Most azért ez nem teljesen tiszta, hogy melyikre mondjátok, hogy okés. (a Castrol EP 80W-90 tudom hogy nem megfelelő)
Hajtómű olajnál az utolsó szám (85 és 90) mit jelent? A 75W az alacsony hőmérsékleti viszkozitást írja le (nem azonos ez mint ami a motorolajoknál definiált). Viszkozitás 150000mPas; -40°C-on. De mit jelent a 85 és 90 pontosan?
(E11-es Corolláról beszélünk)
Az utolso szam a 100 fokon mert viszkozitast jelenti.
A hideg inditastol a teljes bemelegedesig torteno fazisban a valtolaj folyamatosan higul a motorolajhoz hasonloan. Ha egy 100 fokon higabb olajat hasznalok, az 30 es 50 fokon is higabb, miutan a hideg ertekek (75W) megegyeznek. Ebbol adodoan az alacsonyabb "melegoldalu" valtoolaj (85) a hidegen inditott motor eseten is higabb, mint a magasabb "melegoldalu" olaj (90).
Pl. TAF-X (75W-90) vs. SMX-S (75W-85): az utobbi olaj hidegen is es melegen is higabb. Nagy hidegekben a valtoolaj tul suru mar, ekkor a 85-os olaj jobb a valtonak. Meg uzemmelegen is tul suru a 90-es olaj picit, igy melegen is jobb a 85-os valtolaj.
Az E11 valtojaba a Castrol SMX-S 75W-85 valtoolaj az emlitettek kozul a legjobb. A 75W-90-es olajak tul suruek, ezert hidegen jobban akad a valto, mert nem tud a szinkorinizacio tokeletesen vegbe menni. A 85-os olaj higabb, ezert azzal nincsen annyi valtoakadas. A valtoolaj melegen is higabb, ezert melegen is jobb vele a valto, mint a 90-es olajjal.
A 80W-90 a legrosszabb valasztas, mert az hidegen is es melegen is tul suru.
A valto amugy egy erdekes szerkezet, sokszor megmagyarazhatatlanul jobb valamiert az egyik olaj neki, mint a masik, ezert itt a tapasztalat meg tobbet jelent, mint a fizika. A 90-es olajjal sokaknak akadt a valtojuk, a 85-ossel szinte tokeletes. A gyari 75W-s egyfokozatu, ultrahig olajjal pedig szinten jobb, mint az eloirt 75W-90-es olajjal. Ergo vagy egy 75W-85-os Castrol SMX-S olajat javasolt hasznalni vagy a gyari 75W-s valtoolajat.
[a csatolmányt egy admin törölte]