Újabb dolgon gondolkoztam el ![mosoly :)](https://forum.toyotaclub.hu/Smileys/set1_b/01_pofa.gif)
Miután teljesen megszoktam az új-régi autóm, megint ültem apám 2003-as Corolla szedánjában, valamint egy ismerõsünk mostani, de facelift elötti Avensisében. Amit nagyon de nagyon irigyeltem, az a futómû, és annak hangolása. Tudom, hogy olyan csöndes, mármár tökéletes (hétköznapi használatban) dolgot nem lehet összehozni 20 éves autókba. Megvitattam hozzáértõkkel is, és azt mondták, hogy régebben divat volt a sokkal puhább rugózás. Nekem most tavasszal az alacsonyabb gumik talán segítenek valamit, de mi van, ha nem elég? Ültetni nem igazán szeretném, bár akkor sem lenne könnyebb dolgom, mert semmi komolyabb márkánál nem találtam ilyen öreg Corollához rugószettet. Egyáltalán mivel lehet javítani a helyzeten? Eddig úgy tudtam, rugó, meg keményebb, gázos lengéscsillapító. Egyéb ötlet esetleg? A lényeg, hogy egy kicsit feszesebb legyen az egész, kanyarban ne dõljön annyira... Van olyan út Bp-n, krisztina tér felöl az Erzsébet-hídig, szinte ugrálok a kocsiban a kátyuk miatt, az új Corolla meg átmegy rajta stabilan..
:toy:
Nézd , javítani tudsz a dolgon , de nem mindenben . Az úthiba-elnyelõ képességet pl. felejtsd el , azon nem tudsz változtatni - sõt , ha feszesebbre , keményebbre alakítod a futómûvedet , még rázósabb lesz . Ez egész egyszerûen a két autó futómûve közötti technikai fejlõdés-beli különbség , ilyesmiken lehet lemérni . Egyébként azért voltak régebben valóban jellemzõen puhábbak a rugózások , mert ezzel (meg a magas oldalfalú , ballonos gumikkal) igyekeztek a komfortot javítani . Az akkori szinten ennyi volt lehetséges . Idõközben már meg tudják oldani , hogy a futómû feszes ÉS kényelmes legyen - a technikai fejlõdés , megintcsak .
Viszont magán a stabilitáson , a kanyarvételi tulajdonságokon tényleg tudsz javítani . Azzal amit írsz : keményebb , gázos lengéscsillapítók beszerelésével (legjobbak az állítható márkás sport típusok á la Koni , de ezekbõl egy szett annyi , mint az autód értéke) , keményebb rugók beszerzésével (pl. azokéval , amelyek az E8-as Corolla sportos háromajtós csúcsváltozatába kerültek gyárilag) , és persze a gumival : ha fölraksz egy garnitúra 185/60x14-est egy megfelelõ felnin , azzal kapásból érezhetõen javítasz a kanyarstabilitáson . De , mondom , mindezektõl a dolgoktól a kocsid még pattogósabb lesz , ezt ne felejtsd el . Ezzel együtt , pl. az említett gumiméret teljesen vállalható kompromisszum , és anyagilag is reális .
------------------
Amúgy ami nekem még a leginkább fel szokott tûnni (a futómû mellett) , ha az öreg gépembõl átülök egy új/pár éves jószágba , az a zajszint
![Meglepődött :o](https://forum.toyotaclub.hu/Smileys/set1_b/shocked.gif)
... hogy mennyivel nagyobb a csend az újabb autókban ! Döbbenet . És ezt nagyon irigylem is tõlük . Mondjuk , ezen lehet utólag segíteni , ha az ember telepakolja a kocsiját pl. a Dynamat hangszigetelõ cuccaival ; csak ez megint rengeteg pénz :szemforgat: ... de meg lehet valósítani részletekben is .