Másnak is tud mocsok mód párasodni a szélvédõ esõben? :mivan: Nem hiszem el, hogy csak a klímával lehet leszedni.... :elkeseredett:
Felhívnám a figyelmet néhány apróságra:
Esõs idõben megnõ a relatív páratartalom az autón kívül. Belül még jobban, mert az emberi kilégzés csak növeli mindezt. (3 óra alatt akár 6 dl-nyi víznek megfelelõ pára is kilégzésre kerülhet) Az ablak az általában hidegebb esõtõl és a külsõ hõmérséklettõl hidegebb, mint az autó belsõ levegõje. A beltér páratartalma ezért a szélvédõ belsõ felületén kicsapódik, az üveg bepárásodik. Ezt azért mindannyian tudjátok.
Ha ebben az esetben a beltéri levegõ keringetést állítjuk be, folyamatosan növeljük a páratartalmat, tehát javasolt mindenképpen külsõ beáramlásra kapcsolni. A mûszerfal két oldalsó befújó nyílását kézmelegítés helyett érdemes a két elsõ ajtóüvegre irányírani. A középsõket pedig középre és fel, hogy a tetõ belsõ felén a hátsó üveg felé áramolhasson a levegõ. És mint ismert, az ablakra irányítás esetén középen hideg levegõ jön (errõl még késõbb), így az arcunk helyett hátra megy az áramlás közben már melegebb levegõvel keveredõ friss levegõ.
Mindez a szévédõre állított meleg levegõvel hamar meghozza hatását.
A fentieket igazolja az az egyszerû trükk, hogy esõs idõben, indulás után, vagy késõbb szükség szerint ha egy fél centit lehúzzuk valamelyik ablakot, (légterelõk esetén akér két centit), akkor a páratartalom kiegyenlítõdik, azaz bent mindenképpen csökken. Ha magam utazom, a jobb hátsó ablakot nyitom le, amely miatt már lassú sebességnél is egy belsõ cirkuláció jön létre, és bekapcsolt fûtõszál nélkül is lekapja a párát hátulról.
A szélvédõ belsõ részére az emberi kilégzésbõl származó pára (amely nem desztillált víz... :-)
is felhord némi tompító felületként koszt, megköti a beltér porát az ablak felületén. Az így vékonyan, fátyolosan koszolódott felületre jobban lecsapódik a pára.
Igaz tehát az a már említett módszer, hogy egyszerû száraz papírtörlõvel tisztítsuk le belül az üveget esõs, vagy hideg idõ elõtt. (érdemes lesz megtekinteni, mi marad a kendõn, akár egy hét alatt)
A középsõ hideg levegõ - amely akár teljesen lezárható - nagyon hasznos dolog. Ha például az anyósülésen egy fázós anyós miatt szétfûtjük az autót, magunk felé fordítva a középsõ konzolt, némi esélyünk marad a szauna elkerülésére... És a beáramló hideg levegõ oxigéntartalma mindig magasabb a meleg levegõnél, ami egy öt fõs utazásnál a sofõrt frissítheti... És sorolhatnám... :-)
Összegezve:
Szerintem nagyon jó a Toyota márkjú gépi erejû jármûvek "levegõje". Ki van találva.
Nagyon ritkán kell használnom a hátsó párátlanítót, mert a fentiekkel - és természetesen karbantartott, cserélt légszûrõkkel és levegõutakkal - gyorsan páramentesíteni lehet a beltéri üvegfelületeket.
U.i: Gyakran a külsõ szélvédõ felületet is érdemes száraz, finom papírfelülettel letörölni, hogy például az elõttünk kényszerbõl olajos füsterdõt árasztó Kamaz okozta, szivárványossá váló felületi koszt levegyük. Este és esõben nagyon veszélyes lehet.
U.i.2: Ha a klímát használjuk ilyenkor a szélvédõre, tovább hûtjük az ablakfelületet, azaz a párásodást segítjük. Én be nem kapcsolnám ilyenkor...
U. i. 3: Kis belmagasságú, hosszú, ventillátoros légcserélés nélküli alagutakban (Európában van egy kettõ ilyen) esõs idõ esetén olyan magas a páratartalom, hogy az üvegfelület mindkét oldalára pára csapódik le, ilyenkor nincs mese, kívülrõl ablaktörlõvel, belülrõl - ha lehet szarvasbõrrel, vagy annak szintetikus változatával - törölni kell az ablakot.