Toyota Club Hungary [ Forum ]

Mindenféle => Tuning => A témát indította: Zed Kristianz - 2006.07.13 15:20:15

Cím: Motortuning
Írta: Zed Kristianz - 2006.07.13 15:20:15
Halihó!

Azon infokat, okosságokat várom ide, ami komoly tuninggal foglalkozik, mint hengerfejmegmunkálás, motorcserés támadás.
Nem olcsóság, de nulla motor elektronikával és karbis mocival csak ilyesfajta megoldás érdekelhet. Mindenhol egy kicsi változtatás és szivárognak a lõerõk! Ex-Zsigások elõnyben!
Cím: Motortuning
Írta: Zed Kristianz - 2006.07.13 15:32:17
Rögvest dobom is a labdát: AFR (keverékarány) mérés, beállítás.

Pécsen csinálják (PESTEN merre -- tud valaki ilyet?) egy helyen és igen érdekelne. Amolyan motoroptimalizálás. www.boxter.hu

Átemelés:
 A széria hibátlan állapotú  szívó benzines autók kb 50%-ánál nincs lehetõség önmagában chiptuning segítségével a tényleges  teljesítménynövelésre (sajnos ezt kevesen tudják), viszont a másik kb 50%-nál van némi tartalék, de senki ne gondolja azt hogy egy 100 lóerõs autóból 115-120-at lehet csinálni átprogramozással mert az azt jelentené hogy az autógyárban valamit nagyon elrontottak.

Turbós benzinmotoroknál sokkal egyszerûbbnek látszik a helyzet (turbónyomásnövelés), viszont a rendszer bonyolultabb, könnyebb hibázni. A gyári intercoolerek sokszor nincsenek jó helyen és a méretük sem túl nagy. A turbós motorok hõterhelése is nagyobb, fontos hogy a tuning után ellenõrizzük a kipufogógáz hõmérsékletét ( EGT ), hogy a dugattyúk, szelepek és turbólapátok elolvadását elkerülhessük

 A keverési arány ( Air Fuel Ratio, AFR ) mérése tehát alapvetõ jelentõségû annak megítélésében, hogy egy benzinmotor keverékképzõ rendszere megfelelõen mûködik-e, van-e lehetõség teljesítménynövelésre ill. fogyasztáscsökkentésre, megfelelõen mûködik-e a lambda-szabályzás, stb.

A benzinüzemû motorok helyes keverékképzése alapvetõ jelentõségû mind a gazdaságosság, mind a teljesítmény, mind a kipufogógázban levõ mérgezõ anyagok mennyisége, sõt a méregtelenítést szolgáló katalizátor hatékonysága szempontjából is. A helyes keverékképzéshez az egyik legfontosabb feladat a benzin és a levegõ megfelelõ arányú összekeverése.

TD motoroknál szokott gond lenni a légtömegmérõvel! Az AFR mérés kimutatja a hibát (10-20-30 LE -s veszteség visszaszerzése!!!!)
Cím: Motortuning
Írta: Zed Kristianz - 2006.07.30 22:49:20
FOntos!


Ki ismer BP-n v. annak közelébe helye(ket) ahol teljesítményt mérnek!!
Rendelkeztek-e tapasztalattal e téren?!

Köszi!
Cím: Motortuning
Írta: rezol - 2006.07.31 14:50:59
Idézetet írta: "Zed Kristianz"
FOntos!


Ki ismer BP-n v. annak közelébe helye(ket) ahol teljesítményt mérnek!!
Rendelkeztek-e tapasztalattal e téren?!

Köszi!
Keresd meg Limphater klubtársunkat ezügyben.
Cím: Motortuning
Írta: Trotter66 - 2006.08.01 15:14:48
Lymphater.......
Cím: Motortuning
Írta: Zed Kristianz - 2006.08.01 18:02:06
Köszi, már privátban érdeklõdtem.....
Cím: Motortuning
Írta: Lymphater - 2006.08.05 18:53:13
Szia

Most jöttem haza szabiról.

Teljesítmény mérésrõl.

A klasszikus módszer a görgõs padom mért teljesítmény, amit például a http://www.teljesitmenymeres.hu/ csinál. Itt remekül leírják a folyamatot és a módszert.
A másik lehetséges módszer a G-méterel végzett gyorsulás mérés, amibõl a pontos tömeg ismeretében számolható a KERÉKEN leadott teljesítmény (pl itt: http://www.timeslip.hu/).

A két módszer összehasonlítása:

Mindkettõre igaz:
- Keréken mért teljesítménybõl következtetnek a fõtengelyen leadottra.

Pados mérés:
- drága
- pontos tud lenni
- nem biztos, hogy tud 4WD autót mérni
- fordulatszám-teljesítmény és fordulatszám-nyomaték diagrammot ad

G méteres mérés
- olcsó
- kisebb a pontossága
- ismerni kell a VALÓS tömeget, mert a forgalmis adat akár 10%-ot is szórhat
- közúton macerás
- sebesség-teljesítmény és idõ-teljesítmény diagrammot ad, ami nem olyan jó

Összeségében
- motor diagnosztikára egyértelmûen a pados mérés a jobb
- hogyan megy az autó kérdés megválaszolására a G-méteres mérés a jobb

Miért akarsz méretni? Gyári autónál a mérési pontosságon belül szinte mindig a gyári érték jön ki.
Cím: Motortuning
Írta: AndrewGL - 2006.08.08 18:07:41
Elnézést, hogy itt: Lymphater küldtem, privát üzit, megkaptad?
Nekem valamiért csak a kimenõ fiókban van az üzenet és nem az elküldöttek között. Lehet elküldöm megint, mert fontos.

OFF OFF
Cím: Motortuning
Írta: Lymphater - 2006.08.08 22:00:25
Idézetet írta: "AndrewGL"
Elnézést, hogy itt: Lymphater küldtem, privát üzit, megkaptad?
Nekem valamiért csak a kimenõ fiókban van az üzenet és nem az elküldöttek között. Lehet elküldöm megint, mert fontos.

OFF OFF


Megkaptam, de napközben sok a meló.  :faradt:
Ird meg a terszámodat privátban, felhívlak.
Egy viszont biztos. a Jó tuner legfõbb tulajdonsága a türelem.  :pofa:
Cím: Motortuning
Írta: AndrewGL - 2006.08.08 22:04:01
Idézetet írta: "Lymphater"
Megkaptam, de napközben sok a meló.  :faradt:
Ird meg a terszámodat privátban, felhívlak.
Egy viszont biztos. a Jó tuner legfõbb tulajdonsága a türelem.  :pofa:


Hmm... türelem... de ismerõs, mintha hallottam volna már valahol. Ezt arra mondják, ha tudsz várni valamire?
:)

Privi megy.
Üdv
Cím: turbo
Írta: crx - 2006.10.28 11:36:21
Sziasztok!

Lenne egy 2004 es 2.0 vvt-i 180lovas rav4es amit turbositani szeretnék és ha tudna valaki segiteni hogy hol találok mühelyt ahol megcsinálják akkor nagyon megköszönném mert csk javitással foglalkoznak a legtöbb helyen.már ki is néztem egy garret vagy egy kkk rendszert. az auto ugy néz ki hogy sportkipuf katalizástor nélkül, és csak a leömlö gyári.20as felni brembo fékek légszürö meg ilyen aproságok csak egy turbo kéne bele. elöre is köszi
Cím: Re: turbo
Írta: leszilaci - 2006.10.28 18:57:02
Idézetet írta: "crx"
Sziasztok!

Lenne egy 2004 es 2.0 vvt-i 180lovas rav4es amit turbositani szeretnék és ha tudna valaki segiteni hogy hol találok mühelyt ahol megcsinálják akkor nagyon megköszönném ...

heló
láttam egyszer a tévében ezt az adást:
http://totalcar.hu/tv/051112/
itt van egy olyan,h toyota celica széria vs. tuning
celicára turbót szereltek :nagymosoly:
esetleg innen el tudsz indulni...ha még él a cég :hmm:
sok sikert hozzá! :vezetes:
Cím: STARLET 1.0 Erõforrás CS!
Írta: Ritschie - 2007.03.19 12:38:55
Helló mindenki!

Nagy kérdésem volna:

Toyota starlet 1.0  84'-es évjáratúba kéne motor.Nos kérdésem a következõ:
Starlet-en kívül mely típus motorja az ami passzol bele?Hol tudom beszerezni?Nagyjából mennyibe kerül? (1.3ccm tõl felfele érdekel bármi ami passzol bele)

Nagyon szépen köszönöm a segítségeket!További kellemes napot kívánok!
Cím: Motortuning
Írta: Lymphater - 2007.03.20 12:42:28
Szia

Szerintem 4AGE lenne bele a legütõsebb. Tudsz képet berakni róla? Ez még hátulhajt?
Cím: Re: STARLET 1.0 Erõforrás CS!
Írta: Szepi_EP71 - 2007.03.21 15:00:11
Szia! Én is gondolkoztam motor cserén, más tipusból rakni bele, de értelmét nem sokat láttam én inkább maradok a szériánál és azt épitem át elég rendesen!

Én is Starlet Fûggõ vagyok, de Sajna miskolci. Nekem most hoznak bele egy 2E motort ami most benne van azt csapágyasra hajtottam sajna :) de még meg lehet csinálni. Csak Japánbol kell hozzá csapágyokat rendelni meg szét kell szednem ez hamarosan eladó motor lesz!!

