A hosszu hasznalat a nemet es a francia kocsikban megadott 30 es 50.000 km-es csereperiodus -- nem a 10-15.000 km-re gondoltam. Bar mar 10e km utan erosen kezd az olaj faradni, nalam ezt a fogyasztas novekedese is jelzi.
Nagy terheleskor meg arra gondoltam, hogy Olaszorszagba kivontatsz egy lakokocsit vagy a Hungaroringen mesz vele tobb kort nyaron versenyszeruen. Vagy a hegyekbe mesz a csaladdal es ugy kened neki, mintha ott lennel a WRC bajnoksagon.
Az egy dolog, hogy megkapta az olaj az SM minositest, az csak azt jelzi, hogy bizonyos szabvanyeloirasoknak megfelel az olaj. A tesztelemek 95%-a amugy a friss olajakra vonatkozik es nem a 10-20e km-t futottakra. Ez azt jelenti, hogy a HC-s olaj lehet, hogy mar messze nem tud 10-20e km utan annyit, mint egy szintetikus olaj, noha a friss allapotukban alig volt merheto kulonbseg kozottuk. Igy egy stabilabb szintetikus olaj tovabb marad ujszeru, azonban ez nem nyilvanul meg az SM jelolessel onmagaban.
A HC-s olajak egyre jobbak, kozel allnak a szintetikus olajakhoz tudasban, elegendoek ezek az olajak a Toyota motorokba. Azonban aki a legjobbat akarja, annak a szintetikus olajakat javaslom. Es ha lehet venni ugyan azert a penzert jobbat, szintetikust, akkor erdemes azt valasztani. A forumon a legtobb ember szereti a kocsijat, hosszu tavra tervez vele, ezert is hajlando a jobbak kozul a legjobbat valasztani, ami a szintetikus olaj. Ez nem jelenti azt, hogy aki HC-s olajjal jar, az rosszul dontott, csak letezik egy meg jobb alternativa.
A VI egy olyan viszonyszam, amely az olaj homerseklet-viszkozitas gorbejere utal. Onmagaban ez valoban nem jelent semmi minoseget, ez a fizikai tulajdonsagot meri. Megis miert fontos a VI szamunkra?
Azert, mert a motor hidegen kopik a legjobban, mikor is az olaj tul suru ahhoz, hogy a motort megfeleloen kenje. Ergo olyan olaj kell nekunk, ami hidegen sem tul suru, mert igy a kopas jelentos resze mersekelheto. Azok az olajak, amelyek VI szama magas, azok nem lesznek tul suruek hidegen, pontosabban higabbak, mint az alacsonyabb VI-vel rendelkezo tarsaik. Ez meg nekunk hasznos, hiszen a reggeli start nem koptatja annyira a motort, mert kevesbe suru az olaj.
A 10W-s olajakkal 2 problema is van:
1, Hidegen tul suruek egy 5W-s vagy 0W-s olajakhoz kepest. Tehat a bemelegitesi fazisban jobban kopik a motor a 10W-s olajjal, hiszen nem ken az annyira. Nyilvan aki rovidebb tavokra megy csak, annak meg fontosabb ez a szempont. De annak, aki hosszabb tavon megy a kocsival, annak is jobb egy 5W-s vagy 0W-s olaj, mert egyszer annak a motornak is be kell melegednie. Ez nem tunik elsore nagy dolognak, pedig az, hiszen a kopasok >90%-a a hideginditastol kovetkezik be. Tehat ha 500 km-t mesz mondjuk melegen a kocsival, akkor sem kopik annyira a motor, mint az elso 5 km eseten. Igy a hosszu tavon kozlekedoknek is szamit nagyon a hideginditaskor fellepo kopas, mert ez teszi tonkre a motort es nem az autopalyazas.
2, A 10W-s olajak altalaban rosszabb minoseguek, mint az 5W-sek es a 0W-sek. Ezek altalaban adalekolt asvanyi olajak (felszintetikusak), jobb esetben (ritka) HC szintetikusak mar. Messze nem olyan stbailak, tisztak ezek az olajak, mint egy szintetikus 5W-s olaj altalaban. Szoval itt a minoseggel is szokott problema lenni, nem csak a viszkozitassal.
Nem kell azt hinni, hogy HC-s olajjal vagy 10W-s felszintetikussal megall az elet, meg azonnal tonremegy a motor. Nem igy van. Azonban a motor elettartama egy jo 5W-s vagy 0W-s szintetikus olajjal elegge kitolhato, az elteres lehet akar 30% is. Nyilvan ez az homerseklettul es az uzemeltetes korulmenyeitol is fugg.
Az SN szabvanyszint nem egy hatalamas ujitas, par parametert valtoztattak meg, illetve par uj tesztelemet adtak hozza: iszaposodas, bioetanol hasznalat, stb. Szerintem egy szintetikus vagy egy jo HC szintetikus olaj ezt az uj szintet is konnyeden eleri majd, szerintem nem akkora a szigor meg mindig, mint aminek lennie kene. Nem latom az osszefuggest a HC olajak es az SN szint kozott. Ha a HC olaj eleri a szintet, akkor megkapja az SN minositest, ha nem, akkor csak rosszabbat kap majd. Az, hogy melyik olaj eri el, az majd kiderul, szerintem nem kedvez, se hatraltatja az SN szint a HC-s olajakat, hiszen ettol se jobbak, se rosszabbak nem lesznek az olajak.
En tovabbra is a szintetikus olajnak vagyok a hive, szerintem meg mindig jobbak, mint a HC-s tarsaik es ha ugyan ezert a penzert lehet picivel jobbat venni, akkor azt erdemes, en ugy gondolom.