Gondoltam, segít néhányatoknak, ha beírom az 1,4VVTI (4ZZ-FE) motor használatijából az gyári adatokat, különös tekintettel az olajfogyasztásra, nem lesz rövid:
A motorolaj szerepe:
A motorolaj elsődleges szerepe a motor belsejében történő kenés biztosítása, de jelentős szerepe a motor megfelelő üzemállapotának fenntartása is.
Motorolaj fogyasztás:
A motor megfelelő működése esetén is természetes, hogy a motor némi olajat fogyaszt. Normálisan üzemelő motor esetén a következő tényezők okozzák az olajfogyasztást.
1. Az olaj keni a dugattyúkat, a hengereket és a dugattyúgyűrűket. Ha a dugattyú lefelé mozog a hengerben, egy vékony olajfilm réteg marad az henger falán. Motorfék üzemben erős vákum keletkezik a hengerekben, ami az olaj égéstérbe égéstérbe történő beszívását eredményezi. Ez az olaj, valamint a hengerek falán maradt olajfilm egy része az égési folyamat során keletkező magas hőmérsékletű gázok hatására elég.
2. Az olaj keni a szelepek szárait is. Ennek az olajnak egy része a beszívott levegővel együtt szintén az égéstérbe jut és az üzemanyaggal együtt elég. A magas hőmérsékletű kipufogógázok hatására a kipufogó szelepek kenésére használt olaj egy része szintén elég.
A motor által felhasznált olaj mennyisége függ az olaj viszkozitásától, az olaj minőségétől, a motor üzemelési körülményeitől.
Nagy sebességű haladáskor, gyakori fékezéskor és gyorsításkor a motor több olajat fogyaszt.
Az új motor több olajat fogyaszt, mivel a dugattyúk, dugattyúgyűrűk és a henger még nem csiszolódtak össze.
Az olajfogyasztási adatok:
Olajfogyasztás: Maximum 1L/1000km.
Az olajfogyasztás megállapításánál vegye figyelembe, hogy használat során az olaj felhígulhat, és így nehéz a tényleges olajszint pontos megállapítása.
Például, ha a gépkocsit gyakori, rövid utak megtételére használja és az olajfogyasztás normális, akkor az olajszint mérésekor a nívópálcán egyáltalán nem fog olajfogyasztást észlelni, még 1000km, vagy nagyobb távolság megtétele esetén sem. Ez azért lehetséges, mert a motor az üzemelés során fokozatosan felhígul üzemanyaggal, vagy nedvességgel, és így nem észlel szintváltozást az olaj mérésekor.
Ha a gépkocsival a későbbiek során nagy sebességgel halad, például autópályán, akkor az olajat felhígító komponensek elpárolognak, és úgy tűnhet, hogy az olajfogyasztás hirtelen megnőtt.
Az olajszint ellenőrzésének fontossága:
A helyes gépkocsi-karbantartás egyik leglényegesebb elem a motor olajszintjének optimális értéken tartása, azért, hogy az olaj a funkcióit maradéktalanul betöltse. Ezért rendkívül fontos, hogy az olaj szintjét rendszeresen ellenőrizze. A Toyota cég javasolja, hogy minden tankolás után ellenőrizze az olajszintet.
A nívópálcán látható minimum és maximum jelzések közti olajmennyiség:
1. 2E, 4ZZ-FE és 3ZZ-FE motorok: 1,3 Liter
2. 7A-FE motor: 1,2 Liter
Motorolaj választék:
Használjon API SH, "Energy-Conserving II", vagy SJ "Energy -Conserving" többfokozatú motorolajat.
Ajánlott viszkozitás (SAE):
2E és 7A-FE motorok esetén
kb -35-+10 fok 5W30.
-18 - +40 fok 10W30
-10 - +40 fok 15W40
-7 - +40 fok 20W50
Ha túl alacsony hőmérsékleten SAE 10W30, vagy magasabb viszkozitású motorolajat használ, akkor a motor indítása nehezebb lesz, ezért az SAE 5W30 motolajat ajánljuk.
4ZZ-FE és 3ZZ-FE motorok esetén
-29 - +40 fok 5W30
-18 - +40 fok 10W30
-10 - +40 fok 15W40
-7 - +40 fok 20W50
Ajánljuk, hogy SAE 5W30 viszkozitású olajat használjon a kedvező üzemanyag fogyasztás és hideg motorral történő indítás érdekében.
Ha túl alacsony hőmérsékleten SAE 10W30, vagy magasabb viszkozitású motorolajat használ, akkor a motor indítása nehezebb lesz, ezért az SAE 5W30 motolajat ajánljuk.
Motorolaj minőségi előírása:
API SH "Energy-Conserving II", vagy API SJ "Energy-Cpnserving" többfokozatú motorolaj, vagy ILSAC többfokozatú motorolaj.
... hát néhány dolgon elcsodálkoztam azért...
... de, remélem, sokaknak fog segíteni
...ja, amiket vastagon kiemeltem, az a könyvben is vastagon van szedve, nem csak a saját szórakozásomra tettem.