Az hogy nagyobb motort akarsz beletenni, maximum átalakitással lehet egy 4A-FE 1,6os Corolla motort de ahoz kell vezérlõ is és ne olcsó mulatság! Szerintem maradj az eredeti motornál csak ne ezrest hanem 1,3masat veygél bele! Ha érekel kitõl hogyan és milyen módom lehet venni olcsóbban akkor üzenj egy privátban nekem és ha akarod intéztetek neked 1,3masat!!

Irj a Toyota Starlet Fórumra is: És nézd meg milyen módositásokat hajtottam eddig végig a motoromon!! ha érdekel Össze spanolhatunk:)

Idézetet írta: "Ritschie"
Helló mindenki!

Nagy kérdésem volna:

Toyota starlet 1.0  84'-es évjáratúba kéne motor.Nos kérdésem a következõ:
Starlet-en kívül mely típus motorja az ami passzol bele?Hol tudom beszerezni?Nagyjából mennyibe kerül? (1.3ccm tõl felfele érdekel bármi ami passzol bele)

Nagyon szépen köszönöm a segítségeket!További kellemes napot kívánok!
Cím: Motortuning
Írta: Szepi_EP71 - 2007.03.21 15:03:37
Elég határos hogy elöl vagy hátúl hajt! Úgy tom hogy 83ban váltottak tipust! Viszont ha hátúl hajt akkor a 4A-GE 20 Szelepes motort csak amerikából lehet hozzá rendleni potom 450 ezerért! Ha elöl hajt akkor 2E és olyan mint ami nekem van! Abban tudok seigteni mindekinek !

Idézetet írta: "Lymphater"
Szia

Szerintem 4AGE lenne bele a legütõsebb. Tudsz képet berakni róla? Ez még hátulhajt?
Cím: Motortuning
Írta: Szepi_EP71 - 2007.03.21 15:07:26
Nekem viszont olyan kérdésem lenne, hogy egy 2E motor érkezik hozzám a régebi fajta! Keskenyebb bordás (Vezérmû) szijjal rendlekezõ! És Hogy ebben a motorban a hajtókarokról mennyit lehet leszedni???? Vagy elég csak egybe gramoltatni õket????

Másik pedig! Kovácsolt Dugókat hol és ki készití a legjobb minöségben? És viszonylag arra reális áron???? 4 gyûrûs dugókat szeretnék, a nagy kompreszió miatt!!
Cím: Motortuning
Írta: Lymphater - 2007.03.21 15:51:45
Idézetet írta: "Szepi_EP71"
Elég határos hogy elöl vagy hátúl hajt! Úgy tom hogy 83ban váltottak tipust! Viszont ha hátúl hajt akkor a 4A-GE 20 Szelepes motort csak amerikából lehet hozzá rendleni potom 450 ezerért! Ha elöl hajt akkor 2E és olyan mint ami nekem van! Abban tudok seigteni mindekinek !

Idézetet írta: "Lymphater"
Szia

Szerintem 4AGE lenne bele a legütõsebb. Tudsz képet berakni róla? Ez még hátulhajt?


Itt a fórumon is van olyan user aki rendelt 4AGE 20V-t a Paseojába. Én is rendeltem 4AGZE-t az mr2 be. Bár az tény, hogy egy ilyen móka nem jön ki 500e Ft alatt.
Cím: Motortuning
Írta: Lymphater - 2007.03.21 15:54:25
A 4AGE 16V jóval olcsóbb mint a 20V és jobban tuningolható is. Ennek az ára 200e alatt kell hogy legyen.
Cím: Motortuning
Írta: Szepi_EP71 - 2007.03.21 16:09:13
Nah az mr2-öt ne emlitsd meg nekem! Álmaim kocsija és ha hallom a nevét vagy láttok egyet, háááát :)))

A TE mr2esedben van a GZE motor??? Mesélhetnél róla!! Fanatikus vagyok!!

A 4AGE 16V hát lehet tuningolni és biztos hogy olcsóbb, de vezérléssel együtt mondod? mert ugyebár váltó motor okés, de az EFI-vel mivan, ha nincs vezérlés? "486-ost kötünk rá és halálosabb iramban játszunk?:)"
Jó ez poén volt nem gunyolódni akarok, de szerintem csak akkor érdemes Starlet motorral foglalkozni ha legalább olyan fanatikus mint én, és ha hátsó kerekes! Ha elsõ kerekes akkor 200 ért tudok 4E-FTE motort vezérlõvel mindennel együtt!!!

Idézetet írta: "Lymphater"
Idézetet írta: "Szepi_EP71"
Elég határos hogy elöl vagy hátúl hajt! Úgy tom hogy 83ban váltottak tipust! Viszont ha hátúl hajt akkor a 4A-GE 20 Szelepes motort csak amerikából lehet hozzá rendleni potom 450 ezerért! Ha elöl hajt akkor 2E és olyan mint ami nekem van! Abban tudok seigteni mindekinek !

Idézetet írta: "Lymphater"
Szia

Szerintem 4AGE lenne bele a legütõsebb. Tudsz képet berakni róla? Ez még hátulhajt?


Itt a fórumon is van olyan user aki rendelt 4AGE 20V-t a Paseojába. Én is rendeltem 4AGZE-t az mr2 be. Bár az tény, hogy egy ilyen móka nem jön ki 500e Ft alatt.
Cím: Motortuning
Írta: Tshuhash - 2007.03.21 16:15:55
Idézetet írta: "Lymphater"
Idézetet írta: "Szepi_EP71"
Elég határos hogy elöl vagy hátúl hajt! Úgy tom hogy 83ban váltottak tipust! Viszont ha hátúl hajt akkor a 4A-GE 20 Szelepes motort csak amerikából lehet hozzá rendleni potom 450 ezerért! Ha elöl hajt akkor 2E és olyan mint ami nekem van! Abban tudok seigteni mindekinek !

Idézetet írta: "Lymphater"
Szia

Szerintem 4AGE lenne bele a legütõsebb. Tudsz képet berakni róla? Ez még hátulhajt?


Itt a fórumon is van olyan user aki rendelt 4AGE 20V-t a Paseojába. Én is rendeltem 4AGZE-t az mr2 be. Bár az tény, hogy egy ilyen móka nem jön ki 500e Ft alatt.

Mi most rendeltünk egy 4A-GE 20V Black Topot az USA-ból. A Paseoba Silver topot vettek. Annak az áráról nem tudok nyilatkozni, de a Black Top 400 valamennyiben fog megállni call-pakk. :nagymosoly:
Cím: Motortuning
Írta: Lymphater - 2007.03.21 16:56:41
Még nincsen benne a GZE mototor. A szerlõnél van, a hengerfej leugrott és kap egy kis tuningot. Aztán ha kész megy bele a mr-be. Remélem nyári talira már benne lesz.   :faradt:

Ha nincsenek nagyobb tengelyek nem kell a GE 16V-nek EFI mod. Persze az igazi akkor lesz, ha van tengely csere + fordulatszám kitolás és ahhoz már illik egy gyári mellé berakható plusz kis ecu. Ezzel fordulatszám függvényében lehet több benzint adni + minden egyéb huncutságot. De természetesen ez a vezérlés már 100e Ft körül mozog. Sajnos a szívó tuning drága dolog. Emiatt döntöttem a GZE mellett.

Egy üzembiztosra megépített valóban 200Le körüli 4AGE szerintem belekerül 1MFt.
Cím: Motortuning
Írta: Szepi_EP71 - 2007.03.21 17:02:43
Az szép lehet majd!

Én agyon nem akarom magam tuningolni, igy is ha azt nézzük minimálbérböl futi csak a tuning, nagy motort nemtok venni bele sajna:S Ha minden igaz olyan 90-100 ló között fogok én is megállni majd!

Viszont gondolkoztam már én is MR2esben csak az a fránya hogy nekem SW20as teccik és drága a korához képest!!

Idézetet írta: "Lymphater"
Még nincsen benne a GZE mototor. A szerlõnél van, a hengerfej leugrott és kap egy kis tuningot. Aztán ha kész megy bele a mr-be. Remélem nyári talira már benne lesz.   :faradt:

Ha nincsenek nagyobb tengelyek nem kell a GE 16V-nek EFI mod. Persze az igazi akkor lesz, ha van tengely csere + fordulatszám kitolás és ahhoz már illik egy gyári mellé berakható plusz kis ecu. Ezzel fordulatszám függvényében lehet több benzint adni + minden egyéb huncutságot. De természetesen ez a vezérlés már 100e Ft körül mozog. Sajnos a szívó tuning drága dolog. Emiatt döntöttem a GZE mellett.

Egy üzembiztosra megépített valóban 200Le körüli 4AGE szerintem belekerül 1MFt.
Cím: Motortuning
Írta: Lymphater - 2007.03.21 21:08:35
A súly nagyon fontos kérdés. Az sw20 sajnos nagyon nehéz  :nene: . Bár ugye ott van a 3SGTE benne ami 500ló is lehet  :nagymosoly:

A starleted szerintem simán lemehet 750Kg-ra. úgy 100Ló azért finom lehet. Mostanság egy sportos autó ennek a duplája, így pariba lehetsz egy 200Le-s autóval is.
Cím: Motortuning
Írta: Szepi_EP71 - 2007.03.21 23:18:22
Gyárilag a starlet 750 kiló és ezt még lejjebb akarom csökkenteni!!
Ki akarom cseréltetni majd az üvegeket plexire és a motorháztetõt is könnyiteni akarom plexire!
Többi könnyitést nem tom bevállalni mert ugyebár több személyes autó lesz:S

Idézetet írta: "Lymphater"
A súly nagyon fontos kérdés. Az sw20 sajnos nagyon nehéz  :nene: . Bár ugye ott van a 3SGTE benne ami 500ló is lehet  :nagymosoly:

A starleted szerintem simán lemehet 750Kg-ra. úgy 100Ló azért finom lehet. Mostanság egy sportos autó ennek a duplája, így pariba lehetsz egy 200Le-s autóval is.
Cím: Motortuning
Írta: Szepi_EP71 - 2007.03.23 16:22:24
Nézzetek be a Starlet Topicba is! Minden módositásomat oda töltöm fel! Kész ugyebár a hengerfej és a lendkerék is már itt van! Kicsit csúszik a motorom, de legalább addig is Gondlkodhatok a hajtókar könnyitésen is! hogy hogyan és mit lehet leszedni róla, mert ugyebár a garmmolás csak egybehozza a súlyokat, de nekem nem ez kell!

