sokszor csúsztatni kellett, hogy a turbólyukból kerüljön.
Viszont ha beindult, akkor, nagyon kellemesen ment, autópályatempónál teljesen elhalkult a motorja. És a fogyasztása is nagyon jó volt. A váltó, hát igen. Opel léptékkel jónak mondható, de Toyotához azért nem lehet hasonlítani. A futómű, viszont telitalálat! Nagyon fekszi az utat, biztos az egyenesfutása is, és a 4 tárcsával igen hatásosan fékez.
Mindezek az igényes jellemzők vissza lettek véve a Classic sorozat gyártásával, minden olcsóbb és egyszerűbb benne. Lévén, hogy Tuskó-gazdaságos autónak szánták. Egy volt osztálytársam vett egy ilyet és panaszkodott is, hogy alig pár ezer km után már az első ajtók kárpitja az ablak emelésekor rendellenesen kidudorodik, nyomja a lábát, zörögnek a kárpitok, hátul csak dobfék van, karcos a váltó, de, hát a többi olcsó modellben is ugyanezek a jelenségek vannak, nincs az ajtókon oldalsó védő csík, az ajtó-küszöb találkozásától kispórolták a gumiszigetelést. Pedig az Astrát gyártották igényes megoldásokkal is, amit sajna visszabutítottak.
Valószínűsítem, hogy Palaczk is egy ilyenbe ült bele, és ezért a fanyalgó vélemény, megjegyzem, nem feltétlen ok nélkül!
Viszont OK fine is jól írta, hogy a Yaris tipikus női autó, ahol a cél az egyszerű használat, hogy minden könnyen mozogjon, csusszanjon oda, ahova kell.
Így a mai egyre finomodó ízlés szerint egy finomabban működő autónak titulálható a Yaris, pedig az Astra igazi erőssége a szerkezeti masszivitásban rejlik. Ezen szerencsére nem butítottak a lengyelek.
Bocs a hosszú regényért, és a buta megfogalmazásaimért a népítéletben, sok dolgon így utólag én is csak mosolygok, de, hát még lyánykoromban írtam, szóval sorry! Tény, hogy nagyon szerettem az autót.