Az STFT es LTFT ertekeket a motorvezerleshez meg ugyis folyamatosan allitja az ECU...
Mit jelentenek ezek?
STFT = short term fuel trim, LTFT = long term fuel trim. Egyszerusitve a dolgot ezek amolyan uzemanyag mennyiseg mutatok. Az STFT-re nincs semmilyen jelenleg ismert publikus kalkulacio(Toyotan kivul). 1994 ota az uj Toyota ECU-k meglehetosen kifinomultak / titkositottak. Emiatt a tuningosok nagy gondban vannak, ezert nincs benzines chiptuning sem. Az LTFT amolyan fo kontroll szam. Az ECU rogziti minden mukodesi tartomanyban, hogy mi tortenik a motorral es az LTFT-ben tarolja a motor aktualis parameterei alapjan, hogy mennyi benzin kell.
A sajat mereseim alapjan az STFT kb 5-szer valtozik masodpercenkent, az LTFT egy nagyon furan tarolt tablazat alapjan a motor teljes mukodesi tartomanyaban tovabbi 5-7 tablazatot tarol. A ketto egyutt kb olyan, mint egy sinus gorbe (masodpercenkent 5x valtva) interpolalva az LTFT sajat gorbejevel. Kulon LTFT van: alapjaratra, reszterhelesre alacsony fordulatra, kozepes fordulatra, magas fordulatra, padlogazra, de fordulatszam fuggvenyeben. A legszebb az egeszben, hogy ezek folyamatosan valtoznak (ismeretlen modon). Ha az STFT es az LTFT osszege tartosan (megint senki nem tudja mennyi ideig) 25% felett van, akkor motor hibakod lesz az eredmeny. Nekem pl. az LTFT atlag 5.46% es -14.56% kozott volt, egeszen a hideg ido megerkezeseig, ahol az LTFT 5.46% es -18.85% koze kerult. Azaz nalam reszterhelesen es alacsony fordulaton dusit a kevereken, nagy terhelesen es padlogazon szegenyit. Az egeszet meg a kopogaserzekelo, a MAF, es a homerseklet es nyomaserzekelok is bonyolitjak.
Amit jelenleg sem tudok megmagyarazni, hogy az uj, emelt hoteresu es csokkentet hezagu Denso IK20-as gyujtogyertyak berakasa utan 3 percig darabos volt az alapjarat, majd tovabbi 5km-en keresztul neha rangatott a motor, amig "megtanulta" az uj gyertyakat. Azota mentem 11.000km-t. es soha nem rangatott. Sohasem volt egy misfire sem az elmult 65.000km alatt. Azt kell mondjam az uj sorozatu ECU-k eszelosen kifinomultak....sajnos.
UI: a kalkulacioban raadasul reszt vesz az elso es reszben a hatso O2 erzekelo is, csak hogy egyszerubb legyen a dolog. Keringenek pletykak arrol, hogy ha pl. a hatso O2 szenzornal gondot eszlel az ECU, akkor automatikusan csokkernti az LTFT-t mindenhol, hogy alacsonyabb legyen a karosanyag kibocsatas. Ezt remelhetoleg hamarosan magam is le tudom ellenorizni.
UI2: es az egeszet meg megvarialja az open es closed loop is...ezt minden tuningos imadja, az elsonel relativ konnyu, a masodiknal szinte csak akkor van esely ha a gyari ECU a kukaban vegzi.