Az érdekelne viszont hogy az erõ és a nyomaték skálát hogy lehet kitolni fordulatszámilag is? Ugy értem, hogy nekem 7,5ig leforog az ótó nyomaték veszités nélkül, de ha ez mondjuk tovább mehetne azt hogy lehetne megcsinálni???
Cím: Motortuning
Írta: Lymphater - 2007.03.23 16:35:39
Idézetet írta: "Szepi_EP71"
Nézzetek be a Starlet Topicba is! Minden módositásomat oda töltöm fel! Kész ugyebár a hengerfej és a lendkerék is már itt van! Kicsit csúszik a motorom, de legalább addig is Gondlkodhatok a hajtókar könnyitésen is! hogy hogyan és mit lehet leszedni róla, mert ugyebár a garmmolás csak egybehozza a súlyokat, de nekem nem ez kell!

Az érdekelne viszont hogy az erõ és a nyomaték skálát hogy lehet kitolni fordulatszámilag is? Ugy értem, hogy nekem 7,5ig leforog az ótó nyomaték veszités nélkül, de ha ez mondjuk tovább mehetne azt hogy lehetne megcsinálni???


Csak óvatosan  :hmm:
A fordulatszám emeléshez nem a könnyítés kell hanem a kiegyensúlyozás és a rezgések kiküszöbölése, bár ezt most biztosan sokan vitatnák. Ennek egyik eszköze a grammolás. Nem ismerem a motort de azért 7500 RPM nél még nem kellene gondnak lennie.
Cím: Motortuning
Írta: Szepi_EP71 - 2007.03.23 17:17:48
A Grammolást azt megfogom még csinálni a kocsin! Nem csak lendkerék meg hengerfejben gondolkodtam eddig. A Hajtókarokból szedek le kicsit és egybefüggöen kigramolom majd! Utána már nem is csinálok vele most semmit sem mert idöm nincs rá, készülni kell az illegális gyorsulásokra! Már igy is elkezdödött ez lesz a második amit kihagyok, de a következõ kettöt nem akarom kihagyni:S

Idézetet írta: "Lymphater"
Idézetet írta: "Szepi_EP71"
Nézzetek be a Starlet Topicba is! Minden módositásomat oda töltöm fel! Kész ugyebár a hengerfej és a lendkerék is már itt van! Kicsit csúszik a motorom, de legalább addig is Gondlkodhatok a hajtókar könnyitésen is! hogy hogyan és mit lehet leszedni róla, mert ugyebár a garmmolás csak egybehozza a súlyokat, de nekem nem ez kell!

Az érdekelne viszont hogy az erõ és a nyomaték skálát hogy lehet kitolni fordulatszámilag is? Ugy értem, hogy nekem 7,5ig leforog az ótó nyomaték veszités nélkül, de ha ez mondjuk tovább mehetne azt hogy lehetne megcsinálni???


Csak óvatosan  :hmm:
A fordulatszám emeléshez nem a könnyítés kell hanem a kiegyensúlyozás és a rezgések kiküszöbölése, bár ezt most biztosan sokan vitatnák. Ennek egyik eszköze a grammolás. Nem ismerem a motort de azért 7500 RPM nél még nem kellene gondnak lennie.
Cím: Motortuning
Írta: Szepi_EP71 - 2007.03.27 19:28:19
Egy ötlet pattant ki az agyamból!

Ezt mégpedig haverom suzukijából loptam el! Elõre szólok nem holmiféle swiftröl beszélek és négykerekü korcs suzukiról, hanem az igazi Suzukiról egy SV650esrõl.

Ugyebár a motorok 6-7 ezren szeretik magukat tartani és azt is élvezik onnan indulnak meg...

Ezt pedig a löket hosszából nyerik, éspedig hogy kevés nagyon! Mi lenne ha a hajtókarokat kovácsoltatnék és kisebb löket hosszúságúakat? A felesleges helyet, pedig lesikoltatnám a motor tömböl ???


Ki mit szól ehez? Vagy oltári nagy hülyeség????? Starlet mi lesz belõled?.....
Cím: Motortuning
Írta: Tamás69 - 2007.03.27 23:12:54
Idézetet írta: "Szepi_EP71"
Egy ötlet pattant ki az agyamból!

Ezt mégpedig haverom suzukijából loptam el! Elõre szólok nem holmiféle swiftröl beszélek és négykerekü korcs suzukiról, hanem az igazi Suzukiról egy SV650esrõl.

Ugyebár a motorok 6-7 ezren szeretik magukat tartani és azt is élvezik onnan indulnak meg...

Ezt pedig a löket hosszából nyerik, éspedig hogy kevés nagyon! Mi lenne ha a hajtókarokat kovácsoltatnék és kisebb löket hosszúságúakat? A felesleges helyet, pedig lesikoltatnám a motor tömböl ???


Ki mit szól ehez? Vagy oltári nagy hülyeség????? Starlet mi lesz belõled?.....


A hajtókar rövidítésével csak a kompressziót csökkented ( jó ha leköszörülteted a tetejét akkor nem ) a lökethoszt viszont kismértékben növeli ( egy kicsit nézz utána  a motor mûködésének, és emlékezz a geometriai tanulmányaidra)

Amit te akarsz, ahoz egy új fõtengelyt kell gyártatni, viszont ezzel a lökettérfogat csökken.

Alapvetõen egy pontos súlyozás segít a legtöbbet azon, hogy gond nélkül magasabb fordulatot érj el, nomeg egy lendkerékkönnyítés, hogy gyorsabban elérje azt, de azt ne eszetlenül, mert ha túlkönnyül, akkor 3000-re kell fölvinni az alapjáratot.
Cím: Motortuning
Írta: Szepi_EP71 - 2007.03.28 14:44:47
Szia! Köszi csak kíváncsi voltam rá! Néz be a Toyota Starlet fórumban ott már a lendkerék készen van, és a síkolt hengerfejem képe is. Már csak a grammolás van hátra! pontosabban, a 4 hajtókart mindennel együtt egyfomra gramokra pontosítani!

Idézetet írta: "Tamás69"
Idézetet írta: "Szepi_EP71"
Egy ötlet pattant ki az agyamból!

Ezt mégpedig haverom suzukijából loptam el! Elõre szólok nem holmiféle swiftröl beszélek és négykerekü korcs suzukiról, hanem az igazi Suzukiról egy SV650esrõl.

Ugyebár a motorok 6-7 ezren szeretik magukat tartani és azt is élvezik onnan indulnak meg...

Ezt pedig a löket hosszából nyerik, éspedig hogy kevés nagyon! Mi lenne ha a hajtókarokat kovácsoltatnék és kisebb löket hosszúságúakat? A felesleges helyet, pedig lesikoltatnám a motor tömböl ???


Ki mit szól ehez? Vagy oltári nagy hülyeség????? Starlet mi lesz belõled?.....


A hajtókar rövidítésével csak a kompressziót csökkented ( jó ha leköszörülteted a tetejét akkor nem ) a lökethoszt viszont kismértékben növeli ( egy kicsit nézz utána  a motor mûködésének, és emlékezz a geometriai tanulmányaidra)

Amit te akarsz, ahoz egy új fõtengelyt kell gyártatni, viszont ezzel a lökettérfogat csökken.

Alapvetõen egy pontos súlyozás segít a legtöbbet azon, hogy gond nélkül magasabb fordulatot érj el, nomeg egy lendkerékkönnyítés, hogy gyorsabban elérje azt, de azt ne eszetlenül, mert ha túlkönnyül, akkor 3000-re kell fölvinni az alapjáratot.
Cím: Motortuning
Írta: Szepi_EP71 - 2007.04.12 20:35:38
Nah! 42 ezer Forintból lett kész a motorom, Holnap délután 3 kor rakjuk be remélem jó lesz!!!! Lesznek hang és képi anyagok is hogyan sikerûlt és megy a kocsi!!!!
Cím: Motortuning
Írta: CindR - 2007.04.15 13:20:12
Kicsit tudnátok írni errõl a "klasszikus" motortuningról? Mármint a hajtókar, a dugattyú cseréjével hogyan lehet nagyobb teljesíményt, vagy jobb teljesítménykifejtést elérni. Mi az a grammolás? A hajtókat pontos kiegyensúlyozása, könnyítése? Utána jobban pörög fel? Bocsi a sok kérdésért, de alap fokon szeretném ezeket megérteni, aztán majd ha egyszer amúgy hibátlan lesz a mocim, valami teljesítmény optimalizást én is beiktatnék.
Cím: Motortuning
Írta: schillerasz - 2007.04.17 20:29:34
Idézetet írta: "CindR"
Kicsit tudnátok írni errõl a "klasszikus" motortuningról? Mármint a hajtókar, a dugattyú cseréjével hogyan lehet nagyobb teljesíményt, vagy jobb teljesítménykifejtést elérni. Mi az a grammolás? A hajtókat pontos kiegyensúlyozása, könnyítése? Utána jobban pörög fel? Bocsi a sok kérdésért, de alap fokon szeretném ezeket megérteni, aztán majd ha egyszer amúgy hibátlan lesz a mocim, valami teljesítmény optimalizást én is beiktatnék.

