Megvolt a műszaki vizsgánk, természetesen probléma nélkül kivétel nélkül minden a legnagyobb rendben volt.
Ájriszom ismét bebizonyította, hogy megéri folyamatosan karbantartani, itt a példa rá, hogy meghálálja!
A műszakit a szokásos 2 évre 2012. november 10-ig kapta meg. Gondoltam, leírom a menetét, legalább frissül az ember memóriája.
Helyszín: Békéscsaba Nemzeti Közlekedési Hatóság telephelye.
Reggel 7-re voltam odarendelve, pontban 7:00-kor jött ki a srác és kérte el a forgalmit, egyeztettük az előzetesen postán kiküldött időpont vissza igazolásomat. Majd behajtva az udvarra a csarnok elé, kijött 2 kolléga, fényképezőgéppel alvázszámot, és modell plakettet (motortérben a tűzfalon mindkettő) lefényképezték, majd kb 5-10 perc várakozás után beszólítottak a csarnokba autóval együtt.
Elsőként a világítást ellenőrizték, nem kellett a magasságállítót sehova tekergetni, a nap, mint nap használt magassági értéken vizsgálták (nekem ez 1,5 a tekerőn) a tompított&távolsági együttest. Majd ezt követte az egyéb világító berendezések átellenőrzése, sorban index, féklámpa, ködlámpa, tolatólámpa, rendszámtábla világítás (apropó!!! A rendszámtábla világítás fényét nem kis meglepetésemre egy-egy sima helyzetjelző izzó adja, aki nem tudná, tegnap délután vettem gyorsan 2-t összesen 100Ft-ért. Eddig azt gondoltam, hogy szofita izzó kell bele, de nem!)
Ezután következett kb 15-20 perc kényszerszünet, mire újra tudták indítani a számítógépeket...
Ezt követte a lengéscsillapítók mérése, amelyről csak egy "teljesen oké" bólintást kaptam, bár a hétfői eredményeimet elnézve fura is lett volna, ha valami nem stimmel.
A CO mérés volt a soros, először rádugták a hibakódolvasót a utastérben lévő csatlakozóra (ez egyébként az elektromos tükörállító/aprópénztartó vonalában a térd alatt burkolat nélkül található, nagyjából a motortér nyitó kallantyú mellett) A csatlakoztatás járó motor mellett alapjárati fordulatszámnál történt, mejd felemelték a fordulatot 2800 körülire (rendeleti határérték: 3000 ford/perc). Ezen tartva figyeltük a kijelzőt, ami visszafelé számolva mutatta-jelezte, hogy mikor fejezhető be a vizsgálat. Ezután megmérték alapjáraton is az értékeket (alapjáratom egyenletesen 640 ford/perc. A környezetvédelmi adatlapom szerint 3 értéket vizsgáltak:
1. CO(%): 0,04 (határértéke: 0,3!)
2. CH (ppm): 43 (erre nincs megadva a papírom határérték)
3. Lambda (constans szám): 0,999 (határértékek: 0,97-1,03)
A környezetvédelmi besorolásom meglepett pozitív értelemben: 06 EURO III(!!!) Ennek megfelelően sárga és kék plakettet kaptam a rendszámra.
Ezek alapján, és a vizsgáztató válaszai alapján ezek az értékek messzemenően felülmúlják a besorolási osztályában előírt értékeket.
Ezt követte a fékhatásmérés. Ugyanaz, mint a lengéscsillapítottság mérésnél: "okésok mind, az eltérések is minimálisak, az újabb autók sem számottevően jobbak ennél..."
Aztán aknára állva kézifék mellett tengelyenként előre-hátra, illetve jobbra-balra mozgó talpra állva megfeszegették a futóművet elől és hátul is. Kérdésemre, hogy kotyog-e bármi odalent, határozott "az ég világon semmi, minden úgy áll, mint a cövek" választ kaptam.
Az rendszám plakettek felragasztásánál egy apróságra hívta fel a srác a figyelmem, a vezető felőli elektromos ablakemelőt meg kell mielőbb csináltatni. Erre mondtam én, hogy sajna per pillanat nem maradt rá keretem, de amint tudom, megcsináltatom. Azt mondta erre, hogy alapvetően ez a hiba eleve kizáró ok lenne, de ő ezt nem veszi annak tekintve az autóm általánosságban vett kitűnő állapotát.
Végül 5 perc sem telt bele, és már hozták a forgalmit, és az egyéb mérési papírokat, ezeket majd felrakom nektek is, hogy lássátok, mik a szempontok, már akit érdekel.
Érdekes, hogy a vonóhorgom ilyen névvel nem szerepel sem a forgalmiban, sem a műszaki adatlapon, csak a vontatmány típusok, amit lehet vontatni... Ettől természetesen hivatalos, a vizsgába lett foglalva, tehát használható.
IRS-354!!!