3 nap és majd 1000 km tapasztalata egy 2013-as Renault Espace (ez már a Grand kivitel, lehet akkor már nem gyártották a kisebbet?) 2.0 dci Aut Initiale-val.
A felszereltsége azt hiszem már nem is lehetett volna bőségesebb, teljes hosszában végigfutó panorámatető, fejtámlákban monitorok, Navi, elektromosan állítható bőr ülések, tolatókamera, külön nyitható üveg rész a csomagtérajtón, stb, stb. - szóval tényleg fullos.
Kipróbáltam, mindegyik üléssorban én kényelmesen elfértem, és ebbe tényleg belefér egymás mellé a 3 gyerekülés is - szóval tényleg családi autó.
Franciák mindig is adtak az apróságokra, amik kényelmesebbé teszik az utazást - így természetesen az összes oldalsó ablakon ott vannak a napfényvédő rolók, amik még a hátsó szélvédőre is felhúzhatóak, a megannyi figyelmesen elhelyezett apró világítótestnek köszönhetően pedig minden meg van világítva - lábterek, az ajtókban is van, így nem fogsz egy tócsába kiszállni - az ülések háttámláján asztalkák, amik masszívak, és tartják a rájuk helyezett 5-10 kg-s súlyt is - szóval megannyi figyelmesség, amire pl egy Toyota sosem gondolt - mondjuk a konkurens Previa esetében.
Nagyon sok tárolórekesz van az apróságoknak, viszont pohártartó az valahogy nem jutott az elöl ülőknek.
A vezető oldali ajtóra helyezett klímapanelt én is nagyra értékeltem, és ahol a karodat éppen pihentetni akartad, ott finom kellemes tapintású bőr fogadott.
Az Aut váltója - pláne az Avensis után - hülye, néha nem tudja mit is kellene csinálnia, illetve amikor csak gurulsz a lámpáig, érzed, ahogy visszapakolgatja a fokozatokat (apró rántásokkal kísérve). Viszont már 6 gangos, így a 130-as pályatempónál sem pörgött 2200 felett.
Lehet az Avensis végett magas a mérce, vagy csak így kellene megszokni - hosszú távon ezek biztosan nem tűnnének fel.
A nagy átlag az én nem éppen kímélő lábammal 7.2L lett, pályán tempomatos 135-140-et tartva 6 személlyel.
És persze egyszer - amikor 5 percre kikeveredtünk az Autobahnra
- akkor minden további erőlködés nélkül felment a digitális kijelző 185 km/h-s értékre, és még messze volt a pedál a padlótól.
Vicces volt ezt a kezdetleges kártyás autót vezetni, úgy értem ha a zsebedben van, akkor nyílnak az ajtók meg minden, ahogy kell, amint eltávolodsz 5m-re a kocsitól, már zár is mindent (és ugye franciásan behajtja a tükröket is, ahogy illik), viszont ez autómosásnál nem volt éppen kellemes, hogy a kocsitól távolodva azonnal zárt - de persze mindenre van megoldás.
A nyomógombos indítás is megszokható gyorsan, és persze ilyenkor is elég, ha csak a közelben van a kártya - gondolom azért a mai Renaultokban ez már kényelmesebben és figyelmesebben működik.
A dízel motor maga olyan szinten okozott meglepetést, hogy belül nem nagyon hallani, hidegen 1-2 panel zörög miatta, de utána ez is eltűnik. Persze gyorsításnál, visszaváltásoknál megjön a dízeles hangja, de ilyen fogyasztásért cserébe azt hiszem elfogadható.
Létezett belőle 2.0T benzines és persze a Nissan 350Z sportkocsiból származó 3.5 V6-os benzines is, csak győzze valaki azt tankolni.
És persze azért a végére előjött a franciás kedvesség, bár lehet erről nem az autó tehetett, ugyanis pont az autó átvétele előtt cserélték át téli gumikra (225/55/17-es méretben), és gondolom az ilyenkor kötelező szenzor-kalibrálás elmaradt...
Így nem volt éppen kellemes arra az irtózatos csipogásra riadtan félreállni, miszerint durrdefektes lett az autó bal hátsó kereke, és azonnal álljak félre, és cseréljem le azt. - megjegyzem innentől kezdve végig ez az üzenet volt a fedélzeti kijelzőn, többet nem lehetett előhozni a fogyasztási adatokat.
Persze a guminak semmi baja nem volt, de sajnos nem találtam semmiféle gombot, ahol ezt a - sajnos új autóknál most már kötelező - TPMS guminyomás szenzorokat ki lehetett volna iktatni. Illetve hasonló youtube videót se láttam, hogyan cselezhető ez ki, szóval maradt a felirat a hátralévő úton.
Persze amikor lehűlt a gumi, utána megint minden ok volt kb 1 km-ig, utána megint jött a jelzés, hogy durrdefektes a gumi, ideje cserélni. Ezután nem sokkal a másik hátsó gumi is eljátszotta ezt, illetve nem sokkal később csatlakozott hozzá a jobb első is - bár annál csak azt írta, hogy a szenzor nem érzékelhető. Tehát gyakorlatilag - ő szerinte - 1 keréken tettem meg a hátralévő utat
- még szerencse, hogy nem állt rá valami vészmódra...
Szóval ez a TPMS incidens adott neki egy kicsi keserédes ízt, de lefogadom, hogy a gumisok csesztek csak el valamit a kerékcserekor.
A 4,8 m feletti hossza nem okozott gondot a belvárosban vagy a parkolásnál sem, a hátsó színes tolatókamera sávokkal is mutatja a kormányállás szögét, szóval okos kis szerkezet, elől pedig a szenzorok csak tényleg akkor jeleztek, ha valami már nagyon közel volt, de pl egy autó mögött állva sosem tették meg ezt - ellentétben 1-2 Ford típussal, amikhez sajnos volt szerencsém...
A panorámatető is dobott az esti hangulaton, ha valakit pl a csillagok érdekelnek - és ellentétben sok típussal, ennek nyitható is az üveg része - és a benne lévő 220e km ellenére sem nyöszörgött rossz úton.
Vezetési pozícióról kár is beszélni, ellátsz a többi autó felett, így előre láthatod milyen forgalmi eseményre kell számítanod. És mégsem egy ál-terepjáróban ülsz.
Hasonló korú és felszereltségű példányok - a legdrágábbak is talán már elérhetőek a 2-3M Ft-s árszinten.
Bevállalnék-e egyet? Azt hiszen simán, még akkor is, ha tudom, hogy nem lesz esetleg 3-4 gyerekem. De pl jól tud jönni néha, ha egy hűtőt vagy akárcsak egy asztalt kellene elvinni A-ból B-be, és emiatt nem kell azonnal furgont bérelned.
Az ülések pofonegyszerűen kivehetőek és variálhatóak, tényleg olyan sorrendben tudod betenni őket, ahogy akarod, mivel az ülésben magában van benne az öv és a csat is. Talán max 15 kg-t nyomhatnak, és nem kell komplett üléssorokat kiszedned egyszerre.
Mindegyik ülés külön mozgatható előre-hátra a síneken, a támlája is állítható, szóval tényleg csak a fantázia szab határt a megannyi állítási / variációs lehetőségnek.
És tényleg ez a baj, hogy igazi konkurenst nem is tudnék említeni. Volt már szerencsém furgonból kialakított buszokhoz (Transit, Vivaro, stb), de azok sosem lesznek ilyen kényelmesek és jól felszereltek.
Dióhéjban ennyi.