Hát én alig értek hozzá, de talán kezdetnek jó lesz:
Asszem alapvetõen 2 módon érhetsz el telj. növekedést
Lökettérfogat növeléssel; fordulatszám növeléssel;(+kompresszió növ, benzin levegõ optimalizálódás)
elsõ: felfúrás, túlméretes dugó; 2. könnyítés, kiegyensúllyozás, vez.mûtengely "átfokolás"
kompr. növ. : hengerfej sika
könnyítés: fõleg lendkerék, de hajtókarok is
kiegyensúllyozás: statikus, dinamikus (asszem így hívják) statikus: külön az alkatrészek, dinamikus: az összeszerelt motor
kompr. növ. hez hasonló az elõgyújtás növelése
Most mennem kell, most hívott ismerõsöm, lehet baja van, megyek megvizsgálni :kormom:
Na folytatás
A szívó oldalon ugye több benzin+ több levegõ=több erõ, na azé nem ilyen 1szerû, de én eddig jutottam, nameg ugye ennek minél jobb keveréke arányaiban és "elkeveredésben" egyaránt
Kipuffogó: jól megtervezett leömlõ "kiszívja" az égésterméket a hengerekbõl: pl 1-3-4-2-es gyújtássorrendnél az 1es henger "kipuffanása" annyi utat tegyen meg, h a 3as henger kipuffszelep nyitásakor ott "vákum" legyen, vannak erre képletek, de most nincs kedvem megkeresni :nemnem:
A további kipuffogó rendszernek is megtervezettnek kell lenni, nemcsak kályhacsõ oszt kész: be lehet lõni, hogy nyomatékra (nagyobb folytás) v pörgésre legyen hangolva a rendszer.
Akkor még a levegõvel is lehet játszani: minnél több és hidegebb legyen(=több O2) ez lehet nagyobb nyomással elérni pl. torlónyomás (nemtom mennyit ér), vízbefecskendezés, v turbó ezt sem 1szerû állítólag hangolni, nameg nem bírják az átlagalkatrészek. S az N2O ból is oxigén szabadul fel, de ezt sem bírja a normál motor állítólag.
Én kb. eddig jutottam szerintem 10 éven belül a gyakorlatban nem fogok foglalkozni vele, utána remálem építek egy rapidot, v sima 120ast, ami lenyomja a tádékat :vezetes:  :mrgreen:
Cím: Motortuning
Írta: Szepi_EP71 - 2007.04.17 21:57:23
Klasszikus motor tuning??? Nem tudom mit értetek ezen Van már újfajta is? Remélem nem a chipre gondoltok az baromság, üzemanyag cellákat variálják és a fordulatokat lövik be egyenként a porlasztáshoz többet nem csinálnak max még leszedik hogy ne szabályozzon le a kocsi hagy forogjon mint a karbis!!

Szal én nem sok mindent csináltam a motoromon!!!

Megsíkoltattam a hengerfejemet, majd lekönnyitettem a lendkerekemet, kapot egy sport rendszert amit én csináltam de nem sport csak én hivom igy (saválló 45ös csõ ami majd hamarosan 50es lesz), saválló 60as sport dobbal! És van egy delortó porlasztóm is minde ehez amit mégnem tettem fel!!!

A síkolással óvatosan, legfõképpen ki kell számolni hogy mennyit is lehet maximum leszedni én 1,5 milimétert szedettem le, és nagyon nagy lett a kompreszióm! De ez erõ növekedéssel jár és nyomaték növekedéssel Nm = F*K (Nyomaték erõ ször erõkar) "kar nem változik" Ha nõtt az erõ lomhább lesz a motorod ezért szokták lekönyiteni a lendkereket ez nyomaték vesztéssel jár mert a lendkerékbõl kapod a kart és ez csökken!!!!

Ha mind ezek készen vannak itt az ideje gramoltattni vagyis a hajtókart ki egyensúlyoztatod, de érdemesebb a dugót rajta hagyni mivel a dugók sem egyfomra nehezek!! Igy cak pack az egészet sikó csapággyal mindennel együtt leméred és a legkönyebbhez igazitod az összes többit!!!! Igy nem fog beremegni a motorod, ezzel el tudod azt is érni ha nem remeg be akkor emelkedik a fordulat skálád is! Hogy mit értek ezen??? Fordulat skála = a fordulatszámérõd mutatt 8 ezret és ha karbis a kocsid az le is forogja neked de már 8 ezernél beremeg az egész autó, a nagy remegés ütõdés miatt sérül a blokkod ami nagyon nem jó! ha gramoltattál ez nõhet, 8 ezernél nem remeg nem kopog tud tovább fordulni!

Van még pár dolog hátra szivesen segitek de dög álmos vagyok még ! Megyek csicsikálok reggel meló!

Ugyebár van fokolás is ami nem feltétlen király! most nekem fokolt a vezérmûtengelyem de csak hideg motornál jó, melegnél leáll és nem húz elmegy az erõ és a többi jelenség ami zavar nagyon! Eszméletlenül rángat a motor de nagyon és az csak kárt okozhat!!!!
Cím: Motortuning
Írta: CindR - 2007.04.18 10:26:26
Köszönöm szépen a hozzászólásokat, asszem maradok annál, hogy minél közelebb jussak a gyári állapothoz, az sem olyan rossz. :vag2:
Cím: Motortuning
Írta: Szepi_EP71 - 2007.04.18 14:53:37
Persze hogy a gyári állapota sem annyira rossz ,de ha már egyszer szét van szedve a motor akkor miért nem csinálsz rajta pár dolgott????

Szívó oldali tuningot is simán meg tudod csinálni magadnak! Sikotatás sem rossz dolog ha megcsinálod, ad oda egy autószerelõnek õ megmondja neked hogy mennyit kell leszedni, és a lendkereket is simán meg lehet kicsit szedni!! Ha már nem gramoltatsz, mint én!!!

Idézetet írta: "CindR"
Köszönöm szépen a hozzászólásokat, asszem maradok annál, hogy minél közelebb jussak a gyári állapothoz, az sem olyan rossz. :vag2:
Cím: Motortuning
Írta: schillerasz - 2007.04.18 15:53:05
Idézetet írta: "CindR"
Köszönöm szépen a hozzászólásokat, asszem maradok annál, hogy minél közelebb jussak a gyári állapothoz, az sem olyan rossz. :vag2:

Az a minimum, ahonnan a tuning elindulhat :kacsint:
Cím: Motortuning
Írta: Palaczk - 2007.04.18 19:36:57
schillerasz Mester, mintha korábban említetted volna, hogy a szaki aki a kipufogódat csinálta, tuninggal is foglalkozik, és hogy egész ígéretes többleteket tudna kihozni a Camrybõl. Jól emlékszem? Hogy is van ez pontosan?
Cím: Motortuning
Írta: Szepi_EP71 - 2007.04.19 16:13:37
Kipufogó szervizet  nyitottam! Ami kell irsz és megcsináljuk!
Cím: Motortuning
Írta: schillerasz - 2007.04.19 16:31:31
Idézetet írta: "Palaczk"
schillerasz Mester, mintha korábban említetted volna, hogy a szaki aki a kipufogódat csinálta, tuninggal is foglalkozik, és hogy egész ígéretes többleteket tudna kihozni a Camrybõl. Jól emlékszem? Hogy is van ez pontosan?

Foglalkoznak szívóoldalival is 10-15% vmi spirális rosszseb osz jobban keveredik a benzina levegõvel, meg kipufogóval is, szépen arra hangolják amit akarsz: nyomaték v pörgés, és állítólag minimális a hangerõnövekedés :hmm: de ára van 2x annyi mint a normál, a szívót nem is tudom mennyi
Egyébként http://spirex.hu
Cím: Motortuning
Írta: Trotter66 - 2007.04.19 21:14:43
Idézetet írta: "Szepi_EP71"
Kipufogó szervizet  nyitottam! Ami kell irsz és megcsináljuk!


Nem piszkálásként, de ez valahogy reklám már!!!
Cím: Motortuning
Írta: Misi - 2007.04.19 21:48:31
Idézetet írta: "Trotter66"
Idézetet írta: "Szepi_EP71"
Kipufogó szervizet  nyitottam! Ami kell irsz és megcsináljuk!


Nem piszkálásként, de ez valahogy reklám már!!!


Felülbírálnám....
Ha Tutivesztestõl megkérdezik, hogy mennyi az idõ és Õ válaszol, az sem reklám. Pedig Órás.
Ez sem más eset szerintem.
Cím: Motortuning
Írta: Tamás69 - 2007.04.19 21:55:31
A moderátorok verekedését megakadályozandó, szerintem ezt a megjegyzést Szepi_EP71 humornak szánta, csak a :D maradt le a végérõl!

