Na szóval, VW Bogár és Porsche... A "Vezetési stílus" topikban elhangzottak alapján. Van keverés rendesen...
A Bogár
karosszériáját NEM Ferdinand Porsche tervezte, de még csak nem is Barényi Béla (tőle "csak" az autó eredeti koncepciója származik, nem a formaterve). A Bogarat a Porsche vezette tervezőiroda fejlesztette ki Hitler 1933-ban kiadott utasítására; a formatervet Erwin Komenda, a Porsche-iroda főtervezője készítette, de nem önálló ötlet, hanem a budapesti születésű Josef Ganz konstrukciója alapján... Hoppácska, így nézett ki 1933-ban (!) a ludwigsburgi Standard autógyár Superior típusa (amit Ganz tervezett) - és milyen érdekes neve volt:
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0b/StandardSuperior.jpg/800px-StandardSuperior.jpg)
Ganz egyébként zsidó volt, ami ugye a '30-as évek Németországában nem volt jó ajánlólevél; így aztán a Bogár mint "Porsche-konstrukció" ment át a köztudatba, de ez a legnagyobb jóindulattal is csak részben igaz.
"Bogár"-nak egyébként először a New York Times nevezte az autót, '38-ban, a formája miatt; az elnevezés aztán előbb is terjedt el az USA-ban, mint Németországban; utóbbiak csak a 60-as évek elejétől, a lépcsőshátú VW 1500 megjelenésétől kezdték így nevezni a kocsit. Megjegyzendő, hogy Ganz az autóját, amelyből aztán a Standard Superior lett, "Maikäfer"-nek, azaz cserebogárnak hívta!
Ami pedig a későbbi Porschékat, meg a léghűtéses, boxer elrendezésű farmotort illeti: logikus a dolog, mert amikor a Porsche a háború után kijött az első saját típusaival (pl. a 356-ossal), akkor azokat teljes egészében a Bogár technikájára alapozta, így lettek ezek is boxer farmotoros konstrukciók. A 911-es (amit kezdetben 901-esnek hívtak) is erre alapult, csak itt már hathengeres lett a hátul beépített, léghűtéses boxermotor. Amihez nagyon sokáig ragaszkodott a Porsche: csak a '97-ben (!) megjelent új 911-es (a 996-os modell) kapott először vízhűtést, de a boxer farmotor ugye ebben is megmaradt. Ha úgy vesszük, a Porsche 911 a mai napig a Barényi-féle koncepció alapján, Ganz által tervezett konstrukció alapvető elrendezésének felel meg.
Ami a sebességet illeti: egy jó erőben lévő 1.3-as mehet 140-et - óra szerint; a valóságban ez legalább 15-20 kmh-val kevesebb. Tényleges 140-et csak a késői 1.6-osok tudtak, mármint a széria, nem módosított változatok közül.
Légellenállás: a Bogár cW-értéke 0.5 körül mozog (típusváltozat függvényében), ami a 30-as évekre jellemző 0.6-0.7 körüli cW-értékű kocsikhoz képest nem rossz; ez egyébként szintén az eredeti formatervező Ganz, és a továbbfejlesztő érdeme, de semmiképpen nem tekinthető olyasfajta, tudatos aerodinamikai fejlesztés eredményének, ami később természetessé vált.
Az meg, hogy a Bogár ne verné vissza a radarhullámokat, természetesen csak legenda; különben pl. Németországban elég sokáig elég alacsonyak lettek volna a sebesség-túllépésért kiszabott bírságokból származó bevételek
![kacsint ;)](https://forum.toyotaclub.hu/Smileys/set1_b/03_kacsint.gif)
... De amúgy sincs a dolognak semmiféle műszaki magyarázata.