Szepi_EP71 máskor ne hagyd le, mert nem szeretnék a két kedves fiatalember egyikénél sem párbalysegéd lenni! :D


-Hameg komolyan gondoltad, akkor megyek hozzád, egy OFF géppel :D
Cím: Motortuning
Írta: Trotter66 - 2007.04.20 08:13:17
hAJ,,,, PÁRBAJ!!!! :nagymosoly:  :nagymosoly:
Cím: Motortuning
Írta: Trotter66 - 2007.04.20 08:14:27
Idézetet írta: "Misi"
Idézetet írta: "Trotter66"
Idézetet írta: "Szepi_EP71"
Kipufogó szervizet  nyitottam! Ami kell irsz és megcsináljuk!


Nem piszkálásként, de ez valahogy reklám már!!!


Felülbírálnám....
Ha Tutivesztestõl megkérdezik, hogy mennyi az idõ és Õ válaszol, az sem reklám. Pedig Órás.
Ez sem más eset szerintem.
:prayer:  :prayer:  :prayer:
Cím: Motortuning
Írta: schillerasz - 2007.04.20 11:21:15
Idézetet írta: "Trotter66"
Idézetet írta: "Szepi_EP71"
Kipufogó szervizet  nyitottam! Ami kell irsz és megcsináljuk!


Nem piszkálásként, de ez valahogy reklám már!!!

Most akkor linkelgethetünk mindent, csak magunkat nem reklámozhatjuk? :roll:
Nem mintha zavarna, de akkor taby mottója :hmm:
Csak az egyenlõ elbírálás végett :pofa:
Cím: Motortuning
Írta: leszilaci - 2007.04.20 12:10:10
Idézetet írta: "schillerasz"

Most akkor linkelgethetünk mindent, csak magunkat nem reklámozhatjuk? :roll:

én meg váltó- és lengéscsillapítóromboló üzemet igazgatok :rohog:  :ordog:

szerintem az még simán belefér, hogy elmeséli mivel foglalkozik...miben tudna szolgáltatást nyújtani, részletek meg priviben, vagy egyénre szabva a közösben, hogy a többiek is infot gyûjtsenek az árakról, lehetõségekrõl
itt nem reklámkampányhadjáratról volt szó :nagymosoly:

persze az más megítélés lenne, ha a tunying\kipuf-ban elkezdené tolni, hogy az én savállós dobomat még az élien sem tudja megemészteni... mindez csak huszonötezerér' :mrgreen:
 :kacsint:
Cím: Motortuning
Írta: Szepi_EP71 - 2007.04.20 14:27:20
Reklám??? Hol van benne cég név ? hol a marketinges fogás ?? Ez nem reklám csak egy mondat!

Akkor ennyi erõvel ha megvan tuningolva a motorom és msának segitek akkor reklámozom az ötleteimet???

Zavaros kétejeitek vannak a reklám terén már bocs!! Ne egy reklám menedzsert akarjatok már megdumálni mi a reklám????? Jó kösz szépen!! Verekedés??? minek az el lehet intézni egy jó dragolással is :D :D :D
Cím: Motortuning
Írta: Szepi_EP71 - 2007.05.10 17:12:24
Érdeklõdni szeretnék hogy 3S-GTE motorból lehet e csinálni 3S-GZE motort???
Egyébbként meg egy ST165 ös motorja ez all-trac GT 4
Cím: Motortuning
Írta: Profy - 2007.06.20 07:58:43
Most vettem egy 3s-ge mocit a carinámba. :D LEsz épített GTI Carinám. :D
Kellene pár kapcsolási rajz ha van valakinek. :D
Cím: Motortuning
Írta: u_istvan - 2007.06.20 09:23:13
Idézetet írta: "Profy"
Most vettem egy 3s-ge mocit a carinámba. :D LEsz épített GTI Carinám. :D
Kellene pár kapcsolási rajz ha van valakinek. :D
A GTI Carina alatt teljesen más a futómû is! Csak a motor cserétõl nem lesz GTI.
Cím: Motortuning
Írta: Profy - 2007.06.20 15:11:31
Idézetet írta: "u_istvan"
Idézetet írta: "Profy"
Most vettem egy 3s-ge mocit a carinámba. :D LEsz épített GTI Carinám. :D
Kellene pár kapcsolási rajz ha van valakinek. :D
A GTI Carina alatt teljesen más a futómû is! Csak a motor cserétõl nem lesz GTI.


Tudom. :D de itt most motorrol van szó. :D Hátsó futómûvet máshol fogok keresni hozzá. :D
Cím: Motortuning
Írta: toytib - 2007.06.20 23:27:32
Ne hagyd abba!
Egyébként melyik 3S-GE motor?
Cím: Motortuning
Írta: Profy - 2007.06.21 08:38:47
Idézetet írta: "toytib"
Ne hagyd abba!
Egyébként melyik 3S-GE motor?


Nem hagyom abba. :D

89-91 között gyártott T-Vhis-es mociról van szó. :D Tavaj láttam mûködni egy Celibe. :D
Lóerõ külömbözõ táblázatokból nézve 150-175 Le között lehet valahol.

Elsõ ránézésre kb 2 hetes barkácsolásnak nézünk elé. :D
Cím: Motortuning
Írta: toytib - 2007.06.21 10:50:25
Idézetet írta: "Profy"
Idézetet írta: "toytib"
Ne hagyd abba!
Egyébként melyik 3S-GE motor?


Nem hagyom abba. :D

89-91 között gyártott T-Vhis-es mociról van szó. :D Tavaj láttam mûködni egy Celibe. :D
Lóerõ külömbözõ táblázatokból nézve 150-175 Le között lehet valahol.

Elsõ ránézésre kb 2 hetes barkácsolásnak nézünk elé. :D


Ha jól tudom a T-VIS-es verziók a 150lovasak voltak.
Akkor se 130egynéhány paci :)
Ja + ugye a különlegesség!!!!
Én is belefeszegettem a 165 lovas BlackTop-ot az öreg Corollába.
Cím: Motortuning
Írta: Profy - 2007.06.21 11:40:50
Idézetet írta: "toytib"


Ha jól tudom a T-VIS-es verziók a 150lovasak voltak.
Akkor se 130egynéhány paci :)
Ja + ugye a különlegesség!!!!
Én is belefeszegettem a 165 lovas BlackTop-ot az öreg Corollába.



Naná hogy több mint a 107 Le 1,6-ba. :D

Esetleg a beépítésrõl és a géprõl lehet képet kérni?
Az elektromos kábelezés mennyire volt sííma ügy?
Cím: Motortuning
Írta: toytib - 2007.06.21 12:10:23
Jaaa, óóó én buta. Azt hittem hogy a tiéd alapban 2L-es 3S-FE motor.
Igazándiból nálam tipusazonos a blokk, mind a 2 4A-GE.
Nálad ez már más tészta. A Corollákban jobban otthon vagyok.
A villamosság volt neccesebb, mivelhogy keresztben el volt vágva a motortérköteg.(és Japan belpiac)
De azért megszületett.
Cím: Motortuning
Írta: Profy - 2007.06.21 13:04:38
ha 3s-fe lenne benne nem is fájna annyira a fejem. :D
Meg talán nem is cserélnék mocit. :D

A belpiacos mocik szoktak vót érdekesek lenni.
Cím: Motortuning
Írta: u_istvan - 2007.06.22 09:02:25
Idézetet írta: "Profy"
Idézetet írta: "u_istvan"
Idézetet írta: "Profy"
Most vettem egy 3s-ge mocit a carinámba. :D LEsz épített GTI Carinám. :D
Kellene pár kapcsolási rajz ha van valakinek. :D
A GTI Carina alatt teljesen más a futómû is! Csak a motor cserétõl nem lesz GTI.
Tudom. :D de itt most motorrol van szó. :D Hátsó futómûvet máshol fogok keresni hozzá. :D
Bocs hogy offolok, de szerintem az eleje is más. Más a lengõkar és a stabilizátor is.
Cím: Motortuning
Írta: Profy - 2007.06.22 10:31:35
Mindenképpen kell akkor szerványolnom egy japó lengõkart. :D Bár van egy pár a garimba. :D
Cím: Motortuning
Írta: toytib - 2007.06.22 11:20:05
Nem akarok okoskodni, de szerintem pont a lengõkarok amik megeggyeznek és azon kívûl semmi más.
De utánajárok az EPC-ben :pofa:
Cím: Motortuning
Írta: Profy - 2007.06.22 12:43:36
Idézetet írta: "toytib"
Nem akarok okoskodni, de szerintem pont a lengõkarok amik megeggyeznek és azon kívûl semmi más.
De utánajárok az EPC-ben :pofa:


Lengõkarok másak mert az angolba más a kar mint a japóba. :D Viszont GTI csak japóba volt. :(
Én is megnéztem az EPC cdn. :D
Cím: Motortuning
Írta: toytib - 2007.06.22 13:26:38
Megnéztem :nagymosoly:
Hát persze hogy más, hiszen az alul dupla lengõkaros mint a hason korú CELICA
Már megint hamarabb járt a szám, vagyis a kezem, mint hogy utána néztem volna :oops:
Tehát semmi nem eggyezik valószínû.
Azért ha csinálatsz bele 4 kemény lengéscsillapítót már nem lessz gond az úttartással.
Hacsak nem versenypályán akarod hajkurászni :D
Hátra a tárcsafék tényleg csak extrém körûlmények között szükséges.
Cím: Motortuning
Írta: Profy - 2007.06.22 13:57:05
Igazából a nagyobb terhek + klíma miatt vettem meg a motort. :D Ha én járok vele egyedül az úgy jó a magam 65 kg-jával. :D

Amúgy meg lehet hogy eladom az összes vasat és veszek egy szép nagy családi kocsit. :D
Cím: turbo
Írta: laci21 - 2007.09.20 11:04:23
Sziasztok!
Kérlek segitstek nekem, 4A-FE 95' corolla Si-m van és szeretnék belevágni a motortuningba! Mindenképp turbot szeretnék a mocira, csak nem tudom hogyan induljak el! Mondták már sokan hogy vegyek inkább erõsebb mocit, köszi nem mert rizikos a használt motor! Komplett motor illetve kuplung átalakitásra gondoltam, nemcsak egy felrakjuk a turbot aztán jolvan modszerre! Kérlek segitsetek ha tudtok!
Köszi mindenkinek!
LAci
Cím: Re: turbo
Írta: Szepi_EP71 - 2007.09.21 23:52:30
Hát hallod ember, egy 4A-FE motort akarsz turbósitani? Elég sok pénzedbe fog kerülni, sõt nagyon sokba!!! Nem egyszerûû mulatság egy szívó motort elturbósitani, nem csak felteszik a turbót azt hagyjál béként!!!!Az semmit sem ér!

Én is akartam egy 2E motort elturbósitani de nem nagyon lett belõle semmi!indokok!! közel az ilyen kis turbó ami ezekre kell, drága max 0,4 báros turbó töltés, hát szinte semmi sem! akkor ugye nem hengerfejet kell sikolni hanem emelni kell!! Az még nem gáz, de honnan adsz neki olajnyomást? Akkor ha ez okés FE motorod van!! Injektor Spic fejeket kell cserélned!! Benzin nyomás-t kell adni neki, Irhatóvá kell tenned az ECU-ját!
Hallod érdemesebb venned egy Turbós motort inkább és felújitanod minthogy ezt turbóztasd el! Hidd el tom egy Celica GT4-om van!! 3S-GTE motorral!!

Idézetet írta: "laci21"
Sziasztok!
Kérlek segitstek nekem, 4A-FE 95' corolla Si-m van és szeretnék belevágni a motortuningba! Mindenképp turbot szeretnék a mocira, csak nem tudom hogyan induljak el! Mondták már sokan hogy vegyek inkább erõsebb mocit, köszi nem mert rizikos a használt motor! Komplett motor illetve kuplung átalakitásra gondoltam, nemcsak egy felrakjuk a turbot aztán jolvan modszerre! Kérlek segitsetek ha tudtok!
Köszi mindenkinek!
LAci
Cím: Re: turbo
Írta: Profy - 2007.09.21 23:53:44
Idézetet írta: "laci21"
Sziasztok!
Kérlek segitstek nekem, 4A-FE 95' corolla Si-m van és szeretnék belevágni a motortuningba! Mindenképp turbot szeretnék a mocira, csak nem tudom hogyan induljak el! Mondták már sokan hogy vegyek inkább erõsebb mocit, köszi nem mert rizikos a használt motor! Komplett motor illetve kuplung átalakitásra gondoltam, nemcsak egy felrakjuk a turbot aztán jolvan modszerre! Kérlek segitsetek ha tudtok!
Köszi mindenkinek!
LAci


4A-FE moci nem nagyon tuningolható. :( Én futottam rá pár kört és technikai problémákba futottam. NEm hiába csiszolgatták a 4A-f es mocicsaládott vagy 13 évig.

Turbó felejtõs a szelepek illetve a vezérmûtengely miatt.Elsõ körben építeni kell egy motort aminek csak a blokkja adott a szám miatt a többi csere.Ez kb 400-700E ft.

TTS kompresszoros feltöltõ.Németben sikeresen csináltak ilyet bár nem tudom mi lett a vége. :(
Itt is kell kis vezérlõ buhera+tápszivatyú és egyébb csere.Erõsebb hajtókar,vezérmûtengely,szelepek,dugók.
4 éve kb 1500-2500  euró volt a feltöltõ maga.

4A-GE 4A-GTE moci. :D Ez már jóó democi csere.Kb 500E a moci ha új használtan 50-100E között hozzá lehet jutni a 4A-GE mocihoz.És lehet gyüjtögetni a felújításra váltó átrakásra. :D

Van még a Beamos moci az 4A-GE blokk és vvti vezérlés félmilla feletti költséggel.Bõvebbet Indexes fórum Celica topic.

3S-FE,3S-GE  majdnem u.a mint a 4A-GE moci.

Tehát nem akarlak nagyon elkeseríteni.Hogy nem tudol a mocin sokat változtani.A kipufrendszer átlagban maxra kiszámolva,a vezérlõvel lehetne buherálni ami visszafogja a teljesítményt.Lásd Carina Topic B.C kartás harca ezügyben hogy hogy lesz a 98 Lóból 110. :D
Cím: Motortuning
Írta: Szepi_EP71 - 2007.09.22 14:22:38
"3S-FE,3S-GE majdnem u.a mint a 4A-GE moci. "

Hát Szerintem egy FE motor sosem majdnem olyan mint egy GE motor!!!!

Más az injektor rendszerûk, és a felépitésük is!! 3S-GE ha olyan lenne mint a 4A-GE hát mondanám hogy nem a legjobb párosítás, teljesen más a két motor felépitésben.

Ez kb akkora hülyeség, hogy a 2E-FE motor az majdnem ugyan olyan mint egy 7M-GTE motor!!!

Inkább javítok! 2E-4E = 2A-4A motorokkal!! 7A = 4A motor!! És FE csak FE motorral egyezhet FE és GE nem lehet GE motoros! Más az olajzási rendszerük!!!!

 :kacag:  :kacag:  :kacag:  :kacag:  :kacag:  :kacag:  :kacag:  :nene:
Cím: Motortuning
Írta: Profy - 2007.09.22 21:52:12
nem úgy értettem hanem a munka problémáját illetõen. :D
Bocsi ha ez bekavart.
Szóval ha tuning akkor a 4A-FE felejtõs
Cím: BOV
Írta: Kopé - 2007.11.05 17:54:45
Hy All! Kellene 1kis help! Szeretném automat fütyülössé tenni :) azaz lefujoszelepet szeretnék cserélni, persze a turbonyomást nem szeretném nõvelni. Szoval van vkinek vmi tapasztalata ezzel kapcs? Elöre is köszönöm
Cím: Motortuning
Írta: Skunk2 Racing - 2007.12.15 13:53:02
A hozzászólás tiltott reklámozás miatt törölve lett.
Misi
Cím: Motortuning
Írta: Misi - 2007.12.15 17:16:58
Kedves Skunk2 Racing!

A fórum regisztrációkor elfogadtad a felhasználási feltételeket, melyben pontosan szabályozzuk a reklámozás kérdését.
Hozzászólásodat sajnos reklámnak számít, amit a felhasználási feltételekben leírtak szerint sajnos el kellett, hogy távolítsam.
Természetesen nyitottak vagyunk mindenféle együttmûködésre, ezért ha ilyesmivel szeretnél élni, akkor keress bizalommal!

További jó fórumozást!

Üdv.
Misi

Azaz
Mészáros Mihály
partnerkapcsolatokért felelõs elnökségi tag
Toyota Klub Magyarország Egyesület
H-2141 Csömör, Szegfû utca 13
e-mail: meszaros.mihaly@toyotaclub.hu
www.toyotaclub.hu
Cím: Motortuning
Írta: Skunk2 Racing - 2007.12.15 18:43:47
Kedves Misi!

Amint látod 11.30.-án regisztráltam, és írtam a Robi -nak (úgy vettem ki, hogy õ a fórum gazdája) hogy szeretnék reklámozni ezen a fórumon.
Mivel a mai napig válasz nem érkezett, és nemigazán tudtam kihez forduljak, ezt a megoldást választottam.

Ez úton a Te segítségedet kérném, vagy irányíts a megfelelõ személyhez légyszives.

Köszönettel:

Skunk2 Racing Hungary
Cím: Motortuning
Írta: Misi - 2007.12.15 20:44:32
Kedves Skunk2 Racing Hungary!

Az illetékest meg is találtad!
A honlapunkon, fórumunkon való reklámozásnak két módja van:
1., Megegyezünk egy elég alacsony összegben. Természetesen számlát tudunk adni.
2., Termékeid, szolgáltatásaid árából kedvezményt biztosítasz klubtagjaink számára, cserében elhelyezzük honlapod bannerét honlapunkon, fórumunkon. Igény esetén helyet biztosítunk rendezvényeinken, stb. Ha ezt választod, akkor annak az a módja, hogy kölcsönösen aláírunk egy Együttmûködési keretmegállapodást, melyben rögzítjük, hogy ki, mit vállal. Ha adsz egy e-mail címet, akkor elküldöm ezt a keretmegállapodást.

Üdv.
Misi
azaz
Mészáros Mihály
Partnerkapcsolatokért felelõs elnökségi tag
Toyota Klub Magyarország Egyesület
H-2141 Csömör, Szegfû utca 13
e-mail: meszaros.mihaly@toyotaclub.hu
www.toyotaclub.hu
Cím: Re: Motortuning
Írta: venGTti - 2008.08.06 19:18:22
Sziasztok

olyan fura kérdésem lenne, hogy nem tudjátok, hogy melyik celicanak van 40-es átmérőjű pillangószelepe?
nekem charade GTti-m van, és 40-es pillangót szeretnék bele. ha jól tudom, akkor valamelyik celicaba az van. ha netán valakinek van feleslegbe, akkor szívesen megvenném.

előre is thx
Cím: Re: Motortuning
Írta: Sördög - 2009.09.17 21:44:27
Sziasztok.
Ha esetleg témát ismételnék,elnézést érte.
Egy régebbi használtautó katalógust lapozgatva feltűnt,hogy az 1.6 16v Toyi motor,ami köbcentire megegyezik a 110 lovas 4A-FE motorral,régebbi
Corollákban,Carinákban 124-125LE-t is tudott.Vajh mi lehet a titok,sűrítés,vezérműtengely,szoftver v. minden együtt?
Cím: Re: Motortuning
Írta: Misi - 2009.09.17 21:50:49
Asszem a katalizátor megjelenésével csökkent az erejük. Emisszió...
Hogy pontosan mit változtattak, azt sajna nem tudom.
Cím: Re: Motortuning
Írta: Sördög - 2009.09.17 22:00:31
A katalógus ezeknél is jelzi a katalizátort.
Lehet meg kéne kaparni ezt a témát-hátha a bontókban hever a megoldás,sokan + 100ezreket költenek tuningcuccokra.Vagy nem ilyen egyszerű? :D
Cím: Re: Motortuning
Írta: Szepi_EP71 - 2009.09.19 02:24:06
Sziasztok.
Ha esetleg témát ismételnék,elnézést érte.
Egy régebbi használtautó katalógust lapozgatva feltűnt,hogy az 1.6 16v Toyi motor,ami köbcentire megegyezik a 110 lovas 4A-FE motorral,régebbi
Corollákban,Carinákban 124-125LE-t is tudott.Vajh mi lehet a titok,sűrítés,vezérműtengely,szoftver v. minden együtt?
Szia a katalógus jelezte azt számodra hogy a corollákban Big portos vagy Small portos 4a-fe illetve 4a-ge motor volt valamint azt is hogy JDM vagy USDM ECU val szerelt?
Na meg a másik a Carinákban a 125 le- motor az 7a-fe és az 1,8as illetve 3S-FE ami 125 le valamint a GTI carinában 3S-GE ami 146 le volt! Van kismiliárd 4A motor jobban kell megnézni ezeket a dolgokat!!
Cím: Re: Motortuning
Írta: Sördög - 2009.09.20 09:54:55
Csak nyugi Szepi.Én mint amatőr lehet,hogy hülyeséget kérdeztem,de TE,mint a szakma nagy öregje :flowers: toleránsabb lehetnél,mielőtt leordítod a fejem :cry:.Ígérem,sokat olvasom a fórumot,tanulok és nem rabolom az idődet buta kérdésekkel :)
Cím: Re: Motortuning
Írta: Szepi_EP71 - 2009.09.21 03:39:36
Jaj én nem úgy azzal a szándékkal írtam illetve kérdeztem, mert tudom milyen érzés lehet ez velem is szokott ilyen lenni:) Csak lusta voltam smájlikat használni tényleg bocs, és tényleg kérdeztem:)
Cím: Re: Motortuning
Írta: Sördög - 2009.09.21 19:23:30
OK.Természetesen nincs harag :hug: :clap:
Cím: Re: Motortuning
Írta: Gergőőő - 2010.05.08 22:52:53
sziasztok
én egy camry 3s-fe motor cseréjét tervezem, 2vz-fe-re ha minden jól megy, de egyelőre kábelköteg és ecu hiányában még semmi sem biztos, esetleg 3vz-fe ecu + kábelköteg jó lehet a 2vz-fe-hez? vagy ha valaki tudna esetleg cumót a 2vz-fe-hez az ne tartsa magában az infót.
előre is köszi:) és kiv. vagyok a véleményetekre is!
Cím: Re: Motortuning
Írta: Trotter66 - 2010.05.09 16:38:15
sziasztok
én egy camry 3s-fe motor cseréjét tervezem, 2vz-fe-re ha minden jól megy, de egyelőre kábelköteg és ecu hiányában még semmi sem biztos, esetleg 3vz-fe ecu + kábelköteg jó lehet a 2vz-fe-hez? vagy ha valaki tudna esetleg cumót a 2vz-fe-hez az ne tartsa magában az infót.
előre is köszi:) és kiv. vagyok a véleményetekre is!

Menj át a Camry topicba és keresd szkareszt!
Cím: Re: Motortuning
Írta: Gergőőő - 2010.05.10 10:48:16
Menj át a Camry topicba és keresd szkareszt!
skaresztől jön a motor:D de már ott van a téma a camry topikban
Cím: Re: Motortuning
Írta: lasi - 2010.10.28 12:38:52
ez azért ugy *** :D [rohog]
http://racing-bazar.hu/alkatresz/feltolto/tuning_teljesitmenynoveles_olcson_es_egyszeruen_turbo (http://racing-bazar.hu/alkatresz/feltolto/tuning_teljesitmenynoveles_olcson_es_egyszeruen_turbo)
Cím: Re: Motortuning
Írta: Trotter66 - 2010.10.28 16:56:36
Hú, wazzz....  :ph34r: :eek: :eek:
Cím: Re: Motortuning
Írta: Szepi_EP71 - 2010.10.28 17:39:35
Kicsit megkésve bár igaz de van egy komplett 3S-GTE motorom mindennel együtt ha valakit érdekelne Írjon!!

sziasztok
én egy camry 3s-fe motor cseréjét tervezem, 2vz-fe-re ha minden jól megy, de egyelőre kábelköteg és ecu hiányában még semmi sem biztos, esetleg 3vz-fe ecu + kábelköteg jó lehet a 2vz-fe-hez? vagy ha valaki tudna esetleg cumót a 2vz-fe-hez az ne tartsa magában az infót.
előre is köszi:) és kiv. vagyok a véleményetekre is!
Cím: Re: Motortuning
Írta: Gergőőő - 2010.10.29 01:48:50
hali
mit kérnél érte?:D ecu, korbács minden?:D milyen állapotban van?
Cím: Re: Motortuning
Írta: Szepi_EP71 - 2010.10.29 07:05:12
hali
mit kérnél érte?:D ecu, korbács minden?:D milyen állapotban van?

200 ba adom és van minden hozzá ECU kábel korbács állapota használt kevés km-ert futott tehát nem 200 ezer km eres motor...
Cím: Re: Motortuning
Írta: Trotter66 - 2010.10.29 15:43:05
Uraim! Ez nem kifejezettem tunningtéma, javasolom a PÜ-ben történő egyeztetést a továbbiakban!  ;)
Köszönet érte!
Cím: Re: Motortuning
Írta: Szepi_EP71 - 2010.10.29 16:18:02
Uraim! Ez nem kifejezettem tunningtéma, javasolom a PÜ-ben történő egyeztetést a továbbiakban!  ;)
Köszönet érte!

A motor SWAP is tuning téma sztem :) :tt2: :clap: :D
Cím: Re: Motortuning
Írta: pzs - 2010.10.29 16:59:05
Lehet, hogy az ar megbeszelese miatt irta, hogy folytassatok privatban. Bar lehet nem. Ha a yarisba berakom a 3SGTE blokkot biztos vok benne, hogy motorikusan tuningnak minosul  :clap:.
Cím: Re: Motortuning
Írta: Trotter66 - 2010.10.29 17:24:46
pzs: köszi, erre értettem.
Cím: Re: Motortuning
Írta: Szepi_EP71 - 2010.10.29 20:05:24
Lehet, hogy az ar megbeszelese miatt irta, hogy folytassatok privatban. Bar lehet nem. Ha a yarisba berakom a 3SGTE blokkot biztos vok benne, hogy motorikusan tuningnak minosul  :clap:.

Yarisba 2JZ-GTE dukál:D
Cím: Re: Motortuning
Írta: pzs - 2010.10.29 20:34:10
Yarisba 2JZ-GTE dukál:D

Miert? Jo abba a 3S-GTE (http://www.youtube.com/watch?v=66ckzmkdj0g) is...  :sorcerer:
Cím: Re: Motortuning
Írta: Szepi_EP71 - 2010.10.30 07:05:59
Yarisba 2JZ-GTE dukál:D

Miert? Jo abba a 3S-GTE (http://www.youtube.com/watch?v=66ckzmkdj0g) is...  :sorcerer:

Szépet megy csak az a para hogy 0,9 el tudja a 250 lovat a gyártó szerint... ám mennyire szép hangja van a 3S-GTE motornak istenem már tudom miért vagyok szerelmes a celicámba:$
Cím: Re: Motortuning
Írta: Gergőőő - 2010.11.03 23:37:28
a camrybe is jót menne, egy 0.6 baron:D elég lenne, csak sajna nem hiszem hogy lesz keret erre, nyáron újíttattam fel a camry motorját, mindenestől  200 körül kóstált:S
Cím: Re: Motortuning
Írta: Gergőőő - 2010.11.12 23:39:08
hali!
mikori a 3s-gte? km mennyi van benne?
Cím: Re: Motortuning
Írta: Szepi_EP71 - 2010.11.13 00:25:54
hali!
mikori a 3s-gte? km mennyi van benne?

Az én 3S-GTE motorom 88 ban született de második születése 2009 ben volt:$ Ja  és tele lett pakolva érdekességekkel:$
Cím: Re: Motortuning
Írta: Gergőőő - 2010.11.15 16:23:01
milyen érdekességekkel ? :d
Cím: Re: Motortuning
Írta: Szepi_EP71 - 2010.11.15 16:44:38
milyen érdekességekkel ? :d

Remélem ezeket érted

Production :2009-20??
Power: NA PS @ 6000 rpm
Torque: NA Nm @ 3200 rpm
CR: 8.5 (*3)
EFI: L-Jetronic
Turbo: Twin Entry CT20B
Intercooler: Water-Air
BOV: Yes
TVIS: Yes
Intake Port: Large
Capacity: 2021 cc
Bore-Stroke: 87mm-86mm
Valve diam. (IN/EX) mm: 33.5/29.0
Camshaft In: 252deg, 9.8mm lift (timing 7/65)
Camshaft Ex: 244deg, 8.5mm lift (timing 57/7)
Throttle Body: 60mm
Injector Size: 440 cc
Fuel Cut: 17 psi
Alternator: 70A
Boost Preassure: 1,3 BAR
Hibrid
-Rebuilt Head YAMAHA

-Valve seat was seize

-Wiseco 87mm Piston

-Wiseco 87mm Rings

-2.Gen and 3.Gen Over head camshaft
Cím: Re: Motortuning
Írta: Gergőőő - 2010.11.15 19:54:28
őőő, nyomatékról és teljesítményről van adat?:D a hali! twin entry ct20b mit takar?:D a ct20b a turbo típusa azt tudom
Cím: Re: Motortuning
Írta: Szepi_EP71 - 2010.11.16 10:34:56
őőő, nyomatékról és teljesítményről van adat?:D a hali! twin entry ct20b mit takar?:D a ct20b a turbo típusa azt tudom

Teljesítményem még nincs lemérve de sac per kb olyan 370 ~ 400 ló közé szokták tenni, a nyomatékom az eredeti Japán ECU-nak köszönhetően sokkal több mint amit elvárhattam, olyan 470-500 közé lehetne tenni szinte már alúlról megindul eléggé szépen! De ezek egy közel hasonló autó Dyno-s adatai, az enyém még nincs lemérve!

A twin entry a kipufogó rendszer pontosabban a leömlő típusára utal mivel nekem ST165-ös motorom van 1 Generációs 3S-GTE motorral ezért nekem Single Portos a kipufogó leömlőm, de én ezt egy ST205 ösre cseréltem ami Twin entry-s (http://www.gtfours.co.uk/pics/exh_manifold/165v205/004.jpg) az 1 Gen-es CT26 is Single portos még a ct20b szintén twin entry-s? ennek a technológiának köszönhetően alulról hamarabb indul meg a turbónyomásom, nem mellesleg ezzel a twin entryvel ha elborulna mégjobban az agyam ilyen téren akkor még twin turbósra is megtudnám csinálni a kocsimat:)

Single portos CT26 ( ST165 turbo) (http://www.gtfours.co.uk/pics/turbo/165/turbo_end.jpg)
Twin Entry CT20B (ST205 turbo ) (http://www.gtfours.co.uk/pics/turbo/ct27/004.jpg)
Cím: Re: Motortuning
Írta: Gergőőő - 2010.11.16 22:39:39
ez cuksi, és miérd adod el a motort? ez most autóban van? :D mi megy a helyére ha eladod? :D fog érdekleni...de csak tavaszal leghamarabb :D
a camryn mit kéne módosítani ilyen teljesítmény miatt?:D
Cím: Re: Motortuning
Írta: Szepi_EP71 - 2010.11.17 11:55:59
ez cuksi, és miérd adod el a motort? ez most autóban van? :D mi megy a helyére ha eladod? :D fog érdekleni...de csak tavaszal leghamarabb :D
a camryn mit kéne módosítani ilyen teljesítmény miatt?:D

Nem ezt a motort adom el egy másikat az teljesen gyári motor egy második generációs 3S-GTE 204 le és ct26 van rjata érintetlen a motorja!!
Cím: Re: Motortuning
Írta: pzs - 2010.11.17 13:20:25
Szerintem mindenki azt hitte, hogy az elado motor parametereit irtad le...  :clap:
Cím: Re: Motortuning
Írta: Szepi_EP71 - 2010.11.17 14:51:14
Szerintem mindenki azt hitte, hogy az elado motor parametereit irtad le...  :clap:

Én amúgy rá is kérdeztem, hogy melyik motor paraméterei kellenek még az elején:P
Cím: Re: Motortuning
Írta: Gergőőő - 2010.11.17 18:00:50
és a full gyárit adot 200e-be? :D
Cím: Re: Motortuning
Írta: Trotter66 - 2010.11.17 20:23:32
Ezeket a témaköröket beszéljétek meg, légyszíves PÜ-ben! Köszi.
Cím: Re: Motortuning
Írta: trance_boy - 2011.02.02 09:08:20
Sziasztok!

tudtok vkit aki esetleg E Carina motorjába bele tudt nyúlni, vagy mit lehet egyáltalán csinálni vele?
Cím: Re: Motortuning
Írta: pzs - 2011.02.16 10:02:44
Nem talaltam jobb helyet neki, ugyhogy ide irom. Mult evben kezdodott egy tobb eloadasos sorozat MAFC Autosport szervezesevel Havassy Peter eloadoval (illetve egyeb vendegeket is meghivnak).
Lasinak meg meg par embernek igertem, mert keson ertesultek mindig rola.
Szoval 4. eloadas (idei elso) februar 24, csutortok este 18 ora, BME CH Max (Gellert teren, ahol a vegyesz mernokok kepzodnek).

Téma a Bugatti Veyron napjainkban is zajló motorfejlesztésének műhelytitkai valamint szóba kerül a közeli jövő autósportjának motoros innovációs iránya. Meghivott vendeg: Dr. Hanula Barna, a Dr. SCHRICK GmBH fejlesztési vezetője  :flowers:.

Reszvetel termeszetesen ingyenes.

En szoltam..  :hug:
Cím: Re: Motortuning
Írta: lasi - 2011.02.16 10:45:44
Köszi!

Még nem tudom hogy alakul a jövö hetem, de ha tehetem, esetleg valaki jönne még Szeged felöl akkor társulhatnánk is ;)
Cím: Re: Motortuning
Írta: pzs - 2011.03.16 16:22:59
"Sziasztok!

Ahogy azt az előző alkalommal beharangoztuk holnap, március 17-én MAFC Autósport Technikai Szabadegyetem előadás!
Téma; motorvezérlés, motorvezérlő elektronikák.
Havassy Péter mellett előadóink lesznek Bauer Miklós (Syntech), Kasza Péter (Motec), és a BME FRT csapat képviseletében Juhász Szabolcs.

Várunk mindenkit 18.00-tól szokásos helyszínen a CH-Max előadóban!

MAFC Autósport"
Cím: Re:Motortuning
Írta: csazsu - 2011.10.14 03:23:13
Kisérletezett már valaki vízbefecskendezéssel? Az USÁ-ból komplett kitteket lehet rendelni párszáz dollárért. Régen a Zsigulinál tudom, hogy működött a dolog, de az karbis volt. Félek, hogy egy injektoros, lambda szondás autónál, nem otthoni barkács munka ennek a beszerelése. Ennyit téma indítónak.
Cím: Re:Motortuning
Írta: smart2 - 2011.12.10 18:05:41
Egyelőre elméleti szinten szeretném megkérdezni, hogy szerintetek az 1AZ-FSE motor vajon turbósítható? Erősen elgondolkodtam a dolgon, de a közvetlen befecskendezési technika miatt elég problémásnak tűnik. A befecskendezőkön gondolom max 20%-al több benyát lehet belőni az égéstérbe mint gyárilag, az meg nem elég egy turbósításhoz.
Netet túrom egy ideje, de nem sok ötlet van... :(
1ZZ-FE 1,8-as motorokra bezzeg annyi turbo-kit van, hogy Dunát lehet rekeszteni... :(
Cím: Re:Motortuning
Írta: rbalint88 - 2015.06.08 20:17:47
Részben tuning: T22 FL Avensis 1CD-FTV 110ló motor, sima megkerülőszelepes turbóval rendelkezik. Motorfelújítás előtt állok. Gondolkodom rajta, hogy átalakítanám változó geósra, ugye a gyári 116lovas az már VGT turbós. Esetleg még húznám is, ha már bekerült az új turbó ;)
Cím: Re:Motortuning
Írta: lotrex - 2015.09.29 21:59:38
Hello

Olyan kérdésem volna, hogy 3zz-fe hengerfejből (ha egyáltalán lehet?) mennyit lehet lesíkoltatni?
Ugyebár el szeretném kerülni, hogy  a folyadék csatornák ne illeszkedjenek fedjék egymást rendesen, kopogásosan égjen, szelepet elérje a dugattyú, ne tudja lekezelni az ecu.
Nem óriási tuningra készülök csak ha már le lesz szedve a hengerfej  és megy a gépműhelybe akkor miért ne alapon.

Válaszokat előre is köszönöm.
Cím: Re:Motortuning
Írta: lotrex - 2015.10.03 23:00:03
Na senkinek sincs fingja se erről?
Cím: Re:Motortuning
Írta: Agyarka - 2015.10.04 10:02:48
A gépműhelynek és a szerelőnek kellene tudnia, hiszen ebből élnek.
Cím: Re:Motortuning
Írta: micila - 2016.01.12 18:34:53
Na senkinek sincs fingja se erről?

Van róla fingunk, de nem tudjuk ,hogy hogyan tegyük számodra hozzáférhetővé!
Cím: Re:Motortuning
Írta: Lakatosmiki - 2016.02.01 18:34:40
Sziasztok!
Van egy 87es Camry-m ami 12... LE. Lehetne ebből egy másik motorvezérlővel (Celica?) többet kihozni? Arra a 140 körüli teljesítményre gondoltam amit azok tudnak.
Köszi